Spacebase DF-9 - Tim Schafer tłumaczy wczesne zakończenie prac

Tim Schafer, współzałożyciel studia Double Fine, postanowił wytłumaczyć fanowskiej społeczności powody wcześniejszego zakończenia prac nad grą Spacebase DF-9. Głównym powodem porzucenia projektu już w październiku tego roku są niezadowalające wyniki finansowe.

Jakub Mirowski

Od niedawna wiemy, że Spacebase DF-9, symulator stacji kosmicznej autorstwa niezależnego studia Double Fine, w październiku opuści fazę Wczesnego Dostępu na platformie Steam i ukaże się w wersji 1.0. Tym samym zespół, który ma na swoim koncie takie produkcje jak Psychonauts czy Broken Age, zakończy prace nad rozwojem tego projektu. W związku z niezadowoleniem, jakie wywołała ta decyzja, głos w sprawie zabrał założyciel Double Fine, Tim Schafer.

Od października Spacebase DF-9 będzie się rozwijać tylko dzięki moderom. - Spacebase DF-9 - Tim Schafer tłumaczy wcześniejsze zakończenie prac - wiadomość - 2014-09-22
Od października Spacebase DF-9 będzie się rozwijać tylko dzięki moderom.

W swojej wypowiedzi na forum w serwisie Steam Amerykanin wyjaśniał decyzję zespołu, by szybciej przejść z fazy Wczesnego Dostępu do finalnego produktu. Schafer tłumaczył, że Spacebase DF-9 został zainspirowany przez inne bardzo popularne tytuły, ufundowane w ten sam sposób. Gdy okazało się, że dzieło Double Fine może nie odnieść sukcesu podobnego kalibru, plan prac skrócił się do półtora roku. „Włożyliśmy w Spacebase każdego centa, jakiego na nim zarobiliśmy, i dodaliśmy coś od siebie. Ale wydawanie większych pieniędzy niż te, które zarabiamy to nie coś, co możemy robić w nieskończoność” - pisze o głównym czynniku, który zadecydował o wydaniu wersji 1.0 w październiku i wcześniejszym porzuceniu projektu.

Jednocześnie Tim Schafer nie zgadza się z zarzutami o tym, jakoby Double Fine stworzyło niekompletny produkt, a następnie bez słowa zostawiło go graczom. „Dodajemy jeszcze nową zawartość i usuwamy wszystkie błędy, więc nazywanie wersji 1.0 betą byłoby błędem” - odpowiada na ataki społeczności. I choć przyznaje, że studio mogło wcześniej uprzedzić fanów o swojej decyzji, to zauważa, że przynajmniej, w przeciwieństwie do paru innych tytułów, zostali oni poinformowani z pewnym wyprzedzeniem. Poza tym – nawet pomimo wcześniejszego zakończenia prac – Spacebase w swojej ostatecznej wersji to nadal „mądra, zabawna, piękna i kompletna” gra. Cóż, na potwierdzenie tej ostatniej opinii gracze chyba będą musieli poczekać aż do wydania wersji 1.0.

Tim Schafer uważa, że mimo wcześniejszego zakończenia prac Spacebase to dobra i kompletna gra. - Spacebase DF-9 - Tim Schafer tłumaczy wcześniejsze zakończenie prac - wiadomość - 2014-09-22
Tim Schafer uważa, że mimo wcześniejszego zakończenia prac Spacebase to dobra i kompletna gra.

Oczywiście trudno się spodziewać, by tłumaczenia Schafera jakoś szczególnie pocieszyły tych, którzy za wydane pieniądze nie dostaną tego, na co czekali. Tak całą sprawę przez serwis The Indie Stone skomentował jeden z twórców Project Zomboid: „Półtora roku, które dało sobie Double Fine, mogło z łatwością przerodzić się nawet w pięć lat produkcji – gdyby studio wyniosło się z San Francisco, gdzie miesięczny koszt utrzymania jednej osoby wynosi prawie 10 tysięcy dolarów! Przy takich kosztach Spacebase DF-9 musiałoby odnieść jeden z największych sukcesów w usłudze Wczesnego Dostępu, aby Tim Schafer i spółka w ogóle mogli ukończyć grę. To nieco aroganckie podejście”. I to nawet jak na kogoś, kto swego czasu stworzył Grim Fandango.

  1. Oficjalna strona internetowa Spacebase DF-9
  2. Spacebase DF-9 w serwisie Steam
  3. Oficjalna strona internetowa studia Double Fine
Spacebase DF-9

Spacebase DF-9

PC
po premierze

Data wydania: 27 października 2014

Informacje o Grze
6.6

Gracze

1.8

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Kalendarz Wiadomości

wrzesień
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2014-10-12
06:39

WrednySierściuch Senator

WrednySierściuch

[2]
Sam chętnie kupuję gry w EA i jeszcze się nie rozczarowałem, ale po tym co Double Fine odstawiło napewno nigdy nie zaryzykuję pieniędzy w ich produkcję.

Albo kupujesz przysłowiowe "3 gry na rok" albo zamieszkujesz jakąś inną planetę
Ludzi narzekających na gry EA przybywa w tempie lawinowym (efekt śnieżnej kuli), niedawno był nawet na GOLu artykuł o spadającym poparciu dla Kickstartera.

Przykłady dość podobnego postępowania deweloperów, z ostatniego okresu (jeszcze trochę i to będzie "standard branżowy")
- Starforge (wystarczy przeczytać komentarze na głównej )
http://store.steampowered.com/app/227680/
czy bardzo szczegółowy raport z środka -od zwolnionego pracownika
http://www.reddit.com/r/gaming/comments/2dhpvd/starforge_developer_misconduct_a_look_back_from/
Producent miał na tyle nie wyparzoną jadaczkę że zrzucił całą winę za wstrzymanie prac na community i "falę hejtu". Nie, nie żartuje

Starbound -niespodzianka, kolejna bardzo dobrze zapowiadająca się gra która obecnie ma status "gówno wpadło w wentylator"

Tu macie dobry wątek
http://steamcommunity.com/app/211820/discussions/0/37470847911036525/
i od deva, wątek pod tytułem "Gdzież są te zapowiedziane Updaty"?
http://steamcommunity.com/app/211820/discussions/0/613937943096669065/#p1

Całkiem niedawno pisałem o innym wałku z tematyki EA, więc "copy+paste"

Dziedzictwo" Dwelvers
Nie chodzi mi tu o jakość gry (bo ta nie ma tu znaczenia), tylko o BARDZO śmierdzącą sprawę gry Towns
która była pierwszym projektem tego producenta. Gra ta odniosła wielki sukces na Kickstarterze i później na Steam Early Access, a MIMO TO -twórcy porzucili ją, nawet nie kończąc.
Pieniądze natomiast w dużej mierze posłużyły do sfinansowania produkcji Dvelwers
Co jak co, ale swiadczy to niezbyt dobrze o tym studiu (aczkolwiek nie przekłada się to oczywiście na jakość samego Dvelwers -a jeśli nawet już to raczej pozytywnie, gdy twórcy dopalili ten tytuł potężnym zastrzykiem zfraudowanej kasiory ;D )

http://www.eurogamer.net/articles/2014-05-09-the-fall-of-towns
http://store.steampowered.com/app/221020/ (gra ma obecnie 100% "kciuków w dół")
http://steamcommunity.com/app/276870/discussions/3/616187839407563694/

Z Spacebase mamy do czynienia z dokładnie takim samym wałkiem jak w Towns i Starforge -tzn pieniądze "wyszły" na finansowanie innych projektów (choć tu raczej je "przejedzono" bo Broken Age miało swoją niezależną kampanię -i te pieniądze TEŻ nie wystarczyły na dokończenie gry), a nie wróżący dalszych zysków stary projekt najzwyczajniej w świecie porzucono (zanim wyszedł z stadium bety) -bo co niby mogą im zrobić tumany które zapłaciły za taką fuszerę Z GÓRY ?

Komentarz: WrednySierściuch
2014-10-11
21:45

para-noir Centurion

😊

Wasteland 2, Divinity Original Sin, Blackguards i zapewne Torment Tides of Numenera, Pillars of Eternity

Komentarz: para-noir
2014-09-22
19:25

muhabor Generał

muhabor

Wasteland 2
Divinity Original Sin
Blackguards

Komentarz: muhabor
2014-09-22
18:01

Koktajl Mrozacy Mozg Legend

Koktajl Mrozacy Mozg

W druga stone, ile oraz jakie gry ktore zakonczyly etap EA sa w sklepie i prezentuja jakosc gry jaka miala byc w zalozeniach badz bliska zalozen?

Komentarz: Koktajl Mrozacy Mozg
2014-09-22
15:41

zanonimizowany529304 Centurion

Widać, że pan Schafer nie ma zielonego pojęcia o biznesowej stronie tworzenia gier. Jak ktoś ładnie ujął na steamie, przez lata myśleliśmy, że to źli wydawcy nie pozwalają Schaferowi rozwinąć skrzydeł, okazuje się, że to nie wina wydawcy, ale jego.
Tworzenie gry w oparciu o budżet z wpływów, z sprzedaży nieukończonej gry jest poronionym pomysłem i nie potrzeba do tego kończyć ekonomii. Jak oni zamierzali podzielić pracę na etapy jak nie wiedzieli kiedy im się skończy kasa. To nie mogło się udać.
Jeszcze wykręcanie kota ogonem, twierdząc, że to wina zbyt małej ilości sprzedanych kopii. Sam zamierzałem tę gre kupić, ale w dotychczasowej fazie produkcji oferwała za mało by mnie do tego przekonać, tak samo jak częstotliwość kolejnych updetów i zaangażowanie Double Fine w komunikację z community. Wydaje się, że w tym sposobie tworzenia gier powinno to mieć priorytet.
Obawiam się, że zarówno postępowanie z Broken Age jak i fiasko tej produkcji może Schafera drogo kosztować. Sam chętnie kupuję gry w EA i jeszcze się nie rozczarowałem, ale po tym co Double Fine odstawiło napewno nigdy nie zaryzykuję pieniędzy w ich produkcję.

Komentarz: zanonimizowany529304

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl