Marty Stratton ze studia id Software poinformował o planowanym usunięciu Denuvo Anti-Cheat z wersji PC gry Doom Eternal. Jednocześnie twórca zaprzeczył, jakoby kontrowersyjne zabezpieczenie przeciw oszustom było powodem pogorszenia działania pecetowego wydania.

Do zeszłego wtorku wydawało się, że Doom Eternal ugruntował swoją pozycję jako jeden z najlepiej przyjętych tytułów 2020 roku. Na nieszczęście wprowadzenie zabezpieczenia Denuvo Anit-Cheat w wydaniu PC spotkało się ze skrajnie nieprzychylną reakcją graczy. Odbiło się to negatywnie na ocenach gry na Steamie, a sieć zalały komentarze na temat spadku wydajności i stabilności gry, mające świadczyć o szkodliwości implementacji tego zabezpieczenia przeciw oszustom. Oczywiście id Software nie pozostało głuche na krytykę fanów. Głos w sprawie zabrał Marty Stratton, producent wykonawczy gry, który w ogłoszeniu w serwisie Reddit poinformował o planowanym usunięciu Denuvo Anti-Cheat. Ma to nastąpić w ramach kolejnej pecetowej aktualizacji, oznaczonej numerem 1.1.
Co ciekawe, owo ustępstwo nie oznacza, że twórcy całkowicie przyznali rację graczom. Jak tłumaczą, zależało im (i wciąż zależy) na wprowadzeniu bezpiecznego i nienaruszającego prywatności użytkowników systemu, który skutecznie wypleni oszustów. Ma to związek z planami dotyczącymi trybu wieloosobowego (w tym sceny turniejowej), ale też opcjonalnej Inwazji, w ramach której inni gracze mogą nawiedzić nas w kampanii dla jednego gracza. Rozwiązanie firmy Denuvo miało spełnić te wymagania, a id Software nie chciało zwlekać z jego implementacją, mając w pamięci krytykę graczy w związku z późnym wprowadzeniem podobnego rozwiązania w Doomie z 2016 roku. Tym samym Stratton zaprzeczył pogłoskom o wymuszeniu implementacji Denuvo Anti-Cheat przez firmę Bethesda Softworks – miała to być samodzielna decyzja id Software.

Twórca zaprzeczył też, jakoby Denuvo Anti-Cheat było powodem gorszego działania pecetowej wersji Doom Eternal po ostatniej aktualizacji. Problemy z wydajnością miały wynikać ze zmian wprowadzonych w kodzie gry, a nowe przypadki przymusowego zamykania aplikacji były spowodowane błędami ze spersonalizowanymi skórkami lub wykorzystaniem pamięci. Twórcom udało się rozwiązać te problemy, choć nie obyło się bez bezpośredniej współpracy inżynierów z fanami w celu odtworzenia błędów. Poprawki zostaną dodane w pecetowej aktualizacji 1.1, a więc jednocześnie z usunięciem systemu firmy Denuvo.
Marty Stratton przyznał, że na przyszłość id Software musi zwrócić uwagę, by zabezpieczenia przeciw oszustom nie wymagały instalacji, jeśli zamierzamy bawić się wyłącznie w trybie dla jednego gracza i bez „odwiedzin” ze strony innych graczy. Dodał też, że implementacja takiego systemu powinna lepiej zgrać się z inicjatywami, które skorzystają na jego wprowadzeniu. Na razie studio zrezygnuje z systemu Denuvo, aczkolwiek nie znamy jeszcze dokładnej daty premiery usuwającej go aktualizacji 1.1.
Więcej:Gracze ARC Raiders są mocno podzieleni. Wszystko przez znaczące osłabienie zabezpieczonych skrytek
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
72

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).