Data wydania: 12 września 2013
Trzecia część cyklu pierwszoosobowych strzelanin (FPS), realistycznie przedstawiających współczesne pole walki. Akcja ArmA III osadzona została w niedalekiej przyszłości. Konflikt na Bliskim Wschodzie mocno osłabił siły NATO. Kluczowe znaczenie dla stabilizacji w tej części świata odgrywa niewielka wysepka na Morzu Śródziemnym, gdzie toczą się wydarzenia przedstawione w fabularyzowanej kampanii trybu jednoosobowego.
GRYOnline
Gracze
Steam
Studio Bohemia Interactive wyspecjalizowało się w produkcji taktycznych FPS-ów, odznaczających się dużym realizmem w przedstawieniu współczesnego pola walki. ArmA III to kolejna odsłona cyklu zapoczątkowanego w 2006 roku. Twórcy gry pozostali wierni platformie PC, jednocześnie wprowadzając szereg innowacji technologicznych, w tym następną generację silnika graficznego Real Virtuality.
Akcja ArmA III osadzona została w niedalekiej przyszłości. Po latach intensywnych działań wojennych na Bliskim Wschodzie, Europa staje się ostatnim bastionem dla osłabionych sił wojskowych NATO. Dowództwo Paktu upatruje szansy na zmianę sytuacji w desperackiej misji daleko na tyłach wroga. Niewielka wyspa na Morzu Śródziemnym skrywa militarny sekret, który może mieć kluczowe znaczenie dla losów toczącego się konfliktu. Na miejsce wysłani zostają żołnierze jednostki specjalnej oraz badacze. Rozpoczyna się operacja o kryptonimie „Magnitude”. Czescy deweloperzy nie zapomnieli też o miłośnikach starć multiplayer. Dedykowane serwery (odrębnie dla systemów Windows i Linux) umożliwiają zabawę zarówno w trybie rywalizacji jak i kooperacji.
Twórcy gry postawili sobie zadanie, by dać graczom możliwie dużą swobodę działania. Ma to swoje odzwierciedlenie chociażby w bogatych opcjach indywidualizacji umundurowania czy uzbrojenia. W porównaniu z poprzednimi odsłonami serii ArmA III oferuje także większy wachlarz dostępnych broni i pojazdów. Gracze mogą kierować różnego rodzaju samolotami, helikopterami, pojazdami kołowymi a nawet statkami. Twórcy poprawili interfejs użytkownika, dzięki czemu jest on znacznie łatwiejszy w obsłudze. Jednocześnie nie zostało to osiągnięte przez uproszczenie mechanizmów rozgrywki. Wszystkie opcje i funkcje wciąż są dostępne. Teraz po prostu korzystanie z nich jest prostsze. Po raz pierwszy w historii serii pojawiają się również misje podwodne.
Za stronę wizualną ArmA III odpowiada czwarta generacja silnika graficznego studia Bohemia, korzystająca m.in. z technologii PhysX. Pozwoliło to znacząco podnieść symulacyjny charakter rozgrywki, jednocześnie zapewniając lepszej jakości animacje. Ponadto nowa technologia umożliwiła wprowadzenie olbrzymiej skali map. Udostępnione graczom tereny przekraczają 320 kilometrów kwadratowych. Otoczenie w grze odwzorowane zostało na podstawie autentycznego wyglądu jednej z wysp na Morzu Śródziemnym z dużą dbałością o detale geograficzne. Twórcy zadbali także o narzędzia dla moderów. W oparciu o intuicyjnie prosty w obsłudze edytor gracze mogą tworzyć własne misje i scenariusze.
Autor opisu gry: Aleksander Kaczmarek
9GIER
Seria taktycznych strzelanek TPP/FPP, z wyraźnie zarysowanymi elementami symulacyjnymi. Marka rozwijana jest przez czeskie studio Bohemia Interactive.
Recenzja GRYOnline
Trzecia ArmA zajmowała mi ostatnie miesiące, a wersja finalna wzbudziła we mnie skrajne emocje. Z jedne strony zachwyt „skokiem cywilizacyjnym”, jaki wykonała nowa odsłona serii w wielu kwestiach techniczno-gameplayowych, z drugiej rozczarowanie ubogą zawartością. ArmA III nie jest jednak typową strzelanką, w której brak kampanii jest dyskwalifikujący, bowiem to byt żyjący dzięki społeczności. Szkoda jednak, że gracze dostali tak mało do dyspozycji przy tworzeniu misji i modów. Miało być rewelacyjnie, wyszło tylko obiecująco.
Aktualizacja: 13 września 2019
Poradnik do gry Arma III stanowi rozbudowane kompendium wiedzy na temat tego trudnego i wymagającego tytułu. Znajdziesz w nim wszystkie najważniejsze informacje na temat mechaniki rozgrywki oraz szczegółowy opis dostępnych w grze misji.
14 lipca 2025
Pyszna kuchnia, dobre piwo i kultowe kreskówki to nie wszystko, co mają do zaoferowania nasi południowi sąsiedzi. Czesi od wielu lat tworzą gry, którymi zachwycają się miliony osób. Poznajcie najlepsze czeskie produkcje.
15 czerwca 2025
Realistyczne shootery nie wybaczają błędów i dostarczają emocji, jakich nie można znaleźć w innych rodzajach strzelanek. Dlatego łapcie za broń, wkroczcie na pole walki i sprawdźcie, czy potraficie myśleć jak prawdziwy taktyk.
20 października 2021
Trudne, realistyczne strzelanki są nieco niszowym gatunkiem gier, ale w porównaniu do najpopularniejszych tytułów AAA, oferują nieporównywalnie więcej różnorodności i doświadczeń. Może warto się przekonać i dać im szansę?
3 października 2021
Snajperski karabin z lunetą znajdziemy niemal w każdej strzelance. Poczuć się jak snajper można jednak tylko w niewielu tytułach. Oto 7 gier wykorzystujących wspomnianą broń w najciekawszy i najbardziej satysfakcjonujący sposób.
8 maja 2021
Strzelać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej - zwłaszcza na ekranie komputera, bo o „brońkach” w grach wiemy niemal wszystko. Ile z tej wiedzy ma jednak oparcie w rzeczywistości? Rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami o broni palnej w grach!
Ukazała się aktualizacja 2.20 do taktycznej strzelanki Arma 3. Patch koncentruje się na poprawieniu optymalizacji gry.
gry
Adrian Werner
20 czerwca 2025
Nastał moment na który fani Arma 3 czekali ponad 11 lat. Wersja beta nowej aktualizacji wprowadziła obsługę wielu wątków procesora, co znacznie usprawnia wydajność gry.
gry
Marcin Bukowski
6 stycznia 2025
Prezes Bohemia Interactive ujawnił statystyki sprzedaży gier studia na Steamie. Zwrócił przy tym uwagę na to, jak silna jest cyfrowa dystrybucja.
gry
Marcin Bukowski
21 października 2024
Karel Mořicky z Bohemia Interactive wskazuje na niezbyt chwalebny, ale bardzo istotny problem przy produkcji gier wideo: kwestię praw autorskich i autentyczności.
gry
Jakub Błażewicz
30 sierpnia 2024
Obecnie grę Arma 3 na Steamie można kupić za niecałe 12 złotych. Warto to zrobić chociażby dla fanowskich projektów, pozwalających rozegrać na silniku tej produkcji kampanię z pierwszego Operation Flashpoint.
gry
Adrian Werner
10 lipca 2024
Jednym ze zwycięzców Steam Summer Sale 2024 i kolejnych dni po wyprzedaży okazała się strzelanka Arma 3. Studio Bohemia Interactive pochwaliło się sprzedażą gry na swoich kanałach socialowych.
gry
Maciej Gaffke
22 lipca 2024
Arma 3 znów posłużyła do rozsiewania fałszywych informacji. Tym razem filmy z gry wykorzystano do „pokazania” konfliktu Izraela z Palestyną.
gry
Agnieszka Adamus
13 października 2023
Szukając realistycznej pierwszoosobowej strzelanki, warto sięgnąć po grę Arma 3. Na Steamie ma ona ocenę 91/100, a co więcej, jest dostępna w historycznie niskiej cenie.
gry
Hubert Śledziewski
13 września 2023
Na platformie Steam zadebiutował nowy dodatek do gry Arma 3, stworzony w ramach programu Creator DLC. Spearhead 1944 przenosi graczy w czasy II wojny światowej.
gry
Krystian Pieniążek
26 lipca 2023
Taktyczna strzelanka Arma 3 wkrótce otrzyma dodatek Spearhead 1944, który pozwoli na zabawę w realiach II wojny światowej.
gry
Adrian Werner
8 lipca 2023
Popularne pliki do pobrania do gry Arma III.
mod Arma III - Breaking Point v.26.04.2015 - 1 maja 2016
trainer Arma III - v1.94.145.977 +5 Trainer - 14 września 2019
trainer Arma III - v1.0.109.911 +2 Trainer - 4 grudnia 2013
mod Arma III - The Unsung Vietnam War v.3.3F - 6 października 2019
mod Arma III - Epoch v.1.2.0.0 - 1 września 2019
mod Arma III - Operation: TREBUCHET v.0.18 - 6 września 2019
mod Arma III - Pilgrimage v.1.93 - 1 marca 2015
mod Arma III - Whole Lotta Altis v. Amalgamation - 1 maja 2016
trainer Arma III - 04.08.2019 +5 Trainer - 6 sierpnia 2019
mod Arma III - The Eridanus Insurrection v.0.13 alpha - 15 marca 2015
Wymagania sprzętowe gry Arma III:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Dual Core 2.4 GHz / AMD Dual Core 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 9800 GT / Radeon HD 5670 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7 SP1 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4460 3.2 GHz / AMD FX-4300 3.8 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Lista dodatków do gry Arma III:
Dodatek
25 lipca 2023
Akcji
Arma 3 Creator DLC: Spearhead 1944 to potężny dodatek do taktycznego FPS-a, który przenosi jego akcję w realia II wojny światowej, oferując nową mapę oraz niedostępne wcześniej frakcje, bronie, pojazdy, misje i scenariusze.
Gracze
Dodatek
6 maja 2021
Akcji
DLC do realistycznej strzelanki pod tytułem Arma III, które przenosi nas na Półwysep Indochiński, ogarnięty wojną w latach 1955-1975. Arma III Creator DLC: S.O.G. Prairie Fire powstało w ramach programu Creator DLC, a za jego opracowaniem stoi studio Savage Game Design.
Gracze
Dodatek
25 lipca 2019
Akcji
Duży dodatek do taktycznej strzelanki Arma III, który wzbogaca ją o nową kampanię w klimatach science fiction. Jej fabuła obraca się wokół pierwszego kontaktu z obcą cywilizacją, do którego dochodzi w fikcyjnym kraju inspirowanym Polską - Liwonii. Rozszerzenie oferuje wspomniane nowe terytorium, dodatkowe pojazdy oraz niedostępne wcześniej uzbrojenie i sprzęt. Nie zabrakło również świeżych scenariuszy multiplayer.
Gracze
Dodatek
29 kwietnia 2019
Akcji
Global Mobilization - Cold War Germany to rozszerzenie do wydanego w 2013 roku militarnego symulatora Arma III. W przeciwieństwie do podstawowej wersji gry za wydanie odpowiada nie Bohemia Interactive, lecz studio Vertexmacht.
Gracze
Dodatek
7 września 2017
Akcji
Przygotowane przez holenderski oddział Bohemia Interactice we współpracy z Międzynarodowym Komitetem Czerwonego Krzyża duże rozszerzenie DLC do popularnego symulatora militarnego Arma III z 2013 roku. Głównym elementem dodatku zatytułowanego Laws of War jest nowa, choć stosunkowo krótka kampania fabularna, w której wcielamy się w postać Nathana MacDade’a – specjalisty od rozbrajania ładunków wybuchowych pracującego dla organizacji humanitarnej IDAP (International Development & Aid Project). Jego głównym zadaniem jest zaś rozbrajanie min oraz niewybuchów, będących pozostałością po wojnie dwóch fikcyjnych mocarstw. W czasie misji Dade zgadza się również na wywiad z dziennikarzem śledczym, co stanowi ramę fabularną dla kolejnych misji. Wraz z opisywanym DLC otrzymujemy do dyspozycji zupełnie nową frakcję IDAP, korzystającą ze specjalistycznego sprzętu i rozmaitych gadżetów (np. drona). Dysponuje ona również specjalnym pojazdem, którego wyposażenie może być dostosowywane do naszych potrzeb i celów zadania.
Gracze
Dodatek
11 lipca 2016
Akcji
Pierwszy duży dodatek DLC do wydanej w 2013 roku gry Arma III studia Bohemia Interactive. Głównym elementem rozszerzenia jest zupełnie nowa mapa, obejmująca położony na Pacyfiku archipelag wysp Tanoa o powierzchni 100 km kwadratowych. Wraz z nią otrzymujemy też nową, przeznaczoną do zabawy w trybie kooperacji kampanię, koncentrującą się wokół tematu konfliktów zbrojnych w niezbyt odległej przyszłości. Zestaw nowości uzupełniają niedostępne wcześniej typy broni i pojazdów, w tym nieco bardziej futurystyczne wyposażenie w postaci lekkich pojazdów bojowych oraz samolotów pionowego startu VTOL. Integralną częścią dodatku Arma III Apex jest także masywna aktualizacja gry, wyraźnie poprawiająca szatę graficzną pierwowzoru i wprowadzająca szereg poprawek w mechanice oraz interfejsie, kładąc jednocześnie podwaliny pod jej dalszy rozwój – zarówno jeśli chodzi o zawartość oficjalną, jak i tę tworzoną przez graczy.
GRYOnline
Gracze
Lista małych dodatków do gry Arma III:
DLC Tanks 11 kwietnia 2018
DLC Tac-Ops Mission Pack 30 listopada 2017
DLC Malden 22 czerwca 2017
DLC Jets 16 maja 2017
DLC Nexus 2 grudnia 2015
DLC Marksmen 8 kwietnia 2015
DLC Helicopters 4 listopada 2014
DLC Zeus 29 maja 2014
DLC Karts 29 maja 2014
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1384 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 219624 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Kusiak
Recenzent GRYOnline.pl
2013.09.12
ArmA III serwuje wielką grecką wyspę, piękną grafikę i najlepsze w historii serii animacje – pod tymi urokliwymi elementami kryje się jednak produkt nie do końca znający swoją tożsamość.
stud3nciq
Ekspert
2024.06.06
Kupiłem na ostatniej promocji razem z podstawowym pakietem DLC, zachęcony niską ceną i ocenami na Steamie przekraczającymi 90% Zawiodłem się potwornie. Ale po kolei.Pierwszych kilka godzin mimo wszystko wypadło bardzo dobrze. W młodości dużo grałem w Operation Flashpoint, ArmA 3 zrobiła na mnie ogromne wrażenie nowymi mechanikami i rozwojem tego, co dobrze znałem - spodobał mi się w szczególności ekwipunek i system wyboru uzbrojenia przed misją. Poza tym - to nadal jest ten sam świetny symulator wojska, gdzie zginąć jest bardzo łatwo.Potem jednak zaczęły się zgrzyty.Sztuczna inteligencja woła o pomstę do nieba. Nasi żołnierze oraz wrogowie zachowują się w sposób tak absurdalnie głupi, że głowa mała. Idą gdzie chcą, robią co chcą - czasem potrafią skorzystać z osłony albo drzewa, ale chyba tylko tam gdzie scenarzyści to oskryptowali. W walkach miejskich gubią się zupełnie i można ich niemal całkowicie bezkarnie wystrzelać. W budynkach totalnie głupieją - w misji gdzie trzeba było przeszukać i wyczyścić kilka budynków wrogowie po prostu stali i gapili się w ściany (te bez okien) dając się zabić. Ale nie to jest najgorsze. Oni widzą nas przez trawę i niektóre drzewa. Co gorsza - nie mają oporów posłać stamtąd celnej kulki. Na szczęście znalazłem na to sposób: redukcja detali terenu do minimum - wtedy trawa znika i walka staje się bardziej wyrównana. Ew. można wgrać moda na usunięcie trawy.Trochę dziwnie się gra na początku - jesteśmy jedynym kapralem wśród całego stada sierżantów i poruczników. Wszystko po to, żeby za żadną cenę nie pozwolić graczowi czymkolwiek dowodzić. Ktoś tu chyba nie zna realiów wojskowych albo ta wojna jest jakaś specyficzna.Ale prawdziwa katorga zaczyna się w momencie gdy dostajemy dowodzenie. Oczywiście nadal jesteśmy kapralem, z tym że wszyscy inni są szeregowcami. W końcu powiew normalności :) Nie o to jednak chodzi, a o koszmarną głupotę podwładnych. Jakakolwiek bardziej skomplikowana akcja przekracza ich możliwości. Nie możesz np. człowiekowi z RPG kazać czekać w gotowości i rozwalić transporter opancerzony gdy wyjedzie zza zakrętu. A najgorzej jest wtedy, gdy coś im odwali. Np. jeden z podwładnych będzie stał na środku bazy, nie zamierzając się nigdzie ruszyć i ignorując wszystkie rozkazy. Albo gdy odmówi wejścia do pojazdu, mimo że jest jeszcze miejsce. O standardowym pobiegnięciu w diabły to już nawet nie wspominam. Po pewnym czasie zacząłem podwładnych po prostu olewać - niech się plączą jeśli chcą, może nawet coś ustrzelą.Inteligencja strategiczna wrogów też woła o pomstę do nieba. A właściwie brak tej inteligencji - ona nie istnieje, jest w pełni oskryptowana. Taki przykład: omijam miasto w którym jest garnizon wroga i wchodzę do pobliskiej bazy w celu zdobycia zasobów. Tak normalnie musiałbym się stamtąd natychmiast zwijać, bo z garnizonu przyleciałyby posiłki wsparte wozami pancernymi. A tu? Pies z kulawą nogą się nie zainteresował.Skopany system wydawania rozkazów - to praktycznie to samo co w Operation Flashpoint z 2001. Kule świszczą, sytuacja się wali - a ty musisz klikać po menusach w celu wyklikania akcji która i tak zostanie zignorowana.Nowy system wytrzymałości jest dziwny. Nawet biorąc minimum ekwipunku i posiadając długo pasek wytrzymałości nie byłem w stanie nadążyć za swoimi kolegami - zasuwają jakby mieli motorki w du... Przez to po każdym dobiegnięciu na strzelaninę musiałem sobie chwilę poleżeć, pogapić się w mapę lub telefon - i tak nie da się w nic trafić gdy celownik lata jak głupi.Fatalna optymalizacja. Na i5-13600K, RTX 4090 i 64GB RAMu ledwo dobija do 100 klatek na sekundę w 3840x1600. Przypominam, że mówimy o grze z 2013 roku, po wielu latach łatania i patchowania.Główna kampania jest całkiem OK i ma niezłe momenty. Tylko co z tego, skoro skutecznie psują ją wyżej wymienione wady.Wygląda, że ArmA 4 właśnie wyleciała z listy gier na które czekam.
wwad
Ekspert
2016.05.16
Na + zasługują na pewno tryb taktyczny rozgrywki i ogromny świat. Klimat konfliktu jest odczuwalny więc to też bardzo ważny +. Kampania głównie skupiająca się na piechocie jest dla mnie idealna nie gustuję w czołgach a tym bardziej lotnictwie :)Niestety jakość techniczna gry szybko uczy że konflikty zbrojne zwykle idą nie tak jakby się chciało i jakość programowania gier arma również.Tragicznie dostosowane ustawienia graficzne w ogóle nie adekwatnie do prezentowanej wydajności i jakości nawet low. Bez ręcznej konfiguracji grałbym w 30-40FPS zamiast w 50-70 przy praktycznie nie zauważalnym spadku jakości na prawie ultra w większości przypadków. Co do samej jakości grafiki jest bardzo ładna ja nie mam jej nic do zarzucenia.Ogólne wrażenia po przejściu kampani jestem zadowolony jak każdy pewno kto ukończył tą grę bo lekko nie było nawet na łatwym czołgi wroga dawały w kość nieziemsko :) Na + też jest stabilność gry crushy u mnie nie było na szczęście bo darmowy weekend skończył się 6h temu a by mi czasu brakło na dokończenie finalnych scen zwycięstwa na szczęście gra śmigała dalej bo jej nie wyłączyłem :) Przez listę poniżej dał bym ocenę 7 gdyby tego nie było było by 10. Ale że pograłem 30h za freeko zdobyłem w kampani 8 osiągnięć steama i mam uśmiech na twarzy to będzie 9 :)Pomijając bagi gra jest lepsza niż nie jeden CoD pod względem akcji.Natomiast mimo tylu lat rozwoju tej gry nie mogę pojąć jak może być tyle licznych błędów w kampani do tej pory ( wersja steam na darmowym weekendzie v1.58 ) : - gra okazyjnie wypluwa jakieś błędy o braku plików przy mapie misji i jakiegoś koloru ale nie wpływa to na rozgrywkę - od schodzenia z górki rośnie zmęczenie a na prostej drodze nie no ciekawe :)- po zapisie noktowizor robi się biały i jest efekt jak bym dopiero go ubrał wkurzający efekt- bot nurkowie zawieszający się zamiast płynąć w jednej misji- mam przygotować zasadzkę na konwój który często przemierza daną trasę w opisie pięknie wszystko brzmi znajdź dobry punkt, przygotuj zasadzkę, schowaj się w zaroślach tylko jest jedno ale kiedy jak misja na to czasu nie przewiduje bo konwój jedzie od razu i nie ma czasu na nic a o szukaniu dobrego punktu grając pierwszy raz nie ma nawet mowy.- podczas misji obrony transportu wrogi pojazd atakował go non stop nie robiąc mu nic dosłownie nic z odległości wyciągniętej ręki co najśmieszniejsze niszcząc bazuką ten wrogi pojazd powodowałem nieudanie misji mimo że ładunkowi nic nie było- moi żołnierze to totalne bot lamusy nie potrafiące nie raz nawet wykonać rozkazu idź do za to przeciwnicy to wyskilowane boty na aimie :) tak że zginąć idzie nie wiadomo skąd nawet od najsłabszych ustawień wrogów i to niestety problem w armie od części 1 gdyby nie było trawy to by było ok ale tak oni wszystko widzą przez nią a nim ja dostrzegę w niej bota to mam ekran wczytywania.- puste skrzynie na wyposażenie w kampani adaptacja( tej na dużej wyspie po nie udanym odwrocie ) przez co amunicje muszę pozyskiwać na wrogach w czasie walki a natomiast jak bym chciał wziąć domyślny zestaw broni to nagle wszystko się znajdzie w bazie smutne bo w prologu i pierwszej kampani działało to fajnie i się przyzwyczaiłem- misja się rozpoczyna dowieziono mnie quadem na miejsce wysadzono i co słucham sobie komunikatu radiowego a bot kierujący quadem mnie rozjechał takie niedoróbki psują całą serię arma niestety boleśnie.- mam dotrzeć nie zauważony do łodzi to około 1.5km spacerku w opisie pisze korzystać z lasów domów itd. no to idę po drodze są czołgi itd to obchodzę je pięknie 200m do celu mam komunikat nie możemy czekać dłużej misja nieudana. Jakby nie można podać jakiegoś czasu albo komunikatu wcześniej żeby się pospieszyć bo za xmin odpływają skąd ja mam wiedzieć ile mam czasu na dotarcie. Takich głupich sytuacji psujących dobrą zabawę jest znacznie więcej. - kolejna misja mam się spotkać z dowódca po dojechaniu do celu przez baga botów dowódca był sporo z przodu a samochód mój nie dojeżdża do celu tylko staje 100m bliżej bo kierowca jest jakiś lewy i komunikat misja nieudana ( obszedłem baga zapisując i wczytując grę co zakręt wtedy kierowca jedzie normalnie )
Dariusz Matusiak
GRYOnline.pl Team
2014.05.03
Przy okazji recenzji kampanii East Wind do gry ARMA III - mały rzut okiem na błędy jakie robi Bohemia Interactive Studio w swoich fabularnych opowieściach.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (219 624)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
madmec Generał
Ale przecież wiesz, że piszesz o grze sprzed 11 lat.
Więc czego tu wymagać jeśli idzie o zachowanie wrogów.
Ale Arma to raj dla tych co lubią gunporn, scenariusze historyczne albo randomowe scenariusze typu dynamic recon/war ops.
Lepekun Legionista
Powiadasz , że grałeś w Operation Flashpoint ja też po sieci z chłopakami pod nickiem BOSS w klanie PZU , a później EC toczyliśmy ligowe rozgrywki w EFL i PFL itd. tak od 2003 do 2005, grało się wyśmienicie, został tylko wspomnień czar tych pięknych dni minionych. A co do ARMAIII mam podobne odczucia, zobaczymy jak na nowym naprawdę kozackim PieCu będzie to działać, czekam na premierę nowych kart graficznych itd. bo CPU mam już konkretny a I/O podsystemów i dysków m2 na poziomie 14000 itd. więc będzie można potestować. Do tej gry tylko w sposób siłowy można podejść....
Pozdrawiam dawnych graczy i fanów Operation Flashpoint, z 8BZ, Groom, PZU, EC, 25DKP itd . ech to były czasu i ludzie :)
stud3nciq Pretorianin
Kupiłem na ostatniej promocji razem z podstawowym pakietem DLC, zachęcony niską ceną i ocenami na Steamie przekraczającymi 90% Zawiodłem się potwornie. Ale po kolei.
Pierwszych kilka godzin mimo wszystko wypadło bardzo dobrze. W młodości dużo grałem w Operation Flashpoint, ArmA 3 zrobiła na mnie ogromne wrażenie nowymi mechanikami i rozwojem tego, co dobrze znałem - spodobał mi się w szczególności ekwipunek i system wyboru uzbrojenia przed misją. Poza tym - to nadal jest ten sam świetny symulator wojska, gdzie zginąć jest bardzo łatwo.
Potem jednak zaczęły się zgrzyty.
Sztuczna inteligencja woła o pomstę do nieba. Nasi żołnierze oraz wrogowie zachowują się w sposób tak absurdalnie głupi, że głowa mała. Idą gdzie chcą, robią co chcą - czasem potrafią skorzystać z osłony albo drzewa, ale chyba tylko tam gdzie scenarzyści to oskryptowali. W walkach miejskich gubią się zupełnie i można ich niemal całkowicie bezkarnie wystrzelać. W budynkach totalnie głupieją - w misji gdzie trzeba było przeszukać i wyczyścić kilka budynków wrogowie po prostu stali i gapili się w ściany (te bez okien) dając się zabić. Ale nie to jest najgorsze. Oni widzą nas przez trawę i niektóre drzewa. Co gorsza - nie mają oporów posłać stamtąd celnej kulki. Na szczęście znalazłem na to sposób: redukcja detali terenu do minimum - wtedy trawa znika i walka staje się bardziej wyrównana. Ew. można wgrać moda na usunięcie trawy.
Trochę dziwnie się gra na początku - jesteśmy jedynym kapralem wśród całego stada sierżantów i poruczników. Wszystko po to, żeby za żadną cenę nie pozwolić graczowi czymkolwiek dowodzić. Ktoś tu chyba nie zna realiów wojskowych albo ta wojna jest jakaś specyficzna.
Ale prawdziwa katorga zaczyna się w momencie gdy dostajemy dowodzenie. Oczywiście nadal jesteśmy kapralem, z tym że wszyscy inni są szeregowcami. W końcu powiew normalności :) Nie o to jednak chodzi, a o koszmarną głupotę podwładnych. Jakakolwiek bardziej skomplikowana akcja przekracza ich możliwości. Nie możesz np. człowiekowi z RPG kazać czekać w gotowości i rozwalić transporter opancerzony gdy wyjedzie zza zakrętu. A najgorzej jest wtedy, gdy coś im odwali. Np. jeden z podwładnych będzie stał na środku bazy, nie zamierzając się nigdzie ruszyć i ignorując wszystkie rozkazy. Albo gdy odmówi wejścia do pojazdu, mimo że jest jeszcze miejsce. O standardowym pobiegnięciu w diabły to już nawet nie wspominam. Po pewnym czasie zacząłem podwładnych po prostu olewać - niech się plączą jeśli chcą, może nawet coś ustrzelą.
Inteligencja strategiczna wrogów też woła o pomstę do nieba. A właściwie brak tej inteligencji - ona nie istnieje, jest w pełni oskryptowana. Taki przykład: omijam miasto w którym jest garnizon wroga i wchodzę do pobliskiej bazy w celu zdobycia zasobów. Tak normalnie musiałbym się stamtąd natychmiast zwijać, bo z garnizonu przyleciałyby posiłki wsparte wozami pancernymi. A tu? Pies z kulawą nogą się nie zainteresował.
Skopany system wydawania rozkazów - to praktycznie to samo co w Operation Flashpoint z 2001. Kule świszczą, sytuacja się wali - a ty musisz klikać po menusach w celu wyklikania akcji która i tak zostanie zignorowana.
Nowy system wytrzymałości jest dziwny. Nawet biorąc minimum ekwipunku i posiadając długo pasek wytrzymałości nie byłem w stanie nadążyć za swoimi kolegami - zasuwają jakby mieli motorki w du... Przez to po każdym dobiegnięciu na strzelaninę musiałem sobie chwilę poleżeć, pogapić się w mapę lub telefon - i tak nie da się w nic trafić gdy celownik lata jak głupi.
Fatalna optymalizacja. Na i5-13600K, RTX 4090 i 64GB RAMu ledwo dobija do 100 klatek na sekundę w 3840x1600. Przypominam, że mówimy o grze z 2013 roku, po wielu latach łatania i patchowania.
Główna kampania jest całkiem OK i ma niezłe momenty. Tylko co z tego, skoro skutecznie psują ją wyżej wymienione wady.
Wygląda, że ArmA 4 właśnie wyleciała z listy gier na które czekam.
schabsky Legionista
nie zamierzam wchodzic kiedy ze startu nazywasz ludzi lamusami. Cham.