
Tripwire Interactive
Amerykańskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo, którego siedziba mieści się w Roswell. Tripwire Interactive tworzy i wydaje gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosły mu serie Red Orchestra oraz Killing Floor. Od sierpnia 2022 roku zespół znajduje się pod skrzydłami holdingu Embracer Group, działając w ramach grupy operacyjnej Saber Interactive.
Historia
Studio Tripwire Interactive oficjalnie rozpoczęło działalność w lutym 2005 roku. Zespół, założony przez Johna Gibsona oraz Alana Wilsona, działał jednak w branży już wcześniej, tworząc między innymi tak zwaną totalną konwersję gry Unreal Tournament 2004, zatytułowaną Red Orchestra: Combined Arms. Modyfikacja odniosła wielki sukces artystyczny, a także zdobyła główną nagrodę w sponsorowanym przez firmę Nvidia konkursie Make Something Unreal. Pozwoliła ona twórcom nabrać wiatru w żagle i przystąpić do pracy nad swoją pierwszą pełnoprawną produkcją.
Debiutanckim dziełem Tripwire Interactive była gra Red Orchestra: Ostfront 41-45, wypuszczona w marcu 2006 roku. Produkcja powtórzyła sukces pierwowzoru, toteż po jej premierze pozycja studia na branżowej mapie została ugruntowana, a sami autorzy mogli w spokoju pracować nad swoim drugim dziełem. Była nim gra Killing Floor, wydana w 2009 roku, która, podobnie jak wcześniejszy projekt studia, wywodziła się ze sceny moderskiej gry Unreal Tournament 2004.
W międzyczasie firma zaczęła stawiać pierwsze kroki w branży wydawniczej. Od 2010 roku nakładem Tripwire Interactive do sprzedaży trafiały nie tylko wybrane produkcje z portfolio tego studia, lecz również gry tworzone przez innych deweloperów. W 2011 roku na sklepowych półkach pojawiła się druga część serii Red Orchestra, zatytułowana Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad, która dwa lata później doczekała się rozbudowanego dodatku, czyli Rising Storm. Ten ostatni odniósł na tyle duży sukces, że w 2017 roku doczekał się sequela w postaci będącej już pełnoprawną, samodzielną produkcją gry Rising Storm 2: Vietnam, opracowanej we współpracy z ekipą AntiMatter Games. W 2016 roku kontynuacji doczekał się również Killing Floor, który rok później otrzymał także spin-off – Killing Floor: Incursion – przygotowany z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.
Po jego premierze Tripwire Interactive skoncentrowało się na działalności wydawniczej. Nakładem firmy na sklepowych półkach pojawiły się między innymi takie pozycje, jak Maneater (2020), Chivalry 2 (2021) oraz Deceive Inc. (2023).
Kontrowersje i zmiany na szczycie
We wrześniu 2021 roku Joe Gibson, który stał na czele Tripwire Interactive, wyraził swoje poparcie dla teksańskiej ustawy o zakazie aborcji po wykryciu bicia serca płodu, z wyjątkiem przypadków, w których życie matki byłoby zagrożone. W odpowiedzi na krytykę ze strony wielu reprezentantów branży gier wideo, a także przedstawicieli studiów, które współpracowały z opisywaną firmą (jak Torn Banner Studios, czyli autorzy Chivalry 2), niedługo później wydano oświadczenie, zgodnie z którym „komentarze wygłaszane przez Johna Gibsona były jego własną opinią i nie odzwierciedlały opinii Tripwire Interactive jako firmy”. Następnie Gibson ustąpił ze swojego stanowiska, a jego obowiązki przejął Alan Wilson.
Przejście pod skrzydła Embracer Group
W sierpniu 2022 roku poinformowano, że Tripwire Interactive zostało kupione przez szwedzki holding Embracer Group. Od tej pory firma miała działać pod skrzydłami grupy operacyjnej Saber Interactive.