Genialna w swojej prostocie mechanika z Gothica została przerobiona na darmową grę przeglądarkową. Wyzwanie Rączki to efekt pracy dwóch Polaków
Lubicie otwierać skrzynie w Gothicu? Jeśli tak, z pewnością zainteresuje Was darmowa gra przeglądarkowa, która wykorzystuje tę genialną w swojej prostocie mechanikę.

Oczekując na Gothic Remake, fani uniwersum mogą sprawdzić maleńką, darmową grę przeglądarkową, bazującą na mechanice otwierania zamków z „jedynki”, „dwójki” oraz Nocy Kruka. Nosi ona tytuł Wyzwanie Rączki (ang. Fingers Challange) i stanowi efekt pracy dwóch osób – za kod odpowiada Jan Kamoń, a za design Konrad Hoły.
Społeczności Gothica Rączki przedstawiać nie trzeba – to, jak opisuje go Diego, najzręczniejszy człowiek w Starym Obozie, który może nauczyć Bezimiennego kradzieży kieszonkowej i otwierania zamków. Mechanika związana z tą drugą umiejętnością jest genialna w swojej prostocie. Wystarczy pójść na lekcję do Rączki (ewentualnie do Klina w Nowym Obozie), zdobyć wytrych i, poruszając nim w lewo bądź w prawo, otworzyć zamkniętą skrzynię, odgadując zabezpieczającą ją kombinację – tym dłuższą, im trudniejszy mechanizm i cenniejsze skarby, których chroni.
Dokładnie na tym polega też Wyzwanie Rączki – tyle że nie jesteśmy nagradzani zawartością skrzyń, a punktami.
- Za otworzenie kufra oznaczonego 1 gwiazdką (2-elementowa kombinacja) otrzymamy 10 pkt. Taki z dwiema gwiazdkami (3-elementowa kombinacja) to już punktów 20, taki z trzema (4-elementowa kombinacja) 30 etc.
- Żeby było ciekawiej, przed rozpoczęciem zabawy wybieramy poziom trudności, od którego zależy liczba dostępna liczba wytrychów – „adept” oferuje ich 20, „czeladnik” 15, a „ekspert” tylko 10. Ponadto na najniższym poziomie widzimy historię ruchów, dzięki czemu nie musimy zapamiętywać kolejnych kombinacji.
- Warto zaznaczyć, że, trochę inaczej jak w Gothicu, pomyłka nie zawsze wiąże się z nieprzyjemnym trzaskiem, choć zawsze ze złamanym wytrychem. Gdy bowiem poruszymy nim w niewłaściwym kierunku, raz na jakiś czas słychać dźwięk zacinającego się mechanizmu. W RPG-ach studia Piranha Bytes determinują to opanowany przez Bezimiennego poziom otwierania zamków i/lub jego zręczność, ale tutaj zależy to wyłącznie od szczęścia. Prawdopodobnie właśnie stąd wynika owa rozbieżność (o ile, rzecz jasna, nie jest ona po prostu wynikiem błędu).
Jeśli grając w Gothica, zdarzyło Wam się zapisywać co dłuższe kombinacje do skrzyń na kartkach – zwłaszcza do tej zamkniętej przez Rączkę, którą w „dwójce” można znaleźć w kanałach pod Khorinis – by przy kolejnym przechodzeniu gry oszczędzić sobie nieco czasu, powinniście spędzić kilka miłych chwil z Wyzwaniem Rączki. Warto tutaj przypomnieć, że w Gothic Remake otwieranie zamków wyglądać ma nieco inaczej – kierunki do wyboru będą cztery („góra”, „dół”, „lewo” i „prawo”), a na ekranie zobaczymy wnętrze danego mechanizmu.
Wyzwanie Rączki „to niekomercyjny projekt fanowski inspirowany serią Gothic”. Twórcy zaznaczają, że nie jest on powiązany z firmą THQ Nordic, aktualnym właścicielem praw do marki.