opinie - newsy i ciekawostki

Znaczniki misji to jedna z najlepszych rzeczy, jakie spotkały gry RPG z otwartym światem
Krystian Pieniążek, 11 sierpnia 2025, 13:30
Start mojej przygody z RPG z otwartym światem to męczarnia związana z błądzeniem i szukaniem celów misji. Począwszy od Obliviona, sytuacja uległa jednak zmianie, dzięki czemu eksploracja stała się dla mnie prawdziwą przyjemnością.

Po 21 latach ta zapomniana gra powraca na Steam. To ostatnie udane dzieło autorów Władcy Pierścieni: Dwóch Wież
Krystian Pieniążek, 9 sierpnia 2025, 20:00
Stormfront Studios zaskarbiło sobie sympatię wielu graczy za sprawą gry Władca Pierścieni: Dwie Wieże. Debiut na platformie Steam ich ostatniego udanego dzieła, czyli Forgotten Realms: Demon Stone, to dobra okazja, by przypomnieć tę produkcję.

Gdy najbardziej podstępną łamigłówką jest system monetyzacji. Fani Pokemonów, jak zwykle, nie mają łatwego życia
Adam Celarek, 8 sierpnia 2025, 13:00
Zanim do fanów japońskich stworków trafi Pokemon Legends: Z-A, The Pokemon Company niespodziewanie wypuściło małą, kolorową grę logiczną, w której kolekcjonujemy pokemonowe pluszaki. Brzmi miło - ale oczywiście jest w tym haczyk.

Kultowa seria powraca, ale nie jest to powrót do korzeni, które pokochałem. Mimo to jedna rzecz nastraja mnie do Disciples pozytywnie
Zbigniew Woźnicki, 8 sierpnia 2025, 12:00
Fani serii Disciples mogą wyczekiwać na nową część serii. Tylko muszą przygotować się na to, że nie powraca klasyczna strategia turowa, jaką poznaliśmy ponad 20 lat temu.

Tak się robi gry dla fanów. Po prawie 15 latach Ninja Gaiden wraca w świetnej formie
Maciej Bogusz, 7 sierpnia 2025, 23:00
Seria Ninja Gaiden powraca w 2025 roku z kolejną pełnoprawną odsłoną, która przynosi wiele nowego, ale jest też świadoma tego, za co gracze pokochali ten cykl. Fani dynamicznej sieczki i obcisłych lateksowych kombinezonów powinni być zadowoleni.

Grałem już w EA FC 26 i jeśli zmienią to, co zobaczyłem, to będę bardzo zły
Mikołaj Łaszkiewicz, 5 sierpnia 2025, 18:00
Premiera FC 26 zbliża się wielkimi krokami, a ja miałem już okazję grać w bardzo wczesną wersję gry i porozmawiać z twórcami w siedzibie ich studia w Vancouver. Jeśli to, co widziałem, nie trafi do szerszego grona graczy, to będę niezadowolony.

Battlefield 6 robi dobre pierwsze wrażenie, ale jeden element sterowania na razie leży
Dariusz Matusiak, 5 sierpnia 2025, 10:11
Czerwcową ciszę wśród innych zapowiedzi Electronic Arts właśnie odrobiło z nawiązką. Battlefield 6 to nie tylko powrót kultowej serii, ale i powrót do jej korzeni, do tego, za co kiedyś pokochaliśmy te wirtualne pole bitwy na pełną skalę. Takie są przynajmniej pierwsze wrażenia po ograniu trybu multiplayer.

Takich gier już się nie robi i ciężko się dziwić. W 2001 roku Anachronox przerosło twórców, pozostawiając fanów na lodzie
Krzysztof Kałuziński, 2 sierpnia 2025, 12:00
Prywatny detektyw, planeta oraz superbohater wchodzą do baru – i nie jest to początek kiepskiego dowcipu, lecz absurdalna codzienność w Anachronox. Inspirowana Chrono Triggerem gra przerosła studio Ion Storm. Mimo to fani wciąż czekają na finał tej opowieści.

