Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów

DAF Super City Train od 1989 dzierży rekord najdłuższego autobusu na świecie. Pojazd miał ponad 32 metry długości i bardziej przypominał ciężarówkę niż autobus. Kursował w Republice Konga i nieoficjalnie mógł pomieścić nawet 440 ludzi.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów, źródło grafiki: Valentyn Chernetskyi / Unsplash.
Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów Źródło: Valentyn Chernetskyi / Unsplash.

Ilu pasażerów maksymalnie zmieści się do jednego autobusu? Nieoficjalny rekord mówi o nawet 440 osobach, ale nie mogło się to udać bez specjalnego sprzętu. Pojazd, którym zostali przewiezieni także dzierży rekord – najdłuższego autobusu na świecie. Specjalny zestaw Super CityTrain mierzył 32,2 metry długości i kursował w Republice Konga.

DAF Super CityTrain

Mimo, że na świecie jeździ wiele przegubowych autobusów, od ponad 30 lat ten rekord nie został pobity. W 1989 roku ustanowił go specyficzny autobus, na który składał się ciągnik siodłowy DAF i dwie naczepy przystosowane do przewozu ludzi. Demokratyczna Republika Konga zamówiła łącznie 55 takich zestawów.

Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów - ilustracja #1
DAF City Train, w wersji z dodatkową przyczepą mógł pomieścić 350 osób. Źródło: Xataka

W standardowej konfiguracji nazwanej „CityTrain”, autobus składał się z produkowanej lokalnie naczepy osobowej York o długości 14 metrów i sprowadzanego z Wielkiej Brytanii ciągnika siodłowego DAF 2800 (seria F241). Trzy-osiowa naczepa posiadała 110 miejsc siedzących i 140 stojących. DAF City Train był długi na ok. 19,5 metra.

Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów - ilustracja #2
Autobusy te były dawniej popularne w Kinszasie (Kingo). Źródło: Słowacki Transport Autobusowy Zvolen

Specjalna wersja z dodatkowym członem „Super” w nazwie zyskała osobową przyczepę doczepioną za naczepą, która mogła zaoferować kolejne 60 miejsc siedzących i 40 stojących. Razem pojazd osiągał rekordowe 32,2 metry długości i przewidziane miejsce dla 350 osób. Tyle właśnie jest zapisane w rekordzie, ale biorąc pod uwagę charakterystykę transportu w Kongu autobusy bywały wypełnione tak, aż pękały w szwach. Dlatego nie jest trudno uwierzyć w te 440 przewiezionych osób. Ze względów bezpieczeństwa w pojazdach tych zablokowano dwa ostatnie biegi, aby nie mogły przekroczyć prędkości 41 km/h.

Choć był to pojazd rekordowy, w Europie raczej nie mógłby się upowszechnić. Przypomina on bardziej zestaw ciężarowy i zapewne taki typ pojazdu nie byłby konkurencyjny pod względem komfortu z europejskimi autobusami. Komunikacja z kierowcą jest mocno utrudniona, co może stać w opozycji z wieloma przepisami.

Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów - ilustracja #3
130-metrowy AutoTram Extra Grand. Źrodło: Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems IVI

Jeśli weźmiemy pod uwagę bardziej typowe i współczesne konstrukcje, to zaraz za Super CityTrain, na drugim miejscu jest niemiecki AutoTram Extra Grand, dzieło Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems IVI w Dresden. Od rekordowego pojazdu z Konga mierzy 2 metry mniej i jest trzy-członowym autobusem przegubowym. Cztery z jego pięciu osi są skrętne i dzięki inteligentnemu sterowaniu dwa człony wleczone podążają dokładnie po śladach pierwszego. Mimo wielkich rozmiarów Auto Tram jest całkiem zwrotny i nie ma problemów z pokonywaniem zakrętów.

Podobało się?

3

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
2
9
16
23
30

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Motoryzacyjne
2023-09-27
15:53

zanonimizowany1291595 Legend

😂

Co tam słychać w republice Kingo dzisiaj?

Komentarz: zanonimizowany1291595
2023-09-27
10:37

diamondf Centurion

😒

głupi niepotrzebny artykuł nikogo to ni interesuje niech wcisna cos pozadnego a nie chlam kolejny

Komentarz: diamondf
2023-09-26
23:23

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus

Powiedz, że trollujesz...:) Tak, pamiętam doskonale Jelcze i Ikarusy. Na dziurach trzęsły się dokładnie tak samo.

Komentarz: Herr Pietrus
2023-09-26
21:12

kiera2003 Senator

kiera2003

Ostatnio miałem okazję (niestety) jechać kilka razy autobusem i powiem wam, że te nowe autobusy w porównaniu do starych Jelczy oraz Ikarusów są potwornie niewygodne.

Stare autobusy posiadały bardzo miękkie zawieszenie oraz wygodne siedziska w porównaniu z obecnymi.

Komentarz: kiera2003
2023-09-26
20:16

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus
😜

130-metrowy AutoTram Extra Grand
Jest cztery razy dłuższy niż ten z Kongo!
...Chyba trzeba usunąć jedynkę. :)

Dokładnie to 30,73 metra. W ogóle podwójnie przegubowe autobusy i trolejbusy to fajna sprawa, ciekawe, czy w Polsce kiedyś się pojawią.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bi-articulated_bus

Komentarz: Herr Pietrus

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl