Bloodborne to kolejny RPG akcji od studia From Software. W odróżnieniu od słynnej serii Souls, tym razem produkcja wymusza na graczu bardziej agresywny model rozgrywki, a jej akcja ma miejsce w wiktoriańskim mieście Yharnam. W niniejszym kompendium zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego projektu.
Kamil Zwijacz
Aktualizacja #1: nowe informacje o multiplayerze (dział 4.2.)
Aktualizacja #2: premiera Bloodborne i plany na przyszłość (dział 5)
Aktualizacja #3: sprzedaż produkcji (dział 5.2)
Aktualizacja #4: patch 1.04 (dział 5.3)
Aktualizacja #5: dodatek The Old Hunters i sprzedaż gry (działy 5.2 i 5.4)
Aktualizacja #6: Premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition oraz informacje o patchu 1.07 (działy 5.3 i 5.5).
Bloodborne to kolejna produkcja japońskiego studia From Software, które w ostatnich latach zasłynęło serią Souls. Tytuł, oficjalnie zapowiedziany podczas targów E3 w 2014 roku, w ogólnych założeniach jest grą podobną do wspomnianego cyklu, jednak odróżnia go szereg elementów, w tym przede wszystkim wiktoriańska stylistyka. Projekt dedykowany jest wyłącznie konsoli PlayStation 4, a w procesie produkcji uczestniczył słynny deweloper Hidetaka Miyazaki – główny twórca uznanego Demon's Souls na PlayStation 3. Europejska, w tym i polska premiera Bloodborne odbyła się 25 marca bieżącego roku. W niniejszym kompendium znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tej produkcji, w tym opis świata, postaci, systemu walki czy też informacje dotyczące multiplayera.
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #1](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423609.jpg)
Akcja produkcji rozgrywa się w mieście Yharnam, w którym ponoć można znaleźć lekarstwo na wszelakie dolegliwości. Miasto przez szereg lat przyciągało do siebie różnych ludzi, w tym także naszego podopiecznego. Po przybyciu na miejsce okazało się jednak, że zostało ono opanowane przez tajemniczą epidemię, która zamieniła mieszkańców w przerażające bestie. Naszym głównym zadaniem momentalnie staje się więc walka o przetrwanie.
Yharnam to miasto stylizowane na XIX-wieczną metropolię w stylu Londynu i Paryża. Lokacja podzielona jak na kilka tematycznych miejsc – Forbidden Forest (las na obrzeżach miasta), Oldtown (opuszczona dzielnica znajdująca się w dolinach Yharnam), Cathedral District (dzielnica zamieszkiwana przez bogatszą klasę społeczną), Hemwick Cemetery District (cmentarz). Podczas przygody trafimy także w rozmaite miejsca, w tym do zamku Cainhurst, którego mieszkańcy pewnego dnia zniknęli bez śladu.
Na osobny akapit zasługuje Chalice Dungeons, czyli podziemia miasta Yharnham. Różnią się one w znacznym stopniu od całej reszty, gdyż są generowane losowo. Podczas rozgrywki znajduje się rozmaite przedmioty, wykorzystywane w czasie wykonywania rytuału otwierającego przejście do tej lokacji. W zależności od użytych kombinacji elementów zmienia się niemal wszystko – od samej mapy, przez przeciwników, po bossa końcowego. Po przejściu lokacji można ją powtórzyć, albo wykonać kolejny rytuał i trafić do nowego miejsca.
Co ciekawe, generować nowe lokacje można tylko będąc podłączonym do Internetu, ale grać można już w trybie offline. Dodatkową atrakcją jest możliwość udostępniania swoich lochów i pobierania tych stworzonych przez innych graczy (w tym celu nie jest wymagany abonament PlayStation Plus).
![Podziemia Yharnam nie należą do najprzyjemniejszych miejsc na świecie. - Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - wiadomość - 2015-11-27](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423625.jpg)
Protagonista - głównym bohaterem jest oczywiście podopieczny gracza, który przybywa do Yharnam w poszukiwaniu lekarstwa. Produkcja oferuje kilka klas postaci:
![Bloodborne – klasy postaci. - Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - wiadomość - 2015-11-27](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423640.jpg)
![Bloodborne -Church Giants. - Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - wiadomość - 2015-11-27](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423656.jpg)
![Bloodborne - Cleric Beast. - Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - wiadomość - 2015-11-27](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423671.jpg)
Osoby zaznajomione z serią Souls poczują się w Bloodborne jak ryba w wodzie. Produkcja opiera się bowiem na podobnych zasadach, które faworyzują przede wszystkim cierpliwość i skupienie, jednak w odróżnieniu od wcześniejszych tytułów studia From Software, projekt stawia bardziej na akcję i odważniejsze stawianie czoła zagrożeniom. Przede wszystkim możemy wykorzystywać broń palną, która jednak nie posiada zbyt wielkiej siły rażenia i służy bardziej do wytrącania wrogów z równowagi, co można przyrównać do parowania ciosów tarczami w Dark Souls. Co ciekawe, podczas zabawy da się wykorzystywać tarcze, jednak nie spełniają one takiej samej roli jak we wspomnianej serii i gracze próbujący zbyt często używać ich w walce, zamiast ułatwić sobie życie, utrudnią je. W ten sposób twórcy zachęcają do bycia bardziej agresywnym i korzystania z nowych mechanizmów.
Kolejnym tego typu elementem jest system odnawiania zdrowia. Otrzymywane obrażenia są przez chwilę przedstawiane w formie żółtego paska. Jeżeli uda nam się szybko zareagować i zaatakować wroga, to życie zregeneruje się.
Podczas przygody wykorzystamy rozmaite bronie – od Saw Cleaver, czyli lekkiej rozkładanej piły, przez wielki młot Kirkhammer, topór, czy też Threaded Cane, potrafiący zamieniać się z broni krótkodystansowej, w średniodystansowy bicz. Transformacje uzbrojenia to nie jedyna nowinka wprowadzona przez Miyazakiego w Bloodborne, gdyż w czasie walki wykorzystujemy również pistolety i strzelby. W tym przypadku także zatroszczono się o różne rodzaje, w tym Pistol oraz Blunderbuss. Ponadto nie brakuje rozmaitych przedmiotów – od tych używanych podczas walki (niewielkie bomby ogniowe i koktajle mołotowa), przez itemy wspomagające (np. urny z olejem, pokrywające mazią przeciwnika, co wzmacnia działanie np. koktajli mołotowa), po elementy leczące, np. fiolki z krwią.
![Bloodborne - Threaded Cane. - Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - wiadomość - 2015-11-27](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423687.jpg)
Kolejnym podobieństwem do serii Souls jest niecodzienny multiplayer. Nie znamy jeszcze wszystkich szczegółów na jego temat, ale wiadomo, że pomocników będzie można przyzywać podczas rozgrywki w Chalice Dungeons oraz przed starciami z bossami. Poza tym w czasie przygody spotkamy innych łowców, którym będziemy mogli pomóc. Przykład zabawy w co-opie obejrzycie poniżej.
Multiplayer w Bloodborne w ogólnych założeniach jest podobny do tego z serii Souls i dzieli się na dwa elementy – współpracę oraz najazdy. W pierwszym przypadku gracze muszą użyć przedmiotu Lulling Bell, którym proszą o pomoc innych śmiałków, dobieranych automatycznie z osób, które wyraziły chęć wspólnej zabawy (w tym celu należy wykorzystać Small Resonant Bell). Zabawa w co-opie przydaje się zazwyczaj podczas starć z potężnymi bossami, w związku z czym po pokonaniu „szefa” współpraca zostaje zakończona. Tak samo w przypadku śmierci któregoś z członków drużyny.
Twórcy postarali się także o proste rozwiązanie, które ułatwia życie osobom chcącym pobawić się ze znajomymi, a nie z losowo dobranymi graczami. W tym celu wykorzystano system Watchwords, którego działanie można najłatwiej porównać do zwykłych haseł. Host ustala słowo, a gracz chcący dołączyć do zabawy musi je wpisać w odpowiednim polu.
Z kolei najazdy na światy innych graczy odbywają się w dwojaki sposób. Gracz pragnący upokorzyć inną osobę, musi użyć przedmiotu Ominous Ringing Bell. To jednak nie wszystko, gdyż po świecie produkcji przemieszcza się także zjawa Bell Maiden, która automatycznie przyzywa łowców z bratobójczymi zapędami.
24 marca odbyła się światowa premiera Bloodborne. Gra na dzień dobry otrzymała kilkugigabajtowy patch, dodający funkcje sieciowe. Poza tym tytuł doczekał się recenzji w najważniejszych internetowych serwisach, których przedstawiciele po prostu zakochali się w nowej produkcji studia From Software. Chwalony był przede wszystkim wymagający gameplay, doskonale zaprojektowane miasto Yharnam czy też wysokiej jakości oprawa graficzna. Krótko pisząc, gracze otrzymali hit, a PlayStation 4 potężną grę na wyłączność.
Bloodborne, jak każda inna gra, nie jest ideałem. Najczęściej przewijającym się zarzutem jest długi czas ładowania się lokacji. Firma Sony zapowiedziała jednak, że zamierza wraz z deweloperem wyeliminować ten dokuczliwy problem. Oprócz tego planowana jest także łatka, eliminująca błąd związany z kluczem Lunarium i multiplayerem w Forbidden Woods.
