W weekend odbyło się ADAC SimRacing Expo, które dało wybrańcom pierwszą okazję, by wypróbować grę Assetto Corsa Evo. W związku z tym mamy pierwsze gameplaye i sporo informacji np. o modach, trybie kariery i swobodnej jeździe (tzw. freeroam).
Do wypuszczenia Assetto Corsy Evo zostały niecałe trzy miesiące – start wczesnego dostępu nastąpi 16 stycznia. Już zatem najwyższy czas, byśmy zobaczyli grę w akcji. Kto odwiedził Dortmund w miniony weekend i wziął udział w imprezie ADAC SimRacing Expo, miał taką szansę – mógł też zagrać w wersję prealfa i przejechać się trzema samochodami w różnych warunkach. Dzięki temu do sieci zaczęły trafiać materiały z rozgrywką (przykładowy zamieściłem poniżej), a także otrzymaliśmy dużo informacji o grze, które podsyciły ekscytację wśród fanów serii.
Po pierwsze – mody. Twórcy potwierdzili, że wsparcie dla nich jest szykowane – ale nie uświadczymy go od razu na starcie wczesnego dostępu. Studio Kunos Simulazioni chce, żeby najpierw gra stała się „stabilna”, co oznacza, że mody pojawią się oficjalnie po premierze wersji 1.0 (analogiczne jak w przypadku oryginalnej Assetto Corsy). Nie wiadomo, jak długo przyjdzie nam na nią czekać.
Po drugie – tryb singleplayer. Assetto Corsa Evo upodobni się do Forzy Motorsport czy Gran Turismo, otrzymując system progresji z wirtualną ekonomią. Innymi słowy, będziemy kupować samochody, ulepszać je i podnosić swoją reputację w toku zawodów. Twórcy nawet posunęli się do stwierdzenia, że chcą stworzyć „RPG dla motomaniaków” (via Overtake.gg).
Oczywiście zbliżenie do Forzy i Gran Turismo nie obejmuje fizyki – Assetto Corsa Evo nie skręca w stronę „simcade’u”, nadal stawia na bezkompromisowy realizm (z jeszcze lepszym modelem opon i innymi aspektami symulacji niż w poprzednich odsłonach serii).
Po trzecie – swobodna jazda. Każda mapa ma być projektowana w taki sposób, by obejmowała nie tylko tor wyścigowy, ale również okoliczne publiczne drogi. Jeżdżąc po nich, będziemy mijać się z ruchem ulicznym. Twórcy zdecydowali się na ten krok, ponieważ chcą gry otwartej na wszelkie rodzaje pojazdów, a uważają, że nie każdy wóz nadaje się na tor i jest potrzebna większa różnorodność tras. Poza tym nie umknęło ich uwadze, iż tego typu zawartość była bardzo popularna w modach do „jedynki”.
A oto inne ciekawe informacje ujawnione przez Kunos Simulazioni:
Data wydania: 16 stycznia 2025 Wczesny dostęp
Gracze
Steam
4

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.