Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja Ghost of Tsushima poradnik, solucja

Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat staczania bezpośrednich walk, czyli o sposobie prowadzenia rozgrywki nazywanym stylem Samuraja. Dowiesz się m.in. kiedy walka jest obowiązkowa, jak zachowywać się w walce w zwarciu, jak korzystać z postaw i prowokacji oraz jak walczyć na odległość i jak bronić się przed atakami dystansowymi.

1 - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Kiedy trzeba staczać otwarte walki?

Do bezpośredniej konfrontacji może przede wszystkim dojść na twoje życzenie lub w wyniku popełnienia błędu podczas skradania się - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Do bezpośredniej konfrontacji może przede wszystkim dojść "na twoje życzenie" lub w wyniku popełnienia błędu podczas skradania się. W tym drugim przypadku możesz podjąć decyzję o ucieczce lub "zaakceptować" popełniony błąd i przystąpić do bezpośrednich walk. Jeśli nie zamierzasz uciekać, to nie zapomnij dostosować pancerza do nowej sytuacji, a także wybrać odpowiednią postawę (więcej o tych rzeczach w dalszej części tekstu).

W niektórych questach bezpośrednie walki są obowiązkowe. Może do nich dojść np. po wyświetleniu jakiejś scenki przerywnikowej albo po wkroczeniu do jakiejś nowej lokacji.

Jak przygotować się do walk?

Do większości bezpośrednich starć możesz przygotować się i nie powinieneś pomijać tego kroku - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Do większości bezpośrednich starć możesz przygotować się i nie powinieneś pomijać tego kroku. Najważniejszy punkt przygotowań to założenie dobrej zbroi, tzn. takiej, która najlepiej sprawdzi się w bezpośrednich walkach.

Pierwszą dobrą zbroją do walk w zwarciu jest zbroja samurajskiego klanu. Zmniejsza ona otrzymywane obrażenia, wydłuża pasek zdrowia bohatera oraz pozwala odzyskiwać więcej hartu ducha (niezbędnego m.in. do leczenia postaci).

Drugą dobrą zbroją do walk w zwarciu jest zbroja klanu Sakaiów - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Drugą dobrą zbroją do walk w zwarciu jest zbroja klanu Sakaiów. Zwiększa ona zadawane obrażenia w walce wręcz, wydłuża pasek zdrowia bohatera oraz pozwala zabić większą liczbę wrogów w ramach pojedynczej prowokacji.

Obie opisane powyżej zbroje pozyskuje się dzięki postępom w fabule. Możesz też jednak pozyskiwać inne pancerze, także dzięki zaliczaniu pobocznych zadań. Warto je wszystkie potestować, dzięki czemu być może znajdziesz inną ulubioną.

Przydatna uwaga - Zbroję możesz do woli podmieniać także już po przystąpieniu do walk. Dokonuje się tego z poziomu menu pauzy, tak więc zamiana pancerza jest natychmiastowa i nie musisz oddalać się od przeciwników.

Innym ważnym punktem przygotowań do bitwy jest sprawdzenie stanu zdrowia bohatera - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Innym ważnym punktem przygotowań do bitwy jest sprawdzenie stanu zdrowia bohatera. W miarę możliwości każdą bitwę powinieneś rozpoczynać z pełnym paskiem zdrowia. Dla przypomnienia możesz wyleczyć Jina wciskając dolny kierunek na krzyżaku, ale musisz "wydać" na ten cel hart ducha pozyskiwany m.in. dzięki zabijaniu przeciwników.

Prowokacja - alternatywne rozpoczęcie walki

Dobrym sposobem na rozpoczęcie bitwy jest skorzystanie z prowokacji - Stand-Off - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Dobrym sposobem na rozpoczęcie bitwy jest skorzystanie z prowokacji - Stand-Off. Jest to wyzwanie jednego lub kilku wrogów na pojedynek. Ogromną zaletą prowokacji jest to, że każdy udany atak w ramach prowokacji od razu zabija przeciwnika.

Prowokacja jest możliwa tylko jeśli przeciwnicy nie widzą jeszcze bohatera. Po zbliżeniu się do nich powinna pojawić się informacja o możliwości wciśnięcia górnego kierunku na krzyżaku do zainicjowania prowokacji.

Prowokację po raz pierwszy możesz przetestować już podczas zaliczania prologu, ale w dalszej fazie gry mechanika ta zostanie nieco rozbudowana - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Prowokację po raz pierwszy możesz przetestować już podczas zaliczania prologu, ale w dalszej fazie gry mechanika ta zostanie nieco rozbudowana:

  1. W przypadku pierwszego przeciwnika wyzwanego na pojedynek musisz przytrzymać Trójkąt i nie puszczać go do momentu aż wróg rozpocznie swój atak. Jeśli przycisk puścisz zbyt wcześnie, to otrzymasz bardzo duże obrażenia. Jeśli spóźnisz się z puszczeniem Trójkąta, to otrzymane obrażenia będą nieco mniejsze, ale i tak nic nie zyskasz na doprowadzeniu do prowokacji.
  2. Niektórzy wrogowie mogą symulować wykonanie ataku. Nie daj się nabrać i nie puszczaj Trójkąta jeśli nie masz pewności, że jest to właściwy atak. Będziesz oczywiście musiał trochę potrenować żeby lepiej rozróżniać symulowane i prawdziwe ataki.
  3. Prowokację możesz ulepszać dzięki umiejętnościom Seria prowokacji i Wydłużona seria prowokacji. Pozwalają one wyprowadzić odpowiednio 2 i 3 ataki w ramach jednej prowokacji. Działa to na takiej zasadzie, że po zabiciu pierwszego przeciwnika 1 lub 2 kolejnych wrogów może rzucić się na Jina. Musisz wcisnąć Kwadrat lub Trójkąt w momencie gdy będą wyprowadzali swoje ataki. Udana operacja pozwoli ci zabić w sumie 2 lub 3 wrogów.
  4. Prowokację może wydłużać także zbroja klanu Sakaiów. Po jej założeniu liczba ataków w ramach prowokacji zwiększa się o 1. Maksymalne ulepszenie tej zbroi dodaje kolejny atak, a więc łącznie możesz zabić nawet 5 wrogów (1 + 2 dzięki umiejętnościom + 2 dzięki założonej maksymalnie ulepszonej zbroi Sakaiów).

Walka w zwarciu

Jin do atakowania przeciwników w walce w zwarciu używa tylko jednej broni białej - katany - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Jin do atakowania przeciwników w walce w zwarciu używa tylko jednej broni białej - katany. Bohater wyposażony jest również w sztylet tanto, aczkolwiek głównym zastosowaniem dla tej broni są ataki z zaskoczenia. Napotykani przeciwnicy używają różnych odmian broni białej, ale niestety nie można ich podnosić. Możesz wyprowadzać szybkie ataki Kwadratem oraz wolniejsze / specjalne ataki Trójkątem. Różne ataki aktywuje się też poprzez pojedyncze wciśnięcie lub przytrzymanie przycisku.

Jedna z najważniejszych mechanik związanych z walką kataną to możliwość parowania wrogich ciosów. Dokonuje się tego poprzez pojedyncze wciskanie przycisku L1. Parowanie zakończy się sukcesem tylko jeśli aktywowane zostało w idealnym momencie, tzn. tuż przed tym jak wrogi atak dosięgnie Jina. Po udanym odbiciu ciosu możesz przejść do kontrofensywy i zaatakować oszołomionego chwilowo przeciwnika.

Warto jak najszybciej odblokować umiejętność Perfekcyjne parowanie. Odblokowuje ona znacznie silniejsze kontry, przy czym żeby aktywowało się perfekcyjne parowanie L1 należy wcisnąć w ostatnim możliwym momencie.

Parowanie nie jest jedyną techniką do ochraniania Jina przed atakami - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Parowanie nie jest jedyną techniką do ochraniania Jina przed atakami. Możesz także korzystać z bloku aktywowanego poprzez przytrzymanie L1. Jest to dobry wybór jeśli walczysz z bardzo zwinnym przeciwnikiem lub masz niewiele punktów zdrowia i nie chcesz niepotrzebnie ryzykować z parowaniem.

Jin nie jest w stanie blokować wrogich czerwonych ataków. Jedynym sposobem na uchronienie bohatera przed otrzymaniem obrażeń jest wykonanie uniku lub uskoku. Do odpalania tego typu czynności wykorzystywane jest Kółko. Po tym jak wrogi atak spudłuje możesz oczywiście podobnie jak w przypadku pomyślnego parowania spróbować przejść do kontrataku. Uwaga - Niektórzy przeciwnicy stosują kilka czerwonych ataków pod rząd. Najlepiej jest wtedy zaczekać aż zakończą całą sekwencję zanim próbować im przerwać serię ataków.

W dalszej części gry możesz odblokować Perfekcyjny unik. Działa on podobnie do Perfekcyjnego parowania - jeśli odskoczysz w ostatnim możliwym momencie, to załączy się na chwilę spowolnienie czasu i będziesz mógł odpowiedzieć silnym atakiem.

Bardzo ważnym elementem walki są postawy, które dokładniej opisaliśmy w osobnym rozdziale poradnika - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Bardzo ważnym elementem walki są postawy, które dokładniej opisaliśmy w osobnym rozdziale poradnika. Dla przypomnienia postawy to inaczej różne style walki. Każda postawa pomaga w eliminowaniu określonych typów przeciwników i możesz na bieżąco przełączać się pomiędzy nimi po przytrzymaniu przycisku R2. Oczywiście nie wszystkie postawy są od razu dostępne. W celu odblokowania kolejnych postaw musisz podglądać oraz zabijać wrogich liderów.

  1. Postawa kamienia jest najlepsza do atakowania wrogów używających mieczy i katan.
  2. Postawa wody jest najlepsza do atakowania wrogów używających tarcz.
  3. Postawa wiatru jest najlepsza do atakowania wrogów używających włóczni.
  4. Postawa księżyca jest najlepsza do atakowania silnych, większych wrogów (Brutes).

W celu jak najlepszego wykorzystania możliwości Jina bądź gotowy do tego żeby wielokrotnie zmienić postawę nawet w trakcie pojedynczej bitwy. Wszystko powinno być uzależnione od tego kogo aktualnie atakujesz i chcesz zabić. Staraj się też ulepszać postawy - odblokuje to nowe serie ataków oraz wzmocni siłę ataków w obrębie danej postawy.

W trakcie prowadzenia bezpośrednich walk może zdarzyć się tak, że zostaniesz otoczony przez kilku silniejszych przeciwników - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

W trakcie prowadzenia bezpośrednich walk może zdarzyć się tak, że zostaniesz otoczony przez kilku silniejszych przeciwników. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, gdyż poszczególni wrogowie nie będą czekali na swoją kolej do ataku. Podczas gdy będziesz skupiony na atakowaniu jednego przeciwnika jego koledzy również mogą zacząć wyprowadzać swoje ataki.

Są dwa główne rozwiązania tego problemu. Pierwszy to szybkie oddalenie się od wrogów po to żeby powalczyć z nimi na dystans lub eliminować ich po kolei gdy będą dobiegali do Jina. Drugi sposób to skorzystanie z bomb dymnych, które mogą bardzo skutecznie oślepiać wrogów. Bombami dymnymi możesz rzucać nie tylko na potrzeby ucieczki, ale również łatwiejszego atakowania przeciwników. Na oślepionych bombami dymnymi wrogach możesz wykonywać egzekucje, także te odpalane w serii (Chain Assassination), które umożliwiają szybkie zamordowanie 2 lub 3 stojących blisko siebie wrogów.

Oprócz ludzi w grze okazjonalnie trzeba także zabijać psy obronne oraz niedźwiedzie - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Oprócz ludzi w grze okazjonalnie trzeba także zabijać psy obronne oraz niedźwiedzie. Konfrontacje z nimi mogą być bardzo wymagające, albowiem zwierzęta regularnie polegają na czerwonych atakach, którą mogą doprowadzić do pogryzienia, powalenia lub nawet odrzucenia do tyłu głównego bohatera.

Zwierzęta staraj się przede wszystkim dopaść zanim się zbliżą (więcej o tym w kolejnym podpunkcie Walka na odległość). W przypadku walki w zwarciu polecamy taktykę jednego uniku i wyprowadzenia jednego ciosu. Nie przesadzaj z liczbą ataków po uniku, bo prawie na pewno zostaną one przerwane wraz z kolejnym czerwonym atakiem psa lub niedźwiedzia.

Walka na odległość

Do prowadzenia walk na odległość Jin może przede wszystkim używać krótkiego łuku oraz długiego łuku - okoliczności odblokowania obu tych broni dystansowych opisaliśmy na osobnej stronie poradnika - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Do prowadzenia walk na odległość Jin może przede wszystkim używać krótkiego łuku oraz długiego łuku - okoliczności odblokowania obu tych broni dystansowych opisaliśmy na osobnej stronie poradnika. Dla przypomnienia krótki łuk najlepiej nadaje się do oddawania szybkich strzałów, natomiast długi łuk jest dobry do atakowania wrogów wyposażonych w pancerze i nakrycia głowy, zwiększając szanse, że pojedyncze trafienie zabije przeciwnika.

Możesz korzystać z różnych odmian strzał do łuków. Najciekawsze są płonące strzały, dzięki którym możesz podpalać przeciwników lub elementy otoczenia (np. wysoko rosnącą trawę), oraz wybuchowe strzały, które idealnie nadają się do atakowania grup stojących blisko siebie wrogów.

W oddawaniu strzałów z łuku w ferworze walki pomaga umiejętność Koncentracja. Po jej zakupieniu możesz wciskać lewą gałkę analogową po to żeby załączać na chwilę spowolnienie czasu. Ułatwi ci to przede wszystkim trafianie w przeciwników znajdujących się w ruchu.

Warto też w tym miejscu zaznaczyć, że łuki mogą również bardzo przydawać się do cichych ataków i do zabijania wrogów bez alarmowania całej okolicy. Na oddzielnej stronie Skradanie się opisaliśmy ich zastosowania na potrzeby prowadzenia działań z ukrycia.

Jin dysponuje także różnymi gadżetami pomocnymi w prowadzeniu walk na odległość - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Jin dysponuje także różnymi gadżetami pomocnymi w prowadzeniu walk na odległość. Zaliczają się do nich przede wszystkim:

  1. Nożyki kunai - Przypominają one mocno popularne shurikeny. Kunai świetnie sprawdzają się na potrzeby oszołomienia stojących w pobliżu przeciwników, ograniczając lub całkowicie eliminując konieczność skorzystania z odpowiedniej postawy. Postaraj się je ulepszyć dzięki zakupionym umiejętnościom żeby zadawać większe obrażenia nożykami i rozrzucać jednorazowo większą liczbę nożyków.
  2. Bomby prochowe - Możesz ustalać tor lotu bomby i najlepiej jest celować w tych przeciwników, którzy w danym momencie się nie poruszają. Eksplozja bomby możesz ich osłabić, oszołomić, a nawet zabić.
  3. Bomby klejące - Rzuca się nimi w taki sam sposób, jak nożykami kunai, a więc wciskając R1 - bomba poleci w stronę najbliższego przeciwnika. Są one doskonałym gadżetem do osłabiania i ogłuszania dużych, silnych przeciwników.
W trakcie staczania walk role mogą się odwrócić i to Jin może spotkać wrogich łuczników oraz zostać zmuszony do bronienia się przed ich atakami - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

W trakcie staczania walk role mogą się odwrócić i to Jin może spotkać wrogich łuczników oraz zostać zmuszony do bronienia się przed ich atakami. Domyślnie najlepszym sposobem do radzenia sobie z atakami łuczników jest poleganie na unikach i uskokach inicjowanych dzięki wciskaniu Kółka. Z wykonaniem każdego uniku zaczekaj do momentu usłyszenia okrzyku danego łucznika. Sygnalizuje on, że za chwilę odda strzał z łuku.

W dalszej części gry możesz zakupić umiejętność Parowanie strzał. Możesz dzięki niej odbijać strzały wypuszczane przez wrogich łuczników poprzez wciskanie L1. Analogicznie do parowań aktywowanych w walkach wręcz musisz zaczekać na idealny moment do wciśnięcia L1 żeby parowanie zakończyło się sukcesem.

W późniejszych lokacjach pojawiają się bardziej problematyczni elitarni łucznicy - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

W późniejszych lokacjach pojawiają się bardziej problematyczni "elitarni" łucznicy. Wyróżniają ich dwa zasadnicze elementy - mogą wypuszczać kilka strzał w serii oraz strzelać płonącymi strzałami. Wykonuj bezbłędne uniki, które są szczególnie ważne w przypadku ogniowych strzał. Jeśli Jin zostanie podpalony, to szybko przeturlaj się po ziemi (wciśnij dwa razy Kółko) żeby ugasić płomienie.

Możesz (a nawet powinieneś) dążyć do zabijania łuczników w walce w zwarciu, gdyż z oczywistych względów będą sobie wtedy bardzo słabo radzili. Łucznicy nie korzystają ponadto z żadnych pancerzy i w rezultacie mogą szybko zginąć. Staraj się ich lokalizować na samym początku każdej bitwy i być też gotowym na pojawienie się kolejnych łuczników wraz z posiłkami.

Zabijanie łuczników z wykorzystaniem własnego łuku jest wskazane przede wszystkim jeśli są w trudno dostępnych miejscach, np. na wieżach obserwacyjnych. Stosuj taktykę schowania się za zasłoną, napięcia cięciwy i wychylenia się na krótką chwilę celem oddania strzału. Pomocna może tu też być wspomniana wcześniej umiejętność Koncentracja.

Sojusznicy

W wygrywaniu niektórych bitew Jinowi mogą pomagać sojusznicy - Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja - Ghost of Tsushima - poradnik do gry

W wygrywaniu niektórych bitew Jinowi mogą pomagać sojusznicy. Dobrym pomysłem jest atakowanie tych samych przeciwników, z którymi aktualnie walczą towarzysze. Powodem dla takiego zachowania jest to, że wytypowany przeciwnik będzie skupiony na atakowaniu twojego sojusznika. Znacznie ułatwi to udany atak od flanki lub od tyłu, który w wielu przypadkach będzie mógł zakończyć się od razu zadaniem śmiertelnego ciosu.

Towarzysze nie są nieśmiertelni - mogą zostać powaleni na ziemię przez przeciwników i zacząć się wykrwawiać. Musisz zawsze reagować na komunikaty o umierających towarzyszach, gdyż ich śmierć będzie oznaczała zawalenie questu lub po prostu przegranie bitwy. Na uratowanie towarzysza masz kilkadziesiąt sekund, ale samo leczenie nie jest błyskawiczne. Są dwa główne rozwiązania tego problemu - użyj najlepszych ataków żeby pozbyć się wrogów z okolicy lub oślep ich rzucając bombę dymną. Każdy z tych wariantów pozwoli ci bezpiecznie podbiec do sojusznika i go "wskrzesić".