Seria gier Microsoft Flight
Cykl realistycznych symulacji lotniczych uznawany za jedną z najstarszych serii gier w historii. Znajdująca się w posiadaniu koncernu Microsoft marka uznawana bywa za wyznacznik standardów gatunkowych.
Początki serii sięgają wydanej w 1979 roku gry Flight Simulator studia subLogic. Jej autor, Bruce Artwick, został zaproszony przez koncern Microsoft do prac nad realistyczną symulacją lotniczą, która ukazałaby wyższość 16-bitowych komputerów PC nad 8-bitowymi maszynami spod szyldu Apple. Pecetowa konwersja Flight Simulator wydana została w 1982 roku jako Microsoft Flight Simulator 1.0. Na przestrzeni blisko 40 lat cykl doczekał się kilkunastu pełnoprawnych odsłon, przy czym część z nich ukazała się w podwójnej wersji – standardowej i „profesjonalnej”. Poboczną gałąź marki stanowi „militarna” seria Microsoft Combat Flight Simulator.
Gry z cyklu Microsoft Flight Simulator prezentują arkana lotnictwa cywilnego. Z uwagi na wysoki realizm symulacji przez wielu ekspertów traktowane są jako programy o charakterze treningowym. W developing angażowani bywają m.in. instruktorzy lotu, eksperci z dziedziny aeronautyki, piloci oraz entuzjaści lotnictwa. Dzięki temu gracze mają okazję poznać podstawy pilotażu, nawigacji, a także procedur lotniczych. Dostępne modele samolotów obejmują zazwyczaj popularne maszyny różnych klas – od niewielkich awionetek po samoloty pasażerskie dalekiego zasięgu, a nawet helikoptery.
Jednym z wyróżników cyklu Microsoft Flight Simulator jest obszar gry obejmujący całą kulę ziemską, z autentyczną siatką lotnisk (przykładowo w Microsoft Flight Simulator X jest ich około 26 tysięcy). Szczegółowe mapy topograficzne najczęściej obejmują jedynie Stany Zjednoczone i część Europy, jednak dzięki licznym modyfikacjom fanowskim można uzupełnić braki.
Seria od początku znana jest z wysokiej jakości oprawy wizualnej, generowanej w oparciu o autorski silnik graficzny. Do precyzyjnego sterowania konieczny jest dżojstik.
Pierwsza część cyklu została wydana w 1982 pod nazwą Microsoft Flight Simulator 1.0 i była reklamowana sloganem: „jeżeli latanie na PC byłoby bardziej realistyczne, to musiałbyś/musiałabyś mieć licencję pilota” („if flying your IBM PC got any more realistic, you’d need a license”). Już 2 lata później, w 1984, na świat wyszła kontynuacja – Microsoft Flight Simulator 2.0, która rozwijała koncept poprzedniczki w każdym aspekcie, zaczynając od grafiki, a kończąc na realizmie sterowania. Na kolejną odsłonę miłośnicy podniebnych wojaży musieli poczekać 4 lata, gdyż pojawiła się w 1988. Microsoft Flight Simulator 3.0 poza licznymi ulepszeniami wprowadził nowe samoloty. W tej części mogliśmy polatać na 3: Gates Learjet 25, Cessna Skylane oraz Sopwith Camel. Już rok później wydana została usprawniona wersja produktu, która otrzymała numerek 4.0. Była to też pierwsza odsłona cyklu tak kompleksowo wspierana po premierze, w kolejnych latach doczekując się nowych samolotów, możliwości tworzenia własnych scenerii czy nawet całych scenariuszy. Biorąc pod uwagę liczbę dodatków do poprzedniczki, nie ma nic dziwnego w tym, że na odsłonę z numerkiem 5.0 fani czekali aż do 1993. Piątka zaimplementowała coś, co wprawiło miłośników symulatora latania w osłupienie – tekstury, wprowadzając serię na zupełnie inny poziom graficzny. Już dwa lata później, w 1995, wydana została nowsza wersja gry, która jednak nie otrzymała osobnego numerka i nosiła tytuł Microsoft Flight Simulator 5.1. Ta część wprowadzała kolejne ulepszenia, takie jak realistyczne efekty pogodowe czy możliwość budowania własnych lotnisk (podstawowa wersja gry miała ich jedynie 250). Była to jednocześnie pierwsza część cyklu wydana na płycie CD i ostatnia działająca na systemie operacyjnym DOS.
W 1996 przyszedł czas na Microsoft Flight Simulator 95, który wziął swoją nazwę od Windowsa 95. W dużej mierze był to port wersji 5.1, jednak z licznymi usprawnieniami, szczególnie graficznymi. W 1997 do sklepów trafił Windows Flight Simulator 98; w tej odsłonie po raz pierwszy w serii można było przesiąść się z samolotu na helikopter. Szczególną uwagę poświęcono dokładnemu odzwierciedleniu map: gracze mogli cieszyć się widokiem 45 szczegółowo odwzorowanych miast, a do ich dyspozycji udostępniono 3000 lotnisk. Dwa lata później, w 1999, swojego wydania doczekała się odsłona serii o numerze 2000, która wprowadziła ponad 17 000 nowych lotnisk oraz szereg mniejszych lub większych usprawnień, wśród których warto wymienić system zniszczeń. Ta część cyklu jako pierwsza wyszła w dwóch wersjach – „normalnej” oraz „pro” wzbogaconej o dodatkowe samoloty. Windows Flight Simulator 2000 znany jest z tego, że miał kłopoty z płynnym działaniem nawet na najmocniejszych komputerach swojej generacji, przez co deweloperzy musieli wydać łatkę blokującą model zniszczeń (który przywrócili moderzy). W 2001 wydana została kolejna odsłona symulatorów od firmy Microsoft, tym razem z numerem 2002. Poza oczywistą poprawą efektów wizualnych, ta część dodała również więcej życia w przestworzach w postaci towarzyszących nam innych samolotów sterowanych sztuczną inteligencją. Produkcja była też lepiej zoptymalizowana od swojej poprzedniczki. W 2003 roku ukazała się specjalna odsłona serii – Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight – która miała na celu upamiętnienie setnej rocznicy lotu braci Wright. Ciekawym elementem tego tytułu jest możliwość polatania na historycznych maszynach takich jak np. samolot wspomnianych wcześniej braci. W 2006 nadszedł czas na Microsoft Flight Simulator X. Część serii z numerem dziesięć wprowadzała wiele nowości do świata symulatorów, a jedną z najważniejszych zmian było większe wsparcie dla zabawy wieloosobowej. W 2007 gra dostała rozszerzenie o podtytule Acceleration, które wprowadzało między innymi multiplayerowe wyścigi powietrzne, nowe misje oraz samoloty. Rozszerzenie w swojej pierwotnej formie znane było z licznych błędów, które z oczywistych względów nie przypadły do gustu fanom marki. Przez następne lata cykl nie doczekał się żadnej większej odsłony, aż do roku 2012. Wtedy to bowiem Microsoft postanowił dokonać rebootu serii w postaci gry Microsoft Flight, jednak projekt nie spodobał się graczom. Po tych niepowodzeniach wydawało się, że świat growy szybko nie usłyszy o kolejnym projekcie z cyklu. Marką zainteresowało się jednak studio Dovetail Games – znani twórcy symulatorów (autorzy Train Simulator). Deweloperzy postanowili przeportować Windows Flight Simulator X na platformę Steam. Było to podyktowane nie tylko pragmatyką – popularnością platformy Valve – ale także problemami z dotychczasowym dostawcą sieciowego systemu dobierania graczy, firmą GameSpy. W ten sposób w 2014 powstał Windows Flight Simulator X: Steam Edition.
W 2012 Microsoft próbował dać marce nowy start wypuszczając na rynek Microsoft Flight, jednak tytuł nie zdobył uznania wśród fanów serii. Miłośnicy cyklu oskarżali grę o to, że nie jest już symulatorem, a rozgrywka została mocno spłycona, aby przyciągnąć nowych, mniej wymagających odbiorców. W odpowiedzi na krytykę ze strony graczy firma Windows jeszcze tego samego roku ogłosiła koniec prac nad rozwojem tytułu.
W 2020 – po wielu latach przerwy – przyszedł w końcu czas na następną pełnoprawną odsłonę serii. Microsoft Simulator 2020 (bądź po prostu Microsoft Flight Simulator – bez numeru) zasłynął realistyczną grafiką i wiernie odwzorowanymi efektami pogodowymi, a to wszystko dzięki wykorzystaniu technologii satelitarnej. Aby cieszyć się pełnią możliwości tytułu należy niestety być podłączonym do (najlepiej szybkiej) sieci internetowej, gdyż gra na bieżąco pobiera dane z chmury. Dla płynnego działania produkcji powołano do życia sztuczną inteligencję o nazwie Azura, która ma nadzorować wszelkie procesy związane z transmisją danych. Oczywiście jest możliwość gry offline, jednak należy liczyć się z pewnymi ograniczeniami wynikającymi z tego tytułu.
Ewolucja serii Microsoft Flight
2024
Microsoft Flight Simulator 2024
2020
Microsoft Flight Simulator
2012
Microsoft Flight
2006
Microsoft Flight Simulator X
2003
Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight
2001
Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition
1999
Microsoft Flight Simulator 2000

Microsoft Flight Simulator 2024
19 listopada 2024
Symulacje, Internet, Multiplayer, PC Game Pass, Samoloty, Sandbox, Singleplayer, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Play Anywhere, Xbox Game Pass Premium, singleplayer, multiplayer.
Microsoft Flight Simulator 2024 to symulator umożliwiający pilotowanie różnych maszyn podczas lotów odbywających się na całym świecie. Produkcja stawia na realizm, wiernie oddając działanie samolotów i śmigłowców podczas odmiennych warunków atmosferycznych. Tytuł wykorzystuje do działania zdjęcia satelitarne, chmurę danych Azure oraz uczenie maszynowe.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Microsoft Flight Simulator
18 sierpnia 2020
Symulacje, Internet, Meta Quest / Oculus, Multiplayer, Samoloty, Sandbox, Singleplayer, SteamVR, Tytuły ekskluzywne Xbox, Wirtualna rzeczywistość (VR), Xbox Game Pass Premium, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Play Anywhere, PC Game Pass, singleplayer, multiplayer.
Realistyczny symulator samolotów cywilnych. Microsoft Flight Simulator wiernie odtwarza bogaty zestaw licencjonowanych maszyn i obszar całej kuli ziemskiej, korzystając z danych satelitarnych, mocy obliczeniowej sztucznej inteligencji oraz chmury danych Azure.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Dodatki:
- Microsoft Flight Simulator: Reno Air Races 18 listopada 2021

Microsoft Flight
29 lutego 2012
Symulacje, Internet, MMO, Multiplayer, Samoloty, Sieciowe, Singleplayer, Zagraj za darmo.
Restart najstarszej serii symulacji lotniczych. Gra koncentruje się na lotach cywilnych, więc zajmujemy się głównie przewozem pasażerów i towarów, jak również wykonywaniem różnorodnych misji, w tym ratunkowych. Autorzy postawili na realizm, zarówno pod względem sterowania, jak i fizyki lotu. Dla początkujących pilotów przygotowano jednak szereg opcjonalnych ułatwień.
Gracze

Microsoft Flight Simulator X
13 października 2006
Symulacje, Internet, LAN, Multiplayer, Samoloty, Singleplayer.
Kolejna odsłona najsłynniejszego symulatora lotnictwa od firmy Microsoft. Postęp w stosunku do poprzedniej edycji zauważalny jest przede wszystkim w kwestii oprawy wizualnej. Trójwymiarowa grafika wykorzystuje biblioteki DirectX 10, dzięki czemu obserwujemy widowiskowe efekty atmosferyczne i dokładne modele maszyn. Microsoft Flight Simulator X zawiera ponad 24 000 lotnisk z całego świata. W powietrzu przemieszczamy się różnymi, autentycznymi maszynami – począwszy od pasażerskich odrzutowców (m.in. Boeing 787 i Airbus A321), poprzez samoloty akrobacyjne i helikoptery, a skończywszy na hydroplanach (np. Grumman G-21 Goose). Microsoft Flight Simulator X umożliwia rozgrywanie misji, które mają na celu stopniowe szkolenie umiejętności gracza i odblokowują dostęp do początkowo ukrytych opcji. Ponadto w grze znalazł się rozbudowany tryb multiplayer, zarówno w sieci lokalnej, jak i w Internecie. Microsoft Flight Simulator X oferuje też kompatybilność wsteczną jeśli chodzi o dodatki do poprzednich części cyklu.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- VFR Poland 3D Landmarks 4 listopada 2006
- Warsaw Photo Scenery 15 grudnia 2006
- Tatra Photo Scenery 27 lipca 2007
- Microsoft Flight Simulator X: Acceleration 23 października 2007
- Combat Pilot 19 grudnia 2012

Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight
28 lipca 2003
Symulacje, Internet, LAN, Multiplayer, Samoloty, Singleplayer.
Wydanie specjalne najsłynniejszego cywilnego symulatora lotu pochodzącego ze stajni Microsoftu, którym gigant z Redmond postanowił uczcić setną rocznicę pierwszego sterowanego lotu samolotem.
GRYOnline
Gracze
Dodatki:
- 747-200 Ready for Pushback 26 listopada 2004
- Concorde Professional 14 stycznia 2005
- Spitfire 11 lutego 2005
- Airliner Pilot 13 maja 2005
- Traffic 2005 19 sierpnia 2005
- 707 Professional 26 sierpnia 2005
- VFR Poland NW 12 września 2005
- 777 Professional 27 stycznia 2006
- Lockheed C-130 Hercules 24 lutego 2006
- SR-71 Blackbird 24 marca 2006
- F-117A Stealth Fighter 13 października 2006

Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition
7 listopada 2001
Symulacje, Internet, LAN, Multiplayer, Samoloty, Singleplayer.
W nowa edycja sztandarowego symulatora lotu samolotów firmy Microsoft, możemy pilotować prawie wszystkie najpopularniejsze samoloty pasażerskie, a nawet wcielić się w kontrolera ruchu powietrznego w trybie multiplayer.
GRYOnline
Gracze

Microsoft Flight Simulator 2002 Standard Edition
1 listopada 2001
Symulacje, Internet, LAN, Multiplayer, Samoloty, Singleplayer.
Microsoft Flight Simulator 2002 Standard Edition to kolejna część bodaj najpopularniejszej i najżywotniejszej serii symulatorów lotu, firmowanej przez korporację Microsoft.
Gracze

Microsoft Flight Simulator 2000
13 października 1999
Symulacje, Internet, LAN, Multiplayer, Samoloty, Singleplayer.
Jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie symulator lotu, z największą liczbą detali i największymi możliwościami konfigurowania parametrów lotu.
Gracze
Dodatki:
- Private Pilot for Microsoft Flight Simulator 2000 6 czerwca 2000

Microsoft Flight Simulator 98
29 października 1997
Symulacje, Internet, LAN, Multiplayer, Samoloty, Singleplayer.
Realistyczny symulator lotu, najpopularniejszych samolotów świata, przy tworzeniu którego eksperci z firm Cessna i Learjet współpracowali z mistrzynią akrobacji lotniczych Patty Wagstaff.
Gracze
Newsy o grach z serii Microsoft Flight
Kolejna duża gra Microsoftu trafi na PlayStation. To symulator lotniczy MSFS 2024 [Aktualizacja: World Update 20]
Ekspansja Microsoftu na konsole Sony trwa w najlepsze. Podczas State of Play pokazano MSFS 2024. Na premierę nie trzeba będzie długo czekać.
gry
Agnieszka Adamus
25 września 2025 12:41
Mały mod do MSFS 24 pozbawił mnie dostępu do PC i przypomniał o świetnym, ale zbyt rzadko wykorzystywanym motywie z gier
W ilu grach mogliśmy latać na smokach? Trochę tych tytułów by się uzbierało, ale czy jakiś pozwala naprawdę poczuć, jak to jest kontrolować ogromną bestię? Takie doświadczenie przyszło do świata gier z zupełnie nieoczekiwanej strony.
opinie
Dariusz Matusiak
20 kwietnia 2025 12:00
32 000 usuniętych bugów to było za mało. Twórcy MSFS 2024 wyciągają wnioski z problematycznej premiery
Twórcy Microsoft Flight Simulator 2024 opowiedzieli o problemach technicznych gry oraz krokach, jakie podejmą, aby w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji.
gry
Adrian Werner
11 lutego 2025 15:15
Wielka drama o F-35, wgniatający w fotel teledysk DCS World i złe wieści dla graczy MSFS 2024. Od-lotowy przegląd symulatorów DM-a
Wracam z przeglądem symulatorów lotniczych! W dzisiejszym odcinku przybliżam nowy materiał z DCS World, który przyniósł wielką dyskusję wśród fanów gry, i niezbyt optymistyczne wieści dla użytkowników Microsoft Flight Simulatora 2024.
gry
Dariusz Matusiak
20 stycznia 2025 15:00
Wielka drama o F-35, wgniatający w fotel teledysk DCS World i złe wieści dla graczy MSFS 2024. Od-lotowy przegląd symulatorów DM-a
Wracam z przeglądem symulatorów lotniczych! W dzisiejszym odcinku przybliżam nowy materiał z DCS World, który przyniósł wielką dyskusję wśród fanów gry, i niezbyt optymistyczne wieści dla użytkowników Microsoft Flight Simulatora 2024.
gry
Dariusz Matusiak
20 stycznia 2025 15:00
Wielkie marki Xboxa mają trafić na PS5 i Nintendo Switch 2 w 2025 roku
Wedle doniesień jednego z branżowych informatorów w 2025 roku na PS5 oraz Nintendo Switch 2 mogą trafić ikoniczne serie Xboxa. Na platformę Microsoftu powędrować mają za to tytuły zarezerwowane dotąd dla japońskich konkurentów.
gry
Kamil Kleszyk
10 stycznia 2025 19:46
40-letni gamingowy artefakt pokazał mi, jak współczesne AI stara się gonić to, co w latach 80. załatwiała wyobraźnia
Zawartość kreowana przez sztuczną inteligencję to niewątpliwie przyszłość wielu gatunków gier. Już teraz pojawiają się pierwsze próby zaprzęgnięcia jej do generowania różnych życiowych scenariuszy, na razie z mizernym skutkiem. 40 lat temu metody były zupełnie inne.
opinie
Dariusz Matusiak
2 stycznia 2025 17:11
40-letni gamingowy artefakt pokazał mi, jak współczesne AI stara się gonić to, co w latach 80. załatwiała wyobraźnia
Zawartość kreowana przez sztuczną inteligencję to niewątpliwie przyszłość wielu gatunków gier. Już teraz pojawiają się pierwsze próby zaprzęgnięcia jej do generowania różnych życiowych scenariuszy, na razie z mizernym skutkiem. 40 lat temu metody były zupełnie inne.
opinie
Dariusz Matusiak
2 stycznia 2025 17:11
Ponad 100 poprawek - spory patch do MSFS 2024 jest już dostępny
Microsoft Flight Simulator 2024 otrzymał dużą aktualizację, która wprowadza ponad sto poprawek, w tym wiele usuniętych crashów oraz opcję bezpiecznego uruchomienia gry.
gry
Jakub Błażewicz
11 grudnia 2024 14:17
Fatalną premierę MSFS 2024 mają graczom wynagrodzić darmowe legendarne samoloty
Stan techniczny Microsoft Flight Simulator 2024 na premierę był tak zły, że aby to wynagrodzić graczom, autorzy za darmo udostępnią cztery samoloty należące do standardowo płatnej kategorii lokalnych legend.
gry
Adrian Werner
5 grudnia 2024 12:28