Nowe elektryczne Porsche Macan ma być „najbardziej sportowym SUV-em” na rynku

Umarł król, niech żyje król. Tak można by rzec w kontekście dotychczasowego bestsellera Porsche. Mowa tu o modelu Macan, którego następca pojawi się już w tym roku. Co ciekawe jednak, będzie on oferowany wyłącznie z napędem elektrycznym. Będzie to już drugi tego typu samochód w gamie producenta.

moto
Wiktor Szczęsny26 stycznia 2024
Źrodło fot. Porsche
i

W ostatnim czasie obserwujemy istny zalew zapowiedzi nowych elektryków na rynku. Tylko w ciągu ostatniego miesiąca pojawiły się, chociażby pierwsze zdjęcia nowej Lancii Ypsilon, czy poważniejsze informacje na temat budżetowego auta od Tesli. Szerokim echem w Internecie obiła się również zapowiedź powrotu modelu Frontera w elektrycznej gamie Opla.

Koncern Volkswagena, wraz z należącą do siebie marką, również dołącza do tego zestawienia. Porsche bowiem oficjalnie poinformowało, że jeszcze w 2024 roku wypuści nową, drugą generację swojego SUV-a. Mowa tu o modelu Macan, który ma jednak stać się modelem wyłącznie elektrycznym. Stanie się on w ten sposób, drugim już, zeroemisyjnym samochodem tej kultowej marki ze Stuttgartu. Cena pojazdu ma, jak na segment premium, wcale nie „wybijać z butów”.

Naprawdę szybkie ładowanie

Trzeba przyznać, że krok Porsche był naprawdę odważny. Pierwsze wcielenie Macana to w końcu prawdziwy bestseller marki. Wprowadzając do nowej generacji, zamiast spalinowego, napęd wyłącznie elektryczny, firma może stracić nieco na zainteresowaniu. Porsche jednak chwali się potencjałem swojego nowego „dziecka”.

Źródło: Porsche - Nowe elektryczne Porsche Macan ma być „najbardziej sportowym SUV-em” na rynku - wiadomość - 2024-01-26
Źródło: Porsche

SUV ma mieć na pokładzie baterie o pojemności 100kWh. Ma zostać ponadto wyposażony w 800 woltową instalacje, pozwalającą na szybkie ładowanie. Z poziomu 10 do 80 procent baterii, Macan będzie „tankował się” w czasie około 21 minut. Z kolei na pełnym naładowaniu nowe Porsche ma być w stanie pokonać 500 kilometrów. Cała architektura napędu była tworzona wespół z inną marką z koncernu. Mowa tu o Audi i platformie Porsche Premium Platform Electric. To właśnie na niej oparto konstrukcje pierwszego, zeroemisyjnego auta marki, Taycana.

W walce o jak najmniejsze zużycie prądu, działa miedzy innymi aerodynamika nadwozia. Stoi ona bowiem na świetnym poziomie, „wykręcając” współczynnik oporu na poziomie 0,25.

Elektryzujące osiągi

Nowy Macan, podobnie jak poprzednia generacja, zdecydowanie nie należy do aut powolnych. Nowy SUV Porsche będzie oferowany w dwóch wersjach: Macan 4 i Turbo. W obydwu przypadkach samochód będzie napędzany dwoma silnikami elektrycznymi, a moc będzie przenoszona na obie osie. Słabsza odmiana dysponować ma mocą 402 koni mechanicznych i momentem obrotowym na poziomie 479 Nm. Dzięki temu sprint elektrycznego Macana do pierwszej „setki” ma trwać 4,9 sekundy. Maksymalna prędkość z kolei to 218 kilometrów na godzinę.

Źródło: Porsche - Nowe elektryczne Porsche Macan ma być „najbardziej sportowym SUV-em” na rynku - wiadomość - 2024-01-26
Źródło: Porsche

Macan Turbo pochwalić się może za to piorunującą mocą aż 630 koni mechanicznych i momentem obrotowym bagatella 833 Nm. Efekt? Zaledwie 3,1 sekundy do setki i maksymalna prędkość 260 kilometrów na godzinę.

Wygoda i nowoczesność

Iście piekielne przyspieszenie odbywać się może oczywiście w luksusowych, jak na markę przystało, warunkach. W obu wersjach Macan ma posiadać na swoim wyposażeniu zawieszenie pneumatyczne i sterowanie elektronicznym systemem Porsche Active Suspension Management. Pozwalać ma ono na precyzyjne dostosowanie jego twardości wedle potrzeb kierowcy.

Z kolei wnętrze ociekać ma nowoczesnością. Za kierownicą znajduje się wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala. Na środku znajdziemy z kolei 10 calowy ekran centralny. Największe wrażenie robi jednak system Porsche Driver Experience. Dotyczy on przede wszystkim wyświetlacza przeziernego na przedniej szybie z technologią rozszerzonej rzeczywistości. Oznacza to, że informacje o znakach drogowych oraz komunikaty z nawigacji są w pełni zintegrowane z tym, co widzimy przed nami w świecie rzeczywistym. Przekątna tego systemu również robi ogromne wrażenie - aż 87 cali!

Konkurencyjna cena

Cena nowego SUV-a od Porsche okazuje się całkiem nie najgorsza, zważając na jego wyposażenie i osiągi. Niecałe 325 tysięcy złotych to mniej, niż Tesla X czy Mercedes EQC. Oba te auta to wydatek powyżej 400 tysięcy. Widać zatem, że nowy Macan może faktycznie mieć szansę na powtórzenie sukcesu poprzednika.

POWIĄZANE TEMATY: moto samochody elektryczne

Wiktor Szczęsny

Wiktor Szczęsny

Do zespołu GRYOnline.pl dołączył po nabraniu doświadczenia i obronie pracy licencjackiej na dziennikarskim kierunku studiów, zostając jednym z autorów wpisów w serwisie Cooldown.pl. Pierwsze teksty publikował na własnym fanpage'u jeszcze przed maturą. W wolnych chwilach chętnie ogrywa gry wyścigowe i bijatyki; bardzo często zagląda też do platformówek, zwłaszcza do Sonica. Miłośnik starych konsol, wśród których najbardziej ceni sobie Segę Mega Drive, przy której spędza wiele czasu. Nie jest mu obcy polski YouTube czy Twitch. Prócz gamingu, chętnie majsterkuje przy starych sprzętach audio Unitry. Interesuje się również francuską i japońską motoryzacją.

Windows 11 otrzyma wsparcie dla dwóch popularnych formatów

Windows 11 otrzyma wsparcie dla dwóch popularnych formatów

Tesla nadal zmaga się z problemami. Ogłoszono kolejne zwolnienia

Tesla nadal zmaga się z problemami. Ogłoszono kolejne zwolnienia

OpenAI nawiązało współpracę z Redditem. Posty użytkowników forum posłużą do szkolenia sztucznej inteligencji

OpenAI nawiązało współpracę z Redditem. Posty użytkowników forum posłużą do szkolenia sztucznej inteligencji

Twitter oficjalnie przeszedł do historii. Adres URL został zmieniony na X

Twitter oficjalnie przeszedł do historii. Adres URL został zmieniony na X

Bez tego elementu Windows nie byłby taki sam. Która jego wersja najbardziej Ci się podoba?

Bez tego elementu Windows nie byłby taki sam. Która jego wersja najbardziej Ci się podoba?