Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 29 lipca 2018, 11:17

autor: Czarny Wilk

Bez umiaru pożre gry oraz filmy, nie pogardzi też soczystym komiksem albo dobrze upieczonym serialem.

Gry sierpnia 2018 – najciekawsze premiery i konkurs

Choć w sierpniu wciąż próżno oczekiwać premier wielkich hitów, miesiąc ten prezentuje się o wiele lepiej od lipca, przynosząc ze sobą debiuty m.in. nowego dodatku do World of Warcraft, intrygującego We Happy Few oraz finałowy sezon The Walking Dead.

Dead Cells

Data premiery: 7 sierpnia

INFORMACJE

  1. Gatunek: nieślubne dziecko roguelike’a i metroidvanii
  2. Platforma: PC, PS4, XOne, Switch
  3. Przybliżona cena: ok. 85 zł (PC), 99 zł (PS4), 79,99 zł (Xbox One)

Fani „rogalików” raczej na brak ciekawych reprezentantów tego gatunku nie narzekają, ale nawet wśród tego urodzaju Dead Cells wyróżnia się mocno na plus doskonałym wykonaniem i zbierającą świetne opinie wersją dostępną w programie wczesnego dostępu. Przepis na sukces szczególnie nietypowy nie jest – francuskie studio Motion Twin wzięło po prostu elementy charakterystyczne dla gatunków roguelike i metroidvania, dodało do tej mieszanki garść własnych rozwiązań, a całość doprawiło wysokim poziomem trudności oraz pixelartową grafiką.

W trakcie zabawy wcielamy się w śmiałka podróżującego przez proceduralnie generowany świat pełen pułapek i rwących się do bitki przeciwników. W miarę pokonywania kolejnych trudności nasz bohater rośnie w siłę i zyskuje coraz lepszy ekwipunek. Należy jednak mieć się na baczności, gdyż każda śmierć pozbawia nas zebranych przedmiotów i cofa do początku gry.

Na tle korzystającej z podobnej receptury konkurencji Dead Cells wyróżniło się jednak tym, że już od pierwszych udostępnionych wersji grało się weń świetnie, a każda kolejna aktualizacja czyniła ten tytuł jeszcze lepszym. Co ważne, premiera finalnej edycji nie będzie końcem rozwoju gry. Francuzi ujawnili, że tytuł ma być systematycznie udoskonalany i oprócz nowej zawartości doczeka się także wsparcia dla fanowskich modyfikacji.

NASZE PRZEWIDYWANIA

Biorąc pod uwagę prawie milion sprzedanych egzemplarzy wersji przedpremierowej i 94% pozytywnych recenzji na Steamie – pewniak.

FORUMOWICZE O DEAD CELLS

Na wstępie zaznaczam, że nie mam doświadczenia z grami tego typu – w gry w stylu Soulsów nigdy nie grałem i w zasadzie jedyne metroidvanie, jakie mam na swoim koncie, to najnowsze Tomb Raidery oraz Stories: The Path of Destinies. Być może między innymi dlatego tak spodobało mi się Dead Cells – bo otworzyło mi furtkę do całkiem nowych doznań.

Nie miałem zbyt dużych oczekiwań. Myślałem, że pogram chwilę i niedługo potem rzucę ten tytuł z rozczarowaniem i brakiem satysfakcji. Szczerze mówiąc, to po jakichś 4 godzinach gry miałem wrażenie, że widziałem już wszystko. Jakie było moje zaskoczenie, gdy z każdą rozgrywką coraz bardziej w nią wsiąkałem. W grze faktycznie czuć progres z biegiem czasu. Zaczynamy dosyć powoli, ale potem odkrywamy kolejne elementy – mapy, przeciwników, sprzęt i umiejętności, których jest naprawdę dużo i są różnorodne, więc każdy znajdzie coś dla siebie. „Martwe komórki” są rogue lite’em, więc część odblokowanych elementów zachowujemy po śmierci postaci, jednakże zawsze zaczynamy od samego początku lochów i z pustym ekwipunkiem. Warto zaznaczyć, że jest to chyba pierwsza gra, w której backtracking naprawdę mi się podobał, bo za każdym razem mamy inny zestaw umiejętności i możliwość obrania innej drogi. Jeśli dodamy do tego fakt, że kształt mapy i jej zawartość są generowane w dużej mierze losowo, to w sumie nie ma tu miejsca na nudę i powtarzalność (w przeciwieństwie do np. wspomnianego już przeze mnie Stories).

Największą zaletą Dead Cells jest jednak walka. To ona stanowi rdzeń całej gry i od razu powiem, że została wykonana wręcz bez zarzutu. Każdy z przeciwników stanowi wyzwanie (nie ma grindowania na małych potworkach) i każdego trzeba się nauczyć (tak jak w gatunku soulslike – istotne są animacje postaci). Sama walka jest niezwykle przyjemna i intuicyjna, a do tego bardzo szybka. Ja sam, choć nie jestem wybitnym graczem, po pewnym czasie mogłem biegać po lochach i szlachtować przeciwników bez chwili przystanku. Relaksującemu mordowaniu dodatkowo pomaga czytelna i przyjemna dla oka oprawa wizualna, która – choć pixelartowa – ma w sobie dużo oryginalności i klimatu. Muzyka też jest niezła, ale równie dobrze możecie ją wyłączyć i słuchać tego, co najlepiej wam odpowiada. Ja sam grałem w Dead Cells m.in. z Krokiet Castem w tle. :-)

Fabuły w zasadzie nie ma, a jeśli jest, to ja jej nie znam. Nie jest to jednak wada, a wręcz przeciwnie, dzięki temu skupiamy się na tym, co jest największą zaletą tytułu, czyli na rozgrywce.

Na koniec dodam, że gra jest dobra na każdą sytuację – zarówno na dłuższą sesję, jak i kilkanaście minut wolnego czasu. Dead Cells to zdecydowanie „indyk”, na którego warto zwrócić uwagę. Nie mogę się już doczekać, co autorzy przygotują na premierę.

DardPL

TWOIM ZDANIEM

Na którą grę sierpnia 2018 czekasz najbardziej?

The Walking Dead: A Telltale Games Series – The Final Season
18,2%
We Happy Few
14,7%
Monster Hunter: World
14,7%
World of Warcraft: Battle for Azeroth
11,3%
Phantom Doctrine
7,5%
Pro Evolution Soccer 2019
7,1%
Pillars of Eternity II: Deadfire – Beast of Winter
5,2%
Two Point Hospital
5,1%
Graveyard Keeper
4,5%
Dead Cells
3,5%
Naruto to Boruto: Shinobi Striker
3,3%
This is the Police 2
2,8%
Guacamelee! 2
2%
Zobacz inne ankiety
Dead Cells

Dead Cells

Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

Graveyard Keeper

Graveyard Keeper

Two Point Hospital

Two Point Hospital

The Walking Dead: The Final Season

The Walking Dead: The Final Season

World of Warcraft: Battle for Azeroth

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

We Happy Few

We Happy Few

Phantom Doctrine

Phantom Doctrine

Pro Evolution Soccer 2019

Pro Evolution Soccer 2019

This is the Police

This is the Police

Pillars of Eternity II: Deadfire - Beast Of Winter

Pillars of Eternity II: Deadfire - Beast Of Winter

Guacamelee! 2

Guacamelee! 2

Gry września 2018 – najciekawsze premiery i konkurs
Gry września 2018 – najciekawsze premiery i konkurs

We wrześniu rozpoczyna się jesienny sezon na hity – zagramy m.in. w Spider-Mana od twórców Ratchet & Clank, kolejną odsłonę Tomb Raidera, sequel Life is Strange i kolejną cześć FIFY.

Gry lipca 2018 – najciekawsze premiery i konkurs
Gry lipca 2018 – najciekawsze premiery i konkurs

Sezon ogórkowy w pełni. W lipcu nie debiutuje żaden wielki hit, robiąc m.in. miejsce pozycjom takim jak The Banner Saga 3, remaster Red Faction, wczesny dostęp do Islands of Nyne, a także dodatkom do Pillars of Eternity II i Far Crya V.

Gry czerwca 2018 – najciekawsze premiery i konkurs
Gry czerwca 2018 – najciekawsze premiery i konkurs

Nim na dobre rozpoczną się wakacje (i susza w temacie większych premier), zagramy jeszcze w ścigałki Crew 2 i OnRush, mroczne RPG akcji Vampyr i zbudujemy własny park z dinozaurami w Jurassic World: Evolution.