Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Sucker Punch Productions

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Bellevue w stanie Waszyngton. Poza debiutancką grą, wszystkie produkcje stworzone przez tę ekipę trafiają na konsole PlayStation. Studio zdobyło światową sławę dzięki serii Sly Cooper, a jego wysoką pozycję przypieczętowały sukcesy marki inFamous. Od 2011 roku firma jest własnością Sony Interactive Entertainment.

Historia

Dzieje Sucker Punch Productions rozpoczynają się w 1997 roku, kiedy to byli pracownicy firmy Microsoft postanowili stworzyć własne studio deweloperskie. Z powstaniem firmy są związane dwie ciekawostki. Po pierwsze, tylko jeden z jej założycieli miał doświadczenie w tworzeniu gier wideo. Po drugie, swoją nazwę studio zawdzięcza żonie Chrisa Zimmermana, która wybrała ją z obszernej listy.

Na debiutanckie dzieło zespołu nie trzeba było długo czekać – w 1999 roku na konsolę Nintendo 64 trafiła gra Rocket: Robot on Wheels, czyli klasyczna platformówka z zaawansowanym silnikiem fizycznym, wydana przez Ubisoft. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem, co pozwoliło twórcom zaistnieć w świadomości graczy. Niedługo później firma nawiązała współpracę z Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment), obierając w ten sposób ścieżkę, którą podąża aż do dzisiaj.

Szopy i złodzieje

Pierwszą produkcją opracowaną przez Sucker Punch Productions z myślą o konsoli PlayStation 2 był Sly Cooper and the Thievius Raccoonus z 2002 roku. Mowa o przygodowej grze akcji, w której wcielaliśmy się w tytułowego szopa – jednego z członków złodziejskiego klanu Cooperów. W przeciwieństwie do trójwymiarowych platformówek tworzonych wówczas przez Naughty Dog i Insomniac Games, tytuł czerpał wzorce między innymi z sagi Metal Gear Solid, stawiając na eksplorację otoczenia, unikanie wrogów i korzystanie z rozbudowanego wachlarza gadżetów. Gra odniosła sukces, a Sly 2: Band of Thieves pojawił się na sklepowych półkach dwa lata później. Przygody szopa-złodzieja stały się trylogią w 2005 roku, kiedy to ukazał się Sly 3: Honor Among Thieves. Ostatnia z wymienionych gier stanowiła swego rodzaju pożegnanie Sucker Punch Productions z platformą PlayStation 2.

Przygody nieSławnego superbohatera

Opracowanie pierwszej gry na PlayStation 3 zajęło autorom cztery lata. Deweloperzy byli zmuszeni do stworzenia nowej technologii, która pozwoliłaby im na zaprojektowanie w pełni otwartego świata. W 2009 roku gracze otrzymali inFamous – sandboksową grę akcji, której główny bohater został obdarzony zdolnościami pozwalającymi mu na władanie elektrycznością. Wysokie oceny, a także satysfakcjonujące wyniki sprzedaży sprawiły, że przygody Cole'a MacGratha stały się marką, którą studio miało rozwijać na przestrzeni kolejnych lat.

Gra nieSławny: inFamous 2 została wydana w 2011 roku, a po kilku miesiącach doczekała się rozszerzenia Festival of Blood. W sierpniu tego samego roku studio stało się własnością Sony Computer Entertainment, dołączając do grona kilkunastu zespołów first party japońskiego giganta.

Ostatecznie inFamous stało się trylogią, której zwieńczenie pojawiło się dopiero na PlayStation 4. inFamous: Second Son przedstawiło graczom nowego bohatera, a olśniewało przede wszystkim wysokiej jakości grafiką. Niedługo po premierze w 2014 roku gra doczekała się rozbudowanego DLC, czyli inFamous: First Light, sprzedawanego jako samodzielna pozycja.

Duchy z feudalnej Japonii

Od premiery inFamous: First Light w temacie kolejnych produkcji studia Sucker Punch zapadła cisza, która została przerwana dopiero w trakcie konferencji Paris Games Week 2017. Wówczas to firma Sony Interactive Entertainment zaprezentowała światu zwiastun nowego dzieła ekipy, czyli Ghost of Tsushima. Mowa o grze akcji z otwartym światem, zabierającej graczy w podróż na tytułową japońską wyspę Cuszima, która w XIII wieku padła ofiarą najazdu ze strony Mongołów. Tytuł miał trafić na PlayStation 4 w 2018 roku. Gracze czekający na ten tytuł musieli jednak uzbroić się w cierpliwość. Dopiero w grudniu 2019 roku światło dzienne ujrzał bowiem jego kolejny teaser trailer, co rozpoczęło szeroko zakrojoną kampanię marketingową. W kolejnych miesiącach twórcy dzielili się nie tylko konkretami na temat swojego projektu, lecz także zwiastunami i materiałami wideo prezentującymi rozgrywkę. Choć w marcu 2020 roku poinformowano, że omawiana pozycja zadebiutuje 25 czerwca, w kwietniu dowiedzieliśmy się, że jej premiera została przesunięta na 17 lipca. Na trzy dni przed debiutem Ghost of Tsushima światło dzienne ujrzały recenzje tej produkcji, w większości zwieńczone wysokimi ocenami. Noty przyznane przez branżowe media uczyniły Ghost of Tsushima piętnastą najlepiej ocenianą grą ekskluzywną na PlayStation 4 (według serwisu Metacritic). Produkcja doczekała się również rekordowo wysokich ocen wystawionych przez graczy. Poza tym ci ostatni okrzyknęli ten tytuł grą roku w plebiscycie The Game Awards 2020.

Sukces artystyczny tego projektu pociągnął za sobą gigantyczny sukces komercyjny. Po trzech dniach od premiery tytuł znalazł 2,4 mln nabywców, co uczyniło go najszybciej sprzedającym się reprezentantem nowej marki w dorobku Sony. Kując żelazo póki gorące, deweloperzy opracowali darmowy dodatek zatytułowany Legends, który wprowadził tryb sieciowej współpracy. 1 lipca 2021 roku zapowiedziano natomiast Ghost of Tsushima: Director's Cut, czyli rozbudowaną edycję produkcji, która zawierała m.in. rozszerzenie Iki Island. Wydanie zmierzało na PlayStation 4 oraz PlayStation 5, jednak Sony nie zdecydowało się na darmowy upgrade dla posiadaczy wersji na starszą konsolę (ulepszenie wersji reżyserskiej z PS4 do PS5 wyceniono na 9,99 dolara, czyli około 40 złotych).

W międzyczasie, bo w marcu 2021 roku ujawniono, że Ghost of Tsushima doczeka się ekranizacji. Jej reżyserem miał zostać Chad Stahelski, mający w swoim portfolio popularny cykl John Wick.