Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 września 2022, 16:28

Tak wyglądał Gothic w wersji 0.94; zobacz, co nie trafiło do pełnej gry

Do sieci trafiło nagranie z dema Gothica w wersji 0.94. Możemy po nim stwierdzić, że w grze nastąpiło sporo zmian w porównaniu do finalnego wyglądu tej produkcji.

Dwa dni temu na youtube’owym kanale floshin pojawił się zapis przejścia dema Gothica w wersji 0.94. Zostało ono przygotowane przez studio Piranha Bytes dla prasy w 2000 roku (przypominam, że gra zadebiutowała w marcu 2001 r.). Jest to ciekawy dowód na ewolucję projektu. Możemy w nim zobaczyć inne zadania, nieco większą „filmowość”, a także mechaniki, które do finalnego produktu ostatecznie nie trafiły.

Filmowość

Pierwsze, co rzuca się w oczy przez pierwsze kilkanaście minut dema, to większa filmowość. Co chwila mamy przerywniki i dialogi, wszystko generowane na silniku gry. Jest to spora różnica w porównaniu do jednej początkowej cutscenki z finalnego produktu (prerenderowanej).

Mechaniki

W demie możemy zobaczyć mechanikę odwracania uwagi zwierząt. Ostatecznie nie została ona zaimplementowana do pełnej wersji gry.

Ponadto podczas oglądania filmiku kilkukrotnie jesteśmy świadkami tego, jak Bezimienny coś komuś daje. Ostatecznie zostało to zmienione. Jeżeli mieliśmy przedmiot potrzebny do zadania, znikał nam z ekwipunku. Zdaje się, że była to dobra decyzja.

Mniejsze zmiany

Sprint do gry Gothic trafił, jednak aby z niego skorzystać, należało napić się odpowiedniej mikstury. Na zapisie dema możemy zobaczyć, że grająca osoba mogła go uruchomić w dowolnej chwili. Należy jednak podkreślić, że jest szansa na to, iż było to jedynie udogodnienie włączone dla prasy, a sama mechanika miała nigdy nie trafić w takiej formie do finalnej wersji.

W pewnym momencie nagrania widzimy również, jak Bezimienny pokonuje Mordraga i zabiera mu pancerz. Osoby zaznajomione z serią zauważą od razu, co tu jest nie tak – z ciał przeciwników można było zgarnąć wiele łupów, ale zbroja się do nich nie zaliczała. Jednakże ponownie nie możemy mieć pewności, czy nie był to jedynie ukłon w kierunku branżowych dziennikarzy.

Zadania

Nie powinno to nikogo dziwić, ale w Gothicu w wersji 0.94 zadania różniły się znacznie od tego, co mogliśmy zobaczyć w premierowym wydaniu. Miały te same motywy przewodnie (np. Mordrag i lista Jana), ale już sam ich przebieg odbiegał znacznie od tego, co było nam dane ogrywać w wersji 1.0.

Z pewnością ciekawe jest to, jak zmieniłby się Gothic, gdyby dano twórcom więcej czasu. Tym bardziej cieszy, że możemy teraz obejrzeć kawałek historii.

  1. Piranha Bytes – oficjalna strona

Damian Gacek

Damian Gacek

Absolwent Filologii Angielskiej oraz English in Public Communication. Swoją karierę zawodową rozpoczynał jako lektor języka angielskiego. Z GRYOnline.pl współpracuje od 2019 r. Przez ten czas pisał dla różnych działów. Obecnie zajmuje się głównie poradnikami i okazjonalnie wspiera newsroom. Autor przeglądu Małe ale Wielkie. Elektroniczną rozrywką interesuje się od dziecka. Gdy był młodszy zdarzyło mu się nawet popełnić artykuł naukowy dotyczący tłumaczenia gier wideo. Uwielbia RPG-i oraz strategie. Często nurza się również w odmętach produkcji indie. W wolnych chwilach pracuje nad książką oraz uczy się edycji filmów.

więcej