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #7](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423703.jpg)
Pierwsze wyniki popularności Bloodborne wskazują, że wraz z doskonałym przyjęciem gry przez media, poszła także świetna sprzedaż. W ciągu kilkunastu dni od momentu premiery (dokładniej pisząc do dnia 5 kwietnia) tytuł rozszedł się w nakładzie przekraczającym milion egzemplarzy (dane wyliczone na podstawie sprzedaży wersji pudełkowej i tej dostępnej w PlayStation Store). Jak na produkcję dostępną wyłącznie na konsoli PlayStation 4 jest to świetny wynik.
Podczas targów Tokyo Game Show ujawniono, że sprzedaż produkcji przekroczyła 2 miliony egzemplarzy.
Pod koniec maja studio From Software opublikowało aktualizację 1.04, która wprowadziła szereg ciekawych nowinek do ciepło przyjętego RPG akcji. Jedną z najważniejszych jest ułatwienie graczom wspólnej zabawy, którzy mogą razem przemierzać Yharnam bez względu na poziom doświadczenia. To jednak nie wszystko, patch wprowadził bowiem inne nowości, w tym:
Tuż przed premierą dodatku The Old Hunters, studio From Software zaktualizowało Bloodborne. Duży patch (waży ponad 9 GB), oznaczony numerem 1.07, przygotował tytuł na nadejście rozszerzenia oraz wprowadził kilka nowinek dla wszystkich graczy, w tym nowe „zgrupowanie” The League i kolejne postacie NPC. Ponadto deweloperzy zatroszczyli się o delikatne zmiany w popularnym Chalice Dungeons.
Pierwszym dużym dodatkiem do gry jest The Old Hunters. Rozszerzenie zostało zapowiedziane podczas targów Tokyo Game Show, na których zaprezentowano widoczny poniżej zwiastun oraz zdradzono kilka informacji.
Historia przedstawiona w DLC opowie o łowcach, którzy niegdyś strzegli tajemnic Byrgenwerth. Według zapewnień deweloperów, pozwoli nam ona odkryć nieznaną do tej pory stronę świata Bloodborne. Naturalnie tytuł studia From Software rozgrywką stoi, więc nie zabraknie także trzech kolejnych lokacji, nowych przeciwników i niewidzianego wcześniej bossa Ludwiga. Pojawią się także dodatkowe postacie NPC, stroje, zaklęcia oraz około 10 broni, w tym Simon’s Bowblade.
Co ciekawe, deweloperzy pierwotnie planowali wypuścić dwie paczki DLC, jednak koniec końców zdecydowano się połączyć ich zawartość w jedną całość. W ten sposób powstało The Old Hunters, które najprawdopodobniej będzie pierwszym i ostatnim dużym rozszerzeniem dla Bloodborne.
The Old Hunters zadebiutuje w Europie 24 listopada i sprzedawany będzie w cenie 14,99 euro, czyli około 63 zł.
Aktualizacja: finalnie okazało się, że dodatek w Polsce kosztuje 84 zł.
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #9](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423718.jpg)
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #10](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423734.jpg)
![Screeny z dodatku The Old Hunters. - Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - wiadomość - 2015-11-27](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423749.jpg)
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, 24 listopada w PlayStation Store, w cenie 84 zł, zadebiutował dodatek The Old Hunters. Dodatkowo firma Sony przygotowała nową wersję Bloodborne o podtytule Game of the Year Edition. Produkcja zawiera „podstawkę” i rzeczone rozszerzenie oraz wprowadzone wcześniej usprawnienia gry, a kupicie ją m.in. we wspomnianym wcześniej PlayStation Store (249 zł).
Samo rozszerzenie okazało się bardzo dobrym kawałkiem kodu, które zapewnia kilka godzin (od 5 do 10) zabawy. Deweloperzy oddali w ręce graczy nie tylko kolejną lokację, ale także nowe bronie (m.in. Amygdalan Arm, Beasthunter Saif, Beast Cutter, Bloodletter, Boom Hammer, Simon's Bowblade i Gatling Gun), którymi walczymy z kilkoma potężnymi bossami (Ludwig, Orphan of Kos, Lady Maria, Living Failures oraz Laurence). Wszystko to sprawiło, że The Old Hunters zebrało bardzo dobre oceny:
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #13](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423765.jpg)
Edycja kolekcjonerska Bloodborne:
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #14](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423781.jpg)
Bloodborne Nightmare Edition:
![Bloodborne - kompendium wiedzy [aktualizacja #6: premiera dodatku The Old Hunters i wersji Game of the Year Edition] - ilustracja #15](/Galeria/Html/Wiadomosci/83423796.jpg)
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
0