ciekawostki growe - sprzęt i technologie
Kojima spędza tak dużo czasu na testowaniu Death Stranding 2, że brakuje mu snu. „Zasnąłem dwa razy w trakcie dostawy”
Jakub Błażewicz, 9 grudnia 2024, 11:07
Hideo Kojima pojawi się na gali The Game Awards 2024, ale na razie sen z powiek spędzają mu testy Death Stranding 2: On The Beach.
Podczas testów WoW-a graczom zabrakło questów. Blizzard odpowiedział najlepiej, jak umiał. Dzisiaj kultowe MMO oferuje oszałamiające 38 000 zadań
Jakub Błażewicz, 8 grudnia 2024, 13:30
Już w trakcie testów pierwotnej wersji World of Warcraft gracze szybko wyczerpali zasób zadań, zmuszając Blizzard do znacznego zwiększenia ich liczby.
Sony tak bardzo bało się Microsoftu, że zawalczyło o trzy gry GTA. Dziś to najbardziej kultowe odsłony, ale wtedy PlayStation kupiło kota w worku
Adrian Werner, 7 grudnia 2024, 10:17
Dawny szef PlayStation w Europie zdradził, że firma Sony zdobyła GTA 3 na wyłączność, gdyż bała się premiery pierwszego Xboxa.
STALKER 2 był tak popularny, że doprowadził do spowolnień Internetu w Ukrainie
Adrian Werner, 5 grudnia 2024, 14:30
Ukraińscy dostawcy Internetu ujawnili, że tak wielu lokalnych graczy pobierało w dniu premiery grę S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, że doprowadziło to do spowolnień sieci w całym kraju.
„Nie odczytali mojej wiadomości. Przez około półtora roku”. Gwiazdor Baldur’s Gate 3 chciał sam z siebie za darmo wspomóc Fallout: London, lecz nie został zauważony
Kamil Kleszyk, 4 grudnia 2024, 18:06
Użyczający głosu Astarionowi w Baldur’s Gate 3 aktor Neil Newbon zdradził, że zaoferował swoją pomoc twórcom modyfikacji Fallout: London na długo przed dołączeniem do projektu. Pech jednak chciał, że jego wiadomość zawieruszyła się w na bardzo długi czas.
„Niemożliwą do wykonania”, kultową misję ze strategii StarCraft 2 udało się przejść po ponad 14 latach od premiery gry. Tak jakby
Maciej Gaffke, 2 grudnia 2024, 21:49
Fanowi StarCrafta niejako udało się wykonać niemożliwą do przejścia misję w Wings of Liberty. Swój wyczyn pokazał on w filmie w serwisie YouTube.
Kody do GTA San Andreas, Vice City i „trójki” zostały sprytnie ukryte przed hakerami. Doprowadziło to do zabawnej, ale też frustrującej sytuacji
Krzysztof Kałuziński, 1 grudnia 2024, 13:45
Już nigdy nie spojrzycie na kod „HESOYAM” z GTA: San Andreas w ten sam sposób. Były pracownik Rockstar Games zdradził, jak ukrywał „cheaty” przed hakerami, przyczyniając się tym samym do utrudnienia życia speedrunnerom.
W nowym Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego pojawia się element, który do tej pory był obecny jedynie w grach CD Projekt Red
Kamil Kleszyk, 30 listopada 2024, 08:12
Wygląda na to, że autor Rozdroża kruków, Andrzej Sapkowski, przygotował w swojej najnowszej książce drobną niespodziankę dla fanów growej serii Wiedźmin od studia CD Projekt Red.
Pamiętacie kultowe BMW M3 GTR z NFS Most Wanted? Po 19 latach samochód doczekał się oficjalnego odpowiednika w rzeczywistości
Krzysztof Mysiak, 29 listopada 2024, 13:56
Electronic Arts uczciło 30-lecie serii Need for Speed, odtwarzając w rzeczywistości ikoniczne BMW M3 GTR z NFS: Most Wanted. W projekt zaangażowano samą firmę BMW – jej dywizja M Motorsport wykorzystała jako bazę jedną ze swoich zasłużonych wyścigówek.
Twórcy Borderlands 4 spełnili prośbę fana. Dzięki pomocy społeczności Caleb McAlpine zagrał we wczesną wersję gry
Jakub Błażewicz, 27 listopada 2024, 14:35
Studio Gearbox Software spełniło prośbę gracza chorującego na nowotwór. Miał on okazję zobaczyć wczesną wersję Borderlands 4, za co podziękował tak twórcom, jak i innym fanom.
STALKER 2 zachęcił wielu fanów serii do nielegalnych odwiedzin okolic Czarnobyla. Ukraińscy strażnicy graniczni ostrzegają
Jakub Błażewicz, 27 listopada 2024, 10:42
STALKER 2 powtórzył wyczyn poprzednika – premiera wyczekiwanej kontynuacji gry studia GSC Game World przyciągnęła do prawdziwej Zony jeszcze więcej nielegalnych zwiedzających.
By zagrać w Gothic Remake, wychowani na kultowym RPG młodzi polscy aktorzy ustawiają się w kolejkę. To niespotykana sytuacja
Michał Harat, 26 listopada 2024, 16:55
Dubbing Gothic Remake wzbudza duże emocje nie tylko wśród graczy, ale także profesjonalistów z branży. Jak ujawnił Ryszard „Rysław” Chojnowski, wielu młodych aktorów głosowych wychowanych na pierwowzorze, zgłasza się do projektu jako jego zagorzali fani.
„Śląski” Szkot Ryzyk w polskim dubbingu Overwatch 2 rozbawił i uradował graczy
Jakub Błażewicz, 25 listopada 2024, 12:10
Polski dubbing Overwatch 2 dał graczom sporo radości (lub frustracji) w trakcie testów nowego, szkockiego bohatera.
Niemal wszystkich kompanów z jednego z najlepszych RPG wszech czasów stworzył w niecały dzień niedoświadczony deweloper. Był „niczym da Vinci” Planescape: Torment
Krzysztof Kałuziński, 24 listopada 2024, 18:34
Główny artysta kultowej gry Planescape: Torment zdradził, jak wyglądała praca nad trójwymiarowymi modelami towarzyszy protagonisty. Debiutant okazał się geniuszem.
Absurdalna superbroń ZSRR z Hearts of Iron 4: Gotterdammerung zmieszała graczy, mimo że to bynajmniej nie czysta fikcja
Jakub Błażewicz, 21 listopada 2024, 11:44
II wojna światowa zna wiele absurdalnych pomysłów projektantów. Nawet tak oderwanych od rzeczywistości, jak radziecki megakrążownik czołgowy z Hearts of Iron 4: Gotterdammerung.
21 lat temu Valve „jechało na oparach”, a ratunkiem okazała się tajemnicza umowa na strzelankę Counter-Strike 2. Gabe Newell z radości stworzył nóż
Maciej Gaffke, 20 listopada 2024, 18:21
Umowa na stworzenie gry o nazwie Counter-Strike 2 została podpisana już w 2003 roku. Aby uczcić ten sukces, Gabe Newell – założyciel Valve – własnoręcznie wykonał nóż z nazwą gry.
Wiedźmin 3: Dziki Gon za kulisami. Wilczym śladem wkrótce ujawni sekrety produkcji hitu CD Projektu
Jakub Błażewicz, 20 listopada 2024, 11:47
W książce Wilczym śladem Zbigniew Jankowski przedstawi pełną historię produkcji Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu, w tym kilka nieznanych dotychczas faktów.
Half-Life 2 i Steam mogły nigdy nie powstać. Valve było bliskie bankructwa, firmę Gabe'a Newella uratował letni stażysta
Michał Harat, 19 listopada 2024, 17:50
W czasie walki prawnej, która niemal doprowadziła Valve do bankructwa, kluczową rolę odegrał letni stażysta. Dzięki jego znajomości języka koreańskiego udało się odkryć dowód, który odmienił losy procesu na korzyść firmy Gabe’a Newella.
Tak mógł wyglądać Dragon Age: The Veilguard. Matt Rhodes pokazał grafiki pochodzące jeszcze sprzed premiery Dragon Age: Inkwizycji
Jakub Błażewicz, 13 listopada 2024, 12:41
Czwarte Dragon Age przeszło długą drogę w trakcie produkcji. Matthew Rhodes z BioWare pokazał, jak wyobrażał sobie dalsze losy cyklu przed premierą Inkwizycji i na długo przed zapowiedzią The Veilguard.
