Oculus Rift to okulary do wirtualnej rzeczywistości gwarantujące nową jakość grania. Tak twierdzą producenci urządzenia, którzy zbierają pieniądze na Kickstarterze, aby wypromować technologię. Akcja cieszy się olbrzymim zainteresowaniem deweloperów gier i samych graczy.
Szymon Liebert

Kickstarterowa akcja sprzętu virtual reality Oculus Rift cieszy się ogromną popularnością. Pomysłodawca tego urządzenia zebrał prawie 800 tysięcy dolarów w kilkadziesiąt godzin, chociaż potrzebuje tylko 250 tysięcy na rozruch przedsięwzięcia. To oznacza, że najprawdopodobniej czeka nas powrót ery „rzeczywistości wirtualnej”, która zdaniem wielu twórców gier wzbogaci życie graczy o nowe doświadczenia. Technologię promuje między innymi John Carmack z id Software.
Projekt firmy Oculus to nowy zestaw do rzeczywistości wirtualnej skierowany do graczy. Jego autorzy chcą stworzyć urządzenie o wysokiej jakości, którego cena nie przestraszy przeciętnej osoby. W filmie reklamującym Oculus Rift producent tłumaczy, że nakładając te zaawansowane okulary zwiększamy znacznie pole widzenia w grach, co przekłada się na lepszą immersję. Rift gwarantuje też wysoką rozdzielczość oraz niskie opóźnienie w śledzeniu ruchów głowy.
Ciekawe jest to, że akcja nie polega na sprzedawaniu urządzenia. Firma Oculus zbiera pieniądze na zestawy deweloperskie Rift, które powędrują do producentów. Tylko w ten sposób uda się wypromować technologię i zapewnić sobie wsparcie gier. Przekazując mniejsze kwoty na rzecz przedsięwzięcia zyskujemy więc tylko upominki. Od 275 dolarów zaczynają się nagrody zawierające samo urządzenie – do własnoręcznego złożenia lub w postaci gotowej.
Wirtualną rzeczywistością interesuje się John Carmack – Doom III będzie pierwszym tytułem wspierającym Oculus Rift, dodawanym do zestawów deweloperskich. Sam pomysł podoba się też Cliffowi Bleszinskiemu z Epic Games, czy chociażby Gabe’owi Newellowi z Valve. Wsparcie dla projektu zapowiedział Markus „Notch” Persson z Mojang Specifications, autor Minecrafta. Producent zapewnił, że jeśli będzie to możliwe, zaimplementuje obsługę Rift w grach swojego studia.

Czy rzeczywistość wirtualna stanie się nowym hasłem w branży gier? Trudno powiedzieć, bo nie znamy jeszcze możliwej ceny urządzenia i nie wiemy, jak wielu deweloperów potwierdzi swoje zainteresowanie konkretnymi grami. Nie da się jednak nie zauważyć, że w ostatnich miesiącach temat urządzeń VR, pokazywanych po raz pierwszy ponad 20 lat temu, powraca regularnie. Kickstarterowe konto producentów Oculus Rift zapełnia się też zaskakująco szybko.