Tak rosły wydatki fanów The Sims, którzy zbierali wszystkie dodatki. Skok pomiędzy jedynką a czwórką jest kolosalny

Współcześnie plagą branży gier wideo są liczne, często absurdalne mikrotransakcje. Jednak już od wielu lat gracze serii The Sims wydawali gigantyczne sumy pieniędzy na drobne dodatki lub nowy content w swoich ulubionych produkcjach, a ceny tylko wzrastały.

cooldown.pl

Filip Węgrzyn

Komentarze
Tak rosły wydatki fanów The Sims, którzy zbierali wszystkie dodatki. Skok pomiędzy jedynką a czwórką jest kolosalny, źródło grafiki: Electronic Arts.
Tak rosły wydatki fanów The Sims, którzy zbierali wszystkie dodatki. Skok pomiędzy jedynką a czwórką jest kolosalny Źródło: Electronic Arts.

Ile pieniędzy można wydać na grę wideo? Obecnie wiemy, że ostateczna suma może być naprawdę wielka w zależności od postawionej pod „x” produkcji. Dziś na tapecie wylądowała seria The Sims, znany i przerysowany symulator życia studia Maxis i jedna z największych marek Electronic Arts.

Najwięksi fani, tacy którzy kupili każdą odsłonę, spin-off, DLC i content pack, mogli bowiem na swoim koncie bankowym uświadczyć negatywny bilans wynoszący nawet 5300 dolarów. Przy obecnym kursie to w przybliżeniu 20 500 złotych (kurs na 09.04.2024, bez uwzględnienia VAT). Wygląda jednak na to, że z odsłony na odsłonę płacili za rozszerzenia coraz więcej.

Tak, dobrze przeczytaliście - mowa o saldach graczy The Sims, a nie rodziców młodych budowniczych w Fortnite. Skąd wzięliśmy tę liczbę? Z przygotowanej przez użytkownika o pseudonimie MoistSloth92 listy, opublikowanej na r/thesims. Ostateczna kwota nie jest zaokrąglona, ale pozwoliliśmy sobie na ten zabieg, ponieważ jak słusznie zauważyli użytkownicy subreddita, wiele DLC na premierę miało nieco wyższą cenę.

Dlatego też całego podsumowania nie możemy brać w stu procentach za dokładne. Dodatkowo, jeśli weźmiemy pod uwagę cenniki gier w Polsce, to kwota zapewne by wzrosła. Ale czy na pewno? Autor listy zawiera w niej edycje Deluxe poszczególnych gier, które uwzględniają podstawkę, a także niektóre DLC, choć tutaj EA nie szalało i nie dodawało każdego rozszerzenia. Kwotę 5300 dolarów bierzemy zatem pod uwagę tylko wtedy, jeżeli kupowalibyśmy osobno każde wydanie produkcji.

Źródło: Electronic Arts - Tak rosły wydatki fanów The Sims, którzy zbierali wszystkie dodatki. Skok pomiędzy jedynką a czwórką jest kolosalny - wiadomość - 2024-09-04
Źródło: Electronic Arts

Nie mamy też pewności, że autor zestawienia umieścił w nim dosłownie wszystkie rozszerzenia. Dyskutanci mówią nawet o tym wprost, jakoby MoistSloth92 pominął pomniejsze zakupy. W komentarzach pojawiły się chociażby wzmianki o mikrotransakcjach w The Sims 3, które dodawały pojedyncze nowości, czy całym TS2 Store. Jeśli osobiście uważacie się za ekspertów i fanów marki, to możliwe, że dopatrzycie się większych nieścisłości.

EA uszczuplało portfele fanów z każdą kolejną odsłoną

Autor wpisu wziął pod uwagę takie pozycje, jak bazowe gry w składzie The Sims, The Sims 2, The Sims 3, The Sims 4 oraz MySims. Oprócz tego włączone zostały duże rozszerzenia pokroju Pets, bądź Seasons, spin-offy tj. np. The Sims 2: Castaway, ale też mniejsze pakiety, które wprowadzały nowe meble, dekoracje czy ubrania i akcesoria dla Simów.

Jak to jednak wygląda w szerszej perspektywie, kiedy od zestawienia odejmiemy edycje specjalne oraz wydania na inne platformy (skupimy się na PC)? Wizualizację tego, jak rosły ceny The Sims na przestrzeni lat możecie zobaczyć w poniższej tabeli.

Gra

Kwota MoistSloth92 (wszystkie edycje)

Przelicznik w zł (bez VAT) kwoty MoistSloth92

Rzeczywista wartość gry + DLC

Przelicznik w zł rzeczywistej wartości gry + DLC (bez VAT)

The Sims

789,81 dolarów

ok. 3060 złotych

409,89 dolarów

ok.1589 złotych

The Sims 2

1074,63 dolary

ok. 4164 złote

679,76 dolarów

ok. 2634 złote

The Sims 3

1534,14 dolary

ok. 5944 złote

984,27 dolary

ok. 3814 złotych

The Sims 4

1600,16 dolarów

ok. 6200 złotych

1290,2 dolarów

ok. 4999 złotych

MySims

299,94 dolarów

ok. 1162 złote

299,94 dolarów

ok. 1162 złote

Jak możecie zauważyć po powyższej tabelce, każda kolejna odsłona The Sims, wraz z kompletowaniem rozszerzeń zawartości, kosztowała graczy coraz więcej, może z wyjątkiem MySims, ale tutaj sprawa jest dość prosta - gra nie dostawała edycji specjalnych. Patrząc na listę stworzoną przez MoistSloth92, możemy dojść do prostego wniosku z czego taka sytuacja wynikła. EA zaczęło się zwyczajnie rozdrabniać.

Poszczególne DLC, które w poprzednich odsłonach było jedną wielką paczką, zostało rozdzielone na mniejsze rozszerzenia lub pakiety zawartości. Najwidoczniej łatwiej i mniej czasochłonne jest produkowanie tak rozcieńczonych zestawów, co dodatkowo tworzyło iluzję dłuższego wsparcia dla gry. Nie sposób także ukryć, że człowiek chętniej skusi się na mniejszy, ale częstszy wydatek, niż gdyby miał dla przykładu, zapłacić kilkaset złotych w jednej chwili.

W temacie nie można powiedzieć już wiele więcej, ale jeśli kiedykolwiek uświadczymy premiery The Sims 5, o ile taka w ogóle nastąpi, bo kontynuacja serii nie jest pewna, to możemy spodziewać się, że będzie jeszcze drożej i drobniej. Strategia z mniej, a więcej, wydaje się dla EA korzystna, a stale rosnące w branży ceny gier nie napawają optymizmem. Na szczęście na rynek symulatorów życia z wielkimi ambicjami wchodzi konkurencja w postaci Paralives i InZOI, więc miejmy nadzieję, że otrzymamy dużo lepszą i tańszą alternatywę.

1

Filip Węgrzyn

Autor: Filip Węgrzyn

Z GRYOnline.pl związał się w listopadzie 2020 roku. Na początku pisał jako newsman, później wspomagał dział Produktów Płatnych we współpracach z zewnętrznymi serwisami jako redaktor prowadzący, a obecnie jest autorem newsów w dziale technologie. O tym, że pisanie sprawia mu wiele satysfakcji, wiedział już za młodu. Swoją przygodę z piórem zaczął od opowiadań, których miejscami akcji były światy postapo i fantasy. Jako ścieżkę edukacji wybrał organizację i sprzedaż reklamy, stąd też jego krótki epizod w influencer marketingu. Fan RPG-ów Bethesdy i From Software. Uwielbia również sieciowe strzelanki, survivale z budowaniem baz, gry kooperacyjne i horrory.

No Man's Sky znienacka otrzymało upragnioną przez graczy mechanikę. Aktualizacja Aquarius skusi Was do odwiedzenia nawet najbardziej odległych planet

Następny
No Man's Sky znienacka otrzymało upragnioną przez graczy mechanikę. Aktualizacja Aquarius skusi Was do odwiedzenia nawet najbardziej odległych planet

Film Minecraft na pierwszym zwiastunie. Jack Black i Jason Momoa w magicznej podróży przez tajemniczą, kubiczną krainę

Poprzedni
Film Minecraft na pierwszym zwiastunie. Jack Black i Jason Momoa w magicznej podróży przez tajemniczą, kubiczną krainę

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl