Data wydania: 15 lutego 2019
Trzecia odsłona postapokaliptycznego cyklu FPS-ów inspirowanego twórczością Dmitrija Głuchowskiego, nad którym pieczę sprawuje studio 4A Games. Gracze po raz kolejny wcielają się w stalkera Artema, walczącego o przetrwanie w opanowanym przez mutanty świecie po wojnie nuklearnej.
Gracze
Steam
OpenCritic
Metro Exodus to pierwszoosobowa strzelanka osadzona w postapokaliptycznych realiach. Stanowi ona trzecią odsłonę cyklu opartego na powieściach Dmitrija Głuchowskiego, po grach Metro 2033 oraz Metro: Last Light. Wszystkie trzy produkcje opracowało ukraińskie studio 4A Games.
W grze powracamy do postapokaliptycznej przyszłości, w której ludzką cywilizację zniszczyła globalna wojna atomowa, i ponownie wcielamy się w znanego z poprzednich części Artema. Akcja rozpoczyna się w roku 2035, kilka miesięcy po wydarzeniach z Metro: Last Light. Próbując dowiedzieć się, czy ludzkość przetrwała gdziekolwiek poza Moskwą, protagonista i jego towarzysze broni z zakonu Spartan odkrywają rządowy spisek, wskutek czego zostają zmuszeni do opuszczenia tuneli metra i ruszenia w świat. Bohaterowie przemierzają Rosję na pokładzie pociągu Aurora, szukając wolnego od radiacji i mutantów miejsca, w którym mogliby zacząć nowe życie.
Metro Exodus stanowi rozwinięcie pomysłów z poprzednich dwóch gier. Ponownie dostajemy zatem rozgrywkę, której głównym składnikiem jest walka, przeplatana sekwencjami skradankowymi i eksploracyjnymi. Główną różnicę względem wcześniejszych odsłon stanowi uwypuklenie roli ostatniego z wymienionych elementów. W toku przygody naprzemiennie odwiedzamy tradycyjne, korytarzowe lokacje pokroju bunkrów czy tuneli, a także otwarte (lub półotwarte) mapy o quasi-sandboksowym charakterze, na których gracz otrzymuje większą swobodę działania i zestaw opcjonalnych atywności do sprawdzenia. Obszary te są na tyle duże, że twórcy wprowadzili różne środki transportu, w tym drezynę i samochód, jak również zmienną pogodę oraz cykl dnia i nocy.
W parze z większą skalą gry idzie nowość, jaką jest system rzemiosła – główną atrakcję otwartego świata stanowi szukanie zasobów, a także coraz lepszego ekwipunku i jego ulepszeń. Obejmuje to zarówno rożne bronie (w sumie kilkanaście odmian) i ich wszechstronne modyfikacje, jak i narzędzia przydatne w eksploracji, np. naramienny kompas. Co ciekawe, crafting obejmuje nie tylko wytwarzanie apteczek czy amunicji, ale również zużywanie surowców do czyszczenia broni (by się nie zacinała) i naprawiania maski przeciwgazowej (rozbita szybka może doprowadzić do śmierci bohatera).
Mimo przeniesienia akcji w zupełnie nowe miejsca, jak rozlewisko Wołgi czy pustynny brzeg Morza Kaspijskiego, większym zmianom nie uległ bestiariusz. Nadal mierzymy się z ludźmi oraz różnymi odmianami mutantów i – rzadziej – zwierząt, w większości znanymi z poprzednich odsłon serii. Podobnie rzecz ma się z arsenałem – gros dostępnego oręża pochodzi z gier Metro 2033 i Metro: Last Light. Odpowiednią różnorodność broni zapewniają natomiast wielorakie kombinacje ich modyfikacji, jak wymienne kolby, lufy czy magazynki. Dzięki nim gracz może w locie dostosowywać swoje wyposażenie do zmieniających się wyzwań.
Podobnie jak we wcześniejszych grach z cyklu, w rozgrywkę wpleciono wybory moralne. Tym razem od postępowania gracza (przede wszystkim jego skłonności do zabijania innych ludzi) zależy nie tylko zakończenie całej opowieści, ale również los poszczególnych członków jego „drużyny”. Twórcy położyli nacisk na budowanie relacji z towarzyszami Artema, co uwidacznia się przede wszystkim podczas spokojnych sekwencji w podróży na pokładzie Aurory, które oddzielają główne rozdziały kampanii.
Seria znana jest z wyśmienitej grafiki, generowanej przez autorską technologię studia 4A Games – 4A Engine – i Metro Exodus kontynuuje tę tradycję. Gra może imponować oprawą wizualną. Deweloper zadbał o wysoki poziom detali, mimo że mapy są nieporównywalnie większe niż w poprzednich odsłonach cyklu.
Metro Exodus oferuje wyłącznie tryb fabularny dla pojedynczego gracza. W zależności od chęci uważnego zwiedzania lokacji, jego przejście może zająć od 10 do nawet 30 lub więcej godzin.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC Windows 15 lutego 2019
Xbox Series X/S 18 czerwca 2021
PlayStation 5 18 czerwca 2021
Xbox One 15 lutego 2019
PlayStation 4 15 lutego 2019
Producent: 4A Games
Wydawca: Deep Silver / Plaion
Gry podobne:
7GIER
Seria pierwszoosobowych strzelanek (FPS-ów) na motywach postapokaliptycznych powieści Dmitrija Głuchowskiego. Marka została wykreowana przez ukraińskie studio 4A Games, a obecnie prawa do niej znajdują się w posiadaniu firmy Deep Silver.
Recenzja GRYOnline
Metro Exodus wymaga przyzwyczajenia się do długich cut-scenek i zbyt rozwlekłych dialogów, ale warto to zrobić. Nowa odsłona serii oferuje jedyną w swoim rodzaju, rewelacyjną rozgrywkę pełną niesamowicie zaprojektowanych lokacje i fenomenalnej atmosfery. Nie czekajcie na Half-Life'a 3 - potencjalnie taki sam poziom radochy macie dostępny już teraz.
Aktualizacja: 1 lipca 2019
Poradnik do Metro Exodus to pełna solucja zawierająca wszystkie zadania główne i poboczne. Nasze porady pomogą Ci przeżyć każdą porę roku, poznać wszystkie frakcje, bronie i modyfikacje. Znajdziesz tu również lokalizację wszystkich znajdziek i sekretów.
21 lutego 2021
Lubimy polskie gry - lubimy też gry, które osadzone są w znanych nam realiach. Dlatego dziś postanowiliśmy przyjrzeć się słowińskim produkcjom. A co przez nie rozumiemy - zobaczycie w tekście!
19 lutego 2021
Czasem nie potrzeba słów, by zrobić piorunujące wrażenie. Choć niemy bohater w grze to ryzykowny manewr, zdarzają się zapadające w pamięć wyjątki. Oto najbardziej charyzmatyczni milczący protagoniści w grach.
24 stycznia 2021
Liniowe gry singleplayer już dawno się nam znudziły, otwarte światy tworzone na siłę potrafią boleśnie nudzić. Pomiędzy tym pojawiła się nowa, ciekawa formuła, którą nazwałbym „Wariantem 47”. Może czas na naśladowców?
12 października 2020
W dobie globalizacji gier wideo Polacy wciąż mają określone gusta i pewne produkcje lubią lepiej niż większość świata, a inne, na punkcie których za granicą się szaleje, u nas przechodzą bez echa.
24 marca 2020
Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.
Grupa Embracer zamierza ciąć koszty, a jedną z głównych metod osiągnięcia tego ma być coraz większe wykorzystywanie AI.
gry
Adrian Werner
15 sierpnia 2025
Studio 4A Games szykuje sporo atrakcji dla fanów serii na 15-lecie serii Metro. Deweloperzy napomknęli też o tym, czego gracze mogą się spodziewać po nowej grze.
gry
Jakub Błażewicz
17 marca 2025
Twórcy Metro jednak pozostaną w Embracer Group. Firma Saber Interactive chciała przejąć studio 4A Games, ale ostatecznie uznała, że wstrzymanie się od zakupu będzie najlepsze dla wszystkich zainteresowanych.
gry
Jakub Błażewicz
13 września 2024
Embracer Group pozbywa się wybranych aktywów Saber Interactive, w tym 38 gier. Nabywca ma też prawo do zakupu studiów Zen oraz 4A Games po ustalonej cenie.
gry
Jakub Błażewicz
14 marca 2024
Twórcy obchodzącego dzisiaj piąte urodziny Metro Exodus podzielili się wynikami sprzedaży gry. Przy okazji przypomnieli o nadchodzących produkcjach z tej postapokaliptycznej serii.
gry
Zuzanna Domeradzka
15 lutego 2024
Polski Silent Hill, nowe Metro, Death Stranding 2, Final Fantasy VII Rebirth – oto niektóre z gier, które rzekomo mają pojawić się na najbliższej edycji State of Play.
gry
Jakub Błażewicz
29 stycznia 2024
W 33. tygodniu 2023 roku w Polsce najlepiej sprzedawały się takie produkcje, jak FIFA 23, seria Metro, Grand Theft Auto IV Complete Edition oraz pierwsze Red Dead Redemption.
gry
Adrian Werner
8 września 2023
Jeśli macie ochotę na znakomite postapokaliptyczne strzelanki, w promocji na Steamie zakupicie trylogię Metro, bazującą na prozie Dmitrija Głuchowskiego. Trzy gry z dodatkami kosztują tylko 38 zł.
gry
Hubert Śledziewski
20 sierpnia 2023
Dmitrij Głuchowski, autor powieści postapokaliptycznych z serii Metro, został skazany przez moskiewski sąd na kilka lat więzienia.
gry
Zuzanna Domeradzka
8 sierpnia 2023
Wiele wskazuje na to, że nadchodzące targi gamescom będą wydarzeniem, podczas którego zaprezentowana zostanie nowa odsłona cyklu Metro.
gry
Kamil Kleszyk
8 sierpnia 2023
Popularne pliki do pobrania do gry Metro Exodus.
trainer Metro Exodus - v1.0 +12 Trainer - 25 lutego 2019
trainer Metro Exodus - v1.0.0.7 +20 Trainer - 20 lipca 2020
trainer Metro Exodus - v1.0 +10 Trainer - 18 lutego 2019
trainer Metro Exodus - v1.0.0.0 +12 Trainer (promo) - 15 lutego 2019
trainer Metro Exodus - v1.0.0.7 (Gold Edition) +9 Trainer - 25 stycznia 2022
trainer Metro Exodus - v1.0.0.7 +10 Trainer - 3 czerwca 2020
trainer Metro Exodus - v2.0.0.1 (Enhanced Edition) +7 Trainer - 20 stycznia 2022
trainer Metro Exodus - v2.0 +10 Trainer - 19 maja 2021
mod Metro Exodus - Collectors Save Game - 9 lipca 2021
trainer Metro Exodus - v1.0.0.2 +11 Trainer - 12 marca 2019
Wymagania sprzętowe gry Metro Exodus:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4440 3.1 GHZ, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 59 GB HDD, Windows 7(SP1)/8/10.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4770K 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza, 59 GB HDD, Windows 7(SP1)/8/10.
Ultra wymagania sprzętowe:
(4K) Intel Core i9-9900K 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 11 GB GeForce RTX 2080 Ti lub lepsza, 59 GB HDD, Windows 10.
PlayStation 5
Wspiera:
60 fps w 4K + ray tracing
Xbox Series X/S
Wspiera:
XSX: 60 fps w 4K + ray tracing / XSS: 60 fps w 1080p + ray tracing
Lista dodatków do gry Metro Exodus:
Dodatek
11 lutego 2020
Akcji
Drugie fabularne DLC do gry Metro Exodus, w którym twórcy zabierają nas do spustoszonego przez tsunami Władywostoku; wcielając się w znanego z pierwowzoru Sama przemierzamy pełne niebezpieczeństw miasto, starając się znaleźć sposób na dotarcie do Stanów Zjednoczonych. W przeciwieństwie do wcześniejszego dodatku, w Metro Exodus: Sam’s Story autorzy oddają nam do dyspozycji rozległą mapę, po której możemy swobodnie się przemieszczać.
GRYOnline
OpenCritic
Gracze
Dodatek
20 sierpnia 2019
Akcji
Pierwszy fabularny dodatek do postapokaliptycznego FPS-a Metro Exodus. Jego akcja toczy się w Nowosybirsku, które to miasto przemierzamy jako pułkownik Chlebnikow na rok przed wydarzeniami z "podstawki". Bohater DLC The Two Colonels udaje się na niebezpieczną ekspedycję, by zapewnić szanse na przetrwanie swojemu synowi – Kiryłowi – i pozostałym mieszkańcom tuneli.
OpenCritic
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 3507 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 107532 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Mysiak
Recenzent GRYOnline.pl
2019.02.13
Umarł Half-Life, umarł STALKER – niech żyje Metro! 4A Games za nic ma sobie trendy i serwuje FPS-a w starym stylu; takiego, co to nie trzyma gracza za rączkę, pożera klimatem i nie oszczędza na fabule. Nawet Valve nie przeskoczy łatwo tej poprzeczki.
papież Flo IV
Ekspert
2025.07.13
Nadal wiele elementów jest do poprawy, ale ta część Metra jest bardziej odważna i bliższa ideału niż poprzednie dwie części. Korytarzowość 2033 i Last Light mocno jednak męczyła, w końcówce miałem uczucie typu "fajne, ale mogłoby się już kończyć". Tutaj etapy korytarzowe nadal istnieją, ale są przeplatane etapami w otwartej przestrzeni i w pociągu, przez co absolutnie nie czułem znużenia. Spędziłem w Exodusie tyle samo godzin co w dwóch poprzednich częściach razem wziętych, a mimo tego uważam, że gra zbyt szybko się skończyła.Podobnie jest z naszymi towarzyszami. W poprzednich częściach były głównie tłem dla dalszej rozgrywki, tutaj bohaterowie w końcu mają swoją historię i swoje cele. Nie jest to może poziom Rockstara i innych wielkich studiów, bo nie wszystkie rozmowy naszych podróżnych są ciekawe, ale nie wyobrażam sobie tej jazdy pociągiem z postaciami napisanymi tak jak w poprzednich Metrach. Co zabawne, w ogóle nie przeszkadzał mi niemy główny bohater. Poprzednie dwie części już na tyle mnie do niego przyzwyczaiły, że dużo bardziej czułbym się nieswojo gdyby nagle w tej części nauczył się mówić. Jest parę momentów, w których postacie aż wymuszają by Artem się odezwał, ale w poprzednich częściach również takie momenty bywały.System moralności też został ulepszony. Nadal jest dosyć skomplikowany, ale tu przynajmniej jest czarno na białym wyjaśnione dlaczego masz smutne albo wesołe zakończenie, a nie jak w tamtych grach gdzie zakończenie zależało od miliona mało ważnych czynności.Fabularnie chyba też wyszło najlepiej z całej trylogii. Dwójka miała świetny początek, ale nie potrafiła tego utrzymać w końcówce. Tutaj początek długo się rozkręca, ale za to od czasu porwania pociągu mamy do czynienia z czymś wyjątkowym... tylko te ostatnie scenki jakieś takie nacechowane hollywoodzkim patosem w cyrylickim wydaniu i to niezależnie od zakończenia.Poziomy trudności oraz etapy są świetnie zaprojektowane. Gra nie prowadzi za rączkę, jedyną podpowiedzią dla nas jest kompas, a mimo to nie miałem żadnych problemów z odnalezieniem się w danych miejscach. Graficznie również jest wspaniale, choć porównując z paroma grami wydanymi w tym samym okresie, to mógłbym się przyczepić do paru lokacji.Technicznie za to jest średnio. Glitche i inne techniczne babole potrafiły spowodować, że grę trzeba było wczytać od nowa, a do tutejszego autozapisu nie miałem dużego zaufania. Nieraz zapisywał mi grę w złych momentach (albo i nie robił tego wcale), nie mówiąc już o licznych okienkach mówiących o uszkodzonych zapisach.I choć w niektórych momentach rzeczywiście byłem Exodusem zawiedziony, to jednak bardzo bym chciał by wielcy twórcy brali przykład z tej gry i nie bali się tworzyć odważnych sequeli lub nowych produkcji. Wiem, że była ona robiona na podstawie książki, ale i tak wyjście tej serii na powierzchnię musiało być czymś ryzykownym patrząc na to, że główną zaletą poprzednich części był niesamowity klimat moskiewskich podziemi. Koniec końców gra się udała i nie straciła na klimacie. Czekamy więc na to, co przyniesie nam kolejna część, bo pewnie znów będzie to coś wyjątkowego.
Seep
Ekspert
2025.03.13
Metro to jedna z ulubionych serii gier na mojej liście, jak każda odsłona, Exodus nie zawiódł mnie. Fabularnie naprawdę świetnie, w końcu rozmaite lokalizacje, nie ciągły śnieg i podziemia rosyjskiego metra. Graficznie cudo, każda z lokalizacji ma swój urok i przyciąga do siebie, na każdej z map czeka nas mnóstwo eksploracji, odkrywania ciekawych miejsc i misji pobocznych. W 'Wołdze' odkrywamy nowy środek transportu jakim jest łódź, przy okazji płynąc niejednokrotnie zostaniemy zaatakowani przez jakieś stworzenie zamieszukujące skażone głębiny tutejszych wód, od małych potworów po wielkie giganty przekraczające dziesięciokrotnie długość łodzi. Modyfikowanie broni i naszego ekwipunku bardzo fajne, nie powtarza się, w każdej lokalizacji znajdziemy coś nowego dla naszej postaci. Potem nadchodzi Jamantau, czyli pięka zielona, zalesiona lokalizacja w której trafiamy na bunkier kanibali, próbujących zrobić z naszej ekipy pożywienie, lecz oczywistą sprawą jest, że się stamtąd wydostajemy cali i zdrowi, to chyba jedna z najbardziej mrożących krew w żyłach lokalizacji z całej gry. Potem Morze Kaspijskie, trafiamy tu na lokalizację pokrytą piachem, dosłownie pustynia i odkrywamy kolejny środek transportu jakim jest auto. Graficznie i fabularnie naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem, każda lokalizacja ma dla nas coś nowego, żadnej monotonności, po prostu jak siądziemy to ciężko jest oderwać się od tego tytułu bo fabuła nas po prostu wsysa, jesteśmy ciekawi co będzie dalej. Giul była spoko, szkoda, że nie dołączyła do naszego oddziału. W każdej z naszych kryjówek mamy możliwość odpoczynku, więc możemy eksplorować świat Exodus za dnia, albo nocy co dodaje tej grze jeszcze większego uroku. Potem trafiamy do Tajgi, pięknej zalesionej lokalizacji zamieszkanej przez tutejszych tubylców walących do nas z kusz i mają tam kogoś jeszcze, wielkiego niedźwiedzia. Eksploracja bagien nocą w tym rozdziale to coś pięknego. Na koniec, w ostatniej lokalizacji trafiamy do miasta z tytułowym metrem, kolejne epickie miejsce z klimatem. I tak kończy się podstawka, potem ograłem dodatek The Two Colonels, nie był on zbyt długi bo jakieś 2h, ale i tak było warto. Ekslporujemy w nim rosyjskie metro z nową bronią jaką jest miotacz ognia, wcielamy się tam w postać ojca Kiryła z podstawki Exodus, to DLC jakoś nieszczególnie mnie ujęło, kończyłem je trochę na siłę, ale i tak było warto. Na koniec ograłem ostatnie DLC jakim było Sam's Story, czyli amerykanina który był w naszej ekipie w podstawce, opuścił nas bodajże na Morzu Kaspijskim zostając z Giul, to DLC było świetne i przejście go zajęło mi już jakieś 5h, naprawdę świetna historia, mogliby z tego nawet zrobić osobną odłosnę Metro a nie DLC. Miejsce przepiękne, fajna fabuła, nie nudzi ani przez sekundę. Popijawa z Kapitanem to złoto, hodowcy mutantów i wiele innych ciekawych rzeczy. Podsumowując, pozycja obowiązkowa dla każdego fana serii, z obydwoma dodatkami fabularnymi. Moje gameplay'e z tego tytułu: https://www.youtube.com/watch?v=Pg1CaSvtJP4&t=1360s - podstawkahttps://www.youtube.com/watch?v=52W--IYsURQ&t=1016s - The Two Colonelshttps://www.youtube.com/watch?v=htYHXJlD_lA&t=298s - Sam's Story
Harry M
Ekspert
2024.11.03
22.5h na Trudnym Dobre zakończenie Niesamowicie dobre i klimatyczne Świetnie rozwiązany problem odejścia od klaustrofobicznych tuneli metra - gra nie traci a nawet zyskuje. Poszczególne lokacje różnorodne, unikalne i bardzo ciekawe Bardzo dobra fabuła, świetne postaci i dialogi Masa pamiętnych scen. Dobre liniowe sekwencje Przyjemne strzelanie i modyfikacje ekwipunku. Masa immersyjnych działań i animacji Piękna grafika i niezły soundtrack Skradanie dalej OK chociaż już trochę niedomaga i przydałoby się coś nowego Na ogromny minus fakt że Artem się nie odzywa - psuje to immersyjność i dużo scen
mastarops
Ekspert
2023.02.03
Zaskakująco dobra. Pisze zaskakująco bo nie lubię takich klimatów. Nie grałem w poprzednie części, ale to, ze główny bohater nie mówi wydaje się nie mieć sensu, zwłaszcza, że to zwykle on jest wysyłany na spotkania z miejscowymi, wpada koleś uzbrojony po zęby i nic nie mówi, nic dziwnego, że każde spotkanie kończy się rzeźnią :)Fabuła ogólnie fajna, postaci też (poza głównym bohaterem), rozgrywka nie mój typ - crafting i niezdarne strzelanie.
T20
Ekspert
2022.07.04
Szkoda że nie zostali przy korytarzowym, systemie rozgrywki i zachciało im się pseudo otwartego świata, którego zwyczajnie nie potrafili wypełnić ciekawą zawartością, bo co by nie mówić to jednak eksploracja nijak nie wynagradza gracza za chodzenie i przeglądanie każdego kąta. Również nie rozumiem po co dodali jakiś dziwny system craftingu, gdzie trzeba zbierać chemikalia i jakiś złom żeby wytworzyć amunicje, apteczki i granaty. Dopasowywanie ulepszeń do broni jest bardzo dobrym pomysłem, ale zbieranie śmiecia tylko po to żeby złożyć kilka sztuk amunicji, którą zaraz wyrzucamy w stronę wroga, z którego z kolei znów leci śmieć jest zwyczajnie zamkniętym kołem niekończącego się wytwarzania i oglądania animacji zdjętego plecaka. W poprzednich częściach człowiek jakoś oszczędzał każdy pocisk, bo znajdowało się tego niezbyt wiele, a tutaj wystarczy kilka puszek i jakichś płyn i już można sobie robić śrut czy naboje snajperskie przy zwykłym stoliku. Apteczki też już nawet nie trzeba oszczędzać bo zebranie kilku grzybów i złomu daje tego ogromną ilość. Jakoś to mało przemyślane i psuje klimat.No ale najgorszy chyba jest sam pomysł bombardowania gracza ogromną ilością dialogów, na które Artem zwyczajnie nie może odpowiedzieć. W 2033 i Last Light historia i narracja były postawione nie tak bezpośrednio w stronę głównego bohatera więc człowiek jakoś przebolał ten brak głosu, ale Exodus się nie patyczkuje i każda postać zwraca się dosłownie w stronę Artema, pyta go o zdanie, krzyczy przez radio o zgłoszenie się czy wymaga odpowiedzi w krytycznych sytuacjach fabuły, a tutaj NIC. Nawet kiedy pojawia się sytuacja zagrażająca życiu bo ktoś np. mierzy do niego z broni, facet nie powie że jest kimś tam i nie ma złych zamiarów tylko stoi i się gapi. Jak dla mnie to największy i najbardziej absurdalny pomysł w całej grze.Grafika jest ładna, fabuła jest dobrze napisana, ale w ogólnym rozrachunku to zwykły średniak, który od połowy staje się strasznie nudny i człowiek błaga o pominięcie dialogów, czego oczywiście się nie da zrobić. Od połowy się zmuszałam żeby to ukończyć i fajne było zobaczyć napisy końcowe, ale szkoda że z przymusu, a nie przyjemności.
ogórekdamian
Ekspert
2021.08.25
Najnowsza odsłona całkiem udana, ale niestety gorsza niż dwie poprzednie części, w których klimat aż wylewał się z ekranu, a w najnowszej części miałem wrażenie, że ten pół odwary świat kompletnie nie pasuje do Metra jedynie ostatnia lokalizacja była całkiem klimatyczna i trzymała w napięciu.+Fabuła spoko, choć niestety bez polotu+/-Całkiem fajna grafika, ale często nierówna i czasami wygląda jak z poprzedniej generacji+Czasami fajne klimatyczna+/-Na najwyższym poziomie bardzo wymagająca, może pewnie przez koszmarne strzelanie.- durna sztuczna inteligencja przeciwników, którzy raz nic nie widzą nawet stojąc od nich od metr, a raz widzą przez ściany. -kolejna część i kolejny raz te Kretyńskie pająki MASAKRA Podsumowując dla miłośników Metra gra obowiązkowa.
Pitplayer
Ekspert
2021.08.19
Właśnie ukończyłem. Bardzo mi się trzecie Metro podobało i może jeszcze sobie do niego wrócę:Plusy:- od strony technicznej w większości same plusy, grafika lokacji jest jedną z najlepszych mijającej generacji choć zdarzają się słabe tekstury, do tego słabo wyglądają twarze większości naszych towarzyszy. RT daje piękne odbicia w wodzie, w innych odbiciach pewnie nie zrobił by dla mnie większej różnicy czy by był, czy by go nie było. Do tego świetne udźwiękowienie no i 60 fps- to czym Metro mocno punktuje na tle wielu post apo czyli klimat - piękny (a właściwie okropny) zaprezentowany świat po zagładzie, zniszczone budynki, brud, tony kurzu, pajęczyn i trupów. Wygląda to naprawdę przekonująco- różnorodne lokacje, wszystkie mi się podobały jedynie pustynia lekko mi nie pasowała choć nie było tak źle jak się spodziewałem, najbardziej mi się podobała skuta lodem końcówka gry, która przyniosła mi na myśl powierzchnie Moskwy z pierwszej części - znów klimat!- całkiem nieźle zarysowane postaci, których jednak los mnie zaczął w dalszej części gdy obchodzić- fabuła jest naprawdę spoko, gra ma wpadające w pamięć zwroty akcji. Exodus fajnie wypada jako gra "drogi"Minusy:- nie napiszę niczego nowego - niemy Artem, przy dzisiejszych standardach gier i tych wszystkich rozmowach w grze jego milczenie wypada dziwacznie. Najbardziej mi zapadła w pamięć rozmowa w której mamy namówić pułkownika żeby zabrać Katię i jej córkę ze sobą i wtedy przychodzą inne postaci i to one przekonują pułkownika, a na koniec gdy jeden z kompanów mówi że świetnie sobie poradziłem z Młynarzem to już ostro śmiechłem.- mimo upgradu na nową generację gdzieniegdzie są słabe tekstury i bardzo rzadko ale jednak zdarzały się doczytywać.- trochę mi brakuje (chyba w całej serii) dobrego strzelania do mutantów, trochę mało jak dla mnie potworów w tych grach, Wiadomo to nie Doom ale jednak wolałbym trochę więcej soczystej rozgrywki w tych FPSachGra bardzo dobra, z jednym dużym minusem i paroma mniejszymi brakami. PS: miałem dobre zakończenie.
MadtPL
Ekspert
2021.05.23
Świetna kontynuacja zachwycająca mocno różniącymi się od siebie klimatycznymi lokacjami. Co prawda powiela pewne klisze postapokaliptycznego świata, ale robi to znakomicie. Ponadto oferuje wciągającą historię pełną emocji, zwłaszcza w końcówce. Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy. Wschodnie postapo jest najlepsze.
gutosaw
Ekspert
2020.11.23
+++ Zakończenie ++ Bardzo dobrze zrobione ciche podejście ++ Zarządzanie ekwipunkiem ++ Motyw przewodni + Dobre zarządzanie zaletami i wadami przeciwników + Aspekt strzelankowy + Różnorodność broni i ulepszeń + Angażująca eksploracja + Klimat gry (szczególnie korytarzowe poziomy) - - - Niemy bohater - - Fatalna jakość tekstur - Główne wątki poszczególnych hubów - Bugi (blokowanie się na obiektach, przenikanie przez nie itp.) - Niewielka różnorodność aktywności w grze - System autozapisów - Niestabilna - Poszczególne etapy gry potrafią się dłużyć - Zbyt małe zagrożenie płynące od mutantów
LilXavi
Ekspert
2020.06.28
Naprawdę bardzo solidna produkcja nie pozbawiona kilku dość dużych wad. --Największym problemem gry jest główny bohater a raczej to że jest on niemy, bardzo cierpi na tym dość fajna historia. --Miejscami problemy z hitboxami przeciwników, co za tym idzie model strzelania mimo ze poprawny wymaga dopracowania. +Wybitne zaprojektowanie map pod absolutnie kazdym względem, Projekty lokacji powalają na kolana (szczególnie na pierwszej mapie) detale.. każdy domek/wrak jest warty odwiedzenia. +Dobrze poprowadzona fabuła ''Drogi''
Legalizex
Ekspert
2020.06.09
Ponad rok zwlekałem z zagraniem w tę grę mimo że jestem fanem zarówno gier jak i książek, ale ostatnio jak gra wyszła na steamie a później usunęli z niej Denuvo to w końcu zagrałem w Gold Edition. I nie żałuję, bo to najlepsza część serii. Myślałem że gra dużo straci przez ten otwarty świat i brak liniowości ale wręcz przeciwnie, super się chodziło po tych mapach i zaglądało w każdy kąt. Do tego w końcu jakiś normalny system moralności i zdobywania dobrego zakończenia a nie jak poprzednie że na końcu wszyscy umierają bo zapomniałeś brzdęknąć na gitarze albo dać żebrakowi 1 nabój. Świetne bronie, crafting, ulepszenia, świetne postacie, mega lokacje, najbardziej podobało mi się Morze Kaspijskie no i świetna fabuła, na końcu niezłe feelsy. Do tego przepiękna grafika a grałem bez RTX to z tymi bajerami które dodaje RTX musi być prześwietny efekt. Grałem na ultra na i5-8600k i GTX 1080 i przez większość czasu miałem powyżej 100 FPS Jak najbardziej polecam, jedna z najlepszych gier w jakie grałem i znowu dała mi hype na Metro, czas chyba poczytać książki innych autorów z uniwersum bo czytałem tylko trylogię Głuchowskiego.
HETRIX22
Ekspert
2019.03.11
Fajna gierka pod względem świata i historii. Za to bieda pod względem gameplayowym. Grafika bardzo dobra, udźwiękowienie nierówne za to dobra ogólna optymalizacja pozwalająca grać ma wysokiej grafice na geforcie 1050ti bez ścinek. Generalnie sama gra to miła przygoda, najlepiej wypada różnorodność map i oddanie klimatu. Najgorsze za to były niesamowicie naiwne dialogi bohaterów, prawie jak z bajek dla dzieci. Sam gameplay też jest uproszczony do niezbędnego minimum: masz broń masz wroga = zabić bądź omiń, nic tutaj więcej nie zrobisz. Metro Exodus to bardziej historia niż gra, nie mniej jednak bardzo miło sie ją oglądało.
wwad
Ekspert
2019.03.05
Gierka pierwsza klasa.Dźwięk i klimat to jak zawsze majstersztyk.Sam świat wygląda bardzo ładnie z wieloma pięknymi malowniczymi wręcz scenami, jednak mimo jego częściowej otwartości mnie wydaje się dość liniowy co w niczym na szczęście nie zmniejsza jakości zabawy.Optymalizacja jest ok gdybym patrzył na benchmark wbudowany w grę pewno zepsuł bym sobie zabawę wyłączając połowę opcji gdy spadki pokazywał nawet do 30FPS a tak olałem go i dałem ultra + hair works + tesselacje i grało się bardzo płynnie w FullHD na GTX 1070. Gra wywaliła mi się może ze 2 razy ale bez znaczących konsekwencji. ( grałem po update 1.0.0.1 ).
BFHDVBfd
Ekspert
2019.02.28
Świetna gra, ale strasznie krótka. Odwiedzając wszystkie pytajniki i robiąc wszystkie misje poboczne i mając dobre zakończenie całość zajęła mi 17h. Niektórzy powiedzą, że to dobry wynik dla FPS, ale mnie to nie obchodzi. Wyżej gościu pisze, że ma 12h na liczniku i jest dopiero w Wołdze. Chłopie nie wiem jak ty grasz, ale chyba zostawiasz gre włączoną i idziesz robić obiad, bo normalny gracz mając tyle na liczniku jest już przynajmniej za połową. Byłem nahajpowany gdy twórcy mówili, że gra jest strasznie olbrzymia, jest to wielka przygoda i że jest dłuższa niż 2 poprzednie części razem wzięte. Myślałem, że to jakiś kolos na miarę RDR2 jeśli chodzi o długość. No cóż, myliłem się.Ogólnie grało się bardzo przyjemnie, grafika świetna, tempo gry dobre, fabuła ok, jednak czegoś zabrakło. Zdecydowanie zbyt mało kontaktu z naszymi kompanami. Anna i Młynarz wychodzą na pierwszy plan, ale reszta to zapchajdziury. A szkoda bo bardzo ich polubiłem, ale brakowało zżycia się z nimi, jak chociażby z członkami naszego gangu w RDR2. Zdecydowaną większość gry chodzimy sami, a Młynarz jak ktoś tam wyżej napisał, wysyła nas na samobójcze misje bez żadnego wsparcia. Ale dlaczego skoro mamy tylu kompanów, którzy praktycznie siedzą na dupie w pociągu i nic nie robią? Nie mówiąc już o tym jak genialnie by było gdybyśmy mogli wybierać z kim chcemy iść na misję.ZA MAŁO misji pobocznych, a jeśli już są to nudy typu przynieś misia, albo gitare. Znowu wracam do tego, że misje byłyby zdecydowanie ciekawsze gdyby jakiś członek załogi szedł z nami i tym samym miał jakąś ciekawą misję dla nas.Większość dialogów strasznie męczy, ale to pewnie przez to że stoimy jak kołki i nic nie mówimy.Cały motyw drogi się gdzieś rozmywa przez długość gry. Trzy duże mapy? Okej, ale zdecydowanie brakuje więcej liniowych misji pomiędzy. W odprawie przed misjami często Artyom mówi, że "jechaliśmy 3 miesiące", no i co z tego skoro gracz i tak tego nie odczuwa? W ciągu tych 3 miesięcy drogi można by było wpleść kilka liniowych misji na jakiś małych mapkach, albo chociaż krótkich scenek w samym pociągu (kłótnia w załodze, naprawa pociągu, cokolwiek?)Pomysł na gre był świetny, ale zabrakło takiej kropki nad i, większego doszlifowania. Może zabrakło budżetu, nie wiem.Przed Exodus powtórzyłem sobie poprzednie części Metro w wersji redux i muszę powiedzieć, że Last Light mi się bardziej podobał. Exodus jest też bardzo dobry, ale po prostu trochę inny.
Bukary
Ekspert
2019.02.21
Właśnie skończyłem grę. Wiem, że #nikogo, ale oto moja krótka ocena poszczególnych etapów:1. Moskwa - 6/10.2. Wołga - 9/10.3. Jamantau - 7/10.4. Morze Kaspijskie - 8/10.5. Tajga - 9/10.6. Martwe Miasto (pierwsza część) - 8/10.7. Martwe Miasto (druga, finałowa część) - 5/10.Cała gra: 8/10. Ogólnie rzecz ujmując, "Metro" jest bardzo nierówne. Końcówka była fatalna. "Exodus" jak najbardziej polecam i chętnie zagram w jakieś dodatki (są planowane?) oraz w kolejną część serii.
deTorquemada
Gracz
2021.05.02
Największym problemem tej gry jest wg mnie niemy bohater. Za dużo dialogów, których musimy tylko wysłuchiwać - zero wczucia się w odgrywaną postać. Nie rozumiem czemu twórcy nie dali możliwości dialogów jak ma to miejsce choćby w Far Cry - lub jeszcze lepiej - dodać nawet szczątkowe opcje dialogowe do wyboru. Nie zaszkodziło by to grze, a dodało by jej wręcz głębi w mojej ocenie.Świat okay, niektóre widoki zapierają dech w piersi - ale co z tego, skoro to wszystko bardzo liniowe i takie ... drewniane/toporne. To chyba wina silnika i pomysłu na grę. Podobało mi się to, że w zasadzie każdy z rozdziałów był trochę inaczej prowadzony - pierwsze dwa to pseudo otwarty świat, dwa kolejne już raczej opowieść gdzie jesteśmy prowadzeni po sznurku do celu. Gra się dzięki temu nie nudzi nie wpada w powtarzalność. Błędem jest też brak w zasadzie otwartego świata tj. - spodziewał bym się tutaj możliwości wyboru gdzie ruszę pociągiem w następną podróż. Wypuszczono graczy z ciasnego Metra do świata który otwarty i tak nie jest.
Charson
Ekspert
2025.07.12
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.10.02
manek23
Ekspert
2023.09.03
kęsik
Ekspert
2023.04.19
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2022.11.29
Bigos-86
Ekspert
2021.01.24
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
SULIK
Ekspert
2020.11.08
ereboss
Ekspert
2020.06.25
Butryk89
Ekspert
2019.03.19
Mikołaj Łaszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2019.03.13
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (107 532)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
89% rekomendacji (173)
Game Informer
Matt Bertz
DualShockers
Ryan Meitzler
IGN
Tristan Ogilvie
Easy Allies
Ben Moore
GameSpot
Michael Higham
Miszeleu Legionista
Raz już przeszedłem, ukończyłem, teraz na nowym GPU postanowiłem odświeżyć moje relacje z Artemem, które są dość oziębłe, bo ten chłop się nie odzywa. Niby żart, ale akurat to jest jednocześnie największy minus z mojej perspektywy dla całej produkcji, dla kontrastu gra jest potężnie przegadana i o dziwo naprawdę nieźle się słucha tego wszystkiego, trochę swojskich pogadanek, mnóstwo przygotowanych dialogów, o misjach, o lokacjach o zwykłych perypetiach bohaterów, a w tym wszystkim tylko GŁÓWNY bohater nie potrafi wydać z siebie dźwięku, beznadziejne rozwiązanie zwłaszcza przy tak dużej ilości obszernych dialogów. To największy minus ode mnie, ale większość to jednak plusy, bo jak już uświadomisz sobie, że Twój bohater nie mówi, to skupiasz się na rozgrywce, a ta jest bajeczna, przede wszystkim feeling strzelania - genialny. Absolutnie genialny. Przypomina ten z poprzednich części, ale jest jeszcze bardziej dokręcony w odczuciu zadawania obrażeń i soczystości. Otwarty świat - rewelacja, nie ma tam typowych nagród za eksplorację jak chociażby w moim ukochanym Falloucie New Vegas czy soulsach, ale też nie czujesz, że tracisz czas, chociaż czasami również i w tej produkcji trafimy na ciekawe znaleziska, choć bardzo rzadko, ale nie będę spojlerował. Grafika - cóż, na najwyższych ustawieniach zwyczajnie zachwyca, dopracowanie detali, poziomu szczegółów i efektów środowiskowych to poezja, gram w ogrom gier, ale to byłaby jedna z wysokich lokat w przypadku osobistego rankingu. Optymalizacja - na moim sprzęcie z włączonym dlss na jakość i 3440x1440 nie leciało chyba nigdy poniżej 60fps, więc komfort gry był jak najbardziej prawidłowy. Długość dyskusyjna, jeśli lubicie jak ja zaglądać pod każdy krzak i sprawdzać po dwa razy każdą lokacje czy znalazłem wszystko co gra ma do zaoferowania, spróbować różnych podejść - cichych i agresywnych, ponapawać się widokiem (tutaj to będzie jak najbardziej zrozumiałe) - to podróż wydłuża się myślę kilkukrotnie. Podsumowując, żeby nie klepać za dużo całym sercem polecam, w grze czuć kunszt twórców, zamysł, dopracowanie i trafione pomysły, jeśli dodatkowo nie czekasz na odpowiedzi ze strony Artema, to kupuj/graj w ciemno, polecam potężnie.
papież Flo IV Senator
Nadal wiele elementów jest do poprawy, ale ta część Metra jest bardziej odważna i bliższa ideału niż poprzednie dwie części. Korytarzowość 2033 i Last Light mocno jednak męczyła, w końcówce miałem uczucie typu "fajne, ale mogłoby się już kończyć". Tutaj etapy korytarzowe nadal istnieją, ale są przeplatane etapami w otwartej przestrzeni i w pociągu, przez co absolutnie nie czułem znużenia. Spędziłem w Exodusie tyle samo godzin co w dwóch poprzednich częściach razem wziętych, a mimo tego uważam, że gra zbyt szybko się skończyła.
Podobnie jest z naszymi towarzyszami. W poprzednich częściach były głównie tłem dla dalszej rozgrywki, tutaj bohaterowie w końcu mają swoją historię i swoje cele. Nie jest to może poziom Rockstara i innych wielkich studiów, bo nie wszystkie rozmowy naszych podróżnych są ciekawe, ale nie wyobrażam sobie tej jazdy pociągiem z postaciami napisanymi tak jak w poprzednich Metrach. Co zabawne, w ogóle nie przeszkadzał mi niemy główny bohater. Poprzednie dwie części już na tyle mnie do niego przyzwyczaiły, że dużo bardziej czułbym się nieswojo gdyby nagle w tej części nauczył się mówić. Jest parę momentów, w których postacie aż wymuszają by Artem się odezwał, ale w poprzednich częściach również takie momenty bywały.
System moralności też został ulepszony. Nadal jest dosyć skomplikowany, ale tu przynajmniej jest czarno na białym wyjaśnione dlaczego masz smutne albo wesołe zakończenie, a nie jak w tamtych grach gdzie zakończenie zależało od miliona mało ważnych czynności.
Fabularnie chyba też wyszło najlepiej z całej trylogii. Dwójka miała świetny początek, ale nie potrafiła tego utrzymać w końcówce. Tutaj początek długo się rozkręca, ale za to od czasu porwania pociągu mamy do czynienia z czymś wyjątkowym... tylko te ostatnie scenki jakieś takie nacechowane hollywoodzkim patosem w cyrylickim wydaniu i to niezależnie od zakończenia.
Poziomy trudności oraz etapy są świetnie zaprojektowane. Gra nie prowadzi za rączkę, jedyną podpowiedzią dla nas jest kompas, a mimo to nie miałem żadnych problemów z odnalezieniem się w danych miejscach. Graficznie również jest wspaniale, choć porównując z paroma grami wydanymi w tym samym okresie, to mógłbym się przyczepić do paru lokacji.
Technicznie za to jest średnio. Glitche i inne techniczne babole potrafiły spowodować, że grę trzeba było wczytać od nowa, a do tutejszego autozapisu nie miałem dużego zaufania. Nieraz zapisywał mi grę w złych momentach (albo i nie robił tego wcale), nie mówiąc już o licznych okienkach mówiących o uszkodzonych zapisach.
I choć w niektórych momentach rzeczywiście byłem Exodusem zawiedziony, to jednak bardzo bym chciał by wielcy twórcy brali przykład z tej gry i nie bali się tworzyć odważnych sequeli lub nowych produkcji. Wiem, że była ona robiona na podstawie książki, ale i tak wyjście tej serii na powierzchnię musiało być czymś ryzykownym patrząc na to, że główną zaletą poprzednich części był niesamowity klimat moskiewskich podziemi. Koniec końców gra się udała i nie straciła na klimacie. Czekamy więc na to, co przyniesie nam kolejna część, bo pewnie znów będzie to coś wyjątkowego.
bartekk25 Legionista
Niestety ale najgorsza część seri duże puste lokacje brak klimatu poprzednich części z wyjątkiem liniowych lokacji za mała różnorodność lokacji uzyskanie dobrego zakończenia to wielka irytacja w porównaniu do Metra Last Light i bardziej monotonny gameplay na plus to muzyka grafika i fabuła
TheItachi123 Legionista
Bardzo nudna, generyczna gra. Gameplay bez polotu.