
Data wydania: 11 lutego 2025
Siódma główna część bestsellerowej serii strategii turowych typu 4X. Sid Meier’s Civilization VII wprowadza szereg nowości, z których największą jest zmiana cywilizacji w trakcie rozgrywki – nowe wyrastają tu na gruzach poprzednich, które upadają w wyniku rozmaitych kryzysów.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Sid Meier’s Civilization VII jest siódmą główną odsłoną kultowego cyklu strategii turowych typu 4X, zapoczątkowanego w 1991 roku. Produkcja została opracowana przez studio Firaxis Games, które czuwa nad rozwojem serii począwszy od jej trzeciej części.
Ideą, jaka przyświecała autorom gry Sid Meier’s Civilization VII, było zachowanie wybranych elementów szóstej odsłony cyklu, zmodyfikowanie i ulepszenie innych oraz wprowadzenie szeregu zupełnie nowych rozwiązań.
Produkcja opiera się na filarach wzniesionych przez poprzedniczki, pozwalając nam stanąć na czele wybranej cywilizacji historycznej i poprowadzić ją ku dominacji nad pozostałymi. Tę ostatnią możemy osiągnąć, podbijając nowe terytoria, wznosząc miasta i rozbudowując już istniejące, dbając o rozwój ekonomiczny i technologiczny, a także podporządkowując sobie inne cywilizacje (na drodze wojennej lub wykorzystując dyplomację), którym przyświecają cele podobne do naszych.
Podczas zabawy wcielamy się w lidera, którego wybieramy na całą grę; podjęta przez nas decyzja jest o tyle ważna, że każdy przywódca posiada indywidualne zdolności i niesie ze sobą określone bonusy.
Rozgrywka w Sid Meier’s Civilization VII została podzielona na trzy epoki – antyku, odkryć i nowożytną. Każda z nich trwa około 150 tur, a pod jej koniec nasza cywilizacja upada na skutek rozmaitych, niemożliwych do przezwyciężenia kryzysów. Wówczas wybieramy nową cywilizację, która powstanie na gruzach poprzedniej, zachowując przy tym część wypracowanych przez nią bonusów. Co ważne, dostępne cywilizacje mają związek z poszczególnymi erami. Nie ma więc mowy o przejęciu kontroli nad antycznymi Amerykanami czy współczesnym Cesarstwem Rzymskim.
Na tym nie kończą się zmiany wprowadzone przez twórców. Zwycięstwo możemy osiągnąć na cztery sposoby – militarnie, ekonomicznie, dyplomatycznie oraz naukowo. Choć zabrakło tu zwycięstwa religijnego, sama religia odgrywa znaczącą rolę, zwłaszcza w erze odkryć. Ponadto liderzy nie są związani z konkretnymi cywilizacjami (co może prowadzić do zaskakujących i dość nietypowych sytuacji). Poza tym gra od czasu do czasu stawia nas przed fabularyzowanymi wydarzeniami, zmuszając do podejmowania różnorodnych decyzji.
Oprócz tego rzeki nie pełnią jedynie funkcji ozdobnej (nasze jednostki mogą po nich pływać, co usprawnia odkrywanie świata), na mapie brakuje barbarzyńców (będących solą w oku dla wielu graczy w szóstej części), a standardowe jednostki nie zdobywają doświadczenia. Ostatnia z wymienionych nowinek zasługuje na rozwinięcie: w zamian doświadczenie gromadzą dowódcy, czyli specjalne jednostki, które nie biorą bezpośredniego udziału w bitwach, jednak mają zdolności pozwalające im wpływać na rezultaty potyczek, wydawać rozkazy oraz usprawniać transport jednostek.
W podstawowej wersji gry Sid Meier’s Civilization VII udostępniono 31 grywalnych cywilizacji – po 10-11 na każdą z trzech er.
21 przywódców zostało udostępnionych w „podstawce” Sid Meier’s Civilization VII:
Autor opisu gry: Aleksandra Wosz
Platformy:
PC Windows 11 lutego 2025Polskie napisy i dialogi
PlayStation 5 11 lutego 2025Polskie napisy i dialogi
Xbox One 11 lutego 2025Polskie napisy i dialogi
Switch 2 5 czerwca 2025Polskie napisy i dialogi
Xbox Series X/S 11 lutego 2025Polskie napisy i dialogi
PlayStation 4 11 lutego 2025Polskie napisy i dialogi
Nintendo Switch 11 lutego 2025Polskie napisy i dialogi
Gry podobne:



14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Recenzja GRYOnline
Civilization 7 to gra przepiękna, ale i pełna chaosu. Odważna, jednak nie do końca przemyślana. Wprowadzone w niej zmiany nie są złe, bo stworzyły ciekawy fundament, na którym w przyszłości wyrośnie pewnie świetna gra. Ale to kiedyś. Teraz to produkcja we wczesnym dostępie za pełną cenę
28 stycznia 2025
Ten miesiąc jest tak po brzegi wypełniony głośnymi tytułami, że niektóre gry uciekły z niego dosłownie na ostatnią chwilę (patrzymy na ciebie, Kaiserpunk). Czy będzie to najlepszy okres 2025 roku, czy to jedynie dopiero początek growego szaleństwa?
Gracze Sid Meier's Civilization 7 przez 2 miesiące będą mogli pobrać za darmo nowe DLC do gry. W międzyczasie studio Firaxis testuje, wydawałoby się, niemożliwą funkcję.
gry
Jakub Błażewicz
28 października 2025 09:48
Firaxis Games udostępniło kolejną porcję zmian do Civilization 7. Usprawniono interfejs użytkownika, tak by przekazywał informacje w bardziej przejrzysty sposób.
gry
Marcin Bukowski
30 września 2025 16:50
Studio Firaxis Games przechodzi kolejną falę redukcji etatów. Powodem są najprawdopodobniej trudności związane z grą Civilization 7, która od premiery nie zdołała zyskać oczekiwanego uznania graczy.
gry
Kamil Kleszyk
4 września 2025 20:45
Cywilizacja 7 wciąż traci graczy. Najnowsza odsłona kultowej serii Firaxis Games nie spełnia oczekiwań i coraz mocniej odstaje od popularnej „szóstki”.
gry
Kamil Kleszyk
4 września 2025 10:25
Nowy patch do Sid Meier's Civilization 7 nie jest spory, ale za to dodaje ważną funkcję. Wręcz podstawową, której brak mocno zdziwił graczy.
gry
Jakub Błażewicz
19 sierpnia 2025 19:40
Sid Meier's Civilization VII to murowany kandydat do tytułu największego rozczarowania 2025 roku. Mimo to prezes firmy Take-Two Interactive jest optymistą.
gry
Adrian Werner
12 sierpnia 2025 13:35
Studio Firaxis Games udostępniło aktualizację 1.2.3 do Sid Meier's Civilization 7. Wprowadza ona kilka funkcji bardzo pożądanych przez graczy.
gry
Maciej Gaffke
22 lipca 2025 17:02
Niepozorny mod do Sid Meier's Civilization 7 zyskał spore uznanie wśród graczy, z których część nazywa go nawet „najlepszą modyfikacją do Civ 7”.
gry
Jakub Błażewicz
5 lipca 2025 08:46
Duża aktualizacja do Sid Meier's Civilization 7 jest już dostępna. Przynosi większe mapy, nowe ustawienia rozgrywki czy wsparcie dla moderów.
gry
Krzysztof Kałuziński
23 czerwca 2025 17:15
Sid Meier's Civilization VII wciąż nie może się podnieść po fatalnej premierze. Autorzy jednak się nie poddają. Nowa aktualizacja wprowadza do gry dodatkowy typ map.
gry
Adrian Werner
28 maja 2025 14:15
Popularne pliki do pobrania do gry Cywilizacja 7.
Wymagania sprzętowe gry Cywilizacja 7:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps / 1080p) Intel Core i3-10100 / AMD Ryzen 3 1200, 8 GB RAM, karta graficzna 2 GB GeForce GTX 1050 / Radeon RX 460, 20 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i5-10400 / AMD Ryzen 5 3600X, 16 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce RTX 2060 / 8 GB Radeon RX 6600, 20 GB SSD, Windows 10/11 64-bit.
Ultra wymagania sprzętowe:
(60 fps / 4K) Intel Core i7-14700F / AMD Ryzen 9 5950X, 32 GB RAM, karta graficzna 12 GB GeForce RTX 4070 / 16 GB Radeon RX 7800 XT, 20 GB SSD, Windows 10/11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 94 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 48349 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Zechenter
Recenzent GRYOnline.pl
2025.02.03
Cywilizacja 7 może być najlepszą odsłoną serii. Wprowadzone w niej odważne zmiany nie są co do zasady złe. Stworzyły nawet ciekawy fundament, na którym wyrośnie pewnie świetna gra. Ale to przyszłość. Dziś to produkcja we wczesnym dostępie za pełną cenę.
dgSzary
Gracz
2025.05.17
Czekalem specjalnie do Maja 2025, zeby dac szanse Firaxis zeby poprawili troche gre. Przeszedlem cala i jest BEZNADZIEJNA! Nie bardzo widze sens zeby wchodzic w szczegoly - to po prostu zupelnie inna gra, na dodatek mechanika, jak i KAZDY inny aspekt gry jest bez porownania gorszy pod kazdym wzgledem od CIV6. Dla tych co jak ja mielinadzieje ze "to sie poprawi" - WAZNE -gra jest jest tak zla ze jest NIENAPRAWIALNA. Zadne patche nie beda wstanie wyrownac tylu problemow gry, a nie wierze zeby usiedli do totalnego redesignu gry, bo to moglo by kosztowac wiecej niz stworzenie od podstaw. WIELKA SZKODA. Nie wiem jak to wogole mozliwe ze stworzyli tak fatalna gre.
zumar
Gracz
2025.02.14
Jestem rozczarowany kilkoma elementami gry: - Podział na ery powoduje, że nie można "pobawić się" nowymi wynalazkami ani jednostkami. Wynajdujesz krótko przed końcem ery, i nie masz czasu na sprawdzenie tego w praktyce. Np. co z tego że wynalazłem piekarnię, jak się nią nie nacieszę, bowiem zaraz koniec ery i będzie reset? - No i to, czego brakuje mi najbardziej - brak możliwości gry po zwycięstwie. Gdzie jest słynna "Jeszcze jedna tura"...? - Do pozostałych zmian się przyzwyczaję, ale brak mi możliwości oglądania statystyk, tabel miast, jednostek itp, a w szczególności do odnajdywania ich na mapie. Jeśli o jakimś oddziale zapomnę, to może on nieodnaleziony i zapomniany przestać w kącie całą grę . - A personifikacja? Nadawanie własnej nazwy dla miasta, oddziału czy dowódcy? Mam wrażenie, że oglądam projekt głównych elementów gry, ale który dopiero w przyszłości zostanie uzupełniony o detale.
Necross123
Gracz
2025.02.11
No to zaczynamy oficjalnie z Civem VII od... gry Rzym-Egipt (Przywódców rzecz jasna również nam wylosowało odpowiednio do cywilizacji (czyli Oktawian August i Hatszepsut)). Gra online, cross-play, mapa mieszana (jak zawsze). Z tego, co już zdążyłem zauważyć, powróciły pewne elementy znane z Civa V (m.in lokalne i globalne zadowolenie), ale również z Civa VI (m.in katastrofy ekologiczne, ciemne i złote ery).Owszem, nadal mamy wielkich ludzi (mowa oczywiście u niektórych cywilizacji, jak u Hiszpanii), ale przynajmniej już nie powodują bólu głowy związanym z 'wyścigiem' o jak największą ilość wielkich naukowców w epokach klasyczno-renesansowym jak to miało miejsce w VI, gdyż przez to grało się bardzo podobnie (+ oczywiście wyrocznia, która całe szczęście w VII nie podwaja już punktów wielkich ludzi).Zmieniono (na +) system sojuszy. I całe szczęście, bo już nie ma takich durnych sytuacji, że jedna cywilizacja daje nam przyjaźń, sojusz (zwłaszcza, gdy robi to drugi gracz, gdzie stosunki niewiele znaczyły), a potem... idzie walczyć z państwami-miastami albo z drugą naszą sojuszniczą cywilizacją, a my nie możemy nic zrobić przez 30 tur. Tutaj już nie ma takich numerów, bo najpierw musimy mieć maksymalny poziom stosunków z daną cywilizacją (również u drugiego gracza), by zaproponować sojusz, a w razie wojny możemy albo dołączyć (utrzymując sojusz), albo zachować neutralność (i zerwać sojusz, dostając dodatkowo karę do stosunków)O tym, że rozbudowano system dyplomacji to nie muszę nic mówić - w VI jedynie sprowadzało się do handlu, wojny i sojuszu, tutaj mamy wymiany kulturowe, naukowe itp. za które płacimy wpływami.O optymalizację się nie martwię - W miarę stabilnie chodzi. Ach, i rzadko kiedy gram na standardowym rozmiarze mapy, tutaj mi ta wielkość (o zgrozo) nie przeszkadza.Owszem, nie ma barbarzyńców, ale niezależne siły (jeśli odkryjemy wrogą) też dają nieźle w kość.Epokę antyku Rzymem zakończyłem dwoma złotymi erami (kulturową i ekonomiczną) i tak jak w Civie VI, możemy wybrać tylko jedną doktrynę złotej ery (w moim wypadku, zachowanie statusu miast).Teraz epoka odkryć, wylosowało mi Hiszpanię, a Egiptowi Songhai. Zobaczymy, czy tym razem uda mi się utrzymać status miast (już osiedliłem się na wyspie z pięcioma surowcami).Oczywiście nie wszystko wymieniłem (bo byłby za długi post), ale na pamiątkę zrzut z mojej gry Rzymem (tak... nie komentujcie, czemu mam tylko 30 nauki w porównaniu do Egiptu)
Tatras
Gracz
2025.02.11
Ta gra to katastrofa. To nie jest kolejna Cywilizacja - to zupełnie inna gra, która nie pozwala na wolność, swobodę w prowadzeniu swojej rozgrywki po kilkadziesiąt godzin na jedną. Która pozwalała na na budowanie swojej konkretnej , w którą mogliśmy się wczuć - tylko jakiś city builder prowadzący nas za rączkę, który ewidentnie został projektowany pod bacznym okiem jakieś managera od różnorodności, inkluzywności i równości.Do tego małe, to niedopracowane i wyglądające jak gra mobilna. Rozczarowanie dekady.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Ocena STEAM
Mieszane (48 349)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
79% rekomendacji (106)
Slant Magazine
Steven Scaife
Loot Level Chill
Lyle Pendle
GameOnly
Przemysław Naglik
Saving Content
Scott Ellison II
CGMagazine
Dayna Eileen