Data wydania: 10 lipca 2008
Shin Megami Tensei: Persona 4 to kolejna część japońskiego cyklu gier z rodzaju cRPG, tworzona i wydawana przez firmę Atlus. Rozgrywka, która jest dłuższa, bardziej skomplikowana i intrygująca niż poprzednie odsłony serii, rzuca nas w wiejskie krajobrazy Japonii.
GRYOnline
Gracze
Persona 4, znana również pod pełną nazwą Shin Megami Tensei: Persona 4 to klasyczny przedstawiciel jRPG z rozwiniętym elementem symulacji szkolnego życia, którego akcja rozgrywa się w małej wiosce, w której dochodzi do serii makabrycznych morderstw. Za grę odpowiada studio ATLUS.
Akcja gry umiejscowiona jest w niewielkim fikcyjnym miasteczku Inaba, gdzie dochodzi do serii niewyjaśnionych zdarzeń: ktoś morduje i pozostawia ciała ofiar zwisające z masztów anten telewizyjnych i innych dziwnych miejsc. Co gorsza, nie wiadomo, co dokładnie jest przyczyną śmierci. Dodatkowo po mieście roznosi się plotka o tym, że, dzięki oglądaniu wyłączonego telewizora w czasie deszczowej nocy można znaleźć bratnią duszę.
W tym samym czasie do wioski przyjeżdża protagonista - Yu Narukami, aby na okres pobytu rodziców poza granicami kraju zamieszkać przez rok z wujkiem i jego rodziną. Yu dosyć szybko zaprzyjaźnia się z miejscowymi rówieśnikami i krótko po przyjeździe wspólnie przechodzą przez ekran telewizora, przenosząc się do alternatywnego świata, gdzie przebudzają się ich ukryte do tej pory zdolności Persony. Bohaterowie postanawiają na własną rękę wyjaśnić sprawę dziwnych zabójstw, jednocześnie nie zaniedbując szkolnych obowiązków.
Persona 4 pozwala nam przemieszczać się między prawdziwym światem a tym alternatywnym, umiejscowionym po drugiej stronie ekranu telewizora. I to w zależności od tego, w którym z nich obecnie przebywa bohater, zmienia się rozgrywka. W prawdziwym świecie Yu musi chodzić do szkoły, pamiętając o planie lekcji, brać udział różnych szkolnych aktywnościach, dbać o społeczne relacje z innymi, czy dorabiać w pracy dorywczej. W alternatywnym świecie wygląda to zupełnie inaczej. Bohater wraz z towarzyszącymi mu przyjaciółmi przybiera Personę, czyli inaczej awatar, często nawiązujący do postaci mitologicznych. Reprezentuje on zakładaną na co dzień przez ludzi maskę, pomagającą im przetrwać w trudach życia codziennego. Oprócz tego odkryte przez bohaterów Persony mają własne umiejętności i cechy, które przydają się podczas eksplorowania generowanych losowo korytarzy telewizyjnego świata, w których nie brakuje niebezpiecznych przeciwników. Standardowo, za ich pokonywanie bohaterowie otrzymują punkty doświadczenia i dzięki temu zdobywają kolejne poziomy, umożliwiające naukę dodatkowych umiejętności, których każda Persona może mieć maksymalnie osiem. W czasie gry możemy wymieniać Persony i tworzyć nowe, co daje sporo możliwości do zabawy.
Walki są tutaj typowe dla gatunku jRPG, turowe i taktyczne, w których trakcie wykorzystujemy zwykłe i specjalne ataki oraz przedmioty, jednak dodano tu kilka pomniejszych mechanik wyróżniających ten tytuł na tle innych. Zarówno my, jak i przeciwnicy mamy słabe strony i mniejszą odporność na jeden z sześciu elementów, a przeciwnicy mogą zostać powaleni, umożliwiając nam atak wszystkimi postaciami jednocześnie. Oprócz standardowych wrogów w trakcie zwiedzania dungeonów natrafimy na skrzynie ze skarbami, a na samym ich końcu zazwyczaj czeka potężny boss. Po wygranych potyczkach otrzymujemy złoto, punkty doświadczenia i od czasu do czasu otwiera się przed nami możliwość rozegrania minigry, której pozytywne ukończenie może skutkować zdobyciem nowej persony lub masą innych benefitów.
Shin Megami Tensei: Persona 4 to popularna gra z kultowej serii, która doczekała się adaptacji w formie mangi, japońskiej animacji, light novelek i licznych spin-offów. Persona 4 została nagrodzona tytułem Gry Roku 2009 za jakość wykonania, projekt poziomów, historię i ścieżkę dźwiękową, za którą odpowiada Shoji Meguro, tworzący do praktycznie wszystkich odsłon serii, a także do gier takich jak Catherine czy Trauma Team.
Autor opisu gry: Maciej Myrcha
Platformy:
PlayStation 2
15GIER
Seria gier jRPG, nad którą pieczę od początku sprawuje firma Atlus.
15 września 2018
Wraz z oficjalnym zakończeniem wsparcia dla PlayStation 2 powracamy do najlepiej sprzedającej się konsoli firmy Sony i wspominamy 11 najlepszych gier, jakie pojawiły się na tej maszynce.
Firma Sega wypuściła na PC konwersję Persona 4 Golden, czyli kultowego japońskiego RPG-a, stanowiącego jedno z największych osiągnięć w dorobku studia Atlus.
gry
Adrian Werner
13 czerwca 2020
Wieści ze świata to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o wznowieniach Space Quest II i Final Fantasy X, nowej odsłonie serii Persona, a także tytule dla Minicrafta 2.
gry
Piotr Doroń
2 stycznia 2012
Mamy dobre wiadomości dla fanów serii Persona. Jak ujawniła firma Atlus, rozpoczęto prace nad piątą odsłoną cyklu, a czwarta część serii zostanie przeniesiona na konsolę przenośną PlayStation Vita. Co więcej, zapowiedziano również nową bijatykę osadzoną w tym uniwersum.
gry
Adrian Werner
31 sierpnia 2011
Firma Square Enix, według ostatnich informacji, postanowiła zająć się wydaniem w Europie kilku tytułów na platformy Sony i przenośną konsolę Nintendo DS, należących do niezbyt popularnego u nas gatunku japońskich gier RPG. Pomimo pozornie niewielkiego zainteresowania tymi tytułami, zawsze znajdzie się wielu zagorzałych miłośników gatunku, którzy nie są zbyt często raczeni europejskimi wydaniami.
gry
Szymon Liebert
7 grudnia 2008
Na odbywającej się właśnie imprezie Anime Expo 2008, przedstawiciele firmy Atlus poinformowali, iż pod koniec tego roku na rynku ukaże się kolejna część cyklu cRPG, Shin Megami Tensei: Persona 4. Akcja gry przeniesie nas w wiejskie krajobrazy Japonii, a sama fabuła ma być dłuższa, bardziej skomplikowana i intrygująca niż w poprzedniej odsłonie serii.
gry
Maciej Myrcha
6 lipca 2008
Wymagania sprzętowe gry Persona 4:
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci 8 MB
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 249 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
game _hunter
Ekspert
2020.05.06
Persona 4 to bardziej przygoda, niż gra, a mówiąc dokładnie - wspaniała przygoda.Zalety:+ fabuła (pomysł i jego wykonanie jest świetne. Liczne zwroty akcji, atmosfera trzymająca w napięciu, a im bliżej końca tym więcej wątków zostaje wyjaśnionych)+ postacie (dawno nie zaprzyjaźniłem się z komputerowymi postaciami. Ich charyzma oraz świetnie wykonany voice-acting, sprawia, że te postacie na prawdę "żyją")+ mechanika (świetny turowy system walki, dopracowane elementy RPG, ogromna ilość Person i różnorodność ich ataków)+ muzyka (ścieżka dźwiękowa nadaje klimat całej rozgrywce. Nic dziwnego, że twórcy dołączyli do gry dodatkową płytę DVD z oficjalnym soundtrackiem)+ klimat (gra w zrównoważonym stopniu przepełniona jest japońszczyzną. Dodatkowy klimat nadają NPC, którzy przechadzają się po ulicach i można z nimi rozmawiać. Otoczenie wraz ze zmieniającymi się porami roku również ulega zmianie. Postacie zmieniają ubrania, trawa się zieleni itp.)+ długa (przejście z dobrym zakończeniem zajęło mi ponad 80h na średnim poziomie trudności. Aby ukończyć wszystkie zadania poboczne i rozwinąć znajomość z każdą postacią, na pewno trzeba dodać z 10 godzin więcej)+ edukacyjna (podczas zajęć lekcyjnych w Yasogami High School nauczyłem się wielu ciekawych rzeczy)+ humor (wiele razy zdarzyło mi się parsknąć ze śmiechu, a elementy humorystyczne przeplatają się non-stop)+ wciąga na godziny (save'a nie możemy robić w dowolnym momencie, a czasami aby dojść do sytuacji, w której mamy taką możliwość, trzeba posiedzieć przy konsoli. To nie jedyny powód. To co nas trzyma to chęć poznawania tajemniczej zagadki oraz wspaniałe towarzystwo naszych bohaterów)+ znaczące decyzje (podczas rozgrywki często dokonujemy wyborów, które mają mniejsze bądź większe znaczenie. Gdy podejmiemy zły wybór, gra może się skończyć w 70% całości, przez co zagadki nigdy nie wyjaśnimy, a zakończenie będzie złe)Wady:- grind, grind, grind (chyba jedyna frustrująca rzecz w całej grze. Aby pokonać poszczególnych bossów, trzeba być odpowiednio silnym, a to oznacza powtarzanie etapów i nieskończone walki, aby zdobyć doświadczenie i lepsze uzbrojenie. Problem ten nie jest tak zauważalny na łatwym poziomie trudności. Dopiero przy średnim zaczynają się schody)- downgrade graficzny względem Persony 3 (grafika jest nieco gorsza niż w poprzedniej części. Dodatkowo postać porusza się "ospale", lokacje wczytują zbyt długo, dostępne miejsca i lokacje są mniejsze a kolorystyka nieco przytłumiona)- zaawansowana znajomość języka angielskiego (od razu zaznaczam, że nie jest to wadą, ale muszę o tym wspomnieć, aby ktoś czytający tą recenzję nie rozczarował się gorzko po uruchomieniu gry. Osoby nie znające angielskiego w stopniu zaawansowanym nie powinny nawet zaczynać grać w tą grę. Ilość dialogów i cała frajda Persony 4 to historia i rozmowy bohaterów)Podsumowując, Persona 4 jest jedną z niewielu gier na PS2, które w pełni zasługują na ocenę 10/10. Aczkolwiek, zostałem zmuszony obniżyć notę o "połówkę" po zagraniu w Personę 3 i dostrzeżeniu pewnych słabych stron. Pod względem fabuły, Persona 4 bije Persone 3 na głowę i to właśnie fabuła jest dominującą przewagą nad poprzednią częścią oraz innymi RPGami na konsolę szóstej generacji.
Jordan Dębowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
robsen Legionista
"grind, grind, grind (chyba jedyna frustrująca rzecz w całej grze. Aby pokonać poszczególnych bossów, trzeba być odpowiednio silnym, a to oznacza powtarzanie etapów i nieskończone walki, aby zdobyć doświadczenie i lepsze uzbrojenie. Problem ten nie jest tak zauważalny na łatwym poziomie trudności. Dopiero przy średnim zaczynają się schody)"
Czyli jednym z minusem mam rozumieć jest grindowanie? A w Personie 3, FES i Portable to niby nie było grindowania? W The Answers to dopiero jest maraton grindu :O. Ja z Personą 4 jak i Golden nie miałem problemu, bo lochy to nawet na średnim poziomie można przejść za pierwszym podejściem, a w 3 ogranicza zmęczenie i szybkie kończenie się SP, nie wspominając o baaaaaardzo małym expie i hajsu za walkę, a dodatkowo w oryginale i FES wkurza też to, że team robi co chce, bo nie ma opcji kontrolowania teamu jak w Portable. W mojej opinii 4 i Golden są zdecydowanie lepsze od 3 nie tylko pod względem fabuły, ale też walki i szybszym levelovaniu postaci. Lochy wciąż lepsze niż Tartarus w P3 co dalej ssie nawet w remaku Reload, ale tam przynajmniej to exp i hajs leci jak powalony. Reload nawet na najtrudniejszym nie stanowi wyzwania w przeciwieństwie jak w oryginale,gdzie nawet na średnim gra dała graczowi popalić. Do plusów bym też dodał, że od startu gry w 4 możemy rozwijać social linki ze swoją drużyną, gdzie w 3 tego nie było niestety. Tam można było mieć social linki tylko z żeńskimi postaciami z teamu, a one odblokowują się bardzo późno w fabule, a gdzie pozostałe social linki np. z Akihiko czy Junpeiem. Do plusów bym też dodał, że social linki i ich rozwój jest o wiele lepszy w 4 niż w 3, bo niektóre social wyglądają tam dziwnie i jakoś nie czuć ich rozwoju. Można też podjąć pracę i jest jej o wiele więcej niż w 3 i tak samo pory wieczorne i tam pomimo małych lokacji jest o wieeele więcej do robienia nocą niż w 3.
EmhyrVarEmreis Centurion
Ja bym powiedział, że 3 ma gorszą grafikę (mówię o oryginalnej a nie portable) oceniając z gameplayu do 4. A co do grindu to się też nie zgodzę. Od kiedy do minusów należy grindowanie ? Gdyby nie grind to gry byłyby krótsze a ja lubię długie gry. W zdecydowanej większości gier a w szczególności Japońskich grind jest wszędzie. Mało teraz gier, gdzie nie trzeba grindować.
game _hunter Pretorianin
Persona 4 to bardziej przygoda, niż gra, a mówiąc dokładnie - wspaniała przygoda.
Zalety:
+ fabuła (pomysł i jego wykonanie jest świetne. Liczne zwroty akcji, atmosfera trzymająca w napięciu, a im bliżej końca tym więcej wątków zostaje wyjaśnionych)
+ postacie (dawno nie zaprzyjaźniłem się z komputerowymi postaciami. Ich charyzma oraz świetnie wykonany voice-acting, sprawia, że te postacie na prawdę "żyją")
+ mechanika (świetny turowy system walki, dopracowane elementy RPG, ogromna ilość Person i różnorodność ich ataków)
+ muzyka (ścieżka dźwiękowa nadaje klimat całej rozgrywce. Nic dziwnego, że twórcy dołączyli do gry dodatkową płytę DVD z oficjalnym soundtrackiem)
+ klimat (gra w zrównoważonym stopniu przepełniona jest japońszczyzną. Dodatkowy klimat nadają NPC, którzy przechadzają się po ulicach i można z nimi rozmawiać. Otoczenie wraz ze zmieniającymi się porami roku również ulega zmianie. Postacie zmieniają ubrania, trawa się zieleni itp.)
+ długa (przejście z dobrym zakończeniem zajęło mi ponad 80h na średnim poziomie trudności. Aby ukończyć wszystkie zadania poboczne i rozwinąć znajomość z każdą postacią, na pewno trzeba dodać z 10 godzin więcej)
+ edukacyjna (podczas zajęć lekcyjnych w Yasogami High School nauczyłem się wielu ciekawych rzeczy)
+ humor (wiele razy zdarzyło mi się parsknąć ze śmiechu, a elementy humorystyczne przeplatają się non-stop)
+ wciąga na godziny (save'a nie możemy robić w dowolnym momencie, a czasami aby dojść do sytuacji, w której mamy taką możliwość, trzeba posiedzieć przy konsoli. To nie jedyny powód. To co nas trzyma to chęć poznawania tajemniczej zagadki oraz wspaniałe towarzystwo naszych bohaterów)
+ znaczące decyzje (podczas rozgrywki często dokonujemy wyborów, które mają mniejsze bądź większe znaczenie. Gdy podejmiemy zły wybór, gra może się skończyć w 70% całości, przez co zagadki nigdy nie wyjaśnimy, a zakończenie będzie złe)
Wady:
- grind, grind, grind (chyba jedyna frustrująca rzecz w całej grze. Aby pokonać poszczególnych bossów, trzeba być odpowiednio silnym, a to oznacza powtarzanie etapów i nieskończone walki, aby zdobyć doświadczenie i lepsze uzbrojenie. Problem ten nie jest tak zauważalny na łatwym poziomie trudności. Dopiero przy średnim zaczynają się schody)
- downgrade graficzny względem Persony 3 (grafika jest nieco gorsza niż w poprzedniej części. Dodatkowo postać porusza się "ospale", lokacje wczytują zbyt długo, dostępne miejsca i lokacje są mniejsze a kolorystyka nieco przytłumiona)
- zaawansowana znajomość języka angielskiego (od razu zaznaczam, że nie jest to wadą, ale muszę o tym wspomnieć, aby ktoś czytający tą recenzję nie rozczarował się gorzko po uruchomieniu gry. Osoby nie znające angielskiego w stopniu zaawansowanym nie powinny nawet zaczynać grać w tą grę. Ilość dialogów i cała frajda Persony 4 to historia i rozmowy bohaterów)
Podsumowując, Persona 4 jest jedną z niewielu gier na PS2, które w pełni zasługują na ocenę 10/10. Aczkolwiek, zostałem zmuszony obniżyć notę o "połówkę" po zagraniu w Personę 3 i dostrzeżeniu pewnych słabych stron. Pod względem fabuły, Persona 4 bije Persone 3 na głowę i to właśnie fabuła jest dominującą przewagą nad poprzednią częścią oraz innymi RPGami na konsolę szóstej generacji.
Nobody_important Pretorianin
ZAJEBISTE
Każdy posiadacz ps2 MUSI w to zagrać.
NIE jeszcze lepiej! Jeśli w to nie zagrałeś to nie jesteś prawdziwym graczem!
Jedyny minus to wersja pal jest trochę przydrogawa.
zanonimizowany1258974 Pretorianin
Dodaję ocenę, bo zapomniałem.