Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 24 stycznia 2020, 15:22

autor: Bartosz Świątek

10 dziwnych zagadek w grach, w których twórcy zagrali nam na nosie

Interaktywna rozrywka zna wiele tytułów, które wprowadzały do gameplayu rozwiązania wykraczające poza cyfrową rzeczywistość, wymagając od gracza podejmowania czynności w „realu” albo wykorzystywania własnej wiedzy do wykonania zadania wewnątrz gry.

Spis treści

Kasowanie plików w Doki Doki Literature Club

Ambitne i nowatorskie gry można tworzyć w ramach przeróżnych gatunków. Udowodnili to deweloperzy ze studia Team Salvato, stojący za Doki Doki Literature Club – nietypową przygodówką typu visual novel. Wspomniany podgatunek nie cieszy się u nas wielką popularnością i powszechnie kojarzony jest głównie z tanią erotyką. Trochę szkoda, bo niektóre z tych produkcji oferują naprawdę świetne scenariusze, które czasem łączone są z ciekawymi pomysłami w zakresie narracji, a okazyjnie także gameplayu.

Lekko i przyjemnie – tak zaczyna się opowieść przedstawiona w Doki Doki. Wcielamy się tu w chłopaka, który dołącza do pewnego klubu literackiego, „zupełnie przypadkowo” prowadzonego głównie przez piękne dziewczyny, od razu zwracające uwagę na protagonistę. Jeśli po tym wstępie już zdążyliście tę grę przekreślić, wiedzcie, że robicie błąd, bo nie wszystko jest w niej takie, jakie się wydaje. Szczegółów zdradzać nie zamierzam, bowiem największym atutem dzieła Team Salvato jest właśnie fabuła.

Historia opowiedziana w Doki Doki nie stanowi jednak bezpośrednio powodu, dla którego tytuł ten trafił na naszą listę – większe znaczenie ma tutaj sposób jej opowiadania oraz to, jak możemy na nią wpłynąć. Przykładowo jedną z opcji jest zmienienie biegu wydarzeń poprzez... wykasowanie określonych plików z folderu gry. Ta odnotowuje nasze działania i dopasowuje się do nich, choć niekoniecznie w sposób, którego oczekiwaliśmy. Gorąco zachęcam, byście sami sprawdzili (można to zrobić na Steamie, zupełnie za darmo), czy ingerowanie w grę w tak nietypowy sposób kończy się szczęśliwie, czy tragicznie.

12 niezłych gier, których fabuła to bełkot
12 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Wiedźmińska MOBA i inne najdziwniejsze spin-offy znanych gier
Wiedźmińska MOBA i inne najdziwniejsze spin-offy znanych gier

Robienie ze strategii FPS-a, z bijatyki gry logicznej czy ze skradanki karcianki, to ledwie wierzchołek góry lodowej dziwnych odsłon pobocznych, jakich przez lata doczekały się popularne serie gier.

Technologia zostawiła mnie w tyle - o graczach, którzy słyszą w mono
Technologia zostawiła mnie w tyle - o graczach, którzy słyszą w mono

Wyobraźcie sobie przez chwilę, ze jedno Wasze ucho przestało działać. Moje nie działa już od dawna i opowiem Wam, jak to zmieniło moje życie.