Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 25 maja 2001, 19:33

autor: Redakcja GRYOnline.pl

Targi E3 2001

Targi E3 w Los Angeles to, obok targów w Tokio, największa, coroczna impreza, na której prezentowane są gry pecetowe i konsolowe oraz sprzęt służący graczom. W tym roku cała impreza odbyła się w dniach 17-19 maja w ogromnym Convention Center.

E3 - wielkie pieniądze, wielki show

Targi E3 w Los Angeles to, obok targów w Tokio, największa, coroczna impreza, na której prezentowane są gry pecetowe i konsolowe oraz sprzęt służący graczom. Cała impreza w tym roku odbyła się w dniach 17-19 maja w ogromnym Convention Center. Jeśli ktoś z was bywał na warszawskiej Gambleriadzie, to być może chciałby widzieć pewne porównanie między dwoma tymi wydarzeniami. Ha! Porównywanie ich jest tak samo rozsądne jak wystawianie małego fiata do konkursu z bolidem Formuły I, a może nawet z rakietą międzygalaktyczną (gdyby taka istniała, rzecz jasna).

Dotknij przyszłości!

E3 to zlot najważniejszych firm i ludzi w branży, to wręcz uderzająca i przytłaczająca obecność miliardów dolarów, które co roku są wpompowywane w biznes multimedialny. Na tych targach są wszyscy, którzy być powinni i wszyscy, którzy mają w branży cokolwiek do powiedzenia (oraz mnóstwo tych, którzy do powiedzenia nie mają nic, ale chcieliby :-). Na tegorocznych targach zaprezentowało się przeszło 350 wystawców. A co się działo w trakcie tych trzech dni? Przede wszystkim ogólny „targ próżności”. Każda firma pokazywała to co przygotowuje najlepszego, zapraszała dziennikarzy na pokazy (czasami odbywające się z ogromnym rozmachem) i konferencje prasowe. Odbywały się konferencje tematyczne, przyznano szereg nagród dotyczących nadchodzących produktów, a w kuluarach odbywały się rozmowy biznesowe.

Hasło przewodnie targów brzmiało „Touch the Future” i rzeczywiście prócz skomplikowanych systemów militarnych i kosmicznych (które z reguły na żadnych targach z oczywistych względów prezentowane nie są), to właśnie przemysł komputerowej rozrywki jest tym sięgającym w zaawansowaną technologicznie przyszłość. Kiedy odwiedza się targi E3, czy londyński ECTS widać jak daleko za nami są czasy genialnych amatorów przygotowujących gierki w swych garażach. Teraz przemysł growokomputerowy olśniewa iście hollywoodzkim blichtrem, a budżety poważnych produkcji są porównywalne (lub większe) z budżetami takich filmów jak Quo Vadis lub Ogniem i Mieczem.

Targi są istnym rajem dla każdego gracza. To tu zobaczysz wersje demonstracyjne lub wersje beta, czy alfa najbardziej interesujących programów (i możesz w nie zagrać!), a jeśli nie ma jeszcze takich wersji, to zapoznasz się chociaż z filmowymi trailerami lub tzw. „rolling demo”. Dobre zaprezentowanie się na imprezach, takich jak w Los Angeles, może zaprocentować dla małych firm dobrym kontraktem z wysokiej klasy wydawcą, a dla firm, które wydawcy już nie muszą szukać jest okazją do zaprezentowania swych produktów przed całą (naprawdę: całą) światową prasą. Firmy często dopiero w Los Angeles informują o ważnych zamierzeniach np. Ubisoft poinformował o przygotowywaniu gry (na wszystkie platformy!) Crouching Tiger, Hidden Dragon (w oparciu o film obsypany Oscarami). Szkoda tylko, że nikt nie mógł jeszcze udzielić informacji, jakiego rodzaju będzie to gra. Autorzy często czekają, by zaprezentować swój program dopiero w czasie targów. W związku z tym na E3 pokazano podobno ponad 700 produktów nigdy wcześniej nie pokazywanych! A my zaprezentujemy wam teraz jedynie drobniutki procent, tego co przedstawiono na targach.

Ekssscytujące tytuły

Miłą niespodzianką jest fakt, że New World Computing - twórcy kultowej serii Heroes of Might&Magic zaprezentowali czwartą odsłonę swego sztandarowego hitu. Jeśli chodzi o zasady i mechanikę gry, to nie będzie ona specjalnie różnić się od poprzednich części. I całe szczęście, gdyż nie tak dawno jeszcze dochodziły ze studia wieści, iż autorzy zastanawiają się nad wprowadzeniem walk w czasie rzeczywistym, co chyba każdy przyzna, byłoby istnym horrorem.

Cieszący się ogromnym powodzeniem Commandos z Pyro Studios dorobi się młodszego brata - programu Pretorianie, opartego na podobnych zasadach, ale którego akcja rozgrywać się będzie w czasach potęgi starożytnego Rzymu.

Oczywiście mocniejsze bicie serca u każdego gracza wywołują słowa Cywilizacja i Sid Meier. Legendarny Sid, nagrodzony już na targach za SimGolf, tworzy Cywilizację III, która w wielu aspektach ma powrócić do idei znanych z poprzednich części serii (porzuconych w średnio udanym Call to Power). W jego studiu pracuje się również nad programem SimTrain, będącym nawiązaniem do wspaniałego Railroad Tycoon.

Miłośnicy strategii zobaczyli też na targach mocno już zaawansowany projekt, jakim jest Master of Orion III. Ta „Cywilizacja w kosmosie” pozwoli graczowi na walkę o dominację nad galaktyką, a jednocześnie zachwyca bogactwem opcji strategicznych. Dyplomacja, gospodarka, odkrycia naukowo-techniczne, operacje szpiegowskie, symulacja futurystycznego społeczeństwa, dynamiczne walki, ogromny wybór dostępnych ras o zróżnicowanych zdolnościach, czyli: dla każdego coś miłego.

Zabawnym i ciekawym projektem jest Sigma: The Adventures of Rex Chance, program w którym twoim zadaniem będzie polowanie na przeróżne zwierzaki i tworzenie z nich najbardziej zabójczych mutacji, po to by przygotować uniwersalnych wojowników. Ponieważ grę przygotowują twórcy Homeworld, więc może być ciekawie. Interesująco zapowiada się również druga część Disciples (zatytułowana Dark Prophecy) - turowej strategii fantasy, przygotowywanej przez Strategy First. I rzecz jasna nie wolno zapominać o Warcraft III, choć na ten tytuł czekamy już tak długo, że można się zastanawiać, kiedy wreszcie Blizzard uzna, że nadszedł czas zaprezentować go graczom. A z wielkich kontynuacji również spore emocji budzą zapowiedzi dalszego ciągu znakomitej serii gier taktycznych Myth, tym razem zatytułowanej The Wolf Age.

Jeśli chodzi o strzelaniny to głośno jest przede wszystkim o Return to Castle Wolfenstein, opowieści której akcja toczy się w czasach II wojny. Kto z nas nie pamięta przygód odważnego komandosa o polskim nazwisku (Blazkowitz), który zapuszczał się w niekończące się korytarze faszystowskich twierdz i mordował hitlerowców? Wolfenstein 3D zapoczątkował boom na gry nazywane dzisiaj FPS, a jako ciekawostkę muszę wam powiedzieć, że jeszcze w tej chwili 11-to letni syn mojej przyjaciółki grał w tę grę z przyjemnością i przeszkadzał mu tylko fakt, że program pozbawiony jest automapowania. Return to Castle Wolfenstein będzie, oczywiście, wydarzeniem nie tylko sentymentalnym, ale artystycznym i biznesowym. Podobno już w tej chwili budżet gry przekroczył 10 milionów dolarów. Swoją drogą zastanawiający jest fakt na co chłopaki wydali AŻ takie pieniądze???

Jednak godnymi konkurentami dla nowego Wolfensteina będą nie tylko przygotowywany ogromnym nakładem środków dalszy ciąg przygód rycerzy Jedi, ale również zapowiadany od wieków Max Payne, będący ponurą historią zbrodni, kontynuacja przygód „księcia” Duke Nukem Forever i sequel kultowego Unreala, który ma ambicję dokonać takiego samego zamieszania na rynku jak jego słynny poprzednik (przypomnę tylko, że w wypadku Unreala recenzenci zgodnym głosem mówili o przejściu FPS na nowy poziom jakości, ciekawe czy w tym wypadku będzie tak samo?). Od dawna mówi się też o programie Red Faction firmy Volition, który jako pierwszy FPS w historii ma dawać graczowi możliwość pełnej interakcji ze środowiskiem. Oznacza to ni mniej ni więcej, tylko że przez każdy mur, czy ścianę, sufit lub podłogę będziesz mógł przebić się do następnych korytarzy. Warto też wspomnieć o PlanetSide - programie, który z uwagi na rozmach i ogrom opcji można porównać do Ultima Online w świecie strzelanin, a także nowej próbie zdyskontowania sukcesu strategicznej serii Command&Conquer w od dawna zapowiadanym Renegade. Ale wszystkie wymienione wyżej projekty zostały pobite na głowę przez program Medal of Honor: Allied Assault, o którym wcześniej, przyznam szczerze, nie słyszałem, tak samo jak nigdy nie obiła mi się o uszy dziwna nazwa studia autorskiego przygotowującego ten program (2015). Medal of Honor będzie strzelaniną rozgrywającą się w latach II wojny światowej, a krytycy solidarnie wskazują, że zarówno engine, grafika, modele, jak i inteligencja wrogów czynią z tej gry aktualny numer jeden na świecie.

Gry role-play od kilku już lat święcą triumfy i każda ważna firma wydawnicza ma tytuły z tego gatunku w swych planach. Rewelacją może okazać się przede wszystkim Star Wars: Knight of the Old Republic, przygotowywany przez Bioware na zlecenie Lucas Arts. Akcja tej trójwymiarowej gry toczy się w świecie Gwiezdnych Wojen, ale kilka tysięcy lat przed wydarzeniami znanymi z serii filmowej. Oczywiście zyskasz możliwość utworzenia grupy z przeróżnych ras i profesji, występujących w gwiezdnowojennym uniwersum, włączając w to rycerzy Jedi. Jednymi z najbardziej oczekiwanych RPG są oczywiście kontynuacje takich bestsellerów jak Baldur's Gate II i Diablo II. Ale największy poklask zyskała sobie chyba Neverwinter Nights, która prawdopodobnie (jak wiecie do wszelkich terminów podawanych przez wydawców należy podchodzić BARDZO ostrożnie) ukaże się przed Gwiazdką tego roku. Sądzę, że wszyscy miłośnicy role-play czekają również na Morrowind, czyli trzecią odsłonę Elder Scrolls (pierwsze dwie to Arena i Daggerfall). Daggerfall był programem kultowym, pomimo okropnych błędów, jakie autorzy całymi miesiącami starali się poprawiać za pomocą kolejnych „łatek”. Ale Morrowind bić będzie swego nieprawdopodobnego poprzednika pod każdym względem: komplikacji fabuły, rozległości świata i, przede wszystkim, grafiki. Wszyscy, którzy kochali serię Fallout na pewno z przyjemnością zobaczą, w jaki sposób autorzy tej gry (secesjoniści z Black Isle) poradzili sobie łącząc świat magii i XIX-to wiecznej techniki w programie Arcanum. A miłośnicy Beholderów oraz systemu AD&D będą mogli odwiedzić po raz kolejny Myth Drannor tym razem w grze nowej generacji Pool of Radiance II.

Jak zwykle na targach E3 przyznano nagrody w wielu kategoriach. Oto one:

Najlepsza gra na PC

Star Wars Galaxies
(Lucas Arts/Verant)
chwalona przede wszystkim za nieprawdopodobną grafikę. Sądzę, że studio Verant gwarantuje, że Lucas Arts odbije wreszcie od dna, przy którym przebywa od dość dawna.

Wyróżnienia:

Battle Realms

Medal of Honor: Allied Assault

Neverwinter Nights

Republic: The Revolution

Najlepsza gra akcji

Medal of Honor: Allied Assault
(Electronic Arts/2015)
wymarzona strzelanka: super grafika, wysoka inteligencja wrogów, niesamowita atmosfera.

Wyróżnienia:

Command & Conquer: Renegade

Max Payne

Return to Castle Wolfenstein

Soldier of Fortune II: Double Helix

Star Wars Jedi Outcast: Jedi Knight II

Unreal II

Najlepsza gra sieciowa

Star Wars Galaxies
(Lucas Arts/Verant)
skrót MMORPG (Massive Multiplayer Online RPG) jest tu jak najbardziej na miejscu. Ultima Online w świecie Gwiezdnych Wojen?

Wyróżnienia:

Anarchy Online

Motor City Online

The Sims Online

Najlepsza gra role-play

Neverwinter Nights
(Interplay/Bioware)
no cóż, na ten program każdy rolplejowiec czeka z niecierpliwością. Zastanawialiśmy się jak firmie Bioware uda się podróż w krainę 3D. Jak wskazuje ta nagroda: powiodło się! Wprowadzenie systemu AD&D trzeciej edycji oraz zaawansowany tryb gry wieloosobowej muszą tej grze zapewnić sukces.

Wyróżnienia:

Arcanum: Of Steamwork and Magick Obscura

Dungeon Siege

The Elder Scrolls III: Morrowind

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor

Najlepsza gra symulacyjna

IL 2 Sturmovik
(Ubi Soft/Blue Byte)
czy nie odnieśliście nigdy wrażenia, że o walkach powietrznych na wschodnim froncie II wojny mówi się bardzo mało? IL 2 przeniesie nas w tamte czasy i tamte rejony.

Wyróżnienia:

Flight Sim 2002

Train Sim

Najlepsza gra sportowa

Sid Meier's SimGolf
(Electronic Arts/Firaxis)
hmmm... jeśli ktoś pobił gry ze sportowej stajni „elektroników”, to musi być niezły. Dla nas nazwa golf i zasady rządzące tą grą wciąż stanowią lekką tajemnicę, ale w USA jest to zabawa bardzo popularna, więc... szykuje się hit! A Meier chyba szuka sobie nowego miejsca na growej arenie, no bo cóż może znaczyć podróż tego człowieka-legendy w krainę sportu?

Wyróżnienia:

NHL 2002

Najlepsza gra strategiczna

Battle Realms
(Crave/Liquid)
niesamowita grafika i opracowane z ogromną dbałością szczegóły taktyczno-strategiczne mogą ten program uczynić jednym z najgłośniejszych RTS w historii. Podobno wreszcie inteligencja komputerowego wroga i inteligencja zarządzania przez komputer jednostkami gracza stoją na wysokim poziomie.

Wyróżnienia:

Age of Mythology

Empire Earth

Republic: The Revolution

Sigma: The Adventures of Rex Chance

Warcraft 3: Reign of Chaos

Najlepsza technologia

Republic: The Revolution
(Eidos/Elixir Studios)
podobno inteligencja tego programu wyznaczy nową drogę w strategiach symulacyjnych.

Wyróżnienia:

Majestic

Red Faction

Star Wars Galaxies

Innowacyjny design

Majestic (Electronic Arts/Anim-X) - nowy styl przygotowywania gier?

Wyróżnienia:

Freedom Force

Republic: The Revolution

Sigma: The Adventures of Rex Chance

The Sims Online

Najlepsza grafika

Star Wars Galaxies
(Lucas Arts/Verant)
nieprawdopodobne bogactwo szczegółów i wyjątkowy artyzm przygotowania.

Wyróżnienia:

The Elder Scrolls III: Morrowind

Max Payne

Unreal II

Targowe niespodzianki

Lucas Arts - plan wydawniczy tej firmy wygląda imponująco. W tej chwili współpracuje ona z tak znanymi studiami autorskimi, jak Verant, Ensamble, Bioware i Raven. Oczywiście Lucas jak zwykle tonie w świecie Gwiezdnych Wojen i oprócz sequela Jedi Knight zobaczymy na przykład RTS zatytułowany Galactic Battleground oraz najgłośniej komentowany tytuł: Star Wars Galaxies, przygotowywany przez autorów Everquesta. Na miłośników role-play czeka natomiast Star Wars: Knight of the Old Republic, przygotowywany przez studio Bioware.

Wyróżnienia:

Gry na PC - za to, że wyglądają lepiej niż zapowiadane tytuły konsolowe.

Kontynuacje wielkich tytułów - wydawcy spróbują wskrzesić, tak wielkie hity jak Cywilizacja, Wolfenstein, czy Master of Orion.

Najlepsza prezentacja

Medal of Honor: Allied Assault

(Electronic Arts/2015)

show utrzymany był w dynamicznej i mrocznej atmosferze, nawiązującej do lądowania w Normandii w czasie II wojny. Kłania się Szeregowiec Ryan!

Wyróżnienia:

Civilization III

Neverwinter Nights

Star Wars Galaxies

Kacper Kieja