
Wargaming Seattle / Gas Powered Games
Firma producent
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Redmond, działające w latach 1998-2018. Gas Powered Games stworzyło między innymi dwie pierwsze części serii Dungeon Siege oraz dwie gry spod szyldu Supreme Commander. W latach 2013-2018 studio było znane pod nazwą Wargaming Seattle.
Historia Gas Powered Games
Dzieje studia rozpoczynają się w maju 1998 roku, kiedy to zostało ono założone przez Chrisa Taylora, Bartosza Kijankę, Mike’a Biddlecombe’a, Ricka Saenza i Jake’a McMahone’a.
Dungeon Siege, czyli pierwszy sukces
Debiutanckim dziełem tego zespołu, a zarazem jego pierwszym dużym sukcesem, był hack’n’slash zatytułowany Dungeon Siege, wypuszczony na komputery osobiste w 2002 roku. Produkcja, której wydawcą została firma Microsoft, doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów.
Kując żelazo póki gorące, autorzy nawiązali współpracę z Mad Doc Software i opracowali dodatek do swojego dzieła, zatytułowany Dungeon Siege: Legends of Aranna. Na pełnoprawną kontynuację Dungeon Siege’a, czyli Dungeon Siege II, trzeba było zaczekać do 2005 roku. Rok później i ta produkcja otrzymała dodatek, czyli Broken World.
Po tym jak w 2006 roku prawa do marki Dungeon Siege trafiły w ręce firmy Take-Two Interactive, Gas Powered Games musiało wytyczyć sobie nową ścieżkę.
Poszukiwania nowego hitu
W 2007 roku nakładem THQ zostało wydane trzecie duże dzieło opisywanego studia, czyli Supreme Commander będący strategią czasu rzeczywistego opisywaną jako duchowy następca kultowego Total Annihilation. Następnie produkcja ta doczekała się dodatku – Supreme Commander: Forged Alliance.
Rok 2008 przyniósł premierę hack’n’slasha science fiction pod tytułem Space Siege (który jednak nie powtórzył sukcesu Dungeon Siege’a), z kolei rok 2009 – debiut produkcji typu MOBA zatytułowanej Demigod. Rok 2010 upłynął dla Gas Powered Games pod znakiem premiery Supreme Commandera 2 wydanego przez Square Enix.
Równia pochyła
W 2011 roku Gas Powered Games przejęło pieczę nad Age of Empires Online i rozwijało ten projekt do stycznia 2013. W tym samym miesiącu studio rozpoczęło kampanię crowdfundingową na potrzeby swojej gry akcji pod tytułem Wildman, jednak zakończyła się ona fiaskiem. Porażka tego przedsięwzięcia wymusiła zwolnienie około 40 pracowników studia i rozpoczęcie rozmów z firmą Wargaming w sprawie jego sprzedaży.
Transakcja została sfinalizowana w lutym 2013 roku, a w jej wyniku Gas Powered Games zostało przemianowane na Wargaming Seattle. W tej postaci zespół przetrwał do 22 lipca 2018 roku, kiedy to został zamknięty.