BioWare ujawniło statystyki Dragon Age: The Veilguard. Poznaliśmy najpopularniejszą klasę i zadanie, które napsuło graczom najwięcej krwi
Jakub Błażewicz, 9 listopada 2024, 11:01
Magowie, ludzie i elfy dominowali wśród bohaterów Dragon Age: The Veilguard, ale pewien smok i misja najwyraźniej dały popalić graczom.
Shigeru Miyamoto nie lubi być nazywany geniuszem. „Myślę, że jestem całkiem zwyczajną osobą”
Jakub Błażewicz, 7 listopada 2024, 10:19
Shigeru Miyamoto uspokaja inwestorów zaniepokojonych przyszłością Nintendo po przejściu twórcy Mario i Zeldy na emeryturę.
„Kosztowne porażki”. Adrian Chmielarz postawił Dragon Age: The Veilguard obok Concord
Jakub Błażewicz, 5 listopada 2024, 13:41
Adrian Chmielarz uznał Dragon Age: The Veilguard za kolejny przykład „kosztownej porażki” wydawcy, który dał za dużo swobody twórcom.
17 lat temu Wiedźmin otrzymał wyjątkowe, skrzętnie ukrywane wydanie. Nie wyprodukowano nawet 150 egzemplarzy
Marcin Bukowski, 4 listopada 2024, 17:55
Kolekcjoner, Filip Turczyński, pochwalił się najcenniejszym przedmiotem w swoim zbiorze. Jest to wyjątkowe wydanie pierwszego Wiedźmina o nazwie The Witcher: Developers Edition.
W Wiedźminie 3 odnaleziono przezabawną scenę osiągalną tylko za pomocą modów. Paweł Sasko niezmiernie się z tego faktu ucieszył
Kamil Kleszyk, 2 listopada 2024, 14:01
Dzięki modyfikacji stworzonej przez jednego z graczy, udało się przywrócić do Wiedźmina 3 pewną zabawną scenę, która została wycięta z finalnej wersji gry.
W GTA 3, VC i SA było tak wiele samochodów, że Rockstar musiał sięgnąć po sztuczkę, aby sprawnie zarządzać ruchem ulicznym
Marcin Bukowski, 29 października 2024, 12:25
Ruchliwe ulice pełne samochodów to jedna z podstawowych cech gier z serii GTA. W starszych częściach korzystano jednak z pewnej sztuczki, aby to osiągnąć.
Po 8 długich latach twórca Stardew Valley w końcu zdobył wszystkie osiągnięcia we własnej grze. „Deweloper poklepał mnie po plecach”
Jakub Błażewicz, 29 października 2024, 08:45
Eric „ConcernedApe” Barone pokazał, że niektórzy twórcy potrafią grać we własne gry i nawet zdobyć osiągnięcie, które sprawia problemy fanom.
Weterani Piranha Bytes stawiają na single-player i 3D
Jakub Błażewicz, 28 października 2024, 14:45
Pithead Studios, założone przez współtwórców Gothica i Elexa, zadebiutuje tytułem na Unreal Engine, w pełni skupionym na trybie single player.
Kulisy otwartego świata GTA San Andreas okiem weterana Rockstar Games. „Gaming nie jest już tak ekscytujący jak kiedyś”
Jakub Błażewicz, 26 października 2024, 11:28
Obbe Vermeij miał jeszcze do ujawnienia sporo informacji na temat kulisów produkcji serii GTA, w tym San Andreas, które właśnie obchodzi 20. rocznicę premiery.
Elon Musk i inne gwiazdy rynku tech też zagrywają się w Factorio. Strategia pomaga im przygotować się na ewentualne niespodzianki
Jakub Błażewicz, 25 października 2024, 15:05
Elon Musk, Andrej Karpathy, Tobias Lütke – to tylko niektóre z osób stojących na czele technologicznych kolosów, które cenią sobie Factorio.
