Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Counter-Strike - seria gier

Seria sieciowych strzelanin z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPS), będąca rozwinięciem popularnej modyfikacji fanowskiej do gry Half-Life. Cykl, do którego prawa własności intelektualnej posiada korporacja Valve, uznawany jest za jedną z najważniejszych marek w świecie e-sportu.

Ojcami serii Conuter-Strike są Minh "Gooseman" Le oraz Jess "Cliffe" Cliffe, twórcy fanowskiej modyfikacji do wydanej w 1997 roku gry Half-Life. Jeszcze na etapie otwartych beta-testów studio Valve Software podjęło się wspierania autorów w ich wysiłkach. Ostatecznie firma Valve wykupiła w 2000 roku prawa do marki Counter-Strike, co pozwoliło w tym samym roku na wydanie ukończonej modyfikacji, a później trzy lata później jako odrębnej gry. Na przestrzeni 12 lat (2000-2012) seria doczekała się łącznie czterech odsłon. Poza Counter-Strike były to Conuter-Strike: Condition Zero, Counter-Strike: Source oraz Counter-Strike: Global Offensive.

Cykl wykreowany został z myślą o zabawie w sieciowym trybie multiplayer, dlatego możliwości gry jednoosobowej zostały znacznie ograniczone (najczęściej do rywalizacji z botami kontrolowanymi przez komputerową sztuczną inteligencję). Fabuła również jest zaledwie luźno naszkicowana, ukazując zmagania pomiędzy terrorystami i jednostką antyterrorystyczną.

W trakcie rozgrywki gracze dzielą się na dwie drużyny – jedną stanowią terroryści, a drugą antyterroryści. Zależnie od wybranego wariantu zabawy celem może być np. ucieczka, odbicie zakładników, umiejscowienie bądź zdezaktywowanie ładunku wybuchowego. Starcia toczone są w rundach, a wygrywa zespół, który jako pierwszy zdoła osiągnąć wyznaczone zadania lub wyeliminuje wszystkich członków wrogiej drużyny. Co istotne gracze zazwyczaj rozpoczynają grę posiadając jedynie podstawowe uzbrojenie (pistolet, dwa magazynki i nóż) oraz kwotą 800 wirtualnych dolarów na zakup ekwipunku.

Pierwsza odsłona cyklu bazowała na możliwościach silnika GoldScr, wywodzącego się od Quake Engine. Z czasem deweloperom udało się zaimplementować rozwijaną przez Valve technologię Source, co zdecydowanie poprawiło jakość oprawy wizualnej.

Proste zasady i jednocześnie gigantyczna popularność cyklu Counter-Strike przełożyły się na zainteresowanie ze strony e-sportu. Gry z serii Counter-Strike są stałym elementem wielu lig i turniejów, w tym chociażby Electronic Sports World Cup (ESWC), World Cyber Games (WCG) czy Intel Extreme Masters (IEM).

Counter-Strike Nexon: Zombies
Counter-Strike Nexon: Zombies

Akcji 7 października 2014

Darmowa gra sieciowa, stworzona na licencji kultowej strzelaniny firmy Valve przez specjalizującą się w grach MMO korporację Nexon. Rozwija on pomysły zapoczątkowane w drugiej odsłonie przeznaczonej na rynek azjatycki CounterStrike Online, wprowadzając do rozgrywki cieszące się niesłabnącą popularnością wśród graczy zombiaki. W grze Koreańczyków są one szybkim i szalenie niebezpiecznym rodzajem przeciwników, co przekłada się na dynamiczną akcję, typową dla kolejnych odsłon cyklu. Tytuł powinien zadowolić zarówno początkujących graczy, jak i weteranów serii, gdyż, oprócz zupełnie nowych wariantów zabawy z zombie w roli głównej, oferuje także znane z oryginału klasyczne tryby rozgrywki, polegające na uwalnianiu zakładników czy rozbrajaniu bomb. W grze nie zabrakło także nowego arsenału broni, sprawdzającego się w konfrontacji z nowym typem przeciwników. Charakterystyczny dla modelu free-to-play system mikropłatności pozwala zaś na nabywanie szeregu przydatnych ulepszeń i power-upów.

PC

Counter-Strike: Online 2
Counter-Strike: Online 2

Akcji 18 listopada 2013

Kontynuacja sieciowej strzelanki z 2008 roku opartej na popularnej grze Counter-Strike. Tytuł przeznaczony głównie na rynek azjatycki i znaczą rolę w rozgrywce odgrywa system mikropłatności.

PC

Counter-Strike: Global Offensive
Counter-Strike: Global Offensive

Akcji 21 sierpnia 2012

Nowa odsłona legendarnej sieciowej strzelaniny, która zadebiutowała blisko dekadę wcześniej jako modyfikacja pierwszej części FPS-a Half-Life. Za jej powstanie odpowiada sama firma Valve Corporation, która, korzystając z popularności moda, wykupiła prawa do jego rozwijania. Rozgrywka skupia się na rywalizacji dwóch drużyn graczy, złożonych z terrorystów oraz próbujących ich powstrzymać jednostek specjalnych. Dzięki eliminacji przeciwników gracze zyskują gotówkę, którą mogą spożytkować na zakup nowego uzbrojenia. Do naszej dyspozycji oddano cztery główne tryby zabawy: Wyścig Zbrojeń, Demolka oraz dwa warianty trybu turniejowego. Autorzy postanowi nie eksperymentować z klasyczną filozofią rozgrywki, skupiając się przede wszystkim na odświeżeniu oprawy graficznej i dostosowaniu jej do najnowszych standardów. Większość dostępnych w grze map została stworzona na bazie tych oryginalnych, zaś skromna lista zmian dotyczy głównie dostępnego uzbrojenia.

PCX360PS3

Counter-Strike: Online
Counter-Strike: Online

Akcji 4 kwietnia 2008

Azjatyckie wcielenie popularnej sieciowej strzelaniny Counter-Strike. Za grę odpowiada koreańskie studio Nexon Corporation, które pozwoliło sobie na dorzucenie do gry własnych pomysłów. Counter-Strike: Online został więc wzbogacony o tryb walki z zombie, oraz Challenge Mode, gdzie gracze muszą jak najszybciej pokonać dany poziom.

PC

Counter-Strike: Source
Counter-Strike: Source

Akcji 21 października 2005

Odświeżona wersja jednej z najpopularniejszych sieciowych strzelanin FPS, która miała swoją premierę w 2000 roku. Nowa edycja gry pozostaje w stu procentach wierna założeniom pierwowzoru, koncentrując się na pojedynkach dwuosobowych drużyn: terrorystów i oddziałów antyterrorystycznych. Podobnie jak w oryginale, wybór strony konfliktu ma kluczowe znaczenie zarówno pod względem charakteru wykonywanych misji, jak i rodzajów dostępnego uzbrojenia. Zasadnicze zmiany zaszły jednak w warstwie technicznej, dzięki przeniesieniu gry na nowoczesny silnik Source, stworzony przez studio Valve przy okazji prac nad drugą odsłoną Half-Life’a. Dzięki niemu wszystkie znane z oryginału mapy zyskały na jakości i szczegółowości, zaś podczas rozgrywki towarzyszy nam mocno poprawiona fizyka oraz szereg nowoczesnych efektów, nieobecnych w pierwotnej wersji gry. CS: Source dystrybuowany jest wraz z odświeżoną w podobny sposób wersją moda Day of Defeat oraz rozszerzeniem trybu wieloosobowego Half-Life’a 2.

PC

Counter-Strike: Condition Zero
Counter-Strike: Condition Zero

Akcji 23 marca 2004

Rozszerzona wersja popularnej sieciowej strzelaniny Counter-Strike, dystrybuowana w formie oficjalnego dodatku do gry. Głównym celem Condition Zero było wzbogacenie pierwowzoru o tryb rozgrywki jednoosobowej i dotarcie w ten sposób do graczy, którzy nie lubią lub nie mają możliwości uczestnictwa w potyczkach multiplayer. W wersji dla jednego gracza uczestniczymy w złożonej z 19 misji kampanii fabularnej, wcielając się kolejno w członków elitarnych oddziałów specjalnych, takich jak Navy SEALS, GIGN, Specnaz czy SAS. Sama rozgrywka przypomina typowe counter-strike’owe zmagania wieloosobowe z tą różnicą, iż w rolę innych graczy wciela się komputerowa AI. Prócz znanych z oryginału wyzwań, takich jak rozbrajanie bomb czy uwalnianie zakładników, na graczy czekają też całkiem nowe jak np. przetrwanie szturmu wroga i utrzymanie więźnia przy życiu. Prócz wprowadzenia pełnoprawnej kampanii jednoosobowej, Condition Zero niesie ze sobą także całą gamę modyfikacji, wzbogacających zabawę w sieci.

PC