Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 września 2014, 13:53

Spacebase DF-9 - Tim Schafer tłumaczy wczesne zakończenie prac

Tim Schafer, współzałożyciel studia Double Fine, postanowił wytłumaczyć fanowskiej społeczności powody wcześniejszego zakończenia prac nad grą Spacebase DF-9. Głównym powodem porzucenia projektu już w październiku tego roku są niezadowalające wyniki finansowe.

Od niedawna wiemy, że Spacebase DF-9, symulator stacji kosmicznej autorstwa niezależnego studia Double Fine, w październiku opuści fazę Wczesnego Dostępu na platformie Steam i ukaże się w wersji 1.0. Tym samym zespół, który ma na swoim koncie takie produkcje jak Psychonauts czy Broken Age, zakończy prace nad rozwojem tego projektu. W związku z niezadowoleniem, jakie wywołała ta decyzja, głos w sprawie zabrał założyciel Double Fine, Tim Schafer.

Od października Spacebase DF-9 będzie się rozwijać tylko dzięki moderom. - Spacebase DF-9 - Tim Schafer tłumaczy wcześniejsze zakończenie prac - wiadomość - 2014-09-22
Od października Spacebase DF-9 będzie się rozwijać tylko dzięki moderom.

W swojej wypowiedzi na forum w serwisie Steam Amerykanin wyjaśniał decyzję zespołu, by szybciej przejść z fazy Wczesnego Dostępu do finalnego produktu. Schafer tłumaczył, że Spacebase DF-9 został zainspirowany przez inne bardzo popularne tytuły, ufundowane w ten sam sposób. Gdy okazało się, że dzieło Double Fine może nie odnieść sukcesu podobnego kalibru, plan prac skrócił się do półtora roku. „Włożyliśmy w Spacebase każdego centa, jakiego na nim zarobiliśmy, i dodaliśmy coś od siebie. Ale wydawanie większych pieniędzy niż te, które zarabiamy to nie coś, co możemy robić w nieskończoność” - pisze o głównym czynniku, który zadecydował o wydaniu wersji 1.0 w październiku i wcześniejszym porzuceniu projektu.

Jednocześnie Tim Schafer nie zgadza się z zarzutami o tym, jakoby Double Fine stworzyło niekompletny produkt, a następnie bez słowa zostawiło go graczom. „Dodajemy jeszcze nową zawartość i usuwamy wszystkie błędy, więc nazywanie wersji 1.0 betą byłoby błędem” - odpowiada na ataki społeczności. I choć przyznaje, że studio mogło wcześniej uprzedzić fanów o swojej decyzji, to zauważa, że przynajmniej, w przeciwieństwie do paru innych tytułów, zostali oni poinformowani z pewnym wyprzedzeniem. Poza tym – nawet pomimo wcześniejszego zakończenia prac – Spacebase w swojej ostatecznej wersji to nadal „mądra, zabawna, piękna i kompletna” gra. Cóż, na potwierdzenie tej ostatniej opinii gracze chyba będą musieli poczekać aż do wydania wersji 1.0.

Tim Schafer uważa, że mimo wcześniejszego zakończenia prac Spacebase to dobra i kompletna gra. - Spacebase DF-9 - Tim Schafer tłumaczy wcześniejsze zakończenie prac - wiadomość - 2014-09-22
Tim Schafer uważa, że mimo wcześniejszego zakończenia prac Spacebase to dobra i kompletna gra.

Oczywiście trudno się spodziewać, by tłumaczenia Schafera jakoś szczególnie pocieszyły tych, którzy za wydane pieniądze nie dostaną tego, na co czekali. Tak całą sprawę przez serwis The Indie Stone skomentował jeden z twórców Project Zomboid: „Półtora roku, które dało sobie Double Fine, mogło z łatwością przerodzić się nawet w pięć lat produkcji – gdyby studio wyniosło się z San Francisco, gdzie miesięczny koszt utrzymania jednej osoby wynosi prawie 10 tysięcy dolarów! Przy takich kosztach Spacebase DF-9 musiałoby odnieść jeden z największych sukcesów w usłudze Wczesnego Dostępu, aby Tim Schafer i spółka w ogóle mogli ukończyć grę. To nieco aroganckie podejście”. I to nawet jak na kogoś, kto swego czasu stworzył Grim Fandango.

  1. Oficjalna strona internetowa Spacebase DF-9
  2. Spacebase DF-9 w serwisie Steam
  3. Oficjalna strona internetowa studia Double Fine

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej