Łowienie ryb - informacje ogólne w Final Fantasy XV
Aktualizacja:

Fishing, czyli łowienie ryb, to zdolność specjalna Noctisa, głównego bohatera gry. Znajomość jej nie jest wymagana do ukończenia gry, nie blokuje też żadnej zawartości, jednak warto się z nią zaznajomić. Sam proces łowienia jest dość prosty, (gdy już pozna się zasady) można dzięki niemu zdobyć sporo składników do gotowania i skarbów do sprzedaży, a także, po odblokowaniu odpowiednich umiejętności z drzewka Exploration, dużo punktów AP. W rozdziale tym znajdziesz informacje dotyczące mechanizmu wędkarstwa w Final Fantasy XV, rozpiskę wszystkich 10 poziomów doświadczenia, a także kompletny spis ryb i łowisk dostępnych w grze i porady łowienia. Znajdziesz tu więc wszystko, co musisz wiedzieć o łowieniu ryb w Final Fantasy XV.
- Podstawy - wędka i przynęty
- Sterowanie i zmiana ekwipunku wędkarskiego
- Proces łowienia ryb
- Poziomy umiejętności Fishing
- Przydatne porady
Podstawy - wędka i przynęty
Łowienie ryb dostępne jest od samego początku gry - Noctis będzie posiadał wymagany ekwipunek, by móc podjąć się tej aktywności przy dowolnym łowisku. Wraz z twoimi postępami w grze możliwe będzie pozyskanie dodatkowych przynęt, a także elementów wędki - jest to o tyle ważne, iż bez tego nie dasz rady złapać wszystkich występujących w grze ryb.
Zacznijmy od samej wędki. W grze składa się ona z dwóch części - Rod, czyli części właściwej, oraz Reel, czyli po prostu kołowrotka. Tutaj odpowiadają one po prostu za obronę i atak - obrona zwiększa wytrzymałość żyłki, pozwalając na dłuższą walkę z rybą (co przydaje się podczas łowienia większych okazów), a atak wpływa na to, jak szybko wyczerpie się wytrzymałość ryby (pozwalając ci ją złowić). Co oczywiste, im lepszym sprzętem będziesz dysponować, tym łatwiej będzie ci łowić ryby - w dalszej części tego rozdziału znajdzie się opis sposobu pozyskiwania najlepszych elementów wędek.
Teraz czas na przynętę. W grze dostępnych jest ich kilkadziesiąt, a każda pozwala na łowienie innej grupy ryb - jedynie kilka okazów da się złapać "na cokolwiek". Przynęty nabywać można w sklepach wędkarskich (często ustawionych tuż przy łowiskach), a także zbierać je w świecie gry - praktycznie każde łowisko będzie miało leżącą obok przynętę, niejednokrotnie wykorzystywaną do łapania ryb tam znajdujących się. Przynęty wykorzystywać można nielimitowaną ilość razy, pod warunkiem, że uda ci się schwytać rybę - jeśli linka się urwie, stracisz zarówno linkę, jak i przynętę. Nie warto więc porywać się na zbyt mocne okazy, gdy twój ekwipunek/poziom doświadczenia na to nie pozwala.
Sterowanie i zmiana ekwipunku wędkarskiego
PS4 | Xbox One | Funkcja |
![]() | ![]() | Wybór miejsca do zarzucenia przynęty; (po złapaniu przynęty) wciąganie żyłki w wybranym kierunku |
![]() | ![]() | Zarzucenie przynęty |
![]() | ![]() | Wyjście z trybu łowienia |
![]() | ![]() | Wciąganie żyłki |
![]() | ![]() | Otwieranie menu zmiany ekwipunku wędkarskiego |
Jak wynika z powyższej tabeli, sam proces wędkowania nie jest zbyt skomplikowany i wykorzystuje raptem 3 przyciski. Jednakże, od samego sterowania ważniejsze są zasady rządzące się tym mechanizmem, które opisane zostaną za moment.

Okno zmiany ekwipunku wędkarskiego dostępne jest wyłącznie w trybie wędkowania, gdy stoisz przy łowisku - nie da się go dostosować gdzie indziej. W oknie tym dostępne będą cztery rzeczy do wyboru:
- Line - czyli po prostu rodzaj żyłki. W grze dostępne są ich 3 rodzaje, każda różniąca się wytrzymałością. Warto używać możliwie najmocniejszej (Dragon's Beard).
- Lure - rodzaj przynęty. W grze dostępnych są ich dziesiątki, a w dalszej części tego rozdziału znajdziesz informacje o tym, która przynęta pozwoli złowić daną rybę.
- Rod - "trzon wędki". Odpowiada za wartość obrony (defense) wędki, co przekłada się na zmniejszone tempo niszczenia się żyłki podczas łowienia - im większa wartość defense, tym żyłka wytrzyma dłużej.
- Reel - kołowrotek wędki. Odpowiada za wartość ataku (attack) wędki, co zwiększa tempo wyczerpywania się wytrzymałości ryby, przyspieszając/ułatwiając proces łowienia.
Proces łowienia ryb

Po wejściu w interakcję z łowiskiem będziesz w stanie zarzucić przynętę, by rozpocząć wędkowanie. W prawym górnym rogu znajdziesz mini-mapę, na której widoczne będą następujące informacje:
- Żółte i niebieskie kropki, oznaczające dostępne w łowisku ryby. Żółtym oznaczone są okazy, które zostaną wykorzystane do gotowania (trafią do karty "Ingredients"), niebieskim zaś te, które są traktowane jako skarb (grupa "Treasures").
- Niewielki okrąg, oznaczający pozycję, w której ustawiona jest wędka. Biały kolor okręgu oznacza, iż w zasięgu nie ma żadnej ryby, żółty z kolei, iż w miejscu tym jest przynajmniej jedna sztuka.
Gdy już znajdziesz odpowiednie miejsce do łowienia (żółty okrąg na mini-mapie), zarzuć przynętę wciskając odpowiedni przycisk. Jeśli masz założoną odpowiednią przynętę, na górze ekranu pojawi się niewielka czerwona linia (podobna do tej, która pojawia się w pobliżu wrogów). Jest to wskaźnik zainteresowania ryby - tego, jak duża szansa jest na to, iż skusi się ona na przynętę. Pasek stopniowo zapełniał będzie cały ekran, a gdy będzie sięgał od lewego do prawego końca ekranu, ryba weźmie przynętę.

Nie oznacza to, iż wystarczy zarzucić przynętę i czekać, a ryba sama weźmie - w ten sposób ryba straci zainteresowanie po kilku sekundach. Musisz odpowiednio ruszać przynętą, wciągając żyłkę na niewielkie dystanse i kierować ją w różne strony. Wprawa w tym przychodzi z czasem, jednak bardzo dobrym sposobem są 2-3 szarpnięcia (wciskając po prostu 2-3 razy przycisk odpowiedzialny za wciąganie żyłki) wychylając wędkę w jedną stronę (na przykład w lewo), odczekanie 3-4 sekund i ponowne szarpnięcie, tym razem w drugą stronę. Po kilku tego typu manewrach pasek zainteresowania powinien być pełny - gdy tak się stanie, poczekaj kilka sekund bez szarpania linką, a ryba powinna wziąć. Nie zawsze jednak ten sposób się sprawdzi i, jak zostało wspomniane, przychodzi to po prostu z praktyką - po kilkudziesięciu minutach łowienia będziesz w stanie "wabić" ryby w kilkanaście sekund.

Gdy ryba już weźmie, zaczyna się najtrudniejsze zadanie - przyciągnięcie jej do Noctisa tak, by nie zerwać linki. Nie ma sensu ciągnąć ryby na siłę, gdyż linka urwie się po kilku sekundach, a ty stracisz przynętę. Na górze ekranu (w miejscu, w którym wcześniej było zainteresowanie) pojawi się pasek przedstawiający wytrzymałość ryby - gdy ten zostanie opróżniony, ryba zostanie schwytana. Pasek zmniejsza się wraz z wciąganiem przez głównego bohatera linki, a na samą szybkość opróżniania paska wpływ ma ekwipunek głównego bohatera, jego umiejętności (poziom umiejętności Fishing), jak i siła samej ryby. Z tego też powodu nie ma sensu łowić olbrzymich i potężnych ryb, gdy Noctis wciąż posiada 1-2 poziom Fishing i nie ma żadnego lepszego sprzętu wędkarskiego.
Podczas wciągania linki trzeba zwracać uwagę na informację "tension", która pojawia się na środku ekranu. Oznacza ona po prostu stan napięcia linki. Jeśli zaczyna migać na czerwono, oznacza to, iż wciągasz linkę za mocno i trzeba przestać wykonywać czynność. Dodatkowo, przy pasku tym pojawi się kierunek - w lewo, bądź w prawo, zgodnie z tym, w którą stronę porusza się ryba. Gdy tak się stanie, prócz wciągania linki trzeba będzie też wychylić lewy drążek pada w tą właśnie stronę - jeśli tego nie zrobisz, bądź wychylisz go w stronę złą, nałoży to ogromne naprężenie na linkę. Trzeba więc wyciągać linkę powoli, a także wychylać drążek w odpowiednią stronę.
Prócz paska wytrzymałości ryby, na ekranie wyświetlona będzie też wytrzymałość linki - tą znajdziesz w prawym dolnym rogu. Stan tego paska powiązany jest ściśle z zachowaniem ryby i twoją skutecznością w jej wyławianiu. Jeśli będziesz delikatnie wciągać linkę i wychylać gałkę analogową w odpowiednią stronę, (przez co "tension" nie będzie migać się na czerwono) pasek wytrzymałości linki nie będzie się zmniejszał. Jeśli natomiast będziesz drzeć linkę bez namysłu, bardzo szybko wyczerpiesz ów pasek, a gdy wartość "durability" dojdzie do 0, linka się urwie, a ty stracisz i rybę, i przynętę.
Jest jeszcze jedna rzecz, o której wiedzieć trzeba podczas wędkowania. Od czasu do czasu, podczas wciągania ryby, ta "zaatakuje" - wyskoczy z wody, a na ekranie pojawi się stosowna informacja, pokazująca, w którą stronę wychylić należy drążek pada. Jeśli ci się to uda, nieznacznie zmniejszysz wytrzymałość ryby, jeśli zawiedziesz, linka z której korzystasz straci trochę punktów wytrzymałości.
Poziomy umiejętności Fishing
Jak każda zdolność drugorzędna, Fishing posiada 10 poziomów zaawansowania. Bohater startuje z poziomem 1, a w miarę kolejnych połowów awansuje na wyższe, zwiększając skuteczność wędkowania. Poniżej znajdziesz tabelę, w której opisane zostały wszystkie poziomy, wraz ze zdolnościami, które odblokowują.
Poziom | Bonus | SP wymagane do awansu | Całkowite wymagane SP |
1 | Brak | 50 | 0 |
2 | Linka zużywa się 25% wolniej podczas walki z rybą. | 100 | 50 |
3 | Sklepy z przynętami oferują 10% zniżkę na swoje towary. | 150 | 150 |
4 | Zwiększa szansę na to, iż ryba weźmie przynętę o 25%. | 200 | 300 |
5 | Zdolność łapania większych ryb (do 31,5 cala). | 250 | 500 |
6 | Sklepy z przynętami oferują 30% zniżkę na swoje towary. | 300 | 750 |
7 | Linka zużywa się 50% wolniej podczas walki z rybą. | 350 | 1050 |
8 | Zwiększa szansę na to, iż ryba weźmie przynętę o 50%. | 400 | 1400 |
9 | Sklepy z przynętami oferują 50% zniżkę na swoje towary. | 500 | 1800 |
10 | Zdolność łapania większych ryb (do 59 cali). | - | 2300 |
Przydatne porady
Podczas wędkowania (i nie tylko):
- Pamiętaj, by nie wciągać linki zbyt mocno i w nieodpowiednim kierunku.
- Lepiej jest walczyć z rybą przez 5 minut, niż bezsensownie się siłować i zerwać linkę po 30 sekundach.
- Warto potrenować na łowisku, gdzie znajdziesz mniej wymagane ryby. Kilka dodatkowych poziomów Fishing zwiększy znacząco zdolności wędkarskie Noctisa, ułatwiając przyszłe połowy.
- Zawsze staraj się mieć przynajmniej kilka sztuk przynęt danego typu. Podczas łowienia linka może się urwać, przez co stracisz przynętę i dalsze łowienie na danym łowisku może okazać się niemożliwe.
- Kupuj / zdobywaj lepszy sprzęt wędkarski w miarę możliwości - elementy te kosztują wprawdzie dość sporo Gil, jednak znacząco wpływają na proces łowienia ryb.
- Jeśli zależy ci na rozwijaniu zdolności Fishing, lepiej jest skupić się na łowieniu "słabszych" i bardziej powszechnych ryb, czyli tych, które dają stosunkowo niewiele punktów SP, a które posiadają rzadkość na poziomie D-C. Najlepszym wyborem jest tutaj Rainbow Trout (Big), który daje 8 punktów SP (czyli tylko 3-4 razy mniej niż najmocniejsze ryby w grze), występuje w hurtowych ilościach, a złowienie go zajmuje kilka sekund. Więcej informacji znajdziesz w tabeli w dalszej części.
- Dobrym miejscem na rozwój jest The Vesterpool, znajdujący się w północno-zachodniej części mapy spory zbiornik wodny. Znajdziesz tam zarówno łowisko pełne dość łatwych do złowienia ryb, jak i sklep ze sprzętem wędkarskim (Bert's Bobbers 'n' Stuff), w którym kupić można najlepsze linki (Line), sporo różnych przynęt (Lure) i praktycznie najlepsze elementy wędek, Death Spin (Rod) i Nereid (Reel) - lepsze elementy można zyskać jedynie podczas wykonywania trudnych zadań i mini-gry Totomostro. Wystarczy 3-5 godzin (zależne od twoich zdolności manualnych) wędkowania w tym miejscu, by wskoczyć z 1 na 10 poziom Fishing.
0
Komentarze czytelników
seeb37 Junior
witam , jeśli poradnik jest ukończony to gdzie są misje związane z niszczeniem baz wroga , ja skończyłem juz dwie ,misje te pojawiaja się jak na niebi widać wielki statek magitecku, jak przegapiłem to w poradniku to przepraszam
kropard Junior
Witam wszystkich czy kto ktokolwiek wie jak wrocic do altissia city on the sea? niechcacy wrocilem na lad i nie wiem jak wrocic tam by dokaczyc Qesta z glownego watku.Odrazu pisze ze motorowka nie da sie plync drugi raz chyba ze czegos nie wiem heh.Prosze o pomoc bez tego moge zapomniec o ukonczeniu finala ktorego tak kochamy.
kriss8409 Junior
Witam wszystkich,
może ktoś pomoże... Gram w FF XV na Xbox One S i mam problem z pokonaniem ostatniego bossa, tj. Ifrit. Kiedy HP spada mu do minimum i wgląda jakby zaraz miał być koniec to potem mogę tak naście minut go atakować i nic :(
Pozdr.
kenem Junior

Gra się zmieniła - rozdział 10 - są 2 zadania poboczne, których nie ma opisanych w poradniku.
Rozdział 13 - jest wersja alternatywna, w której sterujemy pozostałą 2 bohaterów
Rozdział 14 został całkowicie przemodelowany - zadania poboczne (3), nowi wrogowie i nowe przedmioty
Poradnik wymaga sporej aktualizacji
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.