Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 15 czerwca 2020, 14:40

Dobre i świeże strzelanki, zupełnie jak z lat 90.

Dziś strzelamy się w otwartych światach, kiedyś w złożonych labiryntach pełnych sekretów. Gry „doomopodobne” mocno wyewoluowały na przestrzeni lat, ale jak się okazuje, wciąż powstają strzelanki w stylu Quake’a, Hexena czy Duke’a 3D.

Spis treści

Ziggurat

  1. Data premiery: 2014
  2. Producent: Milkstone Studios
  3. Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One

Ziggurat to roguelike’owy dungeon crawler, jednak dzięki przedstawieniu akcji z perspektywy pierwszej osoby oraz dużemu tempu rozgrywki całość wygląda jak współczesna wersja Heretica i jego sequela – Hexena. Obok spluw mamy więc czarodziejskie różdżki, magiczne kule i strzelające zaklęciami kostury. Poruszamy się po tytułowym zigguracie, sakralnej budowli z rejonów Mezopotamii, złożonej z wielu kondygnacji. Nasza postać to z kolei kandydat na wielkiego czarnoksiężnika, pragnący udowodnić swoją wartość poprzez wycinanie w pień setek maszkar niczym w Serious Samie.

Poziomy naszpikowane są nie tylko przeciwnikami, ale i losowo generowanymi znajdźkami, scrollami zwiększającymi naszą moc oraz wymyślnymi pułapkami. Ziggurat nie stara się wyglądać jak gra z lat 90. Jest kolorowy i naprawdę bardzo ładny w swojej nieco komiksowej stylistyce. Pod zachęcającą wesołą otoczką kryje się jednak wymagające umiejętności i cierpliwości wyzwanie, w którym permadeath to jedna z głównych przeszkód.

  1. Więcej o grze Ziggurat

Najbardziej znanym prawdziwym zigguratem jest ten, który powstał w starożytnym mieście Ur. Istnieje on do dziś, choć w 1991 roku został uszkodzony przez działania wojenne, a jego zwiedzanie nie jest proste, ponieważ znajduje się na terytorium obecnego Iraku.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jeśli grać w Dooma, to tylko na:

71,4%
Kalkulatorze
28,6%
Bankomacie
Zobacz inne ankiety
Tego nie da ci Battlefield - najlepsze strzelanki dla hardkorów
Tego nie da ci Battlefield - najlepsze strzelanki dla hardkorów

Trudne, realistyczne strzelanki są nieco niszowym gatunkiem gier, ale w porównaniu do najpopularniejszych tytułów AAA, oferują nieporównywalnie więcej różnorodności i doświadczeń. Może warto się przekonać i dać im szansę?

Weterani FPS-ów opisali przyszłość gier - i ja się z nią zgadzam
Weterani FPS-ów opisali przyszłość gier - i ja się z nią zgadzam

Weterani gatunku strzelanin pierwszoosobowych z Electronic Arts określili swoją wizję przyszłości FPS-ów. Warto zapamiętać ich słowa, bo zapewne opierają się nie tylko na przeczuciach, ale i swoich przyszłych projektach.

Dekalog Dooma – 10 przykazań, które id Software dało FPS-om
Dekalog Dooma – 10 przykazań, które id Software dało FPS-om

Annus Domini 1993 to moment w dziejach interaktywnej rozrywki, gdy studio id Software zapoczątkowało nową religię. Kościół Zagłady po dziś dzień gromadzi miliony wiernych (fanów) i inspiruje licznych naśladowców. Oto zasady, na których został wzniesiony.