Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 21 października 2010, 12:15

autor: Olek

Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 3

Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?

Prezentujemy Wam trzeci i zarazem ostatni artykuł z serii „Droga przez pustkowia”, który został poświęcony historii legendarnej serii Fallout.

Bethesda wchodzi do gry

Los firmy Interplay wydawał się przesądzony, zwłaszcza po tym, kiedy koncern Titus Interactive ogłosił upadłość. Firma utraciła prawa licencyjne do wydawania gier opartych na systemie fabularnym Dungeons & Dragons, a przecież Baldur's Gate, Planescape Torment czy Icewind Dale stanowiły jej największe atuty. Dzięki redukcji zatrudnienia i szeregu radykalnych cięć udało się zmniejszyć zadłużenie do 11 milionów dolarów. Interplay Entertainment przetrwało, ale była to, i poniekąd wciąż jest, tylko wegetacja.

Dosyć niespodziewanie w listopadzie 2006 roku firma zapowiedziała rozpoczęcie prac nad grą MMO w świecie Fallouta. Produkcja miała pochłonąć 75 milionów dolarów, choć nigdy nie ujawniono, skąd planowano pozyskać środki na ten cel. Projekt wydawał się więc czystą abstrakcją, a po klęsce Brotherhood of Steel niemal wszyscy sądzili, że seria Fallout została pogrzebana na długie lata. Wtedy na scenie pojawiła się firma Bethesda Softworks.

Do 2002 roku było ona raczej drugoplanowym deweloperem, szerzej znanym jedynie z cyklu The Elder Scrolls. Po sukcesie The Elder Scrolls III: Morrowind Bethesda awansowała do grona najlepszych producentów gier z gatunku RPG. Już wtedy firma zaczęła szukać nowej marki. Wśród jej pracowników nie brakowało fanów serii Fallout. Pierwsze próby zdobycia licencji niezbędnej do produkcji gry wyszły na jaw w 2004 roku. By uniknąć bankructwa, koncern Titus Interactive chwytał się wszelkich sposobów. Za stosunkowo niewielką cenę niespełna 1.200.000 dolarów Bethesda uzyskała wówczas prawa do produkcji Fallouta 3. Miał to być projekt zupełnie inny od niedokończonego Van Burena. Priorytetem dla dewelopera była wówczas jednak kolejna odsłona cyklu The Elder Scrolls. Dlatego przez następne dwa lata niewiele działo się w tej kwestii. Wreszcie 2006 roku Oblivion ujrzał światło dzienne i nic już nie stało na przeszkodzie, by zająć się nowym Falloutem.

1.200.000 dolarów wydane przez firmę Bethesda Softworks w zamian za prawa do stworzenia gry Fallout 3 okazały się świetną inwestycją.

Szefostwo Bethesda Softworks na tym jednak nie poprzestało. W kwietniu 2007 roku firma zawarła kolejną umowę z Interplay Entertainment. Tym razem chodziło o prawa do marki Fallout, za które zapłacono prawie sześć milionów dolarów. Interplay zachowało jedynie możliwość przygotowania Fallouta Online i to pod pewnymi warunkami. Produkcja miała ruszyć pełną parą w ciągu dwóch lat (zainwestowano m.in. 30 milionów dolarów) i zakończyć się przed upływem czterech, a ponadto Bethesda zyskałaby kilkunastoprocentowy udział w ewentualnych zyskach. Leonard Boyarski, jeden z projektantów pierwszej części Fallouta przyznał, że poczuł się wtedy „jakby była żona sprzedała dzieci, nad którymi sprawowała opiekę”. W tym momencie rozwiązanie to satysfakcjonowało jednak obie strony.

Prace nad Falloutem 3 ruszyły wreszcie pełną parą. Głównodowodzącym w ekipie Bethesda Game Studios został Todd Howard, który wcześniej doskonale poradził sobie, kierując zespołem odpowiedzialnym za Morrowinda i Obliviona. W gronie twórców Fallouta 3 nie brakowało zresztą ludzi odpowiedzialnych za wcześniejsze dokonania Bethesdy. Obawy budził jedynie fakt, że na liście płac nie widniały nazwiska osób związanych z pierwszą i drugą odsłoną legendarnej serii. Ich zmiennicy hołdowali jednak temu samemu kultowi. Choć posługiwali się już zupełnie innymi narzędziami, zdołali wyczuć i oddać klimat oryginału.

Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

Fallout 3

Fallout 3

Fallout 2

Fallout 2

Fallout

Fallout

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout 3: Broken Steel

Fallout 3: Broken Steel

Fallout 3: Mothership Zeta

Fallout 3: Mothership Zeta

Fallout 3: Operacja Anchorage

Fallout 3: Operacja Anchorage

Fallout 3: Point Lookout

Fallout 3: Point Lookout

Fallout 3: Dzióra

Fallout 3: Dzióra

Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 2
Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 2

Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?

Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 1
Droga przez pustkowia - historia serii Fallout, cz. 1

Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
21.10.2010 12:55
Kir4s
5
Legionista

Yes, I don't

21.10.2010 13:02
odpowiedz
Yemet
92
Konsul

Pod obrazkiem jest napisa: "fallout onliTe"

21.10.2010 15:03
odpowiedz
Invader01
96
Konsul

Wreszcie rozumiem o co chodzi w tej sądowej wojnie. Anyway, lubię te artykuły o wydarzeniach związanych z grami i ich twórcami.

21.10.2010 15:14
odpowiedz
Spawcz
47
Gram w gre

fallout 3 rlz

21.10.2010 15:15
odpowiedz
maslice
37
Shepard

Fallout 3 bardzo mi się podobał NV będzie 100 razy lepsze.

21.10.2010 15:26
😁
odpowiedz
★ MarchewMaster ★
6
Chorąży

Jupi 3 artykuł :D!

21.10.2010 17:46
odpowiedz
MixPL
5
Legionista

Pod Obrazkiem jest cos takiego:

... i zakończyć się przed upływem czterech, a ponadto...
przed upływem czterech czego ? :D lat chyba..

21.10.2010 17:58
odpowiedz
MixPL
5
Legionista

Pod tym pierwszym*

21.10.2010 21:28
odpowiedz
przemas478
102
Senator

Kawał historii

21.10.2010 21:40
odpowiedz
ROBALHC
14
Chorąży

fallout 3 kupa fallout NV zobaczymy....

22.10.2010 15:51
odpowiedz
viesiek
137
the doge

Bethesda dokonała czegoś, co nie udało się wcześniej Interplay Productions – zdobyła licencję na piosenkę „I Don't Want To Set the World on Fire”

Tak jakby mnie to rozbawiło :D

02.11.2010 22:38
odpowiedz
SSman92
26
Generał

Marka Fallout w dobrych rękach

03.11.2010 16:15
odpowiedz
Nolifer
115
The Highest

Fallout to cudowna seria :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze