Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPS4PS3X360
Okładka Persona 5 (X360)

Persona 5

Kolejna odsłona popularnego cyklu jRPG, stanowiącego spin-off marki Shin Megami Tensei. Za produkcję tytułu odpowiada studio Atlus oraz sprawdzony zespół deweloperski, mający na koncie Personę 3 oraz Personę 4. Akcja gry rozgrywa się w całości we współczesnym Tokio.

RPG | TPP | fantasy | turowe | jRPG | tytuły ekskluzywne PlayStation

Persona 5 na PS4, PS3 i X360 to piąta odsłona jednej z najpopularniejszych i najbardziej oryginalnych serii jRPG. Marka narodziła się w 1996 roku jako spin-off cyklu Shin Megami Tensei. Tytuły spod szyldu Persona dość szybko zyskały kultowy status wśród fanów japońskich RPG. Prawdziwą popularność na Zachodzie uzyskały one jednak dopiero wraz z premierą Persony 4 na PlayStation 2 w 2009 roku. Dzięki zainteresowaniu graczy doczekała się ona także rozszerzonego portu na konsoli PlayStation Vita oraz aż czterech produkcji pobocznych. Persona 5 została zapowiedziana w 2013 roku. Tytuł jest pierwszym przedstawicielem tej serii, który ukazał się na konsoli PlayStation 3 i PlayStation 4. Autorzy wykorzystali w nim technologię oraz doświadczenie zdobyte przy produkcji gry Catherine z 2011 roku. Na czele zespołu deweloperskiego firmy Atlus stanęli sprawdzeni twórcy poprzednich części, w tym główny projektant Katsura Hashino, kompozytor Shoji Meguro oraz odpowiedzialny za wygląd postaci artysta Shigenori Soejima.

Fabuła

Persona 5 nie jest bezpośrednio związana z żadną poprzednią odsłoną cyklu. Akcja tytułu rozgrywa się we współczesnej Japonii. Główny bohater jest licealistą, który na skutek pewnego niefortunnego incydentu niezasłużenie trafia do policyjnej kartoteki z zarzutami o napaść i pobicie. Aby uniknąć osadzenia go poprawczaku, krewni wysyłają go do Tokio. Na miejscu trafia pod opiekę bliskiego znajomego rodziny, który przez rok ma pełnić rolę jego kuratora.

Rozpoczynając naukę w nowej szkole, protagonista musi zmierzyć się z dyskryminacją ze strony uczniów i nauczycieli wynikającą z jego zatargów z policją. Mimo początkowych trudności, wkrótce zaprzyjaźnia się z kolegą z innej klasy, Ryujim Sakamoto, który podobnie jak bohater czuje się nieakceptowanym przez społeczeństwo wyrzutkiem. Dwójka wspólnie odkrywa, że przy pomocy tajemniczej smartfonowej aplikacji jest w stanie przenieść się do innego, surrealistycznego świata, gdzie obaj potrafią przywołać tzw. persony, czyli potężne awatary różnych aspektów ich osobowości. Obce wymiary okazują się z kolei wytworem niezdrowych pragnień i ambicji konkretnych osób. Kradnąc ich specjalny „skarb”, który ukryty jest w samym centrum wynaturzonego świata, herosi są w stanie zmusić jego twórcę do przyznania się do winy i wyznania grzechów w świecie rzeczywistym. Bohater wraz z Ryujim oraz innymi poznanymi posiadaczami person postanawia stworzyć drużynę „złodziei serc”, której celem stają się m.in. przestępcy i politycy, czyli osoby mające naprawdę wiele na sumieniu.

Mechanika

Persona 5 wykorzystuje model rozgrywki znany z czwartej oraz piątej odsłony serii, wzbogacając go o kilka nowych, acz istotnych nowinek. Rozgrywka podzielona jest na dwa segmenty – przygodowy oraz eksploracyjny. W trybie przygodowym prowadzimy życie przeciętnego ucznia, unikając kłopotów, dbając o dobre oceny na egzaminach oraz zarabiając na kieszonkowe. Gra rozgrywa się na przestrzeni jednego roku. Czas wyznacza tutaj kalendarz, który podzielony jest na miesiące, a te z kolei na poszczególne dni. Poza szkołą i przybranym domem możemy udać się do różnych tokijskich lokacji, oferujących szereg atrakcji, takich jak restauracje, kina, sklepy, salony gier itd. Gracze nawiązują także przyjaźnie z kolegami ze szkoły i różnymi napotkanymi osobami. Rozwijanie kontaktów z ludźmi ma kluczowy wpływ na różne aspekty walki oraz eksploracji innych wymiarów.

W trybie eksploracyjnym zwiedzamy inne światy, starając się wykraść skarby należące do ich twórców. Każde ze zwiedzanych podziemi różni się od siebie wyglądem i stylem oraz oferuje unikalne pułapki i niebezpieczeństwa. Na naszej drodze stają przeciwnicy, z którymi musimy zmierzyć się w walce. Pojedynki odbywają się w trybie turowym na osobnych arenach. Wrogami są tutaj różnego rodzaju demony oraz postacie z legend i mitów z całego świata, stanowiące część ludzkiej podświadomości (a zatem potencjalne persony).

Członkowie naszej czteroosobowej drużyny korzystają z broni palnej i białej, a także ze specjalnych magicznych ataków zapewnianych przez persony. Główny bohater jako jedyny posiada wiele awatarów, dodatkowo mogąc dowolnie je zamieniać oraz łączyć ze sobą przy pomocy odblokowywanych z czasem opcji. Persony nabywamy także dzięki negocjacjom. Po spełnieniu pewnych wymagań jesteśmy bowiem w stanie porozmawiać z oponentem i przekonać go do przyłączenia się do nas. Warto zaznaczyć, że poza dużymi podziemiami należącymi do kolejnych celów zespołu bohaterów, gracze zwiedzają także obszerny i generowany losowo podziemny labirynt o nazwie Mementos. Na miejscu wykonujemy poboczne zlecenia, polegające na zmianie osobowości innych ludzi, o co jesteśmy proszeni przez przyjaciół lub przez nieznajomych za pośrednictwem specjalnej strony internetowej zrzeszającej fanów „złodziei serc”.

Kwestie techniczne

Persona 5 została przygotowana z myślą o konsolach PlayStation 3 oraz PlayStation 4 i oferuje pełną detali oprawę graficzną, działająca w rozdzielczości 1080p i odznaczającą się unikalnym, wyjątkowo stylowym interfejsem. Produkcja korzysta z klasycznych projektów przeciwników, który znany jest fanom innych gier spod szyldu Shin Megami Tensei. Za wygląd postaci odpowiada Shigenori Soejima (Persona 3, Persona 4, seria Trauma Center), a za dźwięk Shoji Meguro. Kompozytor przygotował obszerną ścieżkę muzyczną inspirowaną acid jazzem. Utwory wokalne, z których słynie już seria, wykonuje japońska piosenkarka Lyn Inaizumi.

Zobacz pełny opis gry

Ocena gry 7,1 / 10 na podstawie 1368 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9 / 10 na podstawie 357 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Persona 5

16+

Recenzja gry Persona 5 – mocne uderzenie RPG

Recenzja 10 kwietnia 2017, 19:30

W pewnych przypadkach było to niestety wynikiem dość topornego systemu skradania się, który w teorii ma nam pomóc w walce. W praktyce próba cichego przemknięcia przez loch często kończy się przyklejeniem do niewłaściwej osłony, a to owocuje wykryciem i oddaniem inicjatywy pobliskim wrogom. Likwidowanie kolejnych przeciwników jest jednak tak wciągające i satysfakcjonujące, że da się szybko przyzwyczaić do skradania i wybaczyć ten odstający od dopracowanej całości element.

X360
PS3
PS4