Testy DirectX 12 pokazują imponujący skok wydajności

Serwis AnandTech przeprowadził wczesny test bibliotek DirectX 12, korzystając z dema technologicznego Star Swarm oraz różnych kart grafiki firm NVIDIA i AMD. Na wszystkich zanotowano ogromny skok wydajności względem DirectX 11, choć w przypadku Radeonów technologia Mantle okazała się minimalnie bardziej sprawna.

futurebeat.pl

Krzysztof Mysiak

Przy okazji poznaliśmy odrobinę interesujących informacji o możliwościach DirectX 12. Jeden z ostatnich podcastów YouTube’owej grupy The Inner Circle zawiera rozmowę na ten temat z Bradem Wardellem – prezesem firmy Stardock, która wykorzysta Nitrous Engine w nadchodzącej grze Star Control IV. Deweloper ujawnił, że najnowszy DirectX radzi sobie nawet z 600 tysiącami obiektów na ekranie. Jest to imponująca liczba w porównaniu z 6 tysiącami, które według słów Wardella był w stanie generować DirectX 9, ale zastanawiający może być fakt, że CEO Stardock nie przytoczył możliwości DirectX 10 albo 11.

Zajmujący się sprzętem serwis AnandTech przeprowadził wczesne testy wydajności bibliotek DirectX 12. Wykorzystano w tym celu ostatni build Windowsa 10 i najnowszą wersję dema technologicznego Star Swarm, opartego na silniku Nitrous Engine, który jest dziełem firmy Oxide Games. Star Swarm pokazuje epicką bitwę kosmiczną, w której na ekranie wyświetlanych jest ponad 100 tysięcy obiektów – taka liczba może zamęczyć wysokopoziomowe API, jakim jest DirectX 11, lecz stanowi dobry poligon doświadczalny dla niskopoziomowego, jak DirectX 12 właśnie. Wynika to z faktu, że drugi z wymienionych rodzajów interfejsu programistycznego aplikacji (API) jest w stanie zrobić użytek z wielu wątków procesora, rozkładając między nimi obiekty generowane na ekranie.

Star Swarm nie jest tak ładne jak dema technologiczne Unreal Engine 4, ale jego wartość tkwi nie w szczegółowości, a w skali prezentowanych zjawisk. - Testy DirectX 12 pokazują imponujący skok wydajności - wiadomość - 2015-02-10
Star Swarm nie jest tak ładne jak dema technologiczne Unreal Engine 4, ale jego wartość tkwi nie w szczegółowości, a w skali prezentowanych zjawisk.

AnandTech do testów wykorzystało karty grafiki firm NVIDIA i AMD, starając się sprawdzić modele reprezentujące różne architektury układów. Oprócz tego użyto najnowszych sterowników: WDDM 2.0 we wczesnej wersji dostarczonej przez Microsoft, NVIDIA 349.56 i AMD 15.200. Komputer testowy wyposażony był dodatkowo w 32 GB RAM DDR3 i procesor Core i7-4960X (który posiada, co prawda, sześć rdzeni, ale w teście był w stanie wykorzystać najwyżej cztery).

Wyniki? Wygląda na to, że zapowiedzi sprzed miesięcy (np. z kwietnia i sierpnia 2014), głoszące co najmniej kilkadziesiąt procent wzrostu wydajności pod nowymi bibliotekami, nie były wcale przesadzone. AnandTech zanotowało ogromną, kilkukrotną poprawę płynności wyświetlania obrazu względem DirectX 11 na kartach z obu serii. W przypadku Radeonów pod uwagę wzięto również rozwijaną przez AMD technologię Mantle (która też miała być rewolucyjnym niskopoziomowym API) i okazało się, że sprawuje się ona nawet minimalnie lepiej niż DirectX 12. Wykres z wynikami znajdziecie poniżej.

Wyniki wydajności bibliotek DirectX 12 pod różnymi kartami grafiki. (Źródło: AnandTech) - Testy DirectX 12 pokazują imponujący skok wydajności - wiadomość - 2015-02-10
Wyniki wydajności bibliotek DirectX 12 pod różnymi kartami grafiki. (Źródło: AnandTech)

Na koniec przypominam, że biblioteki DirectX 12 staną się dostępne wraz z premierą systemu Windows 10 – ten zaś ma zadebiutować w ostatnich miesiącach 2015 roku.

Podobało się?

0

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Kalendarz Wiadomości

luty
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Komputery
2015-02-15
19:59

GameForFun Pretorianin

@Hydro2 Żeby z tego wszystkiego nie wyszedł tylko skok w bok ;-)

Komentarz: GameForFun
2015-02-15
18:49

zanonimizowany146624 Legend

Matekso, ja tam własnie chce by taki skok był tylko na topowych kartach. Na chorobę mi skok na 750ti ?

Komentarz: zanonimizowany146624
2015-02-15
18:10

czopor Konsul

Niech napiszą jak to testowali bo ja na follow extreme quality timed run mam na 970 avg 68 fps... dx11...

Komentarz: czopor
2015-02-14
14:56

zanonimizowany158587 Senator

Wydajnościowo jest naprawdę spoko. Spory przyrost i dobrze. Co do Win 10, kto ogarniał tech preview ten wie, że system będzie ok :) Zwłaszcza dla ludzi którzy posiadają 7 a kręcili nosem na Win 8 ;)

Komentarz: zanonimizowany158587
2015-02-14
14:08

Lechu4444 Pretorianin

Co się porobiło kiedyś to karty robiło się pod DX, a teraz DX robi się pod karty graficzne. :)

Komentarz: Lechu4444

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl