Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Irrational Games

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie, któremu światową sławę przyniosły System Shock 2, SWAT 4 oraz dwie części serii BioShock. Dzieła Irrational Games można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach. W 2014 roku zespół został rozwiązany, a jego byli członkowe, w tym Ken Levine i Shawn Robertson, założyli nową firmę – Ghost Story Games.

Historia

Okres niezależności

Irrational Games rozpoczęło działalność w 1997 roku. Firma została założona przez Kena Levine'a, Jonathana Cheya i Roberta Fermiera, którzy wcześniej zasilali szeregi zespołu Looking Glass Studios. Obie ekipy szybko nawiązały współpracę, a jej owocem był słynny System Shock 2, wydany na komputery osobiste w 1999 roku.

Nim Irrational Games dostarczyło swe kolejne dzieło, musiały minąć trzy lata; w międzyczasie studio otworzyło swój australijski oddział, na którego czele stanął Jonathan Chey, a także pracowało nad Deep Cover oraz The Lost, które ostatecznie nigdy nie zostały wydane.

Nowa produkcja studia, która ujrzała światło dzienne w 2002 roku, to Freedom Force, taktyczna gra akcji z elementami RPG osadzona w alternatywnej wersji zimnej wojny. Tytuł przypadł graczom do gustu na tyle, że po trzech latach doczekał się kontynuacji. Jego premierę poprzedził jednak debiut czwartej części FPS-owej serii Tribes (o podtytule Zemsta), która pojawiła się na sklepowych półkach w październiku 2004 roku.

Po tym, jak Freedom Force vs the 3rd Reich trafiło do sprzedaży, Irrational Games w całości poświęciło się tworzeniu pierwszoosobowych strzelanek. Pierwszą z nich była gra SWAT 4, która pojawiła się na komputerach osobistych w 2005 roku, a po kilku miesiącach doczekała się oficjalnego rozszerzenia zatytułowanego Syndykat. Niedługo po debiucie tego ostatniego niezależny jak dotąd zespół został przejęty przez firmę Take-Two Interactive.

Pod skrzydłami giganta

Pod skrzydłami branżowego giganta ekipa opracowała grę BioShock (podobnie jak System Shock, ów FPS czerpał garściami z RPG-ów i horrorów), która zadebiutowała na pecetach i Xboksie 360 w 2007 roku (na PlayStation 3 trafiła nieco ponad rok później), ciesząc się uznaniem graczy i recenzentów. Co ciekawe, niedługo przed premierą BioShocka Irrational Games zostało przemianowane na 2K Boston, z kolei Irrational Games Australia – na 2K Australia. Jednak w 2010 roku ekipa powróciła do swojej dawnej nazwy.

Rok 2010 przyniósł premierę BioShocka 2, za którego opracowaniem stało studio 2K Marin. Irrational Games jednak także nie powiedziało ostatniego słowa w temacie rozwoju serii, gdyż w sierpniu tego samego roku świat po raz pierwszy usłyszał o BioShocku Infinite. Prace nad tym tytułem przeciągnęły się na tyle, że ostatecznie trafił on na pecety, PlayStation 3 oraz Xboksa 360 dopiero w 2013 roku; później produkcja doczekała się dwóch rozszerzeń w postaci pierwszego i drugiego epizodu Burial at Sea. W międzyczasie Ken Levine zapowiedział BioShocka przeznaczonego na PlayStation Vitę, jednak prace nad tym projektem nigdy się nie rozpoczęły.

Nowy początek

W lutym 2014 roku gruchnęła wiadomość, że studio zostanie rozwiązane. Kilkunastu członków dotychczasowej ekipy, w tym Ken Levine oraz Shawn Robertson, postanowili zacząć wszystko od nowa. Trzy lata później, w lutym 2017 roku, świat poznał Ghost Story Games. Podobnie jak Irrational Games, nowe studio miało działać pod skrzydałmi firmy Take-Two Interactive.