Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 1 września 2018, 12:00

autor: Mushroom

Jestem prawnikiem! No dobrze, byłem, ale chciałem, żebyście o tym wiedzieli ;-)

20 najlepszych gier strategicznych wszech czasów na PC

Niedawno prezentowaliśmy listę dwudziestu najlepszych gier strategicznych ostatnich lat. Dziś czas sięgnąć trochę dalej w przeszłość i przyjrzeć się dwudziestu najlepszym strategicznym klasykom.

Z powstaniem tego rankingu wiąże się zabawna historia. Jakiś czas temu zorganizowaliśmy w redakcji głosowanie na najlepszą grę strategiczną. Nie ustaliliśmy wtedy żadnych szczegółów, każdy mógł wymienić po prostu te tytuły, które najbardziej lubi.

Po podliczeniu głosów okazało się, że trzy czwarte naszego top 20 to gry z lat 90., a najmłodsza została wydana w 2010 roku. To może oczywiście oznaczać, że jesteśmy niezwykle sentymentalni, ale całkiem prawdopodobne, że po prostu już dawno za sobą mamy złote czasy komputerowych strategii, a dziś nie robi się takich gier jak kiedyś.

20. Warcraft: Orcs & Humans

Wojna ludzi z orkami to bynajmniej nie piknik. - 2018-09-03
Wojna ludzi z orkami to bynajmniej nie piknik.
  1. Gatunek: strategia czasu rzeczywistego
  2. Twórcy: Blizzard Entertainment
  3. Platforma: PC
  4. Rok premiery: 1994

Tagi: czas rzeczywisty, dark fantasy, orkowie, magia, wojna

Zaczynamy z przytupem od gry, która zapoczątkowała jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w całej historii gier wideo, a przy tym była pierwszym przebojem studia Blizzard Entertainment, które dziś... sami dobrze wiecie, czym dziś jest Blizzard.

Pierwszy Warcraft powołał do życia Azeroth, fantastyczną krainę, w której właśnie rozpoczęła się wielka wojna pomiędzy rasami ludzi i zielonoskórych orków. Nie był to co prawda tytuł, od którego zaczęła się historia strategii czasu rzeczywistego, była to jednak gra mocno innowacyjna jak na swoje czasy.

Pamiętajmy, że w 1994 roku RTS-y stanowiły gatunek, który dopiero się rodził i kształtował, zatem coś dziś tak oczywistego jak możliwość zaznaczenia kilku jednostek jednocześnie (aż czterech!) wydawało się małą rewolucją. Nie było to zresztą jedyne rozwiązanie, które dodawało rozgrywce w Warcrafta głębi, jakiej brakowało konkurencji.

MINIKALENDARIUM ROZWOJU KLASYCZNYCH GIER RTS

1989 – Herzog Zwei (konsolowy protoplasta, posiadający wiele ważnych cech późniejszych RTS-ów. Twórca Dune II, Brett W. Sperry, przyznał, że inspirował się tą produkcją)

1992 – Dune II

1994 – Warcraft: Orcs & Humans

1995 – Command & Conquer

1995 – Warcraft II: Tides of Darkness

Produkcja Blizzarda wyróżniała się również bogatą i różnorodną kampanią, w której twórcy nie bali się odważnych eksperymentów. Przykładem tego mogą być misje, w których nie mogliśmy zbudować bazy, przez co mieliśmy do dyspozycji ograniczoną liczbę jednostek. Całości dopełniał mroczny klimat fantasy, który z Warcrafta dosłownie się wylewał za sprawą fantastycznej oprawy audiowizualnej. To właśnie ten klimat na stałe zapisał się w świadomości setek graczy, z których ogromna część pozostała już na zawsze wierna tej serii i samemu gatunkowi.

Marka stworzona przez Blizzard jest dziś dochodowa jak złoża ropy w Kuwejcie. Samo powstałe na potrzeby gry uniwersum rozrosło się przy tym do rozmiarów godnych Expanded Universe ze świata Gwiezdnych wojen. Natomiast pierwszy Warcraft zestarzał się już straszliwie i raczej trudno dziś grać w niego z przyjemnością. Niemniej na zawsze pozostanie on początkiem jednej z najważniejszych historii w świecie gier komputerowych.

Warcraft nie był pierwszym tytułem kalifornijskiej ekipy. Na początku lat 90. firma nosiła nazwę Silicon & Synapse i zajmowała się portowaniem gier dla zleceniodawców. Jej drugą grą (pierwszą było RPM Racing na SNES-a) była zręcznościówka The Lost Vikings. Opowiadała ona dość osobliwą historię. Głównymi jej bohaterami była trójka wikingów, którzy zostali porwani... przez złego kosmicznego lorda Tomatora. Zadaniem gracza było więc takie pokierowanie losami dzielnych wojowników, by udało im się bezpiecznie opuścić planetę Crouton i wrócić do swojej osady.

TWOIM ZDANIEM

Którą serię strategii lubisz najbardziej?

Heroes of Might and Magic
25,9%
Total War
14,1%
Warcraft
12,6%
Command & Conquer
9,5%
Sid Meier’s Civilization
8,2%
Age of Empires
7,4%
StarCraft
5,6%
The Settlers
4,9%
Company of Heroes
3,5%
UFO/XCOM
3,2%
Dungeon Keeper
1,4%
Dune
1,4%
Black & White
1,3%
Master of Orion
1%
Zobacz inne ankiety
Age of Empires III

Age of Empires III

Heroes of Might & Magic III: HD Edition

Heroes of Might & Magic III: HD Edition

StarCraft II: Wings of Liberty

StarCraft II: Wings of Liberty

Age of Empires II: HD Edition

Age of Empires II: HD Edition

Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Black & White

Black & White

StarCraft

StarCraft

The Settlers II

The Settlers II

Shogun: Total War

Shogun: Total War

WarCraft: Orcs and Humans

WarCraft: Orcs and Humans

Najlepsze gry strategiczne 2019 roku – wybór redakcji
Najlepsze gry strategiczne 2019 roku – wybór redakcji

W 2019 roku na rynku pojawiło się sporo bardzo odmiennych gier strategicznych. Coś dla siebie znajdą zarówno fani turowych behemotów 4X i Grand Strategy, jak i osoby lubujące się w nieco mniejszej skali. Nie zabrakło też strategii ekonomicznych.

30 najlepszych tycoonów w historii – top strategie ekonomiczne na PC
30 najlepszych tycoonów w historii – top strategie ekonomiczne na PC

Kiedyś uwielbiane, a dziś zapomniane tycoony mają bogatą historię, w której nie brakowało gier wybitnych. Proponujemy przegląd trzydziestu naszym zdaniem najlepszych symulacji ekonomicznych, jakie ukazały się w ciągu blisko 30 lat istnienia tego gatunku.

Gry strategiczne 2019 roku. W tym roku warto być pecetowym strategiem
Gry strategiczne 2019 roku. W tym roku warto być pecetowym strategiem

To będzie dobry rok dla cyfrowych generałów. Prezentujemy pokaźną listę najbardziej obiecujących, naszym zdaniem, tytułów strategicznych, w które zagramy w 2019 roku.