AMD zachęca deweloperów do skupienia się na DirectX 12 i Vulkan; Mantle odchodzi w cień

Firma AMD w osobie jednego ze swoich wiceprezesów zachęca deweloperów do skupiania się na DirectX 12 i Vulkan zamiast Mantle. Zastrzega jednak, że nie zaprzestaje wsparcia dla swojego API.

futurebeat.pl

Michał Jodłowski

Vulkan ma znaleźć zastosowanie w wielu rodzajach urządzeń (źródło: khronos.org/vulkan) - AMD zachęca deweloperów do skupienia się na DirectX 12 i Vulkan; Mantle odchodzi w cień - wiadomość - 2015-03-03
Vulkan ma znaleźć zastosowanie w wielu rodzajach urządzeń (źródło: khronos.org/vulkan)
AMD zachęca deweloperów do skupienia się na DirectX 12 i Vulkan; Mantle odchodzi w cień - ilustracja #2

Mantle to niskopoziomowe API dedykowane głównie komputerom osobistym (choć procesory graficzne PlayStation 4 i Xboksa One również je wspierają), które stworzyła firma AMD we współpracy z EA DICE. Mantle jest dostępne wyłącznie jako część oprogramowania AMD Catalyst, czyli zestawu sterowników dla kart grafiki AMD, i stanowi alternatywę dla DirectX oraz OpenGL, zazwyczaj oferując wyższą od nich wydajność w grach, które rzeczone API wspierają.

Jak wynika z wpisu opublikowanego na oficjalnym blogu firmy AMD, amerykański koncern zachęca deweloperów do porzucenia swojego własnego dzieła, niskopoziomowego API Mantle 1.0, na rzecz nadchodzących konkurentów, a mianowicie DirectX 12 od Microsoftu i Vulkan (dawniej Next Generation OpenGL Initiative) od Khronos Group. Oczywiście w tym samym poście znaleźć można zapewnienie o ograniczonej kontynuacji wsparcia dla Mantle, które zastosowanie znajdzie chociażby w Battlefield: Hardline, a także zapowiedź wypuszczenia ogólnodostępnego SDK [ang. Software Development Kit – zestaw narzędzi deweloperskich] Mantle. Więcej szczegółów na ten temat, tj. wyżej wspomnianego SDK, poznamy 5 marca podczas Game Developers Conference w amerykańskim San Francisco. Wszystko wskazuje na to, że AMD nie pokłada już większych nadziei na przyszłość w Mantle, lecz nie planuje pozostawić na lodzie swoich partnerów, którzy zdecydowali się uwzględnić ich dzieło w procesie produkcji swoich gier.

DirectX 12

Biblioteki DirectX 12, od dłuższego czasu zapowiadane jako wielka rewolucja w dziedzinie wydajności, już wielokrotnie gościły na łamach naszego Serwisu Informacyjnego, dlatego też nie ma sensu i potrzeby ponownie ich opisywać. Warto natomiast przypomnieć ostatnie testy, które wykazały spory skok wydajności i ogromne różnice w ilości wyświetlanych klatek względem DX11 na korzyść DX12 [oczywiście w warunkach „laboratoryjnych” – przyp. Meehow].

Vulkan

Vulkan to przedsięwzięcie grupy Khronos, skupiające wiele podmiotów, w tym AMD i… Nvidię. Nad owym API pracują również inne znaczące firmy, wśród których można znaleźć Epic Games, Google czy Valve. Vulkan ma przede wszystkim być dostępny dla szerokiego spektrum platform różnych producentów, począwszy od pecetów, przez urządzenia mobilne i systemy wbudowane, po konsole. Kolejną zaletę owych bibliotek ma stanowić wyjątkowo niski narzut sterowników, co ma przełożyć się na znacznie wyższą kontrolę nad procesorem graficznym. Warto też zaznaczyć, że Vulkan w zamyśle projektowany jest w sposób sprzyjający wielowątkowości. Zainteresowani mogą zapoznać się z pełnym ogólnym przeglądem Vulkana w języku angielskim. Na efekty i weryfikację zapowiedzi przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
7
8
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
26
27
28
29
30
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Komputery
2015-03-31
20:48

MaXXii Generał

Wszystko pięknie ładnie wygląda jak zawsze na papierku, jak będzie w praktyce przekonamy się. Ludziska już dzielą że Xbox One ma mieć DX12 zaś PlayStation 4 niby Vulkan

Komentarz: MaXXii
2015-03-04
12:05

kaszanka9 Legend

kaszanka9

Sir Xan [16]

Czas pokaże prawdę. Ludzie bywają nieprzewidywalne i przyszłość czasem może zaskoczyć. Na lepszy i na gorszy.

Ja nic innego nie twierdziłem, ale trzeba realnie patrzeć na szanse.

Komentarz: kaszanka9
2015-03-03
23:20

ollbrzym Pretorianin

ollbrzym

I się dziwią że są na skraju bankructwa. Są za uczciwy. Zamiast wprowadzić chip który nic nie robi i pozwala tylko na uruchomienie otwartej technologii, oni otwarcie mówią jakie rozwiązania są dobre. Powinni wprowadzić chip za 99€ który dopiero pozwalalby na uruchomienie gier z dx

Komentarz: ollbrzym
2015-03-03
22:06

zanonimizowany307509 Legend

😉

@poczciwiec i @kaszanka9 -> Może kończcie tę dyskusję i najlepiej obserwujmy, jak się potoczy w przyszłości. Czas pokaże prawdę. Ludzie bywają nieprzewidywalne i przyszłość czasem może zaskoczyć. Na lepszy i na gorszy.

Komentarz: zanonimizowany307509
2015-03-03
21:56

kaszanka9 Legend

kaszanka9

poczciwiec [13]

Vulcan to całkowicie nowe API. Nie ma nic wspólnego z OpenGL dlatego nie można porównywać sytuacji z OpenGL.

Wierzysz ty w bijaki? Najwyraźniej, ma bardzo dużo wspólnego, a do teraz nazywało się open gl next, a robi kto? Khronos. Sytuację jak najbardziej można porównać, masz dominujący DX, a m$ już zadbało by open GL olano, tak było cały czas, jak pisałem, entuzjaści open gl wiecznie pisali, że open gl lepszy, może nawet i jest lepszy, co z tego, jak dx oferował SUMARYCZNIE więcej, a za nim stał lobbujący m$. Skoro open gl się nie udało przebić mimo, że był lepszy przecież, to i vulcanowi może się nie udać.

Mantle nie mogło wyjść bo było tylko na PC i dla AMD

Nie, mantle może obsłużyć każdy kto chce, nawet NV, nawet m$, choć oczywiście w ich interesie jest żeby nie wiem co tego nie zrobić, tak powstał dx12.

natomiast Vulcan to wersja Mantle dla wszystkich

Nie, to przepisany open gl nie mający nic wspólnego z mantle i założę się, że w sterownikach będzie obsługa osobno dx, open gl, mantle i vulcana. Slajdy na stronie vulcana nie do końca są prawdziwe, sterownik musi jakiś być, aby dodać obsługę danego api, zauważ, że napisali "traditional driver", a w obrazku obok sprytnie pominęli, że jakiś musi być, ale musi.

i jak najbardziej ma szanse zdobyć nawet cały rynek.

To by było świetne, ale niestety to są mrzonki, jak pisałem jakaś tam szansa jest, ale bardzo mała, m$ łatwo nie odda podwórka, dominacja vulcana to dla m$ koniec windowsa, bo gdy każda gra działałby na linuksie to dla wielu osób windows stał by się zbędny i m$ zrobi wszystko by tak się nie stało, Khronos musiałby jakoś przebić m$.

Zrozum, tu nie wystarczy zrobić czegoś lepszego i świetnego, tu trzeba się przebić do twórców gier, a ta branża mocno siedzi w dx, m$ nie będzie grał czysto i jak pisał Alex to jest biznes, tu nie ma, że o, zobaczcie jakie mamy cudo i wszyscy się na to rzucą, za tym stoi kasa, lobby, potrzeby wydawców itp itd.

Komentarz: kaszanka9

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl