Wyszukiwarka gier
Humankind

Humankind

PCPlayStationXbox
po premierze

Data wydania: 17 sierpnia 2021

Strategiczne, Turowe, 4X, Historyczne, PS Plus Premium, PS Plus Extra, Multiplayer, Singleplayer, Internet

Turowa strategia 4X studia Amplitude, wzorowana na serii Sid Meier's Civilization. W Humankind gracz tworzy własną cywilizację, dobierając elementy z wielu historycznych kultur, a następnie musi ją poprowadzić przez kolejne epoki, od starożytności po czasy współczesne.

6.9

Gracze

6.8

Steam

7.9

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Humankind jest strategią turową typu 4X, stanowiącą odpowiedź na bestsellerową serię Sid Meier's Civilization. Produkcja została opracowana przez wyspecjalizowany w tym gatunku zespół Amplitude Studios, mający w swoim portfolio między innymi gry Endless Legend oraz Endless Space, a jej wydaniem zajęła się firma SEGA.

Mechanika

W Humankind, niczym w serii Civilization, przejmujemy kontrolę nad całym państwem, które prowadzimy do dominacji nad pozostałymi. Zabawę rozpoczynamy jednak nie od wyboru określonej nacji, lecz od stworzenia własnego przywódcy lub przywódczyni. Niczym gry RPG opisywany tytuł pozwala nam zdecydować nie tylko o wyglądzie, lecz również o charakterze tej postaci. Następnie nie pozostaje nam nic innego, jak przejść do właściwej rozgrywki.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 17 sierpnia 2021

Xbox Series X/S

Xbox Series X/S 22 sierpnia 2023

PlayStation 5

PlayStation 5 22 sierpnia 2023

PlayStation 4

PlayStation 4 22 sierpnia 2023

Xbox One

Xbox One 22 sierpnia 2023

Producent: Amplitude Studios

Wydawca: Sega

Publicystyka

8.0
bardzo dobra

Recenzja GRYOnline

Humankind

Pisząc recenzję Humankind, myślałem tylko o tym, by po raz kolejny uruchomić grę i rozpocząć nową sesję. Dzieło studia Amplitude to piekielnie wciągająca strategia i nawet pomimo paru niedociągnięć gwarantuje solidną dawkę dobrej zabawy. Cywilizacja doczekała się godnego przeciwnika.

Recenzja gry Humankind - ambitny rywal Cywilizacji
Recenzujący:
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
18 sierpnia 2021
Humankind - poradnik do gry
Poradnik

Aktualizacja: 19 sierpnia 2021

Humankind - poradnik do gry

Humankind poradnik i solucja to najlepsze porady na start oraz do rozwoju cywilizacji oraz armii, kultury, dzielnic, walut, sławy i surowców. Opisujemy wszystkie mechaniki jak religia, prawa i edykty, technologie, dysplomację oraz wymagania sprzętowe.

Humankind - poradnik do gry
Opinie

24 grudnia 2021

Gry 2021 roku, przez które stracicie pracę (i ponad 100 godzin życia)

Rok 2021 obfitował w produkcje, z którymi można było spędzić naprawdę dużo czasu – nawet ponad 200 godzin! To odwrócenie trendu z ostatnich lat. I dowód na to, że wciąż opłaca się robić duuuże gry.

Gry 2021 roku, przez które stracicie pracę (i ponad 100 godzin życia)
Gry 2021 roku, przez które stracicie pracę (i ponad 100 godzin życia)
Opinie

21 grudnia 2021

Najlepsze gry strategiczne 2021 roku - wybór redakcji

Choć złota era strategii dawno już minęła, nie znaczy to, że gatunek ten całkowicie zniknął z rynku gier komputerowych. Rok 2021 udowadnia, iż jego fani nadal mogą znaleźć dla siebie przynajmniej kilka wartych uwagi produkcji.

Najlepsze gry strategiczne 2021 roku - wybór redakcji
Najlepsze gry strategiczne 2021 roku - wybór redakcji
Opinie

5 października 2021

Dlaczego przez lata nikt nie stawił czoła Cywilizacji?

Choć seria Civilization odniosła niesamowity sukces, to mało kto starał się pójść w jej ślady. Przez lata nie doczekała się ona żadnego „klona” lub poważnego konkurenta. Ale właściwie dlaczego?

Dlaczego przez lata nikt nie stawił czoła Cywilizacji?
Dlaczego przez lata nikt nie stawił czoła Cywilizacji?
Opinie

31 lipca 2021

Premiery gier - sierpień 2021 to czas gorących nowości!

Sezon ogórkowy teoretycznie rozpoczęty. Teoretycznie, bowiem sierpień zawiera całkiem sporo interesujących premier. Może nie ma tutaj gier roku, ale na nudę nie powinniście narzekać. Ewentualnie wykorzystacie ten czas na nadrobienie zaległości!

Premiery gier - sierpień 2021 to czas gorących nowości!
Premiery gier - sierpień 2021 to czas gorących nowości!
Opinie

1 czerwca 2021

Graliśmy w Humankind - Cywilizacja na hardcorze

Nowa strategia 4X – Humankind – wydaje się być na dobrej drodze do przesuniętej na sierpień premiery. Fani Cywilizacji powinni jednak liczyć się z nieco bardziej skomplikowaną rozrywką, bo oprócz swoich zalet gra ma też widoczne już teraz niedociągnięcia.

Graliśmy w Humankind - Cywilizacja na hardcorze
Graliśmy w Humankind - Cywilizacja na hardcorze

Wiadomości

Sytuacja Civilization 7 na Steam nadal jest kiepska, a rywale nie śpią. Jeden otrzymał „boski” dodatek, a drugi dostanie funkcje, których brakuje w nowej strategii Firaxis

Sytuacja Civilization 7 na Steam nadal jest kiepska, a rywale nie śpią. Jeden otrzymał „boski” dodatek, a drugi dostanie funkcje, których brakuje w nowej strategii Firaxis

Humankind, Old World i Ara: History Untold raczej nie zrzucą Cywilizacji z tronu strategii 4X (nawet wspólnymi siłami). Niemniej ostatnie zmiany i nowości w tych tytułach zyskały uznanie graczy.

gry

Jakub Błażewicz

9 marca 2025

Sytuacja Civilization 7 na Steam nadal jest kiepska, a rywale nie śpią. Jeden otrzymał „boski” dodatek, a drugi dostanie funkcje, których brakuje w nowej strategii Firaxis
7. i 8. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store

7. i 8. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store

Początek lutego przynosi siódmą i, niespodziewanie, ósmą darmową grę w Epic Games Store w 2025 roku. Są to: Beyond Blue, w którym eksplorujemy oceaniczne głębiny, oraz Humankind, będąca konkurentem dla Cywilizacji 7 strategia 4X,.

gry

Hubert Śledziewski

6 lutego 2025

7. i 8. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store
Konkurent Cywilizacji wprowadza duże zmiany w walce. Towarzyszy im spora przecena Humankind i darmowy weekend

Konkurent Cywilizacji wprowadza duże zmiany w walce. Towarzyszy im spora przecena Humankind i darmowy weekend

Achilles Update pozwoli kontynuować wojnę w Humankind nawet wtedy, gdy nasi obywatele lub wrogowie stracą wolę walki.

gry

Jakub Błażewicz

24 stycznia 2025

Konkurent Cywilizacji wprowadza duże zmiany w walce. Towarzyszy im spora przecena Humankind i darmowy weekend
Producent Humankind, rywala Cywilizacji, nie jest już częścią rodziny Sega. Ta decyzja pozwoli studiu „przekraczać granice”

Producent Humankind, rywala Cywilizacji, nie jest już częścią rodziny Sega. Ta decyzja pozwoli studiu „przekraczać granice”

Sega ogłosiła sprzedaż twórców strategii Humankind. Studio Amplitude stało się niezależnym podmiotem. Ma to zagwarantować ekipie większą swobodę.

gry

Marcin Bukowski

8 listopada 2024

Producent Humankind, rywala Cywilizacji, nie jest już częścią rodziny Sega. Ta decyzja pozwoli studiu „przekraczać granice”
Humble Choice na kwiecień 2024 jednak bez AC: Valhalla i Returnal. Wciąż jest to jednak dobra oferta, z Callisto Protocol i Victorią 3 na czele

Humble Choice na kwiecień 2024 jednak bez AC: Valhalla i Returnal. Wciąż jest to jednak dobra oferta, z Callisto Protocol i Victorią 3 na czele

W kwietniowej paczce Humble Choice znalazło się kilka ciekawych produkcji. Są wśród nich m.in. The Callisto Protocol oraz Victoria 3.

gry

Maciej Gaffke

2 kwietnia 2024

Humble Choice na kwiecień 2024 jednak bez AC: Valhalla i Returnal. Wciąż jest to jednak dobra oferta, z Callisto Protocol i Victorią 3 na czele
Najlepsze strategie 4X na PC. 12 gier dla fanów budowania i eksploracji

Najlepsze strategie 4X na PC. 12 gier dla fanów budowania i eksploracji

Gier strategicznych typu 4X jest na rynku w bród. Jedne oferują realia historyczne, inne fantasy bądź SF. Część jest przystępna, lecz niektóre potrafią odrzucić przy pierwszym kontakcie. Oto 12 tych, które szczególnie wydają się warte polecenia.

opinie

Hubert Śledziewski

15 marca 2023

Najlepsze strategie 4X na PC. 12 gier dla fanów budowania i eksploracji
Xbox Game Pass na listopad, znamy pierwsze gry

Xbox Game Pass na listopad, znamy pierwsze gry

Poznaliśmy część gier, które trafią do usługi Game Pass w przyszłym miesiącu. Wśród nich znajdą się m.in. Warhammer 40,000: Darktide, Gungrave G.O.R.E, Pentiment i konsolowe Humankind.

gry

Adrian Werner

11 października 2022

Xbox Game Pass na listopad, znamy pierwsze gry
Konkurent Civilization 6 otrzyma pierwsze duże rozszerzenie, a w nim Kongres Ludzkości

Konkurent Civilization 6 otrzyma pierwsze duże rozszerzenie, a w nim Kongres Ludzkości

Humankind: Together We Rule to pierwsze duże rozszerzenie do rywala Cywilizacji. Skupi się ono na dyplomacji, wprowadzając do gry m.in. Kongres Ludzkości oraz agentów.

gry

Jakub Błażewicz

8 września 2022

Konkurent Civilization 6 otrzyma pierwsze duże rozszerzenie, a w nim Kongres Ludzkości
Pierwsze urodziny Humankind w cieniu krytyki

Pierwsze urodziny Humankind w cieniu krytyki

Twórcy Humankind świętują pierwsze urodziny gry i chwalą się postępami. Wielu graczy nie podziela jednak entuzjazmu deweloperów.

gry

Przemysław Dygas

23 sierpnia 2022

Pierwsze urodziny Humankind w cieniu krytyki
Oto, czego kolejna część Civilization może nauczyć się od Humankind

Oto, czego kolejna część Civilization może nauczyć się od Humankind

Gracze Civilization spekulują na temat tego, co powinno pojawić się w kolejnej grze. Jako bazę do dyskusji wzięli rozgrywkę w Humankind, która podchodzi do niektórych elementów znacznie lepiej.

gry

Miriam Moszczyńska

30 czerwca 2022

Oto, czego kolejna część Civilization może nauczyć się od Humankind

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Humankind.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Humankind:

PC Windows

PC / Windows

Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4590 3.3 GHz / AMD FX-8300 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 770 / Radeon R9 290 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7 64-bit.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-6600 3.3 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon RX 5500 XT lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7 64-bit.

Dodatki

Lista dodatków do gry Humankind:

Humankind: Together We Rule

Humankind: Together We Rule

PC

Dodatek

9 listopada 2022

Strategiczne

Humankind: Together We Rule jest pierwszym dużym rozszerzeniem do strategii 4X Humankind. Studio Amplitude rozbudowało opcje związane z dyplomacją, wprowadzając nowe kultury, jednostkę oraz liczne usprawnienia.

4.0

Gracze

Humankind: Together We Rule

Małe dodatki

Lista małych dodatków do gry Humankind:

Oceny gry

Średnie Oceny:

6.9

Ocena Graczy

Średnia z 240 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

6.8

Ocena STEAM

"Mieszane"

Średnia z 21257 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
7.9

Ocena OpenCritic

Gra jest zrecenzowana przez 57 Krytyków OpenCritic.

Ocena Opencritic
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

8.0
Przemysław Dygas
PC

Przemysław Dygas

Recenzent GRYOnline.pl

2021.08.18

Czy potrzebujemy jeszcze jednej gry, takiej jak Civilization? Twórcy Humankind odpowiedzieli twierdząco i na dodatek faktycznie mieli pomysły na to, co zrobić inaczej. Wyszło lepiej?

8.0
PC

wwad

Ekspert

2024.09.05

Początkowo ciężko mi było się do tego dość chaotycznego stylu gry i interface przyzwyczaić, odbiłem się parę razy. Ale w końcu pomyślałem gram na siłę do pierwszej wojny i wtedy się zobaczy co ta gra prezentuje. No i zaskoczyło wciągnąłem się :)Gra ma na prawdę dobre rozwiązania choć są średnio doszlifowane w porównaniu do civek, jest na pewno spora odmiana od oklepanych schematów.Solidne 8.0 się należy. Dodam że grałem w Civki od części 1 i wszystkie pozostałe też każda miała jakieś swoje + i - tak też ma Humankind :)

5.5
Szugob
PC

Szugob

Ekspert

2023.03.01

Stylistycznie pasuje mi bardziej niż Civ6, tyle że nie ma za bardzo czym się odróżnić od tamtej serii. Takie o: mutujące cywilizacje, zbieranie gwiazdek i dyplo.

7.5
Bigos-86
PC

Bigos-86

Ekspert

2022.04.21

Gra się przyzwoicie, wciąga, grafika może się podobać, muzyka też, nowe pomysły są ciekawe. Ale... gra się przyzwoicie ale nie jakoś wybitnie, wciąga ale nie na tyle by zarywać nocki, grafika i muzyka to już typowo kwestia gustu, mi bardziej przypasowała w Civ - tu wydaje mi się surowa i prostsza. No i nowe pomysły - jest ich mało i nie wpływają znacząco na rozgrywkę. To wszystko już było. Cywilizacja wrzuciła w swoją grę w zasadzie wszystko to, co jest w Humankind, tylko kilka lat temu. Po ok 200 turach nie ma już nic, co może nas zaskoczyć, a zaczyna wręcz wiać nudą. Nie jest to zła gra, ale w porównaniu z legendą - przegrywa. Mimo naprawdę dużych starań (które widać!), Humankind jest toporniejsza i jak dla mnie mniej grywalna. Spędziłem przy niej ok 300 tur, ale chyba już wystarczy. Raczej do niej nie wrócę. Jak mnie przyciśnie chęć ponownego zbudowania imperium, bez wahania wybiorę Civ. Po prostu uważam ją za lepszą grę. Ale Humankind doceniam. A, no i duży plus na wrzucenie gry do Game Pass'a. 7,5/10.

Ocena STEAM

6.8

Mieszane (21 257)

[title]

Główne zalety gry

  • Unikalne mechaniki cywilizacji: Gracze mogą zmieniać swoją cywilizację (kultury) w różnych erach, zachowując bonusy z poprzednich kultur, co dodaje głębi i różnorodności do rozgrywki.
  • Atrakcyjność wizualna: Grafika i estetyka gry są często chwalone za piękno i angażujący charakter.
  • Rozszerzona dyplomacja i walka: Gra oferuje bardziej rozwinięty system dyplomacji i kładzie nacisk na walkę, co wielu graczom sprawia przyjemność.
  • Dostosowywanie mapy: Gracze doceniają opcje dostosowywania mapy oraz zróżnicowany teren, co czyni eksplorację bardziej interesującą.
  • Wciągająca rozgrywka: Wiele osób uważa, że gra jest niezwykle zabawna, zwłaszcza dla fanów gatunku cywilizacji, porównując ją pozytywnie do serii Civilization.
  • Zaangażowanie dewelopera: Gracze zauważają, że deweloperzy nadal aktualizują i poprawiają grę, rozwiązując problemy i dodając nową zawartość.

Główne wady gry

  • Problemy z mechaniką walki: Niektórzy gracze uważają, że system walki jest niezrównoważony lub niesprawiedliwy, a miasta są zbyt słabe i łatwe do zdobycia.
  • Problemy z interfejsem użytkownika (UI): Chociaż niektórzy uważają go za intuicyjny, inni sądzą, że UI mógłby być poprawiony dla lepszej użyteczności.
  • Problemy z wydajnością: Pojawiają się doniesienia o słabym działaniu gry lub jej zawieszaniu się, a niektórzy gracze doświadczają poważnych problemów technicznych.
  • Krzywa uczenia się: Kilku użytkowników wspomina, że gra nie jest najłatwiejsza do opanowania, zwłaszcza dla nowicjuszy w tym gatunku.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • System religii: Lepszy system religii jest wskazywany jako brakująca funkcja w porównaniu do serii Civilization.
  • Złożone opcje handlowe: Użytkownicy czują, że mechanika handlu mogłaby być bardziej elastyczna i złożona.
  • Więcej warunków zwycięstwa: Istnieje pragnienie dodatkowych warunków zwycięstwa, aby zróżnicować strategie rozgrywki.
  • Ulepszony system klimatyczny: Niektórzy gracze tęsknią za bardziej rozbudowanym systemem klimatycznym, który dodaje głębi do rozgrywki.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, HUMANKIND™ jest doceniane za innowacyjne mechaniki i atrakcyjność wizualną, chociaż ma pole do poprawy w zakresie równowagi walki, wydajności i niektórych funkcji rozgrywki.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Ocena OpenCritic

7.9

79% rekomendacji (57)

Opecritic
80 / 100

COGconnected

Mark Steighner

COGconnected
4,5 / 5

GamesRadar+

Ruth Cassidy

GamesRadar+
9 / 10

TheSixthAxis

Jason Coles

TheSixthAxis
8 / 10

Wccftech

Chris Wray

Wccftech
6 / 10

GameSpot

David Wildgoose

GameSpot

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2024-08-26
14:41

Elder Statesman Centurion

Przez Cywilizację, przez ilość czasu - tysiące godzin - spędzonego w tej serii, na początku całkowicie się od Humankind odbiłem. Później, znudzony kolejną setką godzin w Civce, wróciłem do Humankind z większym samozaparciem, nauczyłem się jej i tym razem wciągnęła mnie, jakby była od Sida Meiera… Dlatego chciałbym osobom takim jak ja - przesiąkniętym Civką do tego stopnia, że ta niczym nadpobudliwy układ odpornościowy wywołuje u nich alergię na wszelkie obce nowości - przedstawić największe różnice, po których zrozumieniu i zaakceptowaniu wsiąknięcie w Humankind:

- startujecie w neolicie i na początku zajmujecie się wędrówkami, zbieractwem oraz łowiectwem, nie mając żadnej tożsamości kulturowej (wybieracie swoją cywilizację, a raczej kulturę, po kilkunastu turach tej ery). Ta gra uświadomiła mi jak bardzo absurdalny był pomysł zaczynania cywilizacji od grupy osadników, którzy nie wiadomo skąd się wzięli i skąd przybyli, bo nie mają nawet pojęcia co jest za pobliską górą i kawałkiem lasu. Czy to nie ma więcej sensu, że przechodząc do ery osiadłej dysponujesz całą wiedzą przodków o przemierzanych niegdyś terenach, a nie zastanawiasz się dotknięty zbiorową amnezją co znajduje się na sąsiednich terenach spowitych mgłą niepamięci?

- w grze możecie (ale nie musicie) w ciągu gry zmieniać swoją kulturę na inną, ponieważ po zakończeniu epoki (co ma miejsce sześć razy) do wyboru jest kilkanaście kultur charakterystycznych dla danego okresu historii. Prowadzi to w oczywisty sposób do ahistorycznych absurdów, bo skakać po kulturach można bez ograniczeń, ale jest to - powiedzmy sobie szczerze - absurd za absurd… Absurd za absurd tych wszystkich Amerykanów, Francuzów, Niemców, co tam daleko szukać - też Polaków, rozpoczynających swoją historię w 4000 roku p.n.e. W Humankind współczesnych kultur nie znajdziesz w starożytności, lecz możesz do nich dotrzeć na przestrzeni kolejnych wieków. I ponownie - czy to nie ma więcej sensu? Czy to nie jest bliższe zjawiskom historii? Czy po Rzymie nie nastało Bizancjum, a po nim Imperium Ottomańskie i współcześnie Turcy. Czy Amerykanie nie wyrośli z europejskich kultur francuskich, niemieckich, angielskich, które poprzedzili Frankowie, Teutoni, Celtowie i Wikingowie; czy Polacy nie byli kiedyś Gotami, Celtami albo Hunami (tu naprawdę pytam, bo w sumie to nadal nic bliżej nie wiadomo)? Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby to np. Babilończyków poprowadzić do ery lotów kosmicznych. W Civce zawsze fascynowała możliwość wybrania antycznej cywilizacji i przeprowadzenia jej do ery atomu i w Humankind też możecie to zrobić, bo po każdej erze można pozostać przy dotychczasowej kulturze, ale z uwagi na potęgę bonusów związanych ze zmianą kultur jest to faktyczne wyzwanie, nagradzane większym przyrostem sławy, głównego miernika zwycięstwa w grze;

- ekspansja polega na zajmowaniu regionów o granicach z góry ustalonych przez generator świata i można to robić na dwa różne sposoby - włączając je do miast (pełnoprawne terytorium państwa) lub zakładając posterunki (powstaje strefa kontroli, umożliwiająca korzystanie z zasobów strategicznych i luksusowych). Do miast można dołączać dowolną ilość terytoriów a nawet łączyć miasta ze sobą. Gra umożliwia również dowolne przemeblowywanie granic administracyjnych w państwie - oczywiście nie za darmo, lecz kosztem waluty wpływów. Ten aspekt wpływu na podział administracyjny bardzo fajnie oddziałuje na poczucie państwowości naszego imperium, a z zastosowania różnego stopnia kontroli nad terytoriami wynika kolejna realistyczna cecha Humankind, czyli…

- z konkurentami można się bić również nie prowadząc wojny - w zajmowanych przez posterunki strefach kontroli oraz na terytoriach niczyich można bowiem ścierać się militarnie bez ograniczeń oraz niszczyć cudze posterunki i nie prowadzi to do wypowiedzenia wojny między imperiami, lecz do wzrostu w nich nastrojów wojennych, które ostatecznie mogą do wojny doprowadzić. To może poważnie zaskoczyć gracza Cywilizacji, który przyzwyczajony jest do grzecznie przechodzących obok siebie zwiadowców i wojsk, które w czasie pokoju mogą co najwyżej zaszkodzić konkurentowi robiąc za pachołki do wymijania. W tej grze nabicie guza cudzemu zwiadowcy gdzieś w dzikich ostępach terra incognita nie powoduje w tym samym momencie w stolicach imperiów trzaśnięcia deklaracjami wojny o imperatorskie biurka. W Humankind poza granicami państw zaczyna się dziki zachód, kraina bezprawia, pogranicze płonące w ogniu… no może nie zawsze, bo są pakty o nieagresji i przeciwnicy o cechach pacyfistycznych. Ale potrafi być ostro i brutalnie, co może sprawić szczególną frajdę osobom lubiącym grać stylem zbójcerza, ponieważ smętne okresy spokoju bez ciachania na plasterki są dużo krótsze. Wojna w tej grze jest natomiast dużo bardziej satysfakcjonująca niż w Civce, ponieważ…

- jednostki poruszają się po planszy w armiach (połączonych grupach jednostek) a ich starcia odbywają się w osobnym trybie taktycznym, który jest turowy (cztery tury na turę gry) i wykorzystuje ukształtowanie terenu zastane wokół miejsca zainicjowania starcia. Dodatkowo w bitwę można w jej toku zaangażować posiłki, którymi są kolejne armie, wprowadzane na pole walki - co nie jest możliwe od samego początku gry, ale w rozwoju technologicznym pojawia się dość wcześnie. Istnieje również opcja automatycznego i natychmiastowego rozstrzygnięcia bitwy - od razu z podglądem wyniku i strat - natomiast czym wyższy poziom trudności gry, tym ta opcja jest mniej korzystna. Ocalenie w tej grze nawet jednej jednostki więcej niż w bitwie automatycznej ma zaś to znaczenie, że w tej grze jednostki to prawdziwi ludzie, nasi poddani, obywatele, rodacy, przelewający krew za wspólną sprawę, ponieważ…

- do tworzenia jednostek wykorzystujemy - oprócz produkcji - zasób ludnościowy naszych miast. Każda jednostka to punkt (lub więcej) ludności naszego państwa, a każda strata jednostki to zmniejszenie populacji imperium. I tak właśnie powinno być to w grach odzwierciedlone, bo żołnierz to nie sam szyszak na kirysie, a te same ręce które młócą wroga, mogłyby młócić sianokosy! Jednostki można też przyłączać z powrotem do miast tak jak osadników w pierwszych trzech częściach Cywilizacji. Tutaj przy okazji wspomnieć należy, że w tej grze pełny skarbiec lub potężna moc produkcyjna miasta może wyzerować populację miasta tworzeniem masy jednostek w ciągu kilku tur… możliwe jest bowiem tej grze wyprodukowanie przez miasto kilku rzeczy w ciągu jednej tury! Rewelacja! I - tak, nie przejęzyczyłem się, można wyzerować miasto… Nie, miasto nadal wtedy może produkować… Mówicie, że to absurd? Okej, więc pozwólcie że wyjaśnię Wam kolejną różnicę:

- w tej grze nie przypisujemy główek/ludzików do pracy na polach miasta lecz zajęte pod miasto tereny eksploatujemy kładąc na heksach dzielnice, które wykorzystują zasoby - UWAGA! KOLEJNA RÓŻNICA - z sąsiadujących, otaczających heksów. Fanowi Civki chwilę może więc zająć zmiana optyki, sposobu patrzenia na planszę, tym bardziej że dzielnice muszą być co do zasady przyklejone do siebie, posiadają efekty z sąsiedztwa innych dzielnic, eksploatują tylko jeden rodzaj zasobów z sąsiadujących pól, a specjalne dzielnice danej cywilizacji potrafią często być dwoma typami dzielnic jednocześnie. Co więcej - zmiana optyki musi towarzyszyć również patrzeniu na to co wyznacza w tej grze potencjał miasta, ponieważ to ilość zabudowanych dzielnicami heksów, a nie liczbowa wielkość miasta ma decydujące znaczenie dla ilości produkcji, nauki, złota i nauki wytwarzanych w mieście. W Humankind liczba “ludków” również pojawia się przy nazwach miast, ale ten zakumulowany zasób ludnościowy należy tutaj rozumieć jako ilość dostępnego niewykwalifikowanego pospólstwa, “ludzi luźnych”, których można przydzielać do pomocy wykwalifikowanym warstwom zajmującym się w dzielnicach produkcją, rolnictwem, handlem lub rozwojem naukowym, jak również wyposażyć w broń i posłać do walki jako oddziały wojskowe. Dzielnice decydują o potencjale miasta, ponieważ tworzą miejsca na przydzielenie ludków a stopień wypełnienia tych miejsc pracy ma duże znaczenie dla zdolności wzrostowych/produkcyjnych/zarobkowych/naukowych miasta. Miasto nadal jednak będzie mogło funkcjonować, gdy zaciągniemy ten luźny zasób ludnościowy do oddziałów wojskowych lub jednostek cywilnych takich jak osadnicy. Natomiast w drugą stronę - jeśli chodzi o rozrost miast - mam dla osób lubiących tworzyć w Civce “mega-cities” dobrą wiadomość: w Humankind pod tym względem nie ma ograniczeń i sky is the limit - ponieważ...

- teren objęty zasięgiem miasta może obejmować nawet cały kontynent. Wynika to ze wspomnianej wcześniej, prawie nieograniczonej (ograniczonej bowiem jedynie wymogiem przylegania granic) możliwości przyłączania prowincji do miasta, jak również łączenia miast. Uwaga jednak - w przeciwieństwie do Cywilizacji teren podległy miastu nie jest w całości natychmiast dostępny do eksploatacji, ponieważ nowe dzielnice mogą powstawać tylko na heksach sąsiadujących z innymi dzielnicami lub centrami administracyjnymi (z pewnymi wyjątkami otwierającymi się w trakcie rozwoju). Miasta więc rozrastają się, nawarstwiają i rozgałęziają stopniowo, zarastając tkanką miejską heksy coraz dalej sięgające w głąb terenów, które wcześniej - mimo że wewnątrz granic państwa - pozostawały poza jego zasięgiem. Jest to kolejna naturalna, wręcz organiczna, cecha tej gry, świadcząca o chęci lepszego oddania w grze rozwoju ludzkości, która rozległe tereny nieraz zajmuje wyłącznie umownie na papierze, bez faktycznej możliwości ich eksploatowania z powodu braku infrastruktury. W Humankind - tak jak w rzeczywistości - pomalowanie na mapie swoim kolorem kawałka terenu a faktyczne wydarcie go naturze i zagospodarowanie, to dwie sprawy odległe nieraz o stulecia.

- na koniec krótko jeszcze o jednej różnicy, której przyswojenie również ułatwi civmaniakowi zaprzyjaźnienie się z Humankind. Otóż zasoby luksusowe, oprócz wpływu na zadowolenie (stabilność), mają zróżnicowane dodatkowe efekty na żywność/produkcję/bogactwo/naukę, a efekty są dwustopniowe - pierwszy efekt wynika z samego dostępu, a drugi od ilości dostępów. Na przykład sam dostęp do srebra dodaje +2 nauki w każdej dzielnicy naukowej, a każde źródło srebra dodaje +1 do nauki w dzielnicy naukowej. Stąd w tej grze kupowanie u przeciwników zasobów, do których już się ma dostęp, nie jest niczym niezwykłym.

Różnic oczywiście jest więcej, poczynając od zasad zwycięstwa, poprzez dyplomację a na roli waluty wpływów kończąc. Ale po poznaniu tych opisanych wyżej, łatwiej jest przyswoić sobie resztę i poznać grę do końca, a uwierzcie mi - niechęć bierze się z niezrozumienia.

Komentarz: Elder Statesman
2024-09-05
01:32

wwad Generał

😉

Początkowo ciężko mi było się do tego dość chaotycznego stylu gry i interface przyzwyczaić, odbiłem się parę razy. Ale w końcu pomyślałem gram na siłę do pierwszej wojny i wtedy się zobaczy co ta gra prezentuje. No i zaskoczyło wciągnąłem się :)
Gra ma na prawdę dobre rozwiązania choć są średnio doszlifowane w porównaniu do civek, jest na pewno spora odmiana od oklepanych schematów.
Solidne 8.0 się należy. Dodam że grałem w Civki od części 1 i wszystkie pozostałe też każda miała jakieś swoje + i - tak też ma Humankind :)

Komentarz: wwad
2025-02-21
23:00

blimsien_yankovic Centurion

blimsien_yankovic

Pograłem trochę i dopiero za czwartym razem udało mi się poznać w pełni Humankind. Gra oferuje sporo nowości i rozwiązań. Daję 9/10 ponieważ do ideału brakuje jej balansu. W środku rozgrywki od epoki oświecenia gra mocno przyspiesza z badaniami co w połączeniu z rozbudowanym państwem nie nadążamy z budowaniem infrastruktury. Kapitalny pomysł z terenami pod miasta i łączenie ich w większe dzielnice.

Komentarz: blimsien_yankovic
2025-09-07
20:27

enzomori Centurion

Pograłem trochę, jako, że darmowe, ale skoro darmowa jest też Civ 6, to nie widzę sensu grać w coś gorszego.

Komentarz: enzomori
2025-09-07
20:28

Admin Senator

Admin

Humankind - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl