Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest karcianej grze RPG pod tytułem Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści. Za jej produkcję odpowiada CD Projekt RED - autorzy zarówno bijących rekordy popularności trzech części Wiedźmina, jak również sieciowej karcianki Gwint: Wiedźmińska gra karciana. Tekst będzie uzupełniany o kolejne informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze gry.
Marek Czajor
[Aktualizacja #3]: Premiera wersji na konsole (1), bonusy dodawane do wersji konsolowych (6), update 1.01 (7), trailer do wersji na PS4 (9)
[Aktualizacja #2]: Dostępność na Steamie (1), sprzedaż tytułu po premierze (8), dubbing i lokalizacja (8, 9)
[Aktualizacja #1]: Ocena gry po premierze (1.1), bonusy związane z grą (6), zwiastuny z rozgrywki (9)
1. Informacje ogólne (1.1)
2. Fabuła (2.1 Lokacje, 2.2 Główni bohaterowie)
3. Tryby rozgrywki
4. Mechanika
5. Technikalia (5.1. Minimalne wymagania sprzętowe, 5.2. Rekomendowane wymagania sprzętowe)
6. Edycje specjalne i bonusy
7. Patche
8. Ciekawostki
9. Multimedia
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści (angielski tytuł Thronebreaker: The Witcher Tales) to gra przygodowa fantasy z elementami RPG i karcianki, osadzona w świecie sagi o Wiedźminie. Grę zapowiedziano w 2017 roku jako kampanię dla pojedynczego gracza w sieciowej karciance Gwint: Wiedźmińska gra karciana. W sierpniu 2018 roku producent i wydawca, CD Projekt RED ogłosił, że gra zostanie wydana jako samodzielny tytuł. Przed graczem nowa, trwająca 30 godzin przygoda, z 20 możliwymi zakończeniami.
[Aktualizacja #2]: Nowa produkcja CD Projekt RED została wydana w 11 wersjach językowych, w tym polskiej, angielskiej, francuskiej i niemieckiej, ale także japońskiej i koreańskiej. W każdej z wersji dostępne są zarówno napisy, jak i dubbing. Gra dozwolona jest od lat 12 (ocena PEGI).
Premiera wersji PC odbyła się 23 października 2018 roku na platformie GOG.com i 9 listopada 2018 roku na platformie Steam. [Aktualizacja #3]: Wersje na PlayStation 4 i Xbox One ujrzały światło dzienne 4 grudnia 2018 roku. Cena wersji PC wynosi 99,99 zł (GOG.com, Steam), ceny wersji na Xboxa One i PS4 to odpowiednio 111,99 zł (Microsoft Store) i 113 zł (PS Store).

[Aktualizacja #1]: Gra Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści w wersji PC została bardzo dobrze przyjęta zarówno przez media branżowe, jak i graczy. Tuż po premierze średnia ocen z recenzji skalkulowana przez serwisy Metacritic i GameRankings wynosiła:
Oceny serwisów zagranicznych:
Oceny serwisów polskich:
Jest rok 1267. Wojska Cesarstwa Nilfgaardu właśnie sforsowały rzekę Jarugę i napadły na ziemie Królestw Północy. W obliczu zagłady Meve, królowa zjednoczonych Lyrii i Rivii, rusza na czele swych wojsk, aby powstrzymać inwazję południowego sąsiada. Droga do zwycięstwa wiedzie przez pięć królestw, a na drodze bohaterskiej władczyni staną nie tylko nilfgaardzkie oddziały, ale także dzikie bestie i bandyci.
Oprócz głównego wątku drugiej wojny z Nilfgaardem, gracz ma do wykonania 75 misji pobocznych. Nie są one obowiązkowe do skończenia gry, jednak ich zaliczenie przynosi określone korzyści (dodatkowe złoto, materiały, rekruci).
W świecie gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści gracz przemierza następujące lokacje:

Wszyscy bohaterowie spotkani w świecie gry, którzy zechcą dołączyć do armii gracza, stają się "karcianymi" jednostkami, które można użyć w bitwie. Podczas interakcji z postaciami może zdarzyć się, że postawa Meve zniechęci sojusznika do dalszego towarzyszenia armii królowej i jego karta zniknie z talii gracza.
W grze dostępny jest jedynie tryb dla pojedynczego gracza. Można wziąć udział w kampanii, a także stoczyć 100 niezależnych bitew (Story Battles), wykorzystując talię złożoną w trakcie kampanii.
W trakcie zabawy w Wojnę Krwi: Wiedźmińskie opowieści gracz wędruje przez ląd ukazany w rzucie izometrycznym. Ma do dyspozycji też mapę. Armia królowej Livii i Rivii symbolizowana jedynie jest przez jej postać, którą można sterować. Gracz eksploruje ziemie, zbiera materiały (złoto, drewno), gromadzi skarby, napotyka różne postaci, jednostki i bohaterów niezależnych (z których część może się przyłączyć do Meve), a także nieprzychylnie nastawione bestie i wrogie oddziały.
Osobny ekran, przedstawiający obóz wojskowy, służy do zarządzania posiadanymi zasobami. Można zająć się rekrutacją, szkoleniem i rozwijaniem umiejętności jednostek, jak również rozbudową infrastruktury obozu. Można tutaj skorzystać ze sklepu, a także porozmawiać z towarzyszami w kantynie. Jest wiele ścieżek rozmów, a ich konsekwencje mają realny i często nieodwracalny wpływ na przebieg rozgrywki.
Gdy dojdzie do potyczki z nieprzyjacielem, otwiera się "karciankowy" ekran walki. Starcia rozgrywane są według zasad znanych z Gwinta: Wiedźmińskiej gry karcianej. Głównym warunkiem zwycięstwa jest pokonanie wrogiej armii. Są też cele drugorzędne, odpowiednio premiowane, jak np. zabicie wrogiego dowódcy. Aby wygrać bitwę, należy wygrać dwie rundy.

