Paweł Sasko radzi młodym ludziom marzącym o pracy w gamedevie. „Połowa ekipy tworzącej questy do kontynuacji Cyberpunka to byli moderzy”

Zastanawiacie się, kto tworzy Projekt Orion, czyli kontynuację Cyberpunka 2077? A może sami próbujecie dostać się do gamedevu? Paweł Sasko w najnowszym wywiadzie udziela Wam podpowiedzi.

Hubert Sosnowski

Paweł Sasko radzi młodym ludziom marzącym o pracy w gamedevie. „Połowa ekipy tworzącej questy do kontynuacji Cyberpunka to byli moderzy”, źródło grafiki: Źródło grafiki: CD Projekt RED.
Paweł Sasko radzi młodym ludziom marzącym o pracy w gamedevie. „Połowa ekipy tworzącej questy do kontynuacji Cyberpunka to byli moderzy” Źródło: Źródło grafiki: CD Projekt RED.

Prace nad kolejnymi wielkimi RPG-ami w CD Projekcie wrą. Za kulisami powstają nowe odsłony Wiedźmina i Cyberpunka. Pewnie część z Was ciekawiło, jak dostać się do RED-ów albo innych firm tworzących gry Waszych marzeń. W najnowszym wywiadzie przeprowadzonym przez kanał Flow Games na YouTubie głos w tej sprawie zabrał Paweł Sasko i podrzucił cenną podpowiedź. Dobrą radą dla graczy, którzy chcą rozpocząć gamedevową karierę, jest tworzenie modów.

Przez mody do gwiazd

Połowa zespołu od questów [w następnym Cyberpunku] – (…) obecnie liczy on 24 osoby – to byli moderzy (…) [Wywodzą się] z Wiedźmina, Cyberpunka i innych gier. Błażej Augustynek, który jest obecnie reżyserem questów, był moderem StarCrafta 1 i 2.

I rzeczywiście, jeśli odbijacie się ze swoimi CV od procesu rekrutacji, bo macie talent, ale nie portfolio i doświadczenie – modowanie wydaje się być drogą do celu. Okrężną, ale skuteczną. Wiele modów wyewoluowało zresztą w gamingowe fenomeny (gatunek MOBA, Auto-Chess czy choćby słynny Counter-Strike). Mody wydłużają też życie produkcji RED-ów – czy to tych wiedźmińskich, czy Cyberpunka 2077 (tego drugiego to wręcz reanimowały). Tkwią bardzo głęboko w DNA firmy.

Moderskie DNA Wiedźmina

Pierwszy Wiedźmin powstawał przecież na Aurora Engine, silniku napędzającym Neverwinter Nights. Jego podstawą był ogromny edytor, umożliwiający przerabianie już istniejących kampanii oraz – przede wszystkim – tworzenie nowych scenariuszy i całych światów fantasy. Tę otwartość CD Projekt przeszczepił też na grunt własnej technologii, RED Engine.

Każda kolejna gra o Geralcie posiadała mniej lub bardziej rozbudowaną opcję modyfikowania przygód zabójcy potworów. Ostatecznie nawet Wiedźmin 3 doczekał się rozbudowanych narzędzi moderskich. Paweł Sasko przypomniał, kto odpowiada za udostępnienie REDkita szerszej publice:

Mamy moderów także w innych działach. Istnieje mały zespół o nazwie Jigsoft, który składa się wyłącznie z nich. Jest ich około 20 i współpracują z nami.

Pozostaje nam czekać na kolejne fanowskie projekty. Kto wie, może mod kogoś z Was będzie początkiem wielkiej kariery? Dobrym pomysłem jest wzięcie udziału we właśnie ogłoszonym konkursie na modyfikację do Wiedźmina 3.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Nie wiem, jak Amazon to robi, ale ta promocja wymiata. Śliczna i potężna karta graficzna ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC kilkaset złotych taniej niż u konkurencji

Następny
Nie wiem, jak Amazon to robi, ale ta promocja wymiata. Śliczna i potężna karta graficzna ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC kilkaset złotych taniej niż u konkurencji

„Nie możemy robić takich gier, bo się nie sprzedają”. W sukces BioShocka nie wierzył nawet jego twórca. Gdyby nie pasja i upór devów, nie byłoby wielkiego hitu

Poprzedni
„Nie możemy robić takich gier, bo się nie sprzedają”. W sukces BioShocka nie wierzył nawet jego twórca. Gdyby nie pasja i upór devów, nie byłoby wielkiego hitu

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl