Rockstar wyjaśnia powody ograniczenia wsparcia dla modów w GTA V

„Open IV pozwala na tworzenie modyfikacji, które negatywnie oddziałują na przyjemność płynącą z rozgrywki w GTA Online” – brzmi fragment oficjalnego oświadczenia Rockstar Games. Studio broni w ten sposób decyzji Take-Two Interactive dotyczącej „delegalizacji” popularnego narzędzia modderskiego – Open IV. Postanowienie zbiera już pierwsze żniwa.

Maciej Żulpo

Modderzy nie zbliżą się już nawet do singla. - Rockstar wyjaśnia powody ograniczenia wsparcia dla modów w GTA V - wiadomość - 2017-06-16
Modderzy nie zbliżą się już nawet do singla.

Z modyfikacjami w GTA V – zarówno w multiplayerze, jak i w rozgrywce dla pojedynczego gracza – możecie się oficjalnie pożegnać. Deweloper gry – firma Rockstar Games – potwierdziła w nadesłanym PC Gamerowi oświadczeniu, że uważa Open IV za narzędzie służące do psucia zabawy płynącej z rozgrywki. Choć oficjalnie przedstawiciele Rockstara nie są przeciwni modyfikacjom do trybu singleplayer, ich zdaniem stosowanie Open IV – popularnego narzędzia modderskiego znanego od czasów GTA IV – ma niszczący wpływ przede wszystkim na zabawę w GTA Online. W oświadczeniu czytamy:

Open IV pozwala na tworzenie modyfikacji, które negatywnie oddziałują na przyjemność płynącą z rozgrywki w GTA Online, przez co cierpią wszyscy gracze. Wspieramy kreatywność naszych fanów, ale ich twórczość nie powinna zmieniać jakości doświadczenia, którą chcą cieszyć się inni.

Rockstar potwierdził tym samym stanowisko Take-Two w sprawie modderów. Twórcy Open IV tydzień temu otrzymali od wydawcy list, w którym zakazano im dalszego rozwoju projektu i nakazano zawieszenie działalności. Choć początkowo trudno było im w wiadomość uwierzyć (głównie ze względu na obecność w nim rażących błędów gramatycznych), modderzy złożyli broń – zakończyli rozwój projektu i zlikwidowali linki pozwalające pobrać oprogramowanie.

Życie moddera jest skomplikowane

Decyzja Take-Two zebrała już pierwsze żniwa w modderskim półświatku. Jej ofiarą padł mod typu „total conversion”, który miał wykorzystać silnik GTA V, by odświeżyć znane z GTA IV Liberty City. Nad modyfikacją pracowali ludzie odpowiedzialni za stworzenie Open IV. Wziąwszy pod uwagę zamieszanie towarzyszące „delegalizacji” ich oprogramowania, postanowili zawiesić prace nad ambitną konwersją – i anulowali cały projekt.

Słońce jednak nie wzejdzie nad odmłodzonym Liberty City. - Rockstar wyjaśnia powody ograniczenia wsparcia dla modów w GTA V - wiadomość - 2017-06-16
Słońce jednak nie wzejdzie nad odmłodzonym Liberty City.

Liberty City nie jest zresztą pierwszym światem, który włodarze z Take-Two skazali na „wieczną starość”. W kwietniu podobny los spotkał mapę Red Dead Redemption. Pełni zapału modderzy również podjęli się wówczas odświeżenia miejsca akcji „GTA na Dzikim Zachodzie” poprzez wykorzystanie silnika GTA V, a kiedy poczynili postępy na tyle duże, by pochwalić się nimi w zwiastunie, Take-Two zażądało porzucenia dalszych prac pod groźbą wytoczenia procesu sądowego. W ten sposób prysły nadzieje pecetowców na otrzymanie choćby namiastki swojego RDR.

Rockstar wyjaśnia powody ograniczenia wsparcia dla modów w GTA V - ilustracja #3

Take-Two zmienia nastawienie do modderów, a gracze – do gier Rockstara. Ostatnie wydarzenia poskutkowały istnym zalewem negatywnych recenzji dotyczących GTA V na Steamie. Okrzyki niezadowolenia słychać też na Reddicie i forach poświęconych produkcji. Choć trudno oczekiwać, by wydawca odniósł z tego powodu znaczące straty finansowe, ucierpieć może jego wizerunek. Niebawem zapewne przekonamy się, czy to wystarczy, by firma podjęła z modderami dialog.

„Nie oszukuj, bo zostaniesz zbanowany i utracisz cały postęp” – taka wiadomość wita od niedawna wszystkich logujących się do GTA Online. - Rockstar wyjaśnia powody ograniczenia wsparcia dla modów w GTA V - wiadomość - 2017-06-16
„Nie oszukuj, bo zostaniesz zbanowany i utracisz cały postęp” – taka wiadomość wita od niedawna wszystkich logujących się do GTA Online.

Nie wiadomo, jaka przyszłość czeka pozostałych modderów. Open IV wciąż można wykorzystywać i pobierać z alternatywnych źródeł. Osoby modyfikujące którykolwiek z trybów GTA V muszą się jednak liczyć ze zwiększonym prawdopodobieństwem otrzymania bana. Z kolei Rockstar najprawdopodobniej kontynuuje wyjaśnianie całej sprawy – PC Gamer szykuje już listę kolejnych pytań dla dewelopera. Jeśli portal otrzyma odpowiedź, modderzy powinni dowiedzieć się, na czym stoją.

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 17 września 2013

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.7

Gracze

8.7

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

23

Agony - obejrzyj zapis rozgrywki z polskiego survival horroru

Następny
Agony - obejrzyj zapis rozgrywki z polskiego survival horroru

Wolfenstein II: The New Colossus - nowe informacje o fabule i rozgrywce

Poprzedni
Wolfenstein II: The New Colossus - nowe informacje o fabule i rozgrywce

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl