autor: Tomasz Piotrowski
Niepozorni miliarderzy – najlepiej zarabiające gry, o których mało kto słyszał
Wiecie, jakie gry zarabiają najwięcej pieniędzy? Nie, na ogół nie są to tytuły, w które gracie. Przed Wami zestawienie ośmiu kur znoszących złote jajka, o których w Polsce ledwie słyszano.
Spis treści
- Niepozorni miliarderzy – najlepiej zarabiające gry, o których mało kto słyszał
- Lineage
- Fantasy Westward Journey
- Mobile Strike
- CrossFire
- MapleStory
- Dungeon Fighter Online
- Monster Strike
Lineage
- Producent: NCsoft
- Wydawca: NCsoft
- Platformy: PC
- Data premiery: 1998
Lineage to dość ciekawy przypadek gry, która olbrzymi sukces osiągnęła w jednym kraju. O ile Lineage 2 swego czasu zyskało w Polsce sporą popularność, tak o pierwszej części prawie nikt nie słyszał. Wynika to w dużej mierze z faktu, że Lineage swoją premierę miało już dość dawno temu, kiedy internet w naszym kraju był bardzo drogi i niezbyt rozpowszechniony.
Tytuł gry pochodzi od cyklu koreańskich komiksów, a reprezentuje ona gatunek MMORPG sprzed epoki World of Warcraft. Widok z rzutu izometrycznego sprawia, że dzieło firmy NCsoft przypomina bardziej produkcje pokroju Diablo, a nie współczesne MMO.
Dwa czynniki umożliwiły pozycji takiej jak Lineage odniesienie olbrzymiego sukcesu w Korei Południowej. Pierwszym jest kultura kafejek internetowych (zwanych tam „PC bang”). Miejsca te stały się w Korei popularne w tym samym czasie, gdy rzeczony tytuł miał premierę. Dzięki temu Lineage – obok StarCrafta – było głównym tytułem, na którym skupiała się uwaga osób wizytujących kafejki internetowe w Seulu. Odwiedzanie „PC bang” nadal jest popularną formą spędzania czasu młodych Koreańczyków. Za sprawą tego niewątpliwego fenomenu w Lineage grają kolejne pokolenia graczy.
Do sukcesu produkcji NCsoftu przyczyniło się także koreańskie prawo. Gra pojawiła się w okresie, gdy władze Korei Południowej dbały o tożsamość kulturową swego narodu. Z tego powodu dzieła pochodzące z Japonii były w tym kraju zakazane. Fakt ten bezpośrednio odpowiada za eksplozję koreańskiego kina i muzyki popularnej zwanej K-pop, a także za rozwój tamtejszej branży gier wideo.
Powodzenie tej produkcji sprawiło, że NCsoft mógł stać się potężnym graczem na arenie MMO. Lineage zapoczątkowało ekspansję tej firmy, która w późniejszych latach wydała takie tytuły jak Guild Wars, Aion czy Blade & Soul. Żadna z tych gier nie jest jednak w stanie zastąpić Lineage.
SKALA SUKCESU
Wśród koreańskich graczy Lineage ma status legendy, gdyż była to pierwsza tego typu produkcja powszechnie dostępna w Korei Południowej. Wywarła ona olbrzymi wpływ na branżę gier wideo w tym kraju. Między 1998 a 2013 rokiem Lineage przyniosło firmie NCsoft ponad 1,8 miliarda dolarów zysku i nadal jest jej głównym źródłem przychodu.