Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Sledgehammer Games

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Foster City w stanie Kalifornia, które specjalizuje się w tworzeniu gier z serii Call of Duty. Zespół dowodzony przez Glena Schofielda i Michaela Condreya liczy obecnie ponad dwieście osób, a tworzone przez niego tytuły trafiają zarówno na komputery osobiste, jak i na konsole.

Historia

Glen Schofield i Michael Condrey od 2005 roku pracowali w Visceral Games – to przede wszystkim im gracze zawdzięczają ostateczny kształt tytułów pokroju From Russia with Love oraz pierwszego Dead Space. Po ukończeniu prac nad debiutancką przygodą Isaaca Clarke’a deweloperzy opuścili szeregi tego zespołu, by otworzyć własną firmę – za siedzibę powstałego w 2009 roku Sledgehammer Games obrano kalifornijskie Foster City

Niedługo później studio skontaktowało się z włodarzami firmy Activision Blizzard, by przedstawić im plan stworzenia spin-offu cyklu Call of Duty zrealizowanego na modłę Dead Space – produkcja miała być zatem trzecioosobową strzelaniną w realistyczny sposób prezentującą działania wojenne, której cechą charakterystyczną byłby posępny, przytłaczający klimat. Po kilku tygodniach zgłosił się do nich sam Bobby Kotick, czyli prezes wydawniczego kolosa, przystając na propozycję i jednocześnie proponując im wejście pod skrzydła jego firmy (przy zachowaniu dotychczasowej niezależności).

Z uwagi na fakt, że dzięki temu studio mogło zyskać wsparcie finansowe ze strony jednej z największych firm w branży gier wideo, przy jednoczesnym poszanowaniu zasad wyznawanych przez jego pracowników, panowie przystali na warunki postawione przez Koticka. W ten oto sposób Sledgehammer Games na dobre znalazło się na branżowej mapie – tak naprawdę od tego momentu rozpoczyna się właściwa historia studia.

Call of Duty TPP

Prace nad niezatytułowanym jeszcze spin-offem serii Call of Duty szły pełną parą – pół roku wystarczyło twórcom na opracowanie pierwszego, piętnastominutowego prototypu. Wówczas studio Infinity Ward, na którego barkach spoczywało zadanie stworzenia Call of Duty: Modern Warfare 3, popadło w poważne tarapaty w skutek odejścia z jego szeregów Jasona Westa i Vincenta Zampelli, którzy zabrali ze sobą wielu dotychczasowych pracowników. Los trzeciej części podserii Modern Warfare zawisł więc na włosku, toteż szefostwo Activision-Blizzard zwróciło się do Sledgehammer Games z prośbą o udzielenie pomocy Infinity Ward. Odpowiedź Schofielda i Condreya była pozytywna, co ostatecznie pozwoliło obu zespołom na zamknięcie projektu w terminie. Co ciekawe, MW3 to pierwsza produkcja spod szyldu Call of Duty będąca wynikiem współpracy pomiędzy dwoma zespołami.

Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Modern Warfare 3 trafiło do sprzedaży w listopadzie 2011 roku, spotykając się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów. Z uwagi na fakt, że produkcja okazała się wielkim sukcesem finansowym, Activision-Blizzard obdarzyło Sledgehammer Games na tyle dużym zaufaniem, że pozwoliło deweloperom na stworzenie pełnoprawnej części serii.

Po niemal trzech latach Call of Duty: Advanced Warfare trafiło zarówno na komputery osobiste i konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, jak i na starsze platformy – PlayStation 3 oraz Xboksa 360. Produkcja zabierała graczy w podróż do roku 2052, kiedy to korporacja militarna ATLAS dowodzona przez Jonathana Ironsa (wcielił się w niego znany aktor Kevin Spacey) chce raz na zawsze uporać się z globalnym chaosem rozpętanym przez atak terrorystyczny. Pomimo że mechanika rozgrywki czerpała ze starego schematu, autorzy wprowadzili szereg zmian, na czele z większą swobodą podczas wykonywania misji i rozbudowanym trybem multiplayer. Call of Duty: Advanced Warfare zdobyło wysokie oceny w branżowych mediach i odniosło sukces sprzedażowy. W związku z powyższym autorzy opracowali jeszcze szereg multiplayerowych rozszerzeń do tego tytułu, po czym zostali oddelegowani do stworzenia kolejnej gry z serii.

Call of Duty: WWII

Po premierze Call of Duty: Advanced Warfare gracze z całego świata zaczęli narzekać na przesyt tytułami przedstawiającymi współczesne i futurystyczne wojny. Za główny cel ataków obrano serię Call of Duty, a zjawisko to przybrało na sile w momencie premiery Call of Duty: Infinite Warfare osadzonego w dalekiej przyszłości; pikanterii sprawie dodawał fakt, że autorzy konkurencyjnego cyklu Battlefield w tym samym czasie zdecydowali się na powrót do przeszłości, a dokładnie – I wojny światowej. Na zespole Sledgehammer Games spoczęło trudne zadanie odzyskania nadszarpniętego zaufania i stworzenia gry, która wróciłaby do korzeni cyklu.

W kwietniu 2017 roku świat po raz pierwszy usłyszał o Call of Duty: WWII osadzonym w czasach II wojny światowej. Jeszcze przed premierą, w trakcie otwartych beta-testów, multiplayerowy wariant rozgrywki ponownie stał się celem krytyki, dotyczącej głównie dość luźnego potraktowania specyfiki drugowojennej rzeczywistości. Produkcja zadebiutowała 3 listopada 2017 roku na pecetach, PlayStation 4 oraz Xboksie One.