
Data wydania: 31 października 1997
Druga odsłona legendarnej serii, która przedstawia kolejną przygodę dzielnej archeolog Lary Croft. Tomb Raider II: The Dagger of Xian przyniósł usprawnioną grafikę, nowe ruchy postaci i kilka innych pomysłów wprowadzających powiew świeżości do zabawy.
GRYOnline
Gracze
Steam
Kontynuacja przełomowej przygodówki akcji z 1996 roku, w której prezentowano przygodę atrakcyjnej archeolog Lary Croft. The Dagger of Xian przedstawia jej kolejne perypetie, przynosząc szereg nowości w mechanice zabawy i ulepszoną oprawę audiowizualną.
W starożytnych czasach cesarz Chin posiadał magiczny sztylet Xian, który zapewniał mu potęgę smoka. Dzięki niej jego armia była niezwyciężona, a on mógł bez ograniczeń rozwijać swój kraj, przejmując kolejne tereny. W końcu napotkał na swojej drodze bohaterskich mnichów z Tybetu, którzy zdołali wydrzeć mu sztylet i pokonać w kluczowej bitwie. Artefakt został następnie ukryty za Wielkim Murem i od tamtej pory stał się celem wielu spragnionych potęgi śmiałków. Jednym z nich jest Lara Croft. Podróż do Chin staje się dla pięknej archeolog początkiem niezwykłej przygody, w trakcie której będzie musiała stawić żądnemu władzy włoskiemu mafioso i jego ludziom.
Tomb Raider II to, podobnie jak pierwsza odsłona serii, trójwymiarowa gra akcji, w której kamera prezentuje wydarzenia zza pleców postaci. Tytuł łączy elementy zręcznościowe, logiczne i platformowe, stawiając gracza przed rozmaitymi wyzwaniami. Na kolejnych poziomach Lara Croft musi, korzystając ze swoich niemałych umiejętności, rozwiązywać skomplikowane puzzle, szukać przedmiotów i przejść do niedostępnych miejsc, a także eliminować napotkanych wrogów przy pomocy dostępnych broni, jak pistolety, strzelba, magnum, granatnik, karabin czy harpun.
W kontynuacji Lara nauczyła się nowych ruchów, jak przewrót w powietrzu i otrzymała niedostępne wcześniej elementy ekwipunku, jak flary do rozświetlania pogrążonych w mroku krypt. W kilku momentach archeolog może skorzystać ze znalezionego pojazdu, skutera śnieżnego lub motorówki, by pokonać większy dystans. W Tomb Raider II powracają sekrety na każdej mapie, których znalezienie w komplecie jest premiowane użytecznymi przedmiotami. Znów dostępna jest także, służąca za poziom treningowy, posiadłość Croftów ze specjalnie zaprojektowanym torem przeszkód.
Tomb Raider II prezentuje wydarzenia w 3D i przynosi usprawnioną oprawę audiowizualną. Wykorzystanie akceleratorów grafiki pozwoliło twórcom na stworzenie bardziej szczegółowych map, a także poprawienie modelu postaci samej Lary, która ma większą liczbę animacji, kilka strojów, w które przebiera się w miarę potrzeby oraz efektownie poruszający się zgodnie z prawami fizyki warkocz. Tytuł doczekał się dodatku Golden Mask, z czterema nowymi poziomami rozgrywającymi się w opuszczonej kopalni na Alasce.
Autor opisu gry: Norbert Szamota
Platformy:
PlayStation 1 31 października 1997Angielskie napisy i dialogi
PC Windows 15 listopada 1997Angielskie napisy i dialogi
Android 28 października 2015Angielskie napisy i dialogi
Apple iOS 3 grudnia 2014Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne:



24GRY
Seria przygodowych gier akcji TPP, której główną bohaterką jest archeolog Lara Croft. Za sprawą gier wideo, komiksów i filmów, Tomb Raider należy do grona najbardziej rozpoznawalnych marek współczesnej kultury popularnej.
8 marca 2024
„Było wiele takich sytuacji, kiedy wokół pojawiało się mnóstwo wrogów, a Lara zamieniała się w coś niczym z Egzorcysty, obracała głowę w stronę wszystkich przeciwników jednocześnie w krótkim czasie, więc ograniczyliśmy to do jednego celu.”
3 lipca 2021
Core Design stworzyło ikonę, symbol wirtualnej rozrywki i postać, której popularność dalece wykroczyła poza świat gier. Lara Croft z czasem jednak przestała być miłością twórców, a stała się ich koszmarem. Dlatego postanowili ją uśmiercić.
23 lutego 2019
Granie na łatwym poziomie trudności to zdaniem „prawdziwych” graczy siara i powód do wstydu. Sam też tak kiedyś uważałem, ale z wiekiem mocno zmieniło się moje podejście – i nie tylko moje.
13 października 2018
Ku uciesze kolekcjonerów retro konsol, PlayStation Classic stało się faktem. Poznaliśmy jak dotąd pięć z dwudziestu gier, jakie dostępne będą na tej maszynce – teraz próbujemy zaś zgadnąć, czego jeszcze możemy się na niej spodziewać.
28 listopada 2008
Wygimnastykowana lalka czy ikona feministek i symbol emancypacji? W dniu polskiej premiery Tomb Raider Underworld sprawdzamy, kim naprawdę jest Lara Croft.
W jakim stopniu przedstawiony w Tomb Raider obraz pracy archeologa pokrywa się z rzeczywistością? Czym tak naprawdę zajmuje się archeolog i jakie trzeba mieć kwalifikacje, aby podjąć pracę na tym stanowisku? Niekoniecznie będzie to pozwolenie na broń.
Materiały promocyjne
Sonia Selerska
15 marca 2024 12:02
W sieci pojawił się krótki film prezentujący fragment rozgrywki z fanowskiego remake’u gry Tomb Raider 2: The Dagger of Xian.
gry
Bartosz Świątek
30 kwietnia 2021 10:30
Ukazało się demo 1.2 Tomb Raider: The Dagger of Xian, czyli fanowskiego remake’u gry Tomb Raider 2, który powstaje na silniku Unreal Engine 4.
gry
Adrian Werner
10 lutego 2021 11:11
Studio Realtech VR nie pracuje już nad odświeżonymi wersjami Tomb Raiderów 1-3. O zakończeniu produkcji twórcy poinformowali za pośrednictwem Twittera. Square Enix wyjaśniło, że stało się tak, ponieważ deweloper nie zatroszczył się o prawa do remasterowania przygód Lary Croft.
gry
Bartosz Świątek
22 marca 2018 12:07
Zespół Realtech VR ma w planach zremasterowanie trzech pierwszych części cyklu Tomb Raider. Zamiast samodzielnych gier dostaniemy darmowe aplikacje, które do działania będą wymagały oryginalnych DOS-owych wersji tych produkcji, kupionych w serwisie Steam.
gry
Adrian Werner
11 marca 2018 11:33
Twórcy fanowskiego remake'u Tomb Raidera II, zatytułowanego Tomb Raider: Dagger of Xian, opublikowali jego grywalną wersję demonstracyjną. Tytuł od podstaw odtwarza oryginał, korzystając z silnika Unreal Engine 4.
gry
Michał Kułakowski
1 września 2017 19:38
Na App Store zadebiutowała konwersja Tomb Raider II, czyli klasycznej przygodowej gry akcji, wydanej pierwotnie na pecety i konsolę PlayStation siedemnaście lat temu.
gramynawynos.pl
Adrian Werner
8 grudnia 2014 10:45
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: urodziny Lary Croft, mistrzostwa Metal Gear Online, pierwszy dodatek do World of Warcraft z zielonym światłem w Chinach i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
15 lutego 2010 12:12
Mamy doskonałą wiadomość dla wszystkich fanów Lary. W najnowszym, trzecim już wydaniu Księgi Rekordów Guinnessa dla graczy, które opublikowane zostało 21 stycznia 2010, panna Croft okazała się bezkonkurencyjna w aż sześciu kategoriach.
pozostałe
Przemysław Bartula
22 stycznia 2010 11:55
W poprzedniej części cyklu przybliżającego naszym czytelnikom postać jednej z najseksowniejszych kobiet wirtualnej rozrywki, Lary Croft, zakończyliśmy spotkanie z jej wcieleniami w grach. Dzisiaj zapraszamy do przyjrzenia się „pozagrowego” udzielania się pięknej pani archeolog.
gry
Maciej Myrcha
14 czerwca 2007 23:59
Popularne pliki do pobrania do gry Tomb Raider II: The Dagger of Xian.
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Tomb Raider 2-3-4 Widescreen Patch - 6 października 2015
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Unofficial Patch v.6 - 15 lutego 2015
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - High quality sound effects v.5 - 1 listopada 2021
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Tomb Raider II (2) Automated Fix v.1.0 - 10 marca 2021
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Tomb Raider II Fullscreen Border Fix v.1.01 - 15 października 2019
patch Tomb Raider II: The Dagger of Xian - 1.1 - 20 września 2022
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Nightmare in Vegas Fix - 15 października 2019
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - TR II PlayStation Controller Fix - 22 października 2019
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Tomb Raider 2 Mouse Helper v.1.2 - 2 listopada 2019
mod Tomb Raider II: The Dagger of Xian - Unofficial Patch v.26022023 - 5 czerwca 2023
Wymagania sprzętowe gry Tomb Raider II: The Dagger of Xian:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D.
Lista dodatków do gry Tomb Raider II: The Dagger of Xian:

Dodatek
15 czerwca 1999
Akcji
Dodatek do zręcznościowej gry akcji Tomb Raider II: The Dagger of Xian, drugiej części przygód Lary Croft, jednej z najsłynniejszych bohaterek w historii elektronicznej rozrywki. Tomb Raider II: The Golden Mask rozszerza podstawową wersję gry o osobną minikampanię złożoną z czterech poziomów głównych i jednego etapu bonusowego, odblokowywanego po znalezieniu wszystkich artefaktów. Tym razem słynna pani archeolog wyrusza na poszukiwania tytułowej złotej maski, które prowadzą ją na małą wyspę na morzu Beringa. Podczas wyprawy Lara zwiedza m.in. opuszczone kopalnie na Alasce, a w nich spotyka nowych wrogów i zagadki przestrzenne. Pod względem mechaniki Tomb Raider II: The Golden Mask opiera się na rozwiązaniach z "podstawki". Nadal więc mamy do czynienia ze zręcznościową platformówką 3D, w której największym wyzwaniem jest przeczesywanie różnorodnych poziomów pełnych przeróżnych przeszkód terenowych, artefaktów do zebrania, zagadek i niebezpiecznych przeciwników – z tymi ostatnimi Lara rozprawia się za pomocą swoich dwóch pistoletów.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 975 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 1994 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Na wstępie zaznaczę, że do serii TR mam wielki sentyment, pamiętam tą grę jeszcze z dzieciństwa. Teraz, po latach wciąż grało mi się w nią świetnie. Niektóre poziomy są porywające, mają swój niesamowity klimat. Mówię tu m.in. o kultowych wśród fanów serii (ale chyba nie tylko): Chińskim Murze, Wenecji czy też Tybetańskich Katakumbach i Świątyni Xian. Niektóre znam już chyba na pamięć... Poziomy są świetnie zaprojektowane, jest mnóstwo pułapek, dużo przeciwników a czasem zdarzają się fajne zagadki (oparte na prostych schematach, ale sprawiające sporo frajdy). Dużym plusem gry jest jej długość. Poziomy są rozległe i bardzo różnorodne ale co ważne, nie odczuwa się wrażenia, że gra jest na siłę wydłużona - o nie, to na pewno. Na koniec czeka nas klasyczna walka z bossem, tutaj jest nim smok. Lara potrafi korzystać z różnych rodzajów broni, m.in. granatnik czy harpun, odpalać flary, używać kluczy, kart itp. oraz rzecz jasna robić efektowne akrobacje, dzięki którym pokonujemy różnego rodzaju przepaści i przeszkody. Sama fabuła to nic szczególnego, ale nie to w TR jest najważniejsze, tutaj liczy się dobra zabawa i duża frajda z przechodzenia kolejnych, bardzo wciągających i klimatycznych poziomów.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2025.04.21
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
ruldziarz Legionista
Ta gra to wielki sentyment i same znakomite wspomnienia i chwile! Jedna z pierwszych gier, przy których swego czasu spędziłem mnóstwo godzin! Była to pierwsza gra z serii classic TR, dzięki której pokochałem Larę ;-P Wspaniała przygoda, rozległe i ciekawe lokacje, prosta, ale wciągająca fabuła i ta grywalność! Nigdy nie zapomnę leveli z motorówką czy szaleństwa na skuterze. Klimat gry genialny - ciągle czuć tajemnicę i grozę. Warto sięgnąć do tej gry nawet po latach.
Wiedźmin Legend
Wiedźmin Legend
Tomb Raider 2 wpisuje się w definicję tradycyjnego sequela. Ma wszystko czego oczekiwali fani jedynki, a nawet więcej. Lara powraca tym razem w poszukiwaniu sztyletu Xian. Była to najbardziej wyczekiwana przeze mnie gra razem z Resident evil 2 1998. Na żadne inne premiery w swoim życiu tak nie czekałem jak tych dwóch gier po zakochaniu się w pierwszych częściach.
Fabuła. Sztylet Xian to legendarna broń, która daje swemu posiadaczowi potężną moc. Stare legendy mówią, że niegdyś sztylet był w posiadaniu potężnego cesarza, który używał mocy sztyletu do złych celów. Cesarz mógł zamienić się nawet w smoka przebijając tym sztyletem swoje serce i prowadzić do zwycięstw swoje armie. Tybetańskim mnichom udało się wyjąć sztylet z jego serca i umieścić go w ukrytym miejscu. Badając legendę archeolog Lara Croft dowiaduje się, że potężny wenecki przestępca Marco Bartoli, przywódca sekty Fiama Nera, którego zła i okrutna natura pragnie władać całym światem poluje na sztylet więc musi zrobić wszystko co w jej mocy, aby uniemożliwić mu jego zdobycie. Awanturnicza Lara wyrusza na poszukiwanie artefaktu.
Świat. Jeśli grałeś w oryginalny Tomb Raider wiesz jak rozległe i złożone mogą być poziomy. Cóż tym razem Core Design popchnęło grę jeszcze dalej co czyni ją większym wyzwaniem. Kiedy Lara zostaje wrzucona do tych niezwykle przestronnych środowisk staje się czymś w rodzaju współczesnej Alicji w Krainie Czarów, a my ostatecznie pełnimy rolę przewodnika. Eksploracja jest fantastyczna. Zagadki są tym razem mniej oczywiste i wymagają czasem jeszcze dokładniejszej eksploracji, a nawet cofania się, aby je rozgryźć. Pole gry składa się z czterech scenerii podzielonych na 17 poziomów plus epilog w Croft Manor. Poszukiwania sztyletu rozpoczynają się w Chinach kontynentalnych na szczycie Wielkiego Muru i prowadzą nas przez kanały Wenecji, dom Bartoliego i operę we Włoszech, by później trafić na platformę wiertniczą na morzu i odszukać zbombardowany i zatapiony wrak luksusowego liniowca Maria Doria, a następnie udajemy się do graniczącego z Chinami klasztoru Barkhang w mroźnym Tybecie i ostatecznie wracamy do Chin, by otworzyć świątynię Xian. Poziom ze świątynią Xian jest ogromny i najeżony pułapkami, a podwodna sekcja poziomów z zatopionym wrakiem Maria Doria to mistrzostwo świata w projektowaniu lokacji do gier video. Tomb Raider 2 poza grobowcami ma całkiem dużo lokacji na świeżym powietrzu w porównaniu do samych jaskiń i grobowców z pierwszej części. Daje to grze świeży, nowy charakter i ogromnie wzbogaca rozgrywkę.
Gameplay. Tomb Raider II to przygodowa gra akcji TPP z elementami platformówki i rozwiązywania zagadek, gdzie duża część gameplayu została przeniesiona z oryginalnego Tomb Raidera. Większość rozgrywki polega na przemierzaniu niebezpiecznych poziomów 3D wykorzystując sportowe umiejętności Lary i rozwiązując zagadki środowiskowe. Kontynuacja kładzie większy nacisk na walkę z wrogami dodając do mieszanki wielu ludzkich wrogów. Nowe bronie obejmuje pistolet harpunowy, granatnik i karabin M16, a pistolety automatyczne zastępują magnum z pierwszej części gry. Tym razem Lara zmienia stroje wraz z nowo odwiedzanymi krainami. Pływając w podmorskich giębinach do jej ciała przylega piankowy, obcisły kostium, a pośród mroźnych gór niedostępnego Tybetu daje jej ciepło skórzana, lotnicza kurtka. Sequel jest grą zauważalnie trudniejszą niż jej poprzedniczka. To nie jest spacer po parku. Od samego początku każda pułapka lub przeszkoda fizyczna stanowi wyzwanie zmuszając nas do kontrolowania Lary z najwyższą wprawą. Kolejny raz dopracowano balans do perfekcji, bo czuć rosnące wyzwanie z każdym kolejnym poziomem. Ponadto Core Design zasypało wiele lokacji ludźmi uzbrojonymi po zęby, których znacznie trudniej zabić niż zwierzęta w jedynce. Aby temu przeciwdziałać szybciej zdobywamy większe spluwy, więcej amunicji i apteczki. Dodatkowo Lara ma kilka nowych ruchów, które pomagają pogłębić rozgrywkę. Lara potrafi się wspinać po drabinach i ścianach oraz nie jest już bezbronna pod wodą bowiem potrafi posługiwać się harpunem, by walczyć z nurkami, drapieżnymi rybami czy rekinami. Bardzo ciekawym dodatkiem w stosunku do części pierwszej jest dołączenie dwóch pojazdów mechanicznych. Pierwszy z nich to motorówka, która przydaje się podczas zwiedzania śmierdzących mułem kanałów w Wenecji. Natomiast w Tybecie Lara dosiądzie śnieżnego skutera z zamontowanymi po bokach karabinami maszynowymi. Mają one wpływ na projekt poziomów więc są obowiązkowe podczas rozgrywki. Nowością w dwójce są flary, które można wykorzystać do oświetlenia na ograniczony czas ciemnych obszarów. W niektórych obszarach można wybić okna, aby utworzyć nowe trasy. Na każdym poziomie znajdują się trzy tajne przedmioty kolekcjonerskie (srebrny, jadeitowy i złoty smok), które po zebraniu wszystkich trzech nagradzają gotówką w postaci zaopatrzenia, a czasami także bronią.
Grafika. Tomb Raider 2 prezentował się bardzo okazale na premierę jesienią 1997 roku choć właściwie widzieliśmy prawie wszystko w pierwszej części, która zmiażdżyła konkurencję grafiką w 1996 roku. Gra fabrycznie współpracowała jako pierwsza odsłona serii z windows i sterownikami Direct 3D co rozwiązało problem z akceleratorami graficznymi (Do jedynki, która była pod DOS ukazywały się przez cały rok po premierze kolejne patche dla co raz to innych akceleratorów), a przy tym sequel wyglądał nawet lepiej niż pierwsza część dzięki obsłudze wyższych rozdzielczości oraz dodaniu kilku efektów świetlnych. Lara Croft zmieniła się też od debiutu. Dzięki przydzieleniu jej kilku dodatkowych poligonów jej ciało się zaokrągliło. Dostała też warkocz. W TR2 dopracowano też algorytm kolizji obiektów składających się na ciało naszej bohaterki w wyniku czego porusza się z jeszcze większą gracją. Kiedy uruchamialiśmy grę w czasach jej świetności z kartą 3Dfx często kuszące było po prostu usiąść i rozkoszować się widoczkami. Łącząc zapierające dech w piersiach krajobrazy, ogromne poziomy z płynną animacją postaