Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 lipca 2025, 05:30

Genialna w swojej prostocie mechanika z Gothica została przerobiona na darmową grę przeglądarkową. Wyzwanie Rączki to efekt pracy dwóch Polaków

Lubicie otwierać skrzynie w Gothicu? Jeśli tak, z pewnością zainteresuje Was darmowa gra przeglądarkowa, która wykorzystuje tę genialną w swojej prostocie mechanikę.

Źródło fot. THQ Nordic.
i

Oczekując na Gothic Remake, fani uniwersum mogą sprawdzić maleńką, darmową grę przeglądarkową, bazującą na mechanice otwierania zamków z „jedynki”, „dwójki” oraz Nocy Kruka. Nosi ona tytuł Wyzwanie Rączki (ang. Fingers Challange) i stanowi efekt pracy dwóch osób – za kod odpowiada Jan Kamoń, a za design Konrad Hoły.

Społeczności Gothica Rączki przedstawiać nie trzeba – to, jak opisuje go Diego, najzręczniejszy człowiek w Starym Obozie, który może nauczyć Bezimiennego kradzieży kieszonkowej i otwierania zamków. Mechanika związana z tą drugą umiejętnością jest genialna w swojej prostocie. Wystarczy pójść na lekcję do Rączki (ewentualnie do Klina w Nowym Obozie), zdobyć wytrych i, poruszając nim w lewo bądź w prawo, otworzyć zamkniętą skrzynię, odgadując zabezpieczającą ją kombinację – tym dłuższą, im trudniejszy mechanizm i cenniejsze skarby, których chroni.

Dokładnie na tym polega też Wyzwanie Rączki – tyle że nie jesteśmy nagradzani zawartością skrzyń, a punktami.

  1. Za otworzenie kufra oznaczonego 1 gwiazdką (2-elementowa kombinacja) otrzymamy 10 pkt. Taki z dwiema gwiazdkami (3-elementowa kombinacja) to już punktów 20, taki z trzema (4-elementowa kombinacja) 30 etc.
  2. Żeby było ciekawiej, przed rozpoczęciem zabawy wybieramy poziom trudności, od którego zależy liczba dostępna liczba wytrychów – „adept” oferuje ich 20, „czeladnik” 15, a „ekspert” tylko 10. Ponadto na najniższym poziomie widzimy historię ruchów, dzięki czemu nie musimy zapamiętywać kolejnych kombinacji.
  3. Warto zaznaczyć, że, trochę inaczej jak w Gothicu, pomyłka nie zawsze wiąże się z nieprzyjemnym trzaskiem, choć zawsze ze złamanym wytrychem. Gdy bowiem poruszymy nim w niewłaściwym kierunku, raz na jakiś czas słychać dźwięk zacinającego się mechanizmu. W RPG-ach studia Piranha Bytes determinują to opanowany przez Bezimiennego poziom otwierania zamków i/lub jego zręczność, ale tutaj zależy to wyłącznie od szczęścia. Prawdopodobnie właśnie stąd wynika owa rozbieżność (o ile, rzecz jasna, nie jest ona po prostu wynikiem błędu).

Zagraj w Wyzwanie Rączki

Jeśli grając w Gothica, zdarzyło Wam się zapisywać co dłuższe kombinacje do skrzyń na kartkach – zwłaszcza do tej zamkniętej przez Rączkę, którą w „dwójce” można znaleźć w kanałach pod Khorinis – by przy kolejnym przechodzeniu gry oszczędzić sobie nieco czasu, powinniście spędzić kilka miłych chwil z Wyzwaniem Rączki. Warto tutaj przypomnieć, że w Gothic Remake otwieranie zamków wyglądać ma nieco inaczej – kierunki do wyboru będą cztery („góra”, „dół”, „lewo” i „prawo”), a na ekranie zobaczymy wnętrze danego mechanizmu.

Wyzwanie Rączki „to niekomercyjny projekt fanowski inspirowany serią Gothic”. Twórcy zaznaczają, że nie jest on powiązany z firmą THQ Nordic, aktualnym właścicielem praw do marki.

  1. Wyzwanie Rączki w serwisie GitHub

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej