Recenzje Crusader Kings 3 - króla strategii 2020 roku

W sieci pojawiło się mnóstwo recenzji Crusader Kings III. Nowa odsłona cyklu studia Paradox urzekła dziennikarzy, niemogących się nachwalić debiutującej jutro produkcji.

Jakub Błażewicz

Recenzje Crusader Kings 3 - króla strategii 2020 roku.
Recenzje Crusader Kings 3 - króla strategii 2020 roku.
Recenzje Crusader Kings III - króla strategii 2020 roku - ilustracja #1
Trzecia część Crusader Kings zadebiutuje już jutro.
Crusader Kings III w skrócie:
  • producent: Paradox Development Studio
  • wydawca: Paradox Interactive
  • gatunek: globalna strategia
  • platformy sprzętowe: PC
  • data premiery: 1 września 2020 r.
  • inne: mieszanka średniowiecznej strategii ekonomicznej, RPG, sandboksa oraz symulatora życia.

Pierwszy dzień września przyniesie ze sobą garść atrakcji dla fanów strategii. Nie dość bowiem, że otrzymamy ciekawe (i najwyraźniej udane) Iron Harvest, to jeszcze doczekamy się premiery trzeciej odsłony serii Crusader Kings. Więcej o Crusader Kings III możemy dowiedzieć się z recenzji, które licznie pojawiły się w Internecie. Czy trójka spełniła oczekiwania fanów? Dowiecie się tego z zamieszczonych poniżej ocen, uwzględniających notę serwisu GRYOnline.pl.

Wybrane recenzje Crusader Kings III:

  • IGN – 10/10
  • PC Gamer – 94/100
  • GameWatcher – 9/10
  • CGMagazine – 9/10
  • God is a Geek – 9/10
  • PCGamesN – 9/10
  • TheSixthAxis – 9/10
  • TrustedReview – 4,5/5
  • Wccftech – 9/10
  • GameStar.de – 83/100
  • GameSpot – 8/10
  • Screen Rant – 8/10

O ile w recenzjach gry studia KING Art Games nigdzie nie przewijało się słowo „wybitne”, o tyle krytycy opisujący trzecią część strategicznej serii studia Paradox korzystają z niego i jego synonimów nagminnie. Nie powinna więc dziwić znakomita średnia z ocen dziennikarzy rzędu 91/100 na podstawie 30 tekstów (via Metacritic). O ile – co wątpliwe – kolejne noty nie okażą się o wiele niższe od dotychczasowych, Crusader Kings III to mocny kandydat do tytułu najlepszej strategii 2020 roku.

Gdyby chcieć krótko podsumować, co dokładnie przemówiło do recenzentów, „wszystko” byłoby bardzo kuszącym słowem. Trzecia odsłona Crusader Kings rozbudowuje praktycznie każdy element cyklu, i to bynajmniej nie skromnie. Ba, niektóre elementy, choć zasadniczo podobne, zostały przebudowane od podstaw. Już na start otrzymujemy większe możliwości niż w podstawowej wersji Crusader Kings II. Gracze mają więcej swobody w kształtowaniu wyznania władcy, bitwy mogą mieć konsekwencje niezwiązane z wynikiem starcia, a cechy postaci mają jeszcze większe znaczenie, nierzadko sugerując (ale nie narzucając) pewne schematy zachowań. Mamy też więcej wydarzeń losowych i wiele innych dużych lub małych nowinek. Wymienić ich wszystkich nie sposób, co trafnie podsumował Jacek Głowacki w naszej recenzji:

Mógłbym tak wymieniać jeszcze długo i pisać o tym, jak bardzo warunki geograficzno-kulturowe wpływają na rodzaje budynków, które da się stawiać, jak zróżnicowane są systemy dziedziczenia w poszczególnych władztwach i jak walczyć z nieprzyjaznymi frakcjami lub czym grozi niski poziom kontroli w baroniach (mniej złota, mniej wojska i wyższe ryzyko buntu oraz wystąpienia negatywnych wydarzeń), dlaczego warto brać udział w krucjatach przeciwko niewiernym, jeśli gra się chrześcijańskim władcą itd., itp.

Dodajmy do tego znakomitą oprawę audiowizualną – dla wielu Crusader Kings III to najlepiej wyglądająca i brzmiąca gra Paradox Interactive – i otrzymujemy coś, co wydaje się marzeniem spełnionym fanów strategii (i nie tylko). Jak jednak można wywnioskować po ocenach, trzecie Crusader Kings nie jest pozbawione wad. Najczęściej wspominana dotyczy interfejsu gry, a konkretniej ogromnej liczby wyskakujących okienek. Nie tylko utrudnia to zarządzanie, ale też przytłacza nowych graczy zalewem informacji, który może zniechęcić do zabawy. Na szczęście tym razem Paradox zadbał o dostarczenie sensownego samouczka, ale widok istnej armii powiadomień, ekranów etc. dał się we znaki nawet weteranom serii.

Recenzje Crusader Kings III - króla strategii 2020 roku - ilustracja #2
W przyszłości Crusader Kings III zapewne zyska małą armię wasali (czytaj: DLC).

Złośliwi mogliby też zauważyć, że gra Paradoxu nie obejdzie się bez sporej liczby dodatków, wprowadzających zawartość rzekomo wyciętą z podstawowej wersji gry. Jednak recenzje nie pozostawiają wątpliwości – podstawowe wydanie Crusader Kings III to znakomita i ogromna produkcja, sama w sobie zapewniająca co najmniej kilkaset godzin zabawy. Przypomnijmy, że już w dniu premiery tytuł zostanie dodany do katalogu usługi Xbox Game Pass.

Crusader Kings III

Crusader Kings III

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 1 września 2020

Informacje o Grze
8.6

GRYOnline

8.0

Gracze

9.1

Steam

9.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

23

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2020-08-31
21:50

Shadoukira Generał

Shadoukira

Imperator Rome też miał dobre recenzje na start, a później się okazało co to za potworek. Mam dużą nadzieje, że w tym przypadku nie będzie takiej tragedii, bo chętnie sobie pogram w tę grę.

Komentarz: Shadoukira
2020-09-01
02:22

Tasdeadman Generał

Ile warte są te opinie? Nic, bo niby co mają być warte robione na szybko recki byle wydać przed konkurencją? Ostatnia ich strategia też miała świetne oceny bo nikt nie rozegrał nawet pełnej kampanii nie mówiąc o wzięciu pod opiekę innych niż główne państwa co w Imeratorze nie istniało bo reszta poza głównymi to były generowane losowo kraiki bez technologii i ze ścianą gameplayową której nie dało się przebić przez co po godzinie zarówno my jak i całe AI utykało w miejscu bo nikt nie dorobił mechanizmów żeby grać dalej. I zakładam, że tu jest tak samo. Nikt nie wie, czy po 2 godzinach gry nie dojdziemy do punktu w którym gra traci cały sens albo staje się niegrywalna (czego w premierowych reckach gier od Pardoxu nigdy chyba nie widziałem a to największa bolączka ich tytułów, że po kilku godzinach zabawy gra potrafi zamulić najlepsze kompy).

Komentarz: Tasdeadman
2020-09-01
15:36

Ragn'or Senator

Ragn'or

Dlaczego Polska jest niegrywalna?

Komentarz: Ragn'or

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl