Seria Counter-Strike - seria gier
Seria sieciowych strzelanin z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPS), będąca rozwinięciem popularnej modyfikacji fanowskiej do gry Half-Life. Cykl, do którego prawa własności intelektualnej posiada korporacja Valve, uznawany jest za jedną z najważniejszych marek w świecie e-sportu.
Ojcami serii Conuter-Strike są Minh "Gooseman" Le oraz Jess "Cliffe" Cliffe, twórcy fanowskiej modyfikacji do wydanej w 1997 roku gry Half-Life. Jeszcze na etapie otwartych beta-testów studio Valve Software podjęło się wspierania autorów w ich wysiłkach. Ostatecznie firma Valve wykupiła w 2000 roku prawa do marki Counter-Strike, co pozwoliło w tym samym roku na wydanie ukończonej modyfikacji, a później trzy lata później jako odrębnej gry. Na przestrzeni 12 lat (2000-2012) seria doczekała się łącznie czterech odsłon. Poza Counter-Strike były to Conuter-Strike: Condition Zero, Counter-Strike: Source oraz Counter-Strike: Global Offensive.
Cykl wykreowany został z myślą o zabawie w sieciowym trybie multiplayer, dlatego możliwości gry jednoosobowej zostały znacznie ograniczone (najczęściej do rywalizacji z botami kontrolowanymi przez komputerową sztuczną inteligencję). Fabuła również jest zaledwie luźno naszkicowana, ukazując zmagania pomiędzy terrorystami i jednostką antyterrorystyczną.
W trakcie rozgrywki gracze dzielą się na dwie drużyny – jedną stanowią terroryści, a drugą antyterroryści. Zależnie od wybranego wariantu zabawy celem może być np. ucieczka, odbicie zakładników, umiejscowienie bądź zdezaktywowanie ładunku wybuchowego. Starcia toczone są w rundach, a wygrywa zespół, który jako pierwszy zdoła osiągnąć wyznaczone zadania lub wyeliminuje wszystkich członków wrogiej drużyny. Co istotne gracze zazwyczaj rozpoczynają grę posiadając jedynie podstawowe uzbrojenie (pistolet, dwa magazynki i nóż) oraz kwotą 800 wirtualnych dolarów na zakup ekwipunku.
Pierwsza odsłona cyklu bazowała na możliwościach silnika GoldScr, wywodzącego się od Quake Engine. Z czasem deweloperom udało się zaimplementować rozwijaną przez Valve technologię Source, co zdecydowanie poprawiło jakość oprawy wizualnej.
Proste zasady i jednocześnie gigantyczna popularność cyklu Counter-Strike przełożyły się na zainteresowanie ze strony e-sportu. Gry z serii Counter-Strike są stałym elementem wielu lig i turniejów, w tym chociażby Electronic Sports World Cup (ESWC), World Cyber Games (WCG) czy Intel Extreme Masters (IEM).