The Guild powraca po latach, znowu będziemy januszami biznesu w średniowiecznym symulatorze
Mateusz Zelek, 1 sierpnia 2025, 21:32
Po latach nieudanych kontynuacji i katastrofalnym The Guild 3 kultowa seria symulatorów średniowiecznego życia powraca. Zapowiedziano grę The Guild: Europa 1410, za które odpowiadają obiecujący twórcy dobrze przyjętego Last Train Home. Czy tym razem możemy liczyć na dobrą grę?

Nie tylko grind i cyfry - Titan Quest 2 daje powód, by grać dalej
Hubert Sosnowski, 1 sierpnia 2025, 21:30
Titan Quest 2 być może nie zostanie królem hack’n’slashy, ale to nie znaczy, że nie ma szans na wywalczenie mocnej pozycji, nawet przy obu Path of Exile, Diablo 4 i Last Epoch. Zwłaszcza że zapewnia kapitalne przeżycia graczowi singlowemu.

Na taką grę czekałem prawie 20 lat. Szykuje się spadkobierca Dark Messiah of Might and Magic i polskiego Hellraid
Krzysztof Mysiak, 1 sierpnia 2025, 21:30
Spekulowano, że to kontynuacja Kingdoms of Amalur, ale w istocie Fatekeeper okazał się czymś znacznie ciekawszym. Przynajmniej dla mnie. Impuls do stworzenia tej gry RPG akcji fantasy z widokiem FPP dało anulowanie naszego polskiego Hellraida.

Zobaczyłem film tak głupi, że aż genialny. Recenzja nowej Nagiej broni
Krzysztof Lewandowski, 31 lipca 2025, 14:45
Witamy w krainie absurdu i głupoty. Naga broń próbuje wpasować się w gusta sympatyków oryginału, a przy tym otwiera drzwi nowym fanom, pokazując, że jest za co ją lubić.

Gdy labirynt ma osobowość, a twój towarzysz chce cię pożreć. Od tej metroidvanii trudno się oderwać
Hubert Sosnowski, 30 lipca 2025, 15:45
Jak widać, fuzje gatunków działają nie tylko w nowoczesnych produkcjach. Powracający do przeszłości Shadow Labyrinth żeni oldskulowe konwencje metroidvanii i Pac-Mana – choć bez ofiar i kompromisów się nie obyło.

Na planecie rządzonej przez korporację wyzyskującą ludzi poczułem się jak w domu. The Ascent to łakomy kąsek dla abonentów Game Passa
Krystian Pieniążek, 30 lipca 2025, 06:30
Rzadko zdarza się, by po opuszczeniu oferty abonamentu Game Pass jakaś produkcja jeszcze do niej powróciła. Niemniej są wyjątki od tej reguły, a jednym z nich jest The Ascent, z którym powinni zapoznać się nie tylko miłośnicy pociągania za spust w futurystycznych klimatach.

Obsidian przykleja „2” do tytułu, ale Grounded 2 to póki co bardziej update niż sequel
Patryk Manelski, 29 lipca 2025, 15:00
Grounded powraca w kontynuacji, która kopiuje nieco zbyt wiele z oryginału. Czy jednak to coś złego? Fani „jedynki” pewnie i tak ją wypróbują, zwłaszcza że pojawi się w Game Passie.

Gniew PRL-u i duch Dead Space’a. Cronos od Bloober Team wygląda na najambitniejszy polski horror
Hubert Sosnowski, 28 lipca 2025, 15:00
Cronos już od pierwszych zajawek zapowiadał się intrygująco. Co innego jednak wierzyć na słowo trailerom i wywiadom, co innego – zagrać i zobaczyć. Po pokazie stwierdzam, że polski horror ma kilka drobnych wad – i mnóstwo potencjału.

Nowa wersja legendarnej strzelanki z Polski zaskakuje. Brutalna, dynamiczna i stworzona z myślą o kooperacji - nawet w singlu daje radę
Dariusz Matusiak, 24 lipca 2025, 15:00
Nowy Painkiller to nie tylko reboot kiedyś znanej, polskiej marki w świecie gier, ale też okazja do przypomnienia modnego kiedyś określenia „gra doomopodobna”. Podobieństw do ostatnich odsłon przygód Doom Slayera jest tu bowiem sporo, ale jest też i coś, czego w Doomie nigdy nie było.

Techland naprawia błędy z „dwójki”. The Beast przypomina mi, za co pokochaliśmy Dying Lighta
Maciej Bogusz, 21 lipca 2025, 16:00
Po czterech godzinach spędzonych z Dying Lightem: The Beast mogę śmiało powiedzieć, że szykuje się przynajmniej solidna gra o zombie, ponieważ „Bestia” nie tylko czerpie ze swoich poprzedniczek wszystko, co najlepsze, ale i uczy się na ich błędach.

Tylko ja, wędrówka i cel majaczący wysoko w górze. Ta perełka z PS Plus była dla mnie doświadczeniem na miarę Death Stranding
Krystian Pieniążek, 20 lipca 2025, 08:48
Studio Don’t Nod znane jest z tworzenia gier z przesłaniem. Jusant to nietypowa produkcja jak na ten zespół, która nad rozbudowaną fabułę przedkłada spokojną, wręcz medytacyjną rozgrywkę.

Click! przepraszał i naprawiał tę grę patchem. ToonCar przysporzył mi pierwszych siwych włosów
Krystian Pieniążek, 19 lipca 2025, 20:00
ToonCar to całkiem solidnie zrealizowane wyścigi gokartów, dające komputerowym graczom namiastkę tego, co oferowało chociażby Mario Kart. Pełna wersja gry dołączana do czasopisma Click! sprawiała przy tym problemy, przez które niezbędne było wypuszczenie specjalnego patcha.

Najlepszy RTS o drugiej wojnie światowej nadciąga? Sudden Strike 5 wraca do widowiskowej skali bitew
Adam Kusiak, 16 lipca 2025, 15:00
Nowa odsłona kultowej serii porzuca stare błędy i stawia na otwartość, taktykę oraz gigantyczne bitwy. Czy to będzie powrót serii Sudden Strike do formy?

Kiedyś wyznacznik jakości, teraz działa odstraszająco. Gry AAA są za duże dla własnego dobra
Piotr Wasiak, 13 lipca 2025, 10:00
Dawniej informacja „gra na 12 godzin” dyskwalifikowała dany tytuł, teraz coraz częściej okazuje się zaletą. I to nie wyłącznie dlatego, że mamy coraz mniej czasu na granie. Duże gry to problem nie tylko graczy, ale całej branży.

Wrogowie strzelali przez ściany, a ja nie miałem celownika. Tak wyglądała moja trudna przygoda z Project I.G.I
Krystian Pieniążek, 12 lipca 2025, 20:00
Project I.G.I. to gra, którą do dzisiaj wielu graczy wspomina z nostalgią. Nie bez powodu – dzieło Innerloop Studios miało potencjał do nawiązania realnej walki z tuzami gatunku taktycznych strzelanek, ale czegoś mu zabrakło.

Najsłynniejszy symulator „niewidzialnego” samolotu, który nigdy nie istniał, to historia w stylu akcji dezinformacyjnej CIA
Dariusz Matusiak, 5 lipca 2025, 20:15
Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku firma MicroProse była niekwestionowanym królem gatunku symulatorów. Jej gry idealnie łączyły przystępną rozgrywkę z realizmem. Jeden tytuł był jednak z autentycznością nieco na bakier.

The Sims 4 wraca do fantasy. Czar natury to ukłon głównie w stronę miłośników wróżek
Sonia Selerska, 3 lipca 2025, 17:00
Po naprawdę świetnych dodatkach Życie i śmierć oraz Dochodowe hobby nadchodzący Czar natury budzi we mnie sprzeczne emocje - choć konkretnym odbiorcom może zagwarantować dużo rozrywki.

Czy warto remasterować gry MMO? Problem nie zawsze leży tylko w grafice
Patryk Manelski, 2 lipca 2025, 16:25
Remastery są teraz w modzie, ale czy gry MMO również powinny iść tą drogą? Odpowiedź wbrew pozorom nie jest taka oczywista. Lepsza grafika nie zawsze bowiem rozwiązuje problemy gry.

Po spędzeniu z tą grą pół godziny mam ochotę stworzyć własną składankę. Mixtape to podróż w przeszłość
Matthew Buckley, 29 czerwca 2025, 08:00
Mixtape łączy urok i humor filmów o dorastaniu z nostalgią i masą świetnej muzyki. Po spędzeniu z nim pół godziny na Summer Game Fest awansował na jedną z najbardziej wyczekiwanych gier przeze mnie gier tego roku.

Skok w bok przed Duke Nukem Forever. Manhattan Project był udanym spin-offem przygód Księcia
Krystian Pieniążek, 28 czerwca 2025, 20:00
W oczekiwaniu na Duke Nukem Forever fani marki otrzymali spin-off cyklu. Platformowy Duke Nukem: Manhattan Project był udaną produkcją, niejako wracającą do korzeni cyklu.

Czasem lepiej nie wracać. DLC do Still Wakes The Deep pokazuje, że mniej znaczy więcej
Hubert Sosnowski, 27 czerwca 2025, 14:40
Still Wakes The Deep okazało się małym wielkim sukcesem i zgromadziło wierną horrorową widownię. Siren’s Rest, choć jest solidnym DLC, pokazuje, że pewnych rzeczy nie warto rozbudowywać, bo tracą część swojego czaru.

Umarłem wiele razy, ale najtrudniejszym przeciwnikiem były dialogi. Graliśmy w Wuchang: Fallen Feathers
Matthew Buckley, 26 czerwca 2025, 16:00
Godzinne demo Wuchang: Fallen Feathers pokazało mi dwie rzeczy - że to soulslike z odrobiną szaleństwa, i że jego bohaterowie nie mogą przestać do mnie mówić.

Polacy tworzą grę o zarządzaniu hotelem jak ze Spirited Away. Hotel Galactic ma być godne uznania Hayao Miyazakiego
Maciej Pawlikowski, 26 czerwca 2025, 11:05
Istnieje taka polska gra, o której niewielu słyszało: nie mówi się o niej i nie pisze. Trochę, aby to w końcu zmienić, a przede wszystkim dlatego, że całkowicie oczarowało mnie jej demo, postanowiłem o Hotel Galactic napisać. I przy okazji skontaktować się z twórcami.

Ten świat zasługuje na więcej. Dune: Awakening to solidny survival, ale szkoda, że to nie pełnoprawne RPG
Patryk Manelski, 25 czerwca 2025, 14:00
Dune: Awakening to udany survival, który robi wrażenie klimatem oraz paroma pomysłami. Szkoda tylko, że projekt ten nie jest czymś więcej, bo zdecydowanie był tu potencjał na solidną grę single player.

500 tysięcy graczy PC już wie, dlaczego to połączenie RPG z symulatorem życia to coś wyjątkowego
Sonia Selerska, 25 czerwca 2025, 08:00
Co jakiś czas niepozornym tytułom udaje się szturmem podbić serca graczy. Do tej grupki nieoczywistych hitów trafiła właśnie gra, która zadebiutowała pod koniec maja i może poszczycić się świetnym odbiorem fanów – Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time.

Cztery postacie, jeden cel. Jeśli przymkniesz oko, zobaczysz w Severance: Blade of Darkness protoplastę Soulsów
Krystian Pieniążek, 21 czerwca 2025, 20:00
W 2001 roku na komputery osobiste trafiła produkcja, którą dzisiaj twórcy określają mianem protoplasty serii Souls. Choć jest w tym stwierdzeniu sporo przesady, to jednak Severance: Blade of Darkness potrafiło „usadzić” niejednego gracza.

Nie tylko obiecali, ale dowieźli po 3 miesiącach. Symulator życia inZOI pokazuje, jak powinno wyglądać wsparcie gry
Sonia Selerska, 20 czerwca 2025, 17:00
Wiedziałam, że na start Early Accessu inZOI ilością zawartości nie będzie równał się z Sims 4 - pytanie brzmiało, jak sprawnie twórcy będą grę rozwijać? Po 3 miesiącach widzę, że wywiązują się ze złożonych społeczności obietnic, choć nie wszystko jest wolne od wad.

W nowej grze Capcomu każda walka jest jak zagadka. Pragmata zapowiada się na futurystyczny survival horror
Matthew Buckley, 20 czerwca 2025, 12:25
Pragmata od samego początku zapowiadała się tajemniczo, więc nie wiedziałem, czego się spodziewać, ogrywając demo na SGF. Nie spodziewałem się, że nowa gra Capcomu połączy survival horror w stylu Resident Evil i... walkę, która przebiega trochę jak łamigłówka.

Krew, wampiry, anime i podróże w czasie - Code Vein 2 zapowiada się intrygująco
Matthew Buckley, 18 czerwca 2025, 16:30
Code Vein 2 zostało zapowiedziane podczas Summer Game Fest, a ja miałem okazję uczestniczyć w organizowanej przez Bandai Namco prezentacji, by przyjrzeć się jej z bliska. Czekają nas mechaniki soulslike, wampiry, anime... i podróże w czasie.

W Borderlands 4 strzela się świetnie i jest kot, ale to nie jest ryzykowna kontynuacja
Mateusz Zelek, 18 czerwca 2025, 15:00
Borderlands 4 stawia na fabułę oraz drobne zmiany w zabawie. Spędziłem z grą 4 godziny i mogę powiedzieć, że w końcu ulepszono takie elementy jak poruszanie się i broń ciężka oraz dodano możliwość użycia apteczki. No i jest kot! Będzie hit? Możliwe, ale...

Najgorsza gra roku to ostrzeżenie i bolesne zderzenie twórców z rzeczywistością
Dariusz Matusiak, 17 czerwca 2025, 16:55
Życie weryfikuje zuchwałe zapowiedzi. MindsEye powstawało z opinią konkurencji dla serii GTA oraz jako początek rewolucyjnej platformy Everywhere. Wyszło jednak jak zwykle – nie ma rewolucji, jest rozczarowanie. Twórcy MindsEye, zamiast podkreślać odmienność swojego projektu, porwali się z motyką na słońce.

Widziałem Resident Evil Requiem w akcji - zapowiada się mistrzowski pokaz budowania napięcia
Matthew Buckley, 17 czerwca 2025, 14:35
Półgodzinny zamknięty pokaz Resident Evil Requiem podczas Summer Game Fest przyprawił mnie o gęsią skórkę. Capcom pokazał, że doskonale wie, jak wywołać strach.

Miał być realizm, a będzie zgrzytanie zębami. Aphelion rozczaruje fanów astronomii
Krystian Pieniążek, 16 czerwca 2025, 14:32
Twórcy dzieł science fiction mają tendencję do osadzania ich na siłę w rzeczywistości. Taki los najwyraźniej spotkał grę Aphelion od twórców Life is Strange, która według mnie tylko by zyskała, gdyby odpięto jej znaczek współpracy z ESA i zmieniono miejsce akcji.

W tej grze bohater miotał wrogami jak szatan. Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy pokazywało, jak wykorzystać temat telekinezy i innych mocy psi
Krystian Pieniążek, 14 czerwca 2025, 20:00
Telekineza i inne moce psi to tematyka nieporuszana przez twórców gier wideo tak często, jak mogłoby się wydawać. Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy robiło z nich doskonały użytek.

Wielka space opera od twórcy Gry Endera. Advent Rising mogło być niczym Mass Effect
Krystian Pieniążek, 7 czerwca 2025, 20:00
Na nieco ponad dwa lata przed tym, jak Shepard rozpoczął walkę ze Żniwiarzami, światło dzienne ujrzała inna gra mająca zadatki na wstęp do wielkiej, galaktycznej opowieści. Advent Rising było dziełem, nad którym czuwała legenda science fiction – Orson Scott Card.

Nowy rywal Mount & Blade szczyci się przywiązaniem do historii i daje nadzieję na obecność Polski. Widzieliśmy Chronicles: Medieval
Krzysztof Mysiak, 6 czerwca 2025, 23:28
Marzy się Wam bezpośrednia konkurencja dla Mount & Blade? Z takową nadciąga przeszło stuosobowe studio Raw Power Games, które zapowiedziało grę Chronicles: Medieval osadzoną w średniowiecznej Europie (w tym częściowo w Polsce). Byliśmy na jej pokazie.

W Hell Is Us aż chce się eksplorować świat. Twórcy Deus Ex: Human Revolution wrócili z mrocznym RPG akcji, które miażdzy klimatem
Hubert Sosnowski, 6 czerwca 2025, 11:25
Kiedy przy jednej grze spotykają się twórcy Deus Ex: Human Revolution i głos Adama Jensena, a całość łączy klimat Death Stranding i Dark Souls – warto mieć taką produkcję na uwadze. Demo Hell Is Us potwierdza zaś, że to coś więcej niż szumne zapowiedzi.

Syf, bieda i serwetka na telewizorze. Holstin zabrał mnie do Polski lat 90. i przeraził tym, co tam znalazłem
Maciej Pawlikowski, 3 czerwca 2025, 17:00
Wszystko wskazuje na to, że polskie gry indie doczekają się ważnej produkcji. Gry, która nie tylko opowiada o Polsce, ale sama w sobie jest po prostu dobrze zaprojektowanym survival horrorem z naprawdę niezłą walką i świetnym dubbingiem.

To miały być „soulsy” lat 90. Die by the Sword próbowało ustanowić nowe standardy dla gier akcji
Krzysztof Kałuziński, 31 maja 2025, 20:00
Swobodna kontrola miecza, brutalny gameplay z odcinaniem kończyn oraz wysoki poziom trudności – tym w 1998 roku próbowało skusić nas studio Treyarch, wypuszczając Die by the Sword.

Po premierze największej polskiej samochodówki zadaję sobie pytanie, czy wydawanie gier wyścigowych poza wczesnym dostępem ma jeszcze sens
Krzysztof Mysiak, 30 maja 2025, 15:35
JDM: Japanese Drift Master był w tym roku drugą najbardziej wyczekiwaną samochodówką na Steamie. Polacy zyskali moc, by odcisnąć piętno na całym gatunku – i udałoby im się, gdyby tylko dali sobie więcej czasu w Early Accessie. Innych gier też to dotyczy.

18 powodów, by kupić Switcha 2 na premierę. Nintendo przygotowało najmocniejszy line-up w historii
Mikołaj Łaszkiewicz, 27 maja 2025, 14:23
Podczas zamkniętego pokazu mogłem pograć w nowe tytuły zmierzające na Nintendo Switcha 2 i już wiem, które z nich kupię w dniu premiery. Uważam też, że wiele osób, które nie miały konsol Nintendo, może sięgnąć po Switcha 2.

To mógł być trzeci Deus Ex. Project: Snowblind to cyberpunkowa strzelanka od twórców Tomb Raidera
Krystian Pieniążek, 24 maja 2025, 20:00
Mało brakowało, a seria Deus Ex doczekałaby się trzeciej odsłony na długie lata przed premierą Buntu Ludzkości. Ostatecznie jednak dzieło Crystal Dynamics poszło własną drogą, zmieniając się w cyberpunkową strzelankę pod tytułem Project: Snowblind.