Data wydania: 10 listopada 2015
Kolejna odsłona popularnego cyklu przygodowych gier akcji, przygotowana ponownie przez odpowiedzialne za udany restart serii studio Crystal Dynamics. Pod względem fabularnym Rise of the Tomb Raider kontynuuje wątki zapoczątkowane w swej poprzedniczce, a my towarzyszymy ponownie młodej, choć twardszej i bardziej bezwzględnej Larze Croft.
GRYOnline
Gracze
Steam
Seria Tomb Raider to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w świecie gier wideo. Po znakomitych kilku pierwszych odsłonach, cykl przeszedł mały kryzys i do łask fanów wrócił w 2013 roku wraz ze znakomitą produkcją zatytułowaną po prostu Tomb Raider. Tytuł sprzedał się w ponad 8 milionach egzemplarzy, więc firma Square Enix dała zespołowi Crystal Dynamics (twórcy całej serii oraz np. Legacy of Kain: Soul Reaver) zielone światło na wyprodukowanie kolejnej odsłony. Tą okazało się być Rise of the Tomb Raider na komputery PC. Gra ukazała się jednak najpierw na konsolach Xbox (360 i One) w listopadzie 2015 roku, a wersja na „blaszaki” pojawiła się na rynku dopiero po kilku miesiącach, co jest właściwie jedyną różnicą pomiędzy tymi wydaniami (nie licząc dużo lepszej oprawy graficznej w stosunku do Xboksa 360).
Rise of the Tomb Raider na platformę PC, PS4 itd. kontynuuje historię opowiedzianą w poprzedniczce. Wydarzenia, jakie miały miejsce na wyspie Yamatai, odcisnęły piętno na bohaterce, czyniąc ją twardszą i bardziej bezwzględną, a zarazem niespokojną kobietą. Tym razem Lara postanawia ruszyć na Syberię tropem tajemniczego Proroka, a jej celem są ruiny miasta Kitież mającego jakoby ukrywać źródło nieśmiertelności. Historia jest związana z badaniami prowadzonymi przez ojca dziewczyny, jego samobójczą śmiercią i zakonem Trójcy - odwiecznych przeciwników Proroka i jego ludu.
Jeśli chodzi o mechanikę rozgrywki w Rise of the Tomb Raider na platformę PC, PS4 itd., twórcy pozostali wierni rozwiązaniom z poprzedniej odsłony. Nadal spore znaczenie odgrywa ciche przemykanie za plecami wrogów i posługiwanie się narzędziami w rodzaju łuku, ale nie brakuje także sekwencji, w których angażujemy się w regularną wymianę ognia. Co istotne, lokacje stały się mniej więcej trzy razy większe – dzięki temu więcej czasu spędzamy teraz na eksploracji, szukając rozmaitych „znajdziek”, jak również zróżnicowanych materiałów rzemieślniczych. Twórcy rozbudowali bowiem mechanikę craftingu, dając możliwość wytwarzania rozmaitych przedmiotów (np. bandaży, koktajli Mołotowa, zatrutych strzał) oraz bardziej kompleksowego ulepszania ekwipunku.
Rise of the Tomb Raider to gra przeznaczona głównie do zabawy samotności. Zaliczenie kampanii na 100% może zająć nawet 40 godzin, ale oprócz niej deweloperzy przygotowali także inne formy zabawy, w tym tryb wytrzymałości, hordę, a także:
Rise of the Tomb Raider dostępne jest w pełnej polskiej wersji językowej, a w Larę Croft wcieliła się znana z poprzedniej odsłony Karolina Gorczyca.
Podobnie jak w przypadku poprzedniej odsłony, tak i tym razem twórcy dołożyli starań, aby zapewnić zapierające dech wrażenia wizualne. Wśród technologicznych nowinek wymienić można chociażby wprowadzenie dynamicznego cyklu dobowego i zmiennych warunków atmosferycznych.
Autor opisu gry: Krzysztof Mysiak
Platformy:
PlayStation 3 Anulowana
Xbox One 10 listopada 2015
PC Windows 28 stycznia 2016
Xbox 360 10 listopada 2015
PlayStation 4 11 października 2016
Producent: Crystal Dynamics / Nixxes Software (PC) / Nixxes Software (X360)
Wydawca: Square Enix
Gry podobne:
24GRY
Seria przygodowych gier akcji TPP, której główną bohaterką jest archeolog Lara Croft. Za sprawą gier wideo, komiksów i filmów, Tomb Raider należy do grona najbardziej rozpoznawalnych marek współczesnej kultury popularnej.
Recenzja GRYOnline
PlayStation 4 w końcu dostało jedną z najlepszych gier 2015 roku. Rise of the Tomb Raider został tu wzbogacony o różne dodatki i nowe tryby gry, więc z miejsca stał się pozycją, którą wypada mieć w swojej bibliotece. Wszystkie dobrze znane zalety tej gry nadal obowiązują, a lepsza tego typu zabawa pewnie będzie miała miejsce dopiero przy okazji premiery kolejnej części.
Recenzja GRYOnline
Rise of the Tomb Raider w wersji na PC działa i wygląda fantastycznie. Mnóstwo różnorakich opcji pozwala komfortowo bawić się nie tylko posiadaczom potężnych maszyn. Nixxes Software należy się uznanie za tak dobrą robotę, ale największe podziękowania powinny być skierowane do ekipy Crystal Dynamics. Pecetowy port nie byłby tak udany, gdyby nie świetny materiał źródłowy.
Recenzja GRYOnline
Rise of the Tomb Raider to gra, która zbudowana jest na solidnym fundamencie pierwszej odsłony cyklu i w tym względzie sprawdza się znakomicie. Niestety, dzięki wprowadzeniu kilku nowości (m.in. mocno zmodyfikowanego craftingu), nie jest to już tak emocjonujący rollercoaster, jakiego doświadczyliśmy podczas pobytu na wyspie Yamatai. Jako kolejna odsłona serii, nowe przygody Lary Croft bronią się, ale w nadchodzącym pojedynku z Uncharted 4 słynna archeolożka wcale nie jest na wygranej pozycji.
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Rise of the Tomb Raider solucja, poradnik to opis przejścia, najlepsze porady, wskazówki, lokalizacja i mapa wszystkich sekretów, znajdźiek oraz poradnik trofeowy. Z nami odnajdziesz w grobowcach wszystkie artefakty, dokumenty i freski.
28 sierpnia 2018
Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.
25 lipca 2018
Gears of War, Forza Horizon, Halo… To świetne gry, ale na nich możliwości Xboksa się nie kończą. Stworzyliśmy listę najlepszych tytułów, w które można zagrać na sprzęcie Microsoftu.
5 kwietnia 2018
Lara Croft to ikona wirtualnej rozrywki. Niestety, nie udało się jej dotąd stać ikoną kina przygodowego, mimo dwóch wysokobudżetowych prób. Alicia Vikander z całych sił stara się udowodnić, że do trzech razy sztuka.
8 września 2016
Siódmego września w Nowym Jorku miała miejsce impreza pod nazwą PlayStation Meeting, na której Sony po raz pierwszy zaprezentowało konsolę PlayStation 4 Pro. Co ona potrafi i czy w ogóle warto zainteresować się tym urządzeniem?
19 lipca 2016
Często narzekamy, że gry są za krótkie i kiedyś było pod tym względem lepiej. Prawda jest jednak taka, że niewielka część graczy w ogóle kończy kupowane przez siebie produkcje, niezależnie od tego, czy są krótkimi strzelaninami czy długimi sandboksami.
Do Xbox Game Pass dołączyły gry Call of Duty: WWII, Little Nighmares 2 i Rise of the Tomb Raider. Są one dostępne do pobrania dla wszystkich subskrybentów bez dodatkowych opłat.
gry
Piotr Doroń
1 lipca 2025 09:25
W ramach lipcowej oferty Amazon Prime Gaming można odebrać 3 ostatnie gry. Jest wśród nich polska perełka Midnight Fight Express.
gry
Maciej Gaffke
25 lipca 2024 21:00
Fala zwolnień w szwedzkiej korporacji Embracer dotknęła również twórców serii Tomb Raider. W wyniku restrukturyzacji ze studiem Crystal Dynamics pożegnać się miało 10 pracowników.
gry
Marcin Przała
8 października 2023 14:20
Po latach dowiedzieliśmy się, ile kosztowała czasowa ekskluzywność Rise of the Tomb Raider. Wszystko dzięki profilowi Fabiena Rossiniego na LinkedInie.
gry
Przemysław Dygas
1 września 2021 09:47
Poznaliśmy zawartość jubileuszowego wydania PS Plus. W lipcu do subskrybentów usługi powędrują trzy tytuły - NBA 2K20, Rise of the Tomb Raider i Erica.
promocje
Agnieszka Adamus
29 czerwca 2020 15:21
Po wycieku pierwszych porównań nowych Radeonów RX 5700, przed czasem pojawiły się także wyniki testów nowych procesorów AMD Ryzen 7 3700X oraz Ryzen 9 3900X. Są one nieco zaskakujące i pokazują, że przewaga układów AMD z benchmarków w grach nie istnieje.
Tech
Konrad Hazi
6 lipca 2019 07:00
Szef firmy Square Enix wyjawił w rozmowie z dziennikarzem serwisu GamesIndustry.biz najnowsze wyniki sprzedaży gier Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider. Wydawca ma powody do zadowolenia.
gry
Kamil Zwijacz
28 listopada 2017 10:26
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy o Rise of the Tomb Raider, na bieżąco uzupełniane kolejnymi nowościami nt. tej przygodowej gry akcji studia Crystal Dynamics. W czternastej aktualizacji piszemy o wersjach na PS4 i PS4 Pro po ich premierach (oceny, specyfikacja techniczna).
gry
Krzysztof Mysiak
2 grudnia 2016 07:30
Jak wynika z danych serwisu SteamSpy, zarówno Rise of the Tomb Raider, jak i XCOM 2 trafiły do bibliotek ponad miliona użytkowników platformy Steam.
gry
Michał Jodłowski
26 października 2016 12:50
Firma Square Enix poinformowała, że gra Rise of the Tomb Raider: 20. Rocznica Serii uzyskała status złotej. Oznacza to, że premiera produkcji – wyznaczona na 11 października – nie powinna być zagrożona. Rocznicowa edycja zawiera nową przygodę, sporo dodatkowej zawartości, a także wydane wcześniej rozszerzenia. Tytuł ukaże się na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4.
gry
Janusz Guzowski
25 września 2016 13:31
Popularne pliki do pobrania do gry Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii.
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.820.0 +19 Trainer - 27 grudnia 2018
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0 - v1.0.668.1 +19 TRAINER - 22 lipca 2016
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.813.4_64 +14 TRAINER - 13 stycznia 2018
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.1013.0 +19 Trainer - 22 listopada 2021
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0 - v1.0.610.1 +13 TRAINER - 10 lutego 2016
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.767.2 +1 TRAINER - 24 stycznia 2017
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.668.1 +5 TRAINER - 18 września 2016
mod Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - Cam Tools for ROTTR - Alternative for Cinematic Tools v.1.1 - 31 marca 2020
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.623.2 +17 TRAINER - 24 lutego 2016
trainer Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - v1.0.668.1 +6 TRAINER #2 - 18 września 2016
Wymagania sprzętowe gry Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-2100 3.1 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 650/Radeon HD 7770 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7-64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-3770 3.40 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970/Radeon R9 290x lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Lista dodatków do gry Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii:
Dodatek
11 października 2016
Akcji
Fabularne rozszerzenie do gry Rise of the Tomb Raider. Gracze po raz kolejny wcielają się w rolę nieustraszonej Lary Croft, a zadaniem, jakie na nich czeka, jest spenetrowanie jej rodzinnej posiadłości. Bohaterka musi bowiem dowieść, że jest prawowitą spadkobierczynią ogromnego majątku, zgromadzonego przez jej przodków. W przeciwieństwie do podstawowej wersji gry, akcja Rise of the Tomb Raider: Blood Ties ogranicza się wyłącznie do posiadłości Croftów. Oprócz trybu fabularnego, w grze pojawia się także specjalny wariant rozgrywki przypominający klasyczną hordę, który nosi miano Lara's Nightmare. Heroina musi w nim bronić posiadłości przed potworami wyjętymi z jej sennych koszmarów, co uskutecznia przy pomocy szerokiego wachlarza broni palnej. Dodatek został wydany zarówno w dystrybucji cyfrowej, jak i w wersji pudełkowej, jako część pakietu Rise of the Tomb Raider: 20 Rocznica Serii. W wersji na PlayStation 4 zaimplementowano obsługę gogli wirtualnej rzeczywistości PlayStation VR.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
26 stycznia 2016
Akcji
Pierwszy z planowanych dodatków fabularnych wchodzących w skład przepustki sezonowej do gry Rise of the Tomb Raider studia Crystal Dynamics. Opracowane przez twórców gry podstawowej rozszerzenie nie wprowadza żadnych zmian zarówno w kwestii oprawy, jak i mechaniki rozgrywki, koncentrując się w całości na całkiem nowej przygodzie Lary Croft. W dodatku Baba Yaga – The Temple of the Witch protagonistka trafia do okrytego złą sławą lasu w poszukiwaniu zaginionej rosyjskiej ekspedycji. Na miejscu okazuje się, że przyjdzie jej stawić czoła prawdziwemu koszmarowi, a za tajemniczymi wydarzeniami kryje się nie kto inny, jak znana ze słowiańskich mitów i legend wiedźma Baba Jaga. W trakcie przygody Lara spotka nieznanych dotąd przeciwników i zwiedzi niedostępną wcześniej lokację, jaką stanowi wspomniany wyżej las z położonym w jego sercu grobowcem. Zestaw nowości w DLC uzupełnia zaś nowy strój bohaterki oraz niedostępny wcześniej łuk.
GRYOnline
Gracze
Lista małych dodatków do gry Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii:
DLC Pakiet 20 Year Celebration 11 października 2016
DLC Remnant Resistance Pack 31 marca 2016
DLC Cold Darkness Awakened 29 marca 2016
DLC The Wilderness Survivor Pack 15 marca 2016
DLC Apex Predator 28 stycznia 2016
DLC Endurance Mode 28 stycznia 2016
DLC Hope's Bastion Pack 28 stycznia 2016
DLC Sparrowhawk Pack 28 stycznia 2016
DLC Tactical Survivor Pack 28 stycznia 2016
DLC The Ancient Vanguard Pack 28 stycznia 2016
DLC The Prophet’s Legacy Pack 28 stycznia 2016
DLC The Siberian Ranger Pack 28 stycznia 2016
DLC Śmiały badacz 22 grudnia 2015
Średnie Oceny:
Średnia z 35 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 7652 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 115075 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2016.10.18
Rise of the Tomb Raider trafiało do kolejnych grup graczy na raty. Teraz do edycji xboksowej i pecetowej dołącza rocznicowa wersja przeznaczona dla posiadaczy PlayStation 4, której przyglądamy się w niniejszej recenzji.
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2016.01.29
Kontynuacja przygód Lary Croft na Xboksie One wypadła znakomicie i udowodniła, że konsola Microsoftu ma w sobie dość mocy, by olśnić oprawą graficzną. Wersja pecetowa pokazuje jeszcze więcej, choć sama rozgrywka nie zmieniła się przecież ani na jotę.
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2015.11.09
Lara Croft powraca. Po świetnym restarcie marki deweloperzy z Crystal Dynamics przygotowali przygodę na Syberii, gdzie młoda bohaterka poszukując źródeł nieśmiertelności musi stawić czoła zagrożeniu ze strony zakonu Trójcy.
stud3nciq
Ekspert
2024.11.20
Niestety, gra jest zauważalnie gorsza od poprzedniej części. Nie będę się silił na recenzencką twórczość bo kto to przeczyta? Po prostu wymienię wady i zalety.ZALETY:- piękna grafika i wspaniałe widoczki. Trudno czasem uwierzyć że to gra z 2015 roku - w sumie jedyne czego jej brakuje to - tak jak w poprzedniku - bardziej szczegółowe tekstury.- ponownie dostajemy dużo świetnie zrealizowanych scenek przerywnikowych. Wyglądają one bardzo naturalnie i dobrze się je ogląda.- półotwarta konstrukcja świata zakłada bardzo dużą swobodę eksploracji. Nikt nas nie ciśnie o parcie do przodu - z jednej strony wybija to z klimatu bardzo skutecznie, z drugiej - pozwala skupiać się na eksploracji grobowców. Sama eksploracja również została rozwinięta - znajdujemy teraz monolity i dokumenty które pozwalają rozwijać znajomość języków i odczytywać coraz bardziej skomplikowane monolity ze wskazówkami co do umieszczenia przedmiotów.- mocno rozwinięto mechaniki znane z poprzednika. Surowców jest teraz kilka rodzajów, bardzo mocno powiększono arsenał umiejętności Lary oraz arsenał pukawek do eliminacji przeciwników. Zwiększyła się też liczba wyznań i znajdziek - są one dużo bardziej sensowne i dają konkretne korzyści. W końcu dostaliśmy system leczenia, chociaż Lara nadal nie posiada paska wytrzymałości.- pojawił się handlarz od którego można kupować przedmioty za znajdowane starożytne monety. Co prawda jego oferta jest uboga i mało przydatna, ale dobrze że w ogóle jest.- więcej grobowców i są one ciekawiej zrobione niż poprzednio, chociaż nadal daleko im do doskonałości. Ale przynajmniej teraz trzeba choć trochę ruszyć głową, a nagroda jest warta wysiłku. Poprzednio dostawaliśmy materiały do craftingu i czasem mapę rozmieszczenia znajdziek, tutaj nagrodą jest nowa, czasem bardzo przydatna umiejętność.- fabuła może nie jest najwyższych lotów, ale zadbano o jej bogate rozwinięcie - w trakcie gry można znaleźć bardzo dużo dokumentów i nagrań które pozwalają prześledzenie losów różnych ludzi i frakcji. Są one bardzo klimatycznie zrobione i czyta się je/słucha z wielką przyjemnością.- nie ma już tych przeklętych QTE-sów które tak mocno napsuły mi krwiWADY- GIGANTYCZNA ilość błędów, glitych i craschów. Ogrywałem wersję w pełni spatchowaną, ze wszystkimi DLC - a i tak kilka razy wpadłem pod mapę, zglitchowałem się tak że fabuła się zacięła i musiałem wczytywać grę (wystarczyło skoczyć kawałek w prawo, czego twórcy nie przewidzieli - i skrypt przerywnika się nie uruchamiał). Zdarzało się, że moi przeciwnicy głupieli i przyjmowali T-pose po rozpoczęciu strzelaniny, co pozwalało bezkarnie ich wystrzelać. Jako ukoronowanie całości - gra wywalała się w samym środku finałowej cut-scenki z powodu błędu DirectX 12 i musiałem odpalać w trybie DX11 oraz powtórzyć całą finałową sekwencję. To po prostu jakaś żenada, tu jest gorzej niż we wczesnej wersji Cyberpunka!- nie można przewijać cut-scenek, można je tylko pomijać w całości. W świetle powyższego błędu z wywalaniem się w trakcie cut-scenki jest to ogromna wada.- fabuła jest ogólnie co najwyżej średnia. Mamy powtórkę poprzednika, z kilkoma modyfikacjami. Wprowadzono na chybcika tajemniczą organizację - brakuje tu odpowiedniego wprowadzenia i budowania napięcia. W poprzedniej części byli ledwo wspomnieni, tutaj spadają z nieba i już. Zwroty akcji są sztampowe i ograne do bólu. W ogóle nie zaskakują ani nie szokują - zbyt wiele razy już je widziałem w innych produkcjach.- klimat prawie od razu leci na pysk i gra staje się zwykłą nawalanką z elementami akrobacji. Jeśli ktoś się nastawiał na doznania znane z poprzednika, to będzie mocno zawiedziony. Tu od prawie samego początku jest za dużo walki, za dużo wybuchów i akcji. Już w poprzedniku z tym przesadzono, a tutaj to weszło na nowy poziom przegięcia.- wymuszony backtracking - do pewnych miejsc się nie dostaniesz dopóki nie odblokujesz przedmiotu lub umiejętności w dalszych lokacjach, w dalszej części gry.- wiele elementów zostało zablokowanych sztucznie - nie da się wspiąć w miejsca, z którymi problemu nie powinno być bo twórcy umyślili sobie jedyną słuszną drogę i zablokowali wszystkie pozostałe.Przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki warto przejść DLC "Więzy Krwi" który zapoznaje gracza z historią rodziców Lary i z poszukiwaniami prowadzonymi przez jej ojca, które prowadzą nas do głównej fabuły.Ogólnie - gra jest dobra. Tylko dobra, nie jest w żadnej mierze wybitna i już do niej raczej nigdy nie wrócę. Poprzednik miał to COŚ, miał momenty i zdarzenia które naprawdę zapadały w pamięć - tutaj tego już niestety nie ma.
papież Flo IV
Ekspert
2022.11.03
Technicznie to nadal dobry Tomb Raider, ładna kontynuacja nowej trylogii. Graficznie nadal cieszy oko, szczególnie lód. Szkoda jedynie tego, że momenty destrukcji słabo na tym ładnym tle wyglądają. Natomiast fabularnie co tu się stało to ja nie wiem.W poprzedniej części wszystko się opierało na kwestii przetrwania i to nakręcało całą historię. Tutaj nadal ten survival jest, ale większą wagę gra opiera na typowym znalezieniu skarbu i nawet bardzo mnie to ucieszyło. Problem w tym, że twórcy absolutnie sobie z tym nie poradzili. Co chwila jesteśmy faszerowani oklepanymi schematami nudnego blockbustera, a tu jakieś zdrady rodzinne, nawiązania do przeszłości, nagłe zwroty akcji, których z łatwością można się spodziewać w danych momentach... Nic, co mnie mogłoby zaskoczyć. Oczywiście to wszystko doprawione jest wieloma głupotami (szyba kuloodporna rozwalona tak o gaśnicą, naprawdę Laro?). Główni bohaterzy również nieciekawi, tylko ten Jacob utkwi mi w pamięci przez podobieństwo do Keanu Reevesa. Słaby dubbing też niestety nie pomaga.
czorny50
Ekspert
2022.02.18
Moja ocena 6.5W poprzednią cześć grałem dwa lata temu i albo już nie pamiętam, albo obie czyści nie mają wspólnego punktu zaczepienia bo nie wychwyciłem w ogóle żadnych nawiązań do pierwowzoru. Nie da się jednak zaprzeczyć że fabuła i postacie są tutaj lepiej napisane. Choć polski dubbing dalej jest trochę sztywny to miło że znajdowane dzienniki czytane są przez różnorakich lektorów Wydaje mi się że zostało także poprawione- sztuczną inteligencje przeciwników (próby zastraszania, oflankowania, atak podczas naszego przeładowania, wypędzanie zza osłon granaty itd )- skradanie ( duża większość walk można załatwić po cichu )-obozowanie ( chyba wszystko to było w jedynce ale teraz przy tym mrozie aż ciągnie do ciepła )Będąc przy zimie, bardzo nie przepadam za ta porą roku, ale tu z nieznanych mi powodów zostało zrobione to dobrze i nie czułem dyskomfortu wszechobecnym zlodowaceniem. Świetnym zabiegiem jest wprowadzanie w pewnym punkcie geotermalnej doliny gdzie mamy regularna wiosnę oraz ludzi w niej zamieszkujących. Wiem że zbluźnię, ale pierwsze skojarzenie jakie mi przyszło do głowy to klimat Jarkendar z Gothica II - otwarta lokacja z wioską i ruinami, mini questy i wyzwania.Podczas wczytywania oprócz ogólnych podpowiedzi mamy tak zwany dziennik Lary w którym opisuje ostatnie wydarzenie i bieżące cele. Trochę irytujące jest jednak czas oczekiwania szybkiej podróży. Model wraz z krągłościami Pani Croft jest przyjemy dla męskiego oka. Widać że twórcy naprawdę skupili się nad animacją jej włosów. Pozostałe animacja są niezłe choć trochę czuć że Lara płynie po podłożu To co mnie boli w dołku to częste dość brutalne upadki tej dziewczyny oraz nierzadka kąpiel w tej lodowatej wodzie – jak sobie przypominam to ciarki mam plecach.Jest widoczny progres, ale osobiście w moim prywatnym rankingu nie wybija nie poza średniaka
Harry M
Ekspert
2021.12.06
Grę ukończyłem w 17h na poziomie trudności "Twardziel" w 86%.Bardzo wciągająca gra z ciekawą rozgrywką.Przede wszystkim podobała mi się konstrukcja świata/poziomów (podobnie jak w poprzedniej części), która trochę przynosi na myśl gry typu "metroidvania" - oczywiście nie jest to w pełni tego typu gra, ale pojawią się okazjonalny (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) backtracking, gdzie odkrywamy nowe obszary w odwiedzonych już miejscach, dzięki zdobyciu nowego ekwipunku.Apropo ekwipunku, podobają mi się wszelkie "wizualna" związane z Larą. Oprócz tego że to po prostu ładnie wymodelowana dziewczyna, zadbano także o szczegóły takiej jak pojawiający się brud czy krew na jej ciele (który jest zmywany przy wskoczeniu do wody) oraz wszelkiego rodzaju rany. Nawet ulepszanie broni i ekwipunku jest widoczne w ich modelach - bardzo to zwiększa imersję.Graficznie jest przepięknie. Na moim GTX 960, grałem na wysokich/bardzo wysokich ustawieniach i dosłownie co chwilę trzaskałem screenshoty. Nie tylko sama Lara prezentuje się świetnie, ale i całe lokacje - szczególnie te ośnieżone lub skute lodem.Samo strzelanie w grze wypada OK - jest kilka broni do wyboru, jak i wspaniały łuk terminatora, Same etapy wspinaczkowe są zdecydowanie ciekawsze, ale zdarza się tutaj kilka błędów (nie raz Lara skoczyła w przepaść pomimo tego że trzymałem inny klawisz kierunku). Świetne są oskryptowane etapy akcji - jest efektownie i widowiskowo i są one po prostu bardzo emocjonujące.Warto pochwalić także udźwiękowienie gry - Lara skomentuje każdy znaleziony przez nas obiekt, a wszelkim znalezionym dokumentom zawsze towarzyszy głos danej postaci.Fabuła jest niestety dosyć średniawa - nie odpycha do siebie, ale momentami ciężko ją brać na poważnie. Mimo wszystko fajnie śledzi się całą przemianę Lary na przestrzeni całej gry.Prawdę powiedziawszy, to co najbardziej mi się w grze nie podobało, to swojego rodzaju "polityka wydawnicza". Grę ograłem w edycji 20-lcia, zawierającej wszystkie wydane DLC. Na początku gry, Lara tworzy prosty, prowizoryczny łuk do polowań, ale magicznie "dzięki" DLC już mogę go wymienić na zaawansowany łuk bloczkowy. Trochę później Lara znajduje stary rewolwer, który ponownie, magicznie mogę wymienić na dużo lepszy pistolet maszynowy. Podczas gry można zdobywać nowe stroje i tutaj na przykład już na samym początku można ubrać strój z DLC dający potężne bonusy i znacznie ułatwiający rozrywkę, mocno psując balans. Ja wiem że to takie głupotki, ale strasznie mnie takie sprawy wybijają z imersji plus czuję jakbym grał w grę nie tak jak tego chcieli deweloperzy gry (a bardziej wydawcy), przez co nie raz sprawdzałem w internecie które elementy gry pochodzą z DLC i specjalnie ich nie używałem. Oby takich DLCków gry miały coraz mniej.Zdecydowanie grę polecam, szczególnie na wyższym poziomie trudności bo i tak jest dosyć łatwa a naprawdę wciąga.EDIT; Wśród tych 17h jest też zawarte DLC Baba Yaga - nie wiem po co to dodali do gry. Nic nowego ani ciekawego to nie wprowadza, a fabularnie jest tak głupie, że mogłoby odepchnąć od całej gry.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Dla mnie to kolejna znakomita część TR. Rozumiem argumenty, że to właściwie znów to samo co poprzednik z 2013 roku, ale mnie niezbyt przekonują - co z tego skoro gra dalej sprawia tyle przyjemności, a i jest na czym oko zawiesić, bo grafika jest bardzo ładna. Jeszcze nie czuję żeby mi się to przejadło - nie wiem jednak jak zareaguję na Shadow...Fabularnie jest dosyć ciekawie. Czuć, że starano się o rozmach w tej historii. Oczywiście jest ona bardzo filmowa (zresztą nie brak tutaj cutscenek, być może jest ich nawet za dużo), a przez to niejednokrotnie trochę przesłodzona, sztampowa. Ale ostateczne jej zakończenie mnie przynajmniej usatysfakcjonowało. Być może w dużej mierze przez to, jak bardzo epickie było (chyba nie zaprzeczycie?) i wcale nie takie łatwe.Jak już wspomniałem grafika jest bardzo ładna i to nawet nie na najwyższych detalach. Lokacje są zmyślnie zaprojektowane, a poza tym nie brak pięknych widoków. Animacje są płynne i bardzo rzadko zdarzały mi się jakiegokolwiek rodzaju bugi. Fajnie poruszają się zarówno wrogowie jak i zwierzęta. Tych pierwszych obdarzono całkiem niezłym IQ. Fajnie porusza się też Lara chociaż wkurzające może być to jak niektóre dłuższe skoki są ewidentnie sztucznie przeciągnięte tak aby złapała się jednak tej wystającej krawędzi.Podobnie jak w poprzedniku, zamiast bezpośredniej wymiany ognia z wrogiem, mamy możliwość załatwienia wszystkiego po cichu. Tym razem możliwości co do tego jest jeszcze więcej, można zrobić to na wiele różnych sposobów. Wymiany ogniowe też prezentują się okazale. Broni jest sporo i można je znacznie ulepszać. Z małych minusów, to miałem jedynie wrażenie, że nie czuć odpowiedniej różnicy z korzystania z nich. Jeśli chodzi o zręcznościowe aspekty, to tradycyjnie dodano Larze kilka umiejętności - nie będę ich wymieniał, powiem tylko, że wszystko sprawdzają się co najmniej dobrze.Gra jest na tyle dobrze zaprojektowana, że każdy wtajemniczony gracz nie będzie miał problemu z osiągnięciem 100% lub bardzo bliskim zbliżeniem się do tej granicy. Ja miałem problem jedynie z trzema "znajdźkami" i musiałem się posiłkować filmami na YT żeby je zdobyć. A do zbierania jest wiele... jeszcze więcej niż w TR dlatego trzeba się trochę namęczyć żeby osiągnąć tą magiczną barierę. Ale dla mnie to przyjemna sprawa.Cały mechanizm zbierania surowców, wytwarzania przedmiotów, ulepszania wyposażenia - wszystko to działa bez zarzutów, a jeszcze lepiej pokazuje swoją moc w ciekawym trybie wytrzymałościowym, który również polecam.Na koniec wspomnę o grobowcach. Te zawsze były dla mnie najprzyjemniejszym smaczkiem w nowych TR i teraz nie było inaczej. Każdy z grobowców ma swój własny, unikalny klimat i jakąś zagadkę do rozwiązania żeby dostać się do skarbu. Większość jest może i prosta, ale i tak miło się je przechodzi. Aż szkoda, że tych grobowców nie było jeszcze więcej, ale 9 wcale nie krótkich lokacji to też nie mało, prawda?Podsumowując, Rise of the Tomb Raider dla mnie to faktycznie część bardzo podobna do poprzednika jeśli chodzi o gameplay, lecz jeszcze BARDZIEJ ROZBUDOWANA, z jeszcze większym rozmachem i epickością i zwyczajnie ulepszona w niemal każdym aspekcie (kwestia sporna jedynie w fabule).
n0rbji
Ekspert
2020.12.30
Świetna! Ciekawa fabuła, bardzo ładnie zrobione lokacje i zapierające dech w piersi piękne widoki. Sporo akcji jak i odkrywania grobowców. Już ostrzę sobie zęby na kolejną część czyli Shadow of Tomb Raider :)
mastarops
Ekspert
2019.06.16
Grałem w pierwszego TR kilkanaście lat temu, i w nową trylogię. To jak na razie jest najsłabsza cześć. To niby Lara Croft, ale w rozgrywce bardziej John Rambo. Ta panna jest szalona, ona powinna być na lekach w szpitalu być, a nie wolności mordując. Mam nadzieję, że kolejne przygody będą bardziej w stylu Tomb Ridera z przed lat. Fabularnie gra nie ma sensu.Ocena ogólnie na plus bo sama rozgrywa jest ok.
Michal_Skowron
Ekspert
2018.04.28
Grę ukończyłem ale nie na 100%. Po ukończeniu fabuły która mnie wciągnęła nie chciało mi się wracać do poprzednich lokacji. Grafika, dźwięk i grywalność na najwyższym poziomie. Jak ktoś lubi akcje z przygodą to gra godna polecenia!! Czekam na następną część!!
Szugob
Ekspert
2018.03.26
Lara rozpisana przez Rhiannę Pratchett mierzy się z dziedzictwem ojca, aby uzyskać samodzielność - brzmi autotematycznie! Gra jako popowa mikstura konwencji.
SULIK
Ekspert
2018.03.23
Właśnie udało mi się ją ukończyć, jest super.Wszystkie elementy wspinania się, przechodzenia różnymi ścieżkami, czy zagadki logiczne super.Najbardziej oczywiście podobały mi się oskryptowane akcje biegowe, gdzie w ostatniej chwili trzeba skakać lub czegoś unikać, wszystko się trzęsie i załamuje, a my w środku akcji - bardzo fajnie zrobione, podoba mi się.Nie podoba mi się natomiast strzelanie. Niestety albo ja wyszedłem z wprawy, albo coś popsuło się od ostatniej części.Kwestię szukania znajdziek oraz wyzwań sobie odpuściłem na bliżej nie określone później, któremu bliżej nigdy niż kiedyś.
Charson
Ekspert
2018.03.07
Rise of The Tomb Raider 2016: 7,5/10Grę przeszedłem na poziomie trudności "Tomb Raider", nie doświadczyłem piekna całej grafiki gdyż grałem na średnich ustawieniach i rozdzielczości 1920x1080.Odnośnie gry to fabuła jest gorsza jak z poprzedniej części (Tomb Raider 2013), ale gra sie bardzo przyjemnie, polski dubbing jest taki raczej średnio-dobry. Klimat jak zawsze na plusie, muzyka też. Tylko zakończenie gry nie bardzo mi sie spodobało, w grze nie napotkałem bugów to jest wielki plus, grywalność przednia. Teraz tylko czekać na kolejną część! (jeśli wyjdzie) Polecam każdemu graczowi, bo naprawde warto zagrać.
Vlad Tepes
Ekspert
2016.12.26
Powyższe problemy nieaktualne - znalazłem rozwiązanie. Podstawową wersję gry właśnie skończyłem po jakiś 30h na poziomie tomb raider z wynikiem 100% - jest to całkiem przyjemna gra o zbieraniu znajdziek ;) Sam system walki raczej tu nie jest doskonały, ale właśnie rozwiązywanie zagadek, zaliczanie kolejnych zadań i wyzwań, rozwijanie postaci i sprzętu oraz zbieractwo było chyba najprzyjemniejszą stroną gry. Daję tu mocne 8,5!
zjazd
Ekspert
2016.02.03
Więcej tego samego co było w TR z 2013r. Może przesadzili ze znajdźkami odrobinę, bo dosłownie na każdym kroku jest coś do znalezienia. Dokumenty do czytania dość ciekawe, chociaż sama historia jest dość słaba i raczej tylko tło do fajnego gameplayu. Trzeba zaznaczyć świetną grafikę, ale co za tym idzie wyższe wymagania niż przeciętne.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Bigos-86
Ekspert
2023.12.18
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.10.02
Damian Stróżek
GRYOnline.pl Team
2022.03.21
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
ogórekdamian
Ekspert
2018.04.28
MarcinB323
Ekspert
2017.08.18
Adrian Werner
GRYOnline.pl Team
2017.04.09
kęsik
Ekspert
2017.03.22
manek23
Ekspert
2017.03.09
Paweł Kosiński
GRYOnline.pl Team
2017.02.24
zvr
Ekspert
2016.06.19
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Norbert Jędrychowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.28
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.24
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.16
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.02.10
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (115 075)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
stud3nciq Pretorianin
Niestety, gra jest zauważalnie gorsza od poprzedniej części. Nie będę się silił na recenzencką twórczość bo kto to przeczyta? Po prostu wymienię wady i zalety.
ZALETY:
- piękna grafika i wspaniałe widoczki. Trudno czasem uwierzyć że to gra z 2015 roku - w sumie jedyne czego jej brakuje to - tak jak w poprzedniku - bardziej szczegółowe tekstury.
- ponownie dostajemy dużo świetnie zrealizowanych scenek przerywnikowych. Wyglądają one bardzo naturalnie i dobrze się je ogląda.
- półotwarta konstrukcja świata zakłada bardzo dużą swobodę eksploracji. Nikt nas nie ciśnie o parcie do przodu - z jednej strony wybija to z klimatu bardzo skutecznie, z drugiej - pozwala skupiać się na eksploracji grobowców. Sama eksploracja również została rozwinięta - znajdujemy teraz monolity i dokumenty które pozwalają rozwijać znajomość języków i odczytywać coraz bardziej skomplikowane monolity ze wskazówkami co do umieszczenia przedmiotów.
- mocno rozwinięto mechaniki znane z poprzednika. Surowców jest teraz kilka rodzajów, bardzo mocno powiększono arsenał umiejętności Lary oraz arsenał pukawek do eliminacji przeciwników. Zwiększyła się też liczba wyznań i znajdziek - są one dużo bardziej sensowne i dają konkretne korzyści. W końcu dostaliśmy system leczenia, chociaż Lara nadal nie posiada paska wytrzymałości.
- pojawił się handlarz od którego można kupować przedmioty za znajdowane starożytne monety. Co prawda jego oferta jest uboga i mało przydatna, ale dobrze że w ogóle jest.
- więcej grobowców i są one ciekawiej zrobione niż poprzednio, chociaż nadal daleko im do doskonałości. Ale przynajmniej teraz trzeba choć trochę ruszyć głową, a nagroda jest warta wysiłku. Poprzednio dostawaliśmy materiały do craftingu i czasem mapę rozmieszczenia znajdziek, tutaj nagrodą jest nowa, czasem bardzo przydatna umiejętność.
- fabuła może nie jest najwyższych lotów, ale zadbano o jej bogate rozwinięcie - w trakcie gry można znaleźć bardzo dużo dokumentów i nagrań które pozwalają prześledzenie losów różnych ludzi i frakcji. Są one bardzo klimatycznie zrobione i czyta się je/słucha z wielką przyjemnością.
- nie ma już tych przeklętych QTE-sów które tak mocno napsuły mi krwi
WADY
- GIGANTYCZNA ilość błędów, glitych i craschów. Ogrywałem wersję w pełni spatchowaną, ze wszystkimi DLC - a i tak kilka razy wpadłem pod mapę, zglitchowałem się tak że fabuła się zacięła i musiałem wczytywać grę (wystarczyło skoczyć kawałek w prawo, czego twórcy nie przewidzieli - i skrypt przerywnika się nie uruchamiał). Zdarzało się, że moi przeciwnicy głupieli i przyjmowali T-pose po rozpoczęciu strzelaniny, co pozwalało bezkarnie ich wystrzelać. Jako ukoronowanie całości - gra wywalała się w samym środku finałowej cut-scenki z powodu błędu DirectX 12 i musiałem odpalać w trybie DX11 oraz powtórzyć całą finałową sekwencję. To po prostu jakaś żenada, tu jest gorzej niż we wczesnej wersji Cyberpunka!
- nie można przewijać cut-scenek, można je tylko pomijać w całości. W świetle powyższego błędu z wywalaniem się w trakcie cut-scenki jest to ogromna wada.
- fabuła jest ogólnie co najwyżej średnia. Mamy powtórkę poprzednika, z kilkoma modyfikacjami. Wprowadzono na chybcika tajemniczą organizację - brakuje tu odpowiedniego wprowadzenia i budowania napięcia. W poprzedniej części byli ledwo wspomnieni, tutaj spadają z nieba i już. Zwroty akcji są sztampowe i ograne do bólu. W ogóle nie zaskakują ani nie szokują - zbyt wiele razy już je widziałem w innych produkcjach.
- klimat prawie od razu leci na pysk i gra staje się zwykłą nawalanką z elementami akrobacji. Jeśli ktoś się nastawiał na doznania znane z poprzednika, to będzie mocno zawiedziony. Tu od prawie samego początku jest za dużo walki, za dużo wybuchów i akcji. Już w poprzedniku z tym przesadzono, a tutaj to weszło na nowy poziom przegięcia.
- wymuszony backtracking - do pewnych miejsc się nie dostaniesz dopóki nie odblokujesz przedmiotu lub umiejętności w dalszych lokacjach, w dalszej części gry.
- wiele elementów zostało zablokowanych sztucznie - nie da się wspiąć w miejsca, z którymi problemu nie powinno być bo twórcy umyślili sobie jedyną słuszną drogę i zablokowali wszystkie pozostałe.
Przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki warto przejść DLC "Więzy Krwi" który zapoznaje gracza z historią rodziców Lary i z poszukiwaniami prowadzonymi przez jej ojca, które prowadzą nas do głównej fabuły.
Ogólnie - gra jest dobra. Tylko dobra, nie jest w żadnej mierze wybitna i już do niej raczej nigdy nie wrócę. Poprzednik miał to COŚ, miał momenty i zdarzenia które naprawdę zapadały w pamięć - tutaj tego już niestety nie ma.
Kalem Chorąży
Tomb Raider z 2013 podobał mi się nieco bardziej, ale tutaj też jest rewelacja. Szkoda że nie ma więcej tego typu gier. Ta była wybitna,
Darron93 Chorąży
Długo zastanawiałem się na tym tytułem, gdyż pierwsza część z nowej serii Tomb Raider była całkiem dobra i końcu przełamałem się na PS5 jak dowiedziałem się, że gra posiada tryb stałych 60fps (niestety kosztem niższej rozdzielczości, ale do przeżycia).
Ciekawa dynamiczna i dosyć urozmaicona rozgrywka, prosty aczkolwiek przyjemny rozwój postaci oraz ekwipunku. Moim zdaniem gra posiada dobry balans pomiędzy eksploracją a walką. Swoją drogą walka jest na dobrym poziomie. Gra prezentuje niezła oprawę audio-wizualną i ciekawą kampanię, którą ukończyłem w ok 13h na poziomie normalnym.
Polecam i powoli przymierzam się do kolejnej części z nowej serii Tomb Raider (chociaż może z tym poczekam do sylwestra :D).
Krypta76 Generał
Admin Senator
Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii - recenzje graczy