Data wydania: 2028
Kosmiczny symulator (space-sim) autorstwa Chrisa Robertsa i ekipy deweloperskiej Cloud Imperium Games. Akcja Star Citizen osadzona została w XXX wieku. Zjednoczona pod sztandarem United Earth Empire ludzkość rozpoczęła kolonizację kosmosu, napotykając na swej drodze wiele obcych ras. Dla żądnych przygód pilotów to niepowtarzalna okazja, by zdobyć sławę i bogactwo, a także zyskać status obywatela międzygalaktycznego imperium.
Star Citizen jest pierwszym po dziesięciu latach przerwy projektem Chrisa Robertsa, będącym zarazem debiutem dla jego nowego studia Cloud Imperium Games. Twórca takich gier jak Wing Commander i Freelancer postawił sobie za cel połączenie najlepszych cech gatunku space-sim z możliwościami, jakie stwarzają współczesne komputery PC i silnik CryEngine 3 (później zmieniony na Lumberyard). Realizacja tego celu stała się możliwa przede wszystkim dzięki wsparciu samych fanów, którzy zainwestowali w grę kilkadziesiąt milionów dolarów, czyniąc ją jednym z największych crowdfundingowych projektów w dziejach.
Akcja toczy się w XXX wieku, kiedy to ludzkość ruszyła między gwiazdy i rozpoczęła kolonizację kosmosu, a także spotkała na swojej drodze rozmaite obce rasy. Jednocześnie powrócono do rozwiązań z cesarstwa rzymskiego pod względem cywilizacyjnym, społecznym i kulturowym, jednocząc się w organizm polityczny o nazwie United Earth Empire. W UEE na status obywatela trzeba sobie zapracować służbą wojskową lub cywilną, ewentualnie można zostać gwiezdnym kupcem i po prostu wykupić obywatelstwo za zarobione pieniądze. Jednocześnie świat gry zamieszkuje również wiele ludzi bez tego statusu, w tym piraci oraz inni kryminaliści.
Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby. Gracz wciela się w rolę pilota gwiezdnego statku i przemierza odległe zakątki wszechświata, walcząc z przeciwnikami, wykonując rozmaite misje, transportując ładunki, zajmując się handlem itd. Co ważne, uniwersum eksplorujemy nie tylko z kokpitu statku, ale również na piechotę – wówczas gra przypomina przygodową grę akcji z otwartym światem.
Wraz z nabywanym doświadczeniem rosną umiejętności bohatera, a za pozyskiwane bogactwa przeprowadzić można modernizacje posiadanych statków lub zakupić nowe modele. Dostępny jest szeroki wachlarz pojazdów kosmicznych, zaczynając od myśliwców czy nieuzbrojonych jednostek cywilnych, poprzez luksusowe transportowce i fregaty, a kończąc na potężnych krążownikach i lotniskowcach, których obsługa może wymagać współpracy kilku graczy.
Duża dowolność panuje też w zakresie wyboru intersującej nas ścieżki kariery. Sami wybieramy, czy wolimy zająć się handlem (możliwe jest nawet kupowanie nieruchomości), wypełnianiem zadań jako najemnik czy też działalnością przestępczą – warto jednak pamiętać, że podejmowane decyzje mają swoje konsekwencje.
W Star Citizen gramy przede wszystkim w ramach rozbudowanego modułu wieloosobowego Persistent Universe, przypominającego wielkie, sieciowe uniwersum zamieszkiwane przez tysiące graczy. Dostępne są także pomniejsze tryby Arena Commander (walki myśliwców – przeciw botom lub żywym przeciwnikom), Murray Cup (wyścigi statków powietrznych) oraz Star Marine (tryb przypomina klasyczną strzelankę multiplayerową z widokiem z pierwszej osoby). Squadron 42, początkowo zapowiadany jako fabularna kampania offline, jest obecnie dostępny jako samodzielna produkcja.
Niezwykle szczegółowa oprawa wizualna Star Citizen to wynik zastosowania silnika Lumberyard (stworzonego przez firmę Amazon). Twórcy gry wykorzystali również zaawansowany system fizyki, co pozwoliło na wierne odwzorowanie zachowania obiektów, pojazdów i urządzeń, z uwzględnieniem zmiennych sił grawitacji. Należy też nadmienić, że na potrzeby produkcji zespół Cloud Imperium Games zainwestował we własne studio do sesji motion capture. Produkcja bazuje na hybrydowym modelu biznesowym, podobnym do zastosowanego w Guild Wars 2. Gra wymaga jednorazowego zakupu, a dodatkowo gracze mogą skorzystać z systemu mikropłatności, by nabywać rozmaite przedmioty, modyfikacje czy usługi - nie dają one jednak przewagi nad innymi uczestnikami zabawy.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
14 listopada 2019
Kiedy lis z Małego Księcia twierdził, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu, na pewno nie miał na myśli hiperrealistycznego oświetlenia oraz technologii śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Zresztą, co on mógł wiedzieć, był tylko lisem.
12 marca 2019
Zabugowana, okrojona, inna niż na zwiastunie – skąd biorą się problemy współczesnych gier? Ich tworzenie to ciężki kawałek chleba, a na wszystkich czekają te same pułapki i problemy. Oto mały podgląd na to, jak wygląda powstawanie gry „od kuchni”.
28 grudnia 2017
Rok 2017 był dobry, ale miał być przecież jeszcze lepszy. Ileż to gier miało wyjść przed końcem grudnia, ale wpadło w poślizg i koniec końców odleciało w mniej lub bardziej odległą przyszłość? Oto przegląd 10 najbardziej nieodżałowanych „spadochroniarzy”.
9 października 2017
W ciągu najbliższych dni i miesięcy na rynku zadebiutuje wiele potencjalnych hitów. W przypadku części z nich pojawiają się, niestety, pewne obawy, czy gry te zdołają spełnić wygórowane oczekiwania.
25 sierpnia 2016
Tegoroczny Gamescom zakończył się w niedzielę i choć ostatecznie nie przyniósł zbyt wielu informacji na temat niezapowiedzianych jeszcze gier, w trakcie targów dowiedzieliśmy się mnóstwo nowych rzeczy na temat innych projektów. Jakich? Zobaczcie sami.
Cloud Imperium Games nie pokaże kampanii Squadron 42 na najbliższym CitizenConie, ale jeden z twórców Star Citizena zapewnia, że zespół skupia się na dotrzymaniu terminu premiery.
gry
Jakub Błażewicz
14 września 2025 10:35
Twórcy Star Citizen mówią o nowościach zmierzających do gry. Zabrali też głos w temacie prac nad Squadron 42, czyli powstającą od lat solową kampanią.
gry
Jakub Błażewicz
9 września 2025 15:00
Twórcy Star Citizen ponownie zorganizowali darmowy tydzień, by pozwoli przetestować to kontrowersyjne kosmiczne MMO.
gry
Adrian Werner
28 sierpnia 2025 12:30
Chris Roberts utrzymuje, że kampania fabularna Squadron 42 zadebiutuje w 2026 roku. Twórca Star Citizena chciałby, by jej premiera stała się wydarzeniem na miarę GTA 6.
gry
Krzysztof Kałuziński
27 sierpnia 2025 19:21
Star Citizen ma za sobą bardzo dobre 7 miesięcy pod względem zarobionych pieniędzy. Rok 2025 może być dla twórców rekordowy, mimo że krytyki graczy nie brakuje.
gry
Marcin Bukowski
31 lipca 2025 13:13
Studio Cloud Imperium Games będzie mniej pobłażliwe dla osób korzystających z exploitów i zewnętrznych narzędzi w Star Citizenie, nawet w ramach eksperymentów.
gry
Jakub Błażewicz
9 lipca 2025 12:20
Nowy program zapraszania graczy i nagrody rankingowe ucieszyły graczy, ale bardziej interesuje ich nowy exploit.
gry
Jakub Błażewicz
1 lipca 2025 13:25
Wszystko wskazuje na to, że Squadron 42, czyli kampania fabularna Star Citizen, doczeka się wersji na konsole.
gry
Adrian Werner
27 maja 2025 12:33
Flight Blades w Star Citizen wywołały konsternację graczy, którzy w nowych mikrotransakcjach upatrują niebezpiecznego precedensu. CIG odpowiedziało na krytykę.
gry
Jakub Błażewicz
19 maja 2025 08:32
Gracze mogą testować Star Citizen za darmo do przyszłego poniedziałku. Twórcy przygotowali dla nich sześć różnych statków do wypróbowania.
gry
Marcin Bukowski
22 kwietnia 2025 09:02
Popularne pliki do pobrania do gry Star Citizen.
Wymagania sprzętowe gry Star Citizen:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Quad Core, 16 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970, 100+ GB SSD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Octa Core, 32 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2080, 100+ GB SSD, Windows 10/11 64-bit.
radas_b Senator
Multicrew zaczyna nabierać kształtów (pod warunkiem, że gra działa i nie chce cię zabić na każdym kroku).
https://youtu.be/EQvBiIA6res
NightGeisha Generał
Rewelacja, pograłem przez weekend, a teraz temu panu oddam całą pensję za statek!
Krypta76 Generał
lemooniasty Junior
Niejedną gre ograłem na przestrzeni ostatnich 25 lat... ta jest jedną z gorszych... Ogarnięcie sie w czymkolwiek bez wsparcia internetu masakra. Tutorial dno. Przycina jak cholera chociaż cóż... Alan Wake 4k na ultra idzie bez problemu i jeszcze chcą za to min. 200 zł... nie, nie polecam.
Pitura25 Legionista
Ta "GRA" to jest kpina i żenada. Grafika jak na dzisiejsze czasy dramat, optymalizacja leży i kwiczy. System walki i kierowania pojazdami to jest poziom żenady plus 6 metrów mułu. Wydałem na to coś 70$ i radzę się trzymać od tego z daleka. Naprawdę jak na dzisiejsze czasy, aż dziw bierze, że można wypuścić takiego gniota za tyle kasy i tyle lat nie potrafić tego dopracować. Kierowanie pojazdami to jak latanie mydlanymi bańkami, które się od siebie odbijają. Myślicie, że ktoś kto tworzy pojazd kosmiczny tak zaawansowany jak w grze, pozwoliłby sobie, żeby pojazdami kierowało się jak bąbelkami powietrza w basenie? Ja nie wiem skąd jest ta ocena ale ta gra to dno i 6 metrów mułu, nie przepraszam, tu się puka w dno od spodu. Mass Effect: Andromeda to przy tej grze całkowicie niedoścignione dzieło. Dawno nic mnie tak nie wkurzyło jak ten gniot.