Ubisoft wystosował ogłoszenie skierowane do japońskiej społeczności w odpowiedzi na kontrowersje wokół AC: Shadows. Studio zaznacza, że gry z serii Assassin’s Creed to przede wszystkim rozrywka, a nie źródło faktycznej wiedzy.
Wraz z ogłoszeniem Assassin’s Creed: Shadows, wokół gry Ubisoftu zaczęto toczyć niekończące się dyskusje. Tytułowi towarzyszą rozmaite kontrowersje, czy to związane z czarnoskórym samurajem, czy z nieścisłościami historycznymi. Przez swoje decyzje studio zraziło do siebie część japońskich odbiorców, więc żeby załagodzić sytuację, wystosowano do nich oficjalną wiadomość.
W swoim ogłoszeniu Ubisoft przede wszystkim zaznacza, że gry z serii Assassin’s Creed nigdy nie miały być rzeczywistym przedstawieniem historii czy postaci historycznych, i tak samo jest w przypadku AC: Shadows. Gra ma być projektowana przede wszystkim jako źródło rozrywki, a nie faktycznej wiedzy.
Mimo to twórcy zapewniają, że włożyli duży wysiłek w stworzenie „pełnej szacunku reprezentacji feudalnej Japonii”. Studio bije się jednak w pierś i przyznaje do błędów, oraz zapowiada poprawę w oparciu o konstruktywną krytykę.
Pomimo tych nieustających wysiłków przyznajemy, że niektóre elementy naszych materiałów promocyjnych wzbudziły zaniepokojenie wśród japońskiej społeczności. Za to serdecznie przepraszamy.
Samuraj Yasuke od początku przedstawiany był jako pierwsza w historii serii grywalna postać historyczna. Wywołało to jednak niemałe dyskusje, gdyż wiele osób uważa, iż w rzeczywistości nie był on jednym z japońskich wojowników. Choć ostatnio historyk Yu Hirayama stwierdził, iż „nie ma wątpliwości, że był on samurajem”, to jednak niektórzy Japończycy stanowczo temu zaprzeczyli, a na światło dzienne wyszła również sprawa z edytowaniem tekstu w Wikipedii.
Ubisoft odniósł się do kwestii Yasuke, stwierdzając, że jest on jedynie inspirowany prawdziwą postacią historyczną wykreowaną w celu stworzenia wciągającego doświadczenia. Postawiono na pochodzącego z Afryki bohatera właśnie z powodu wielu tajemnic, którymi jest owiany. Studio przyznaje, że rozumie, dlaczego przedstawienie Yasuke jako samuraja wzbudza kontrowersje, ale zapewnia, że fakt ten został starannie wpleciony w narrację gry.
Ogłoszenie, choć długie, zdaje się zawierać niewiele faktycznej treści, co zresztą wskazano w komentarzach. Trudno też oczekiwać, że w ten sposób studio przekona do siebie graczy, szczególnie wśród, zdaje się, stale rosnącej niechęci do ideologii DEI („Różnorodność, Równość, Inkluzywność”). Z drugiej strony wiele osób zaznacza, że oczekiwanie od fikcyjnej gry idealnej dokładności historycznej to lekka przesada i uważa, iż traktowanie tego z taką powagą jest niepoważne.
Assassin’s Creed: Shadows zadebiutuje 15 listopada na PC oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Marcin Bukowski
Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).