Cevat Yerli, szef studia Crytek, ujawnił, że silnik CryEngine „wkrótce” zaoferuje wsparcie dla stworzonej przez firmę AMD technologii Mantle. Do zapowiedzi doszło podczas imprezy GDC 2014 (mającej miejsce w marcu tego roku), więc wieści na temat efektów współpracy między obiema spółkami możemy oczekiwać już w najbliższej przyszłości.
Choć właściwości opracowanej przez firmę AMD technologii Mantle brzmią ciekawie na papierze, jedna z wątpliwości, jakie budzi dzieło „czerwonych”, to fakt, że zainteresowanie nią wśród deweloperów jest stosunkowo niewielkie. Jednak sytuacja ulega nieustannej poprawie – jak się niedawno okazało, do grona studiów wspierających Mantle wkrótce dołączy niemiecki Crytek, twórcy gier takich jak Far Cry, Crysis czy Ryse: Son of Rome, a także popularnego silnika CryEngine. Co prawda, szef wspomnianego zespołu, Cevat Yerli, ujawnił tę informację już miesiąc temu – podczas odbytej w San Francisco imprezy GDC 2014 (Game Developers Conference) – lecz fakt pozostał praktycznie niezauważony aż do czasu, kiedy AMD opublikowało film z wystąpieniem prezesa Cryteka (możecie go zobaczyć powyżej).

”Sądzimy, że dzięki współpracy z AMD i Mantle jesteśmy w stanie zrealizować wizję, jaką kiedyś się dzieliliśmy: że w okolicach 2013-2014 roku grafika generowana w czasie rzeczywistym dorówna jakości efektów filmowych” – powiedział Cevat Yerli w omawianym wystąpieniu podczas GDC 2014. – „Jesteśmy przekonani, że aby faktycznie stało się to możliwe, konieczne jest uzyskanie dostępu do możliwości pecetowych i konsolowych podzespołów na znacznie niższym poziomie [niż dotychczas].”
Rzecz jasna, realizacja tej „wizji” dotyczy stworzonego przez Crytek silnika CryEngine. Yerli obiecał, że efekty współpracy z firmą AMD zostaną przedstawione już wkrótce, lecz nie wiadomo, czy miał na myśli prezentację jakiegoś dema technologicznego, czy też może zapowiedź optymalizacji jednej z gier napędzanych wspomnianym silnikiem pod kątem Mantle. Warto tu nadmienić, że, jak wspomniał szef Cryteka podczas GDC, niemieckie studio udziela obecnie ponad 70 licencji na wykorzystanie CryEngine – z technologii tej będzie korzystał między innymi bijący rekordy crowdfundingowej popularności kosmiczny symulator Star Citizen, obiecujący średniowieczny cRPG Kingdom Come: Deliverance, a także zapowiedziany na czerwiec 2014 roku polski FPS Enemy Front.
Więcej:AMD woli pracować z Sony niż z Microsoftem, bo Mark Cerny ma wizję i aktywnie działa przy PS6
0

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.