Potyczki rozgrywane są w systemie turowym na planszy, na której żywy i komputerowy gracz zagrywają / wykładają naprzemiennie karty. W odróżnieniu od Gwinta: Wiedźmińskiej gry karcianej, w Wojnie Krwi swoje jednostki można układać w dwóch, nie trzech rzędach. Zadaniem gracza jest wykorzystanie w odpowiedni sposób potencjału walczących jednostek i wspierających ich kart specjalnych, tak, aby wartość bojowa jego oddziałów była wyższa od przeciwnika. Do dyspozycji jest w sumie 250 wzorów kart, w tym 20 całkiem nowych.
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści dostępna jest na platformach PC (GOG.com oraz Steam), Xbox One oraz PlayStation 4.
[Aktualizacja #1]: Wraz z premierą Wojny Krwi: Wiedźmińskich opowieści na PC ukazały się następujące bonusy związane z grą:
Aby ściągnąć bonusy pochodzące z Dark Horse Comics, należy wcześniej założyć konto na stronie wydawnictwa.

[Aktualizacja #3]: Posiadacze wersji na PlayStation 4 i Xboxa One otrzymali następujące dodatki do Wojny Krwi: Wiedźmińskich opowieści:
Aby otrzymać bonusy do wersji konsolowych, należy posiadać konto na GOG.COM oraz Dark Horse Comics.
[Aktualizacja #3]: Wraz z premierą Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści na konsolach, 4 grudnia ukazała się aktualizacja do wersji 1.01. Autorzy skupili się na zwiększeniu poziomu trudności w trybach “Zaprawiony w Bojach” i “Łamacz Kości”, a także na naprawie błędów związanych z rozgrywką, osiągnięciami i umiejętnościami kart, oraz literówek. Poniżej pełna lista zmian.
Wartości siły i pancerza przeciwników są teraz dostosowywane, w zależności od mapy, na poziomach trudności “Zaprawiony w Bojach” oraz “Łamacz Kości”.
1. Nowe wzory 20 kart można będzie użyć tuż po premierze Wojny Krwi: Wiedźmińskich opowieści także w sieciowym Gwincie: Wiedźmińskiej grze karcianej.
2. Szczegółowa eksploracja świata Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści pozwoli na odblokowanie alternatywnych animacji kart, nowych avatarów postaci itd.
3. Autorem ścieżki dźwiękowej do Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści jest Marcin Przybyłowicz, kompozytor odpowiedzialny również za oprawę muzyczną drugiej i trzeciej części komputerowego Wiedźmina. Według serwisu Spotify, w 2016 roku Marcin był najchętniej słuchanym za granicą polskim muzykiem.
4. [Aktualizacja #2]: Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści została wydana w 11 wersjach językowych: polskiej, angielskiej, francuskiej, niemieckiej, włoskiej, hiszpańskiej, japońskiej, koreańskiej, brazylijskiej, rosyjskiej, latynoamerykańskiej i chińskiej. Do polskiego dubbingu zatrudniono plejadę znanych aktorów, między innymi:
Warto wspomnieć, że reżyserem polskiej edycji dubbingowej jest znany i lubiany Jarosław Boberek (wcielający się w grze również w Falbesona), aktor, któremu dużą popularność przyniosła rola pasterunkowego w Rodzinie zastępczej. Pan Jarosław potrafi głosem naśladować wszystko, od Kaczora Donalda i króla Juliana po Sticha, a nawet Popeye'a.

5. W opublikowanym 14 listopada 2018 roku przez CD Projekt "Śródrocznym skonsolidowanym sprawozdaniu Grupy Kapitałowej CD Projekt za okres od 1 lipca do 30 września 2018 roku" na stronie 41 zamieszczono informację o okolicznościach premiery gry Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści. Wspomniano o dużej akcji marketingowej, prowadzonej na 14 głównych rynkach na pięciu kontynentach (poza Europą w USA, Australii, Brazylii, Japonii, Chinach i Korei). Przypomniano o przedpremierowych pokazach tytułu w kraju i zagranicą w sumie dla ponad 100 przedstawicieli mediów (m.in. IGN, GameSpot, Eurogamer.net, GryOnline, Gamestar, PC Gamer, Famitsu itd.), a także mocnej ekspozycji w portalach społecznościowych. Zwrócono uwagę na bardzo pozytywny odbiór gry przez kluczowe serwisy gamingowe w branży oraz wysoką notę w serwisie agregującym oceny z recenzji - Metacritic (85%). A w ostatnim zdaniu stwierdzono, że Zarząd Spółki zakładał wyższy, niż osiągnięty od dnia premiery do dnia publikacji sprawozdania, poziom sprzedaży tytułu. Nie podano jednak konkretnej liczby zbytych egzemplarzy gry oraz zakładanego pułapu. Komentatorzy branżowi uważają, że wpływ na wynik sprzedaży mogła mieć późniejsza o dwa tygodnie premiera gry na Steamie, który jest bardziej popularną platformą niż GOG.com, a także późniejsza premiera wersji konsolowych (planowana na 4 grudnia 2018 roku).
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
27