25-letnia seria Nintendo skrywała drobną tajemnicę, z której żaden gracz nie zdawał sobie sprawy
Kamil Kleszyk, 13 października 2024, 13:00
Po 25 latach od premiery gry Super Smash Bros. ujawniono, dlaczego tak naprawdę w tytule produkcji użyto słowa „Bros”. Okazuje się, że nie stoi za tym obecność wśród bohaterów bijatyki Mario i Luigiego.
Tajemnica brakujących promów w GTA 4 została wyjaśniona po 17 latach
Jakub Błażewicz, 10 października 2024, 11:52
Promy pojawiły się w teaser trailerze Grand Theft Auto 4, ale nie w samej grze, bo sprawiły twórcom zbyt wiele problemów.
Władca Pierścieni i inne dzieła literatury posłużyły reżyserowi Metaphor: ReFantazio za szybki, wstępny kurs fantasy
Adrian Werner, 8 października 2024, 14:19
Wyczekiwane Metaphor: ReFantazio stworzyli weterani cyklu Persona. Ich najnowsza gra osadzona jest w krainie fantasy, więc główny producent początkowo chciał się inspirować twórczością Tolkiena.
Fan Elden Ringa poświęcił 500 godzin, by odtworzyć Ziemie Pomiędzy w mocno odmiennym stylu
Marcin Bukowski, 8 października 2024, 11:00
Fan Elden Ringa odtworzył całą mapę z gry w stylu low-poly i umieścił ją w sieci. Ogromny projekt, jak sam twierdzi, zabrał mu z życia około 500 godzin.
Unikalny Quake 2 z PSX-a trafił na PC. Port został odtworzony praktycznie od zera, gdyż próba przeniesienia danych z konsoli byłaby mordęgą
Adrian Werner, 7 października 2024, 13:35
Ukazał się mod Quake II PSX. Odtwarza on na PC mapy z mocno odmiennego wydania tego FPS-a opracowanego z myślą o pierwszym PlayStation.
LoL dla najbystrzejszych, FIFA / EA FC dla najmniej rozgarniętych? Badanie na inteligencję rozbawiło graczy
Jakub Błażewicz, 7 października 2024, 13:17
Badanie na inteligencję graczy grupy Which Bingo to raczej ciekawostka, ale przynajmniej setnie ubawiło zdezorientowanych graczy League of Legends (i nie tylko).
Cud „odrodzenia” w Tetrisie stał się faktem. Gracz w końcu dokonał wyczynu, który wydawał się niemożliwy bez pomocy AI
Jakub Błażewicz, 7 października 2024, 11:40
Tetris został ukończony po raz drugi, tym razem przez inny niemożliwy wyczyn: „odrodzenie”. Przy okazji youtuber Michael „dogplayingtetris” Artiaga pobił inne rekordy.
Ukochana klasyka RPG Planescape: Torment zaczynała jako 3 różne gry. Feargus Urquhart ujawnił szczegóły na temat jednej z nich
Marcin Bukowski, 7 października 2024, 11:03
Twórca Planescape: Torment przybliżył nieco jeden z trzech projektów, które ostatecznie przerodziły się w kultowego RPG.
Ta wersja GTA: San Andreas miała zachwycić, a wygląda jak koszmar. Na prawdziwą rewolucję AI jeszcze trochę poczekamy
Adrian Werner, 4 października 2024, 14:30
Niektórzy wieszczą, że generatywna AI zrewolucjonizuje wkrótce sposób wyświetlania grafiki w grach. Przeróbka GTA: San Andreas pokazuje, że od tego momentu dzieli nas jeszcze dużo czasu.
Czy chińscy gracze faktycznie gorzej oceniają zachodnie gry? Analitycy wydali werdykt
Jakub Błażewicz, 4 października 2024, 13:44
Internauci mają swoje teorie, ale przynajmniej jedna z nich została zweryfikowana: ta na temat surowych chińskich graczy.
Starsze wersje gier Microsoftu dostają na Steamie zmienione, „pośmiertne” grafiki. Celem jest przejrzystość
Marcin Bukowski, 3 października 2024, 14:18
Microsoft podmienia tła swoich gier na Steamie, jeżeli dostępne są one w odświeżonej wersji. Jest to ciekawy zabieg, który powinien zminimalizować przypadki złego zakupu.
Bohaterka Ghost of Yotei nie wzięła się znikąd. Badacz wskazuje na intrygujący kontekst nowej gry studia Sucker Punch
Jakub Błażewicz, 25 września 2024, 12:06
Ghost of Yotei wciąż skrywa sporo tajemnic, ale już pierwsze informacje mogą wyjaśniać wiele, wliczając w to osobę głównej bohaterki.
Co tu się stało? Cristiano Ronaldo pochwalił się, że będzie jednym z wojowników w powracającej po 26 latach serii
Kamil Kleszyk, 22 września 2024, 11:13
Wszystko wskazuje na to, że Cristiano Ronaldo będzie jedną z gwiazd powracającej po 26 latach serii Fatal Fury. Portugalski zawodnik udostępnił w sieci wideo zapowiadające jego udział w City of the Wolves.
Sprzątając w garażu, były deweloper znalazł zapomnianą płytę z wersją beta Half-Life 1. Zawiera poziom, który nie trafił do kultowej gry Valve, i jest dostępna za darmo
Kamil Kleszyk, 22 września 2024, 10:53
Były deweloper odnalazł w swoim garażu płytę CD z wersją beta pierwszego Half-Life’a. Gra zawiera m.in. poziomy i wrogów, które nigdy nie trafiły do finalnej wersji produkcji Valve.
Jedna z najbardziej emocjonujących scen z Baldur’s Gate 3 przypomina „piorun złapany w butelkę”, choć nie była planowana. Aktor spontanicznie poszedł za głosem serca
Maciej Gaffke, 21 września 2024, 11:06
Jedna ze scen z Astarionem w Baldur’s Gate 3 w ogóle nie była planowana. Reżyser produkcji potwierdził, że aktor Neil Newbon poszedł za głosem serca.
Gry naprawdę mogą wyglądać tak samo, bo Chińczycy używają Wiedźmina 3 i RDR2 do trenowania nowego AI
Marcin Bukowski, 17 września 2024, 15:00
Chińska firma Tencent zaprezentowała projekt mogący być pierwszym krokiem w stronę silników gier AI. GameGen-O ma za zadanie usprawnić i uprościć proces ich tworzenia.
Po 18 latach deweloper ujawnił wczesne materiały z pierwszej gry o Harrym Potterze z otwartym światem
Adrian Werner, 16 września 2024, 13:13
Martin Griffiths udostępnił filmik z wczesnej wersji Harry Potter and the Order of the Phoenix. Obecnie deweloper ten odpowiedzialny jest za silnik w No Man's Sky.
Najlepiej sprzedającą się grą tylko na PC wcale nie jest WoW. Bestseller wszech czasów to Garry's Mod
Maciej Gaffke, 13 września 2024, 10:02
Poznaliśmy tytuł najlepiej sprzedającej się gry ekskluzywnej na PC. Oficjalnie ogłoszono nią Garry’s Mod. Tytuł stworzony przez Garry’ego Newmana wpisano do Księgi Rekordów Guinnessa.
GTA 3 wraca tam, gdzie zaczęło. Fanowska konwersja na Dreamcasta robi ogromne wrażenie
Adrian Werner, 12 września 2024, 11:45
Fanom udało się przenieść Grand Theft Auto 3 na konsolę Dreamcast. To powrót do korzeni, gdyż początkowo studio Rockstar tworzyło tę klasykę właśnie z myślą o platformie firmy Sega.
„Dobre” zakończenie Wiedźmina 3 mogło mieć zupełnie inny wydźwięk. Zobacz scenę, którą CD Projekt Red usunął z hitowego RPG
Maciej Gaffke, 11 września 2024, 21:29
Moder przywrócił usunięty fragment „dobrego” zakończenia gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Studio CD Projekt Red ostatecznie nie umieściło go w finalnej wersji hitowego RPG akcji.
Gry wideo w medycynie to recepta na nowy „złoty wiek” branży
Jakub Błażewicz, 11 września 2024, 13:31
Firma Deepwell zyskała już zgodę amerykańskiego FDA na wykorzystanie „gier wideo i interaktywnych mediów” do leczenia zaburzeń psychicznych.