„Największy głupek wszech czasów”. Zagadka z Baldur's Gate 3 doprowadza graczy do rozpaczy i pokazuje, że Larian Studios pomyślało o wszystkim

Niektóre lokacje w Baldur’s Gate 3 potrafią być prawdziwym wyzwaniem. Zwłaszcza, kiedy rozwiązanie jest tak oczywiste, że aż niedostrzegalne na pierwszy rzut oka.

cooldown.pl

Danuta Repelowicz

„Największy głupek wszech czasów”. Zagadka z Baldur's Gate 3 doprowadza graczy do rozpaczy i pokazuje, że Larian Studios pomyślało o wszystkim, źródło grafiki: Larian Studios.
„Największy głupek wszech czasów”. Zagadka z Baldur's Gate 3 doprowadza graczy do rozpaczy i pokazuje, że Larian Studios pomyślało o wszystkim Źródło: Larian Studios.

Baldur’s Gate 3 dalej przyciąga do siebie mnóstwo nowych graczy, którzy z ochotą dzielą się swoimi mniej lub bardziej szalonymi przygodami na Reddicie. Tak właśnie na forum znalazł się kolejny ciekawy przypadek, a zarazem dowód na to, że w świecie wykreowanym przez Larian Studios wszystko ma sens, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się inaczej.

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie

Progresja fabularna zawiodła zatem gracza do Rękawicy Shar. Świątynia ta to kluczowe miejsce dla narracji Baldur’s Gate 3, bo stamtąd właśnie czerpie siłę Kethric Thorm, a jego asem w rękawie jest uwięziona w świątyni aasimarka – pani Aylin. Żeby jednak dotrzeć w to miejsce, musimy zaliczyć szereg wyzwań, z których pierwszym jest dostanie się do środka świątyni.

Można to zrobić na dwa sposoby. Albo skorzystamy z bocznych drzwi (możemy na nich użyć zarówno zaklęcia Kołatki, jak i po prostu ręcznie otworzyć zamek), które zaprowadzą nas do środka przez jaskinię i świątynną kuchnię, albo rozwiążemy zagadkę związaną z główną bramą wejściową.

To właśnie ona sprawiła naszemu śmiałkowi najwięcej problemów - tak, że określił się „największym głupkiem wszech czasów”. Jest to bowiem dość skomplikowane zadanie, w którym chodzi przede wszystkim o ciemność. Kluczem są tutaj płonące pod sklepieniem latarnie, które należy wygasić, aby naszym oczom ukazał się krąg runiczny, strzegący otwierającego drzwi wejściowe mechanizmu.

Larian Studios - „Największy głupek wszech czasów”. Zagadka z Baldur's Gate 3 doprowadza graczy do rozpaczy i pokazuje, że Larian Studios pomyślało o wszystkim - wiadomość - 2025-05-16
Larian Studios

Aby obniżyć latarnie, trzeba przesunąć znajdujące się w rogach sali dźwignie (one także są odpowiednio zabezpieczone – trzeba uważać na uwalniające morderczy mrok progi-pułapki). Kiedy z kolei znajdą się one wystarczająco nisko, każdą z nich należy ręcznie ugasić. Wtedy właśnie w pomieszczeniu powinno się zrobić na tyle ciemno, byśmy mogli dostrzec wspomniany krąg runiczny.

Okazuje się jednak, że to nie wystarczy, o czym przekonał się także nasz bohater. Nie zorientował się on bowiem, że na sali ma panować całkowita ciemność - to znaczy żadnych źródeł światła w ogóle. Wyposażony w Krew Lathandera (potężna broń, która rozprasza mrok i emanuje światłem) długo szukał powodu, dla którego krąg się nie pojawia.

Sądził nawet, że to błąd gry, ale ostatecznie winne okazało się być właśnie światło bijące z broni - to ono nie pozwalało mrokowi zapaść. Nie był zresztą jedynym, który dał się „nabrać” na ten sprytny projekt poziomu:

Szczerze mówiąc, też zrobiłem kiedyś coś podobnego — totalnie nie mogłem zrozumieć, czemu to nie działa... A potem, po jakichś dziesięciu minutach zorientowałem się, że Shart miała wyposażoną Krew Lathandera. Wyłączyłem świecenie i voila.

- PsychMerchant

Ja to wszystko robiłem, mając przy sobie broń z nałożonym zaklęciem Światła… ups.

- Rothenstien1

Takie rozwiązania pokazują jednak, jak wiele serca włożyli twórcy z Larian Studios w produkcję gry. To także jeden z powodów, dla których Baldur’s Gate 3 stale przyciąga zarówno starych wyjadaczy, jak i nowe twarze: odkrywa się ją wciąż na nowo, za każdym razem zauważając nowe, pominięte podczas wcześniejszych kampanii detale.

Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 3 sierpnia 2023

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.3

Gracze

9.7

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

3

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-05-14
16:52

emilb106246257f5 Junior

"Ów latarnie"? Serio, pani redaktor?

Komentarz: emilb106246257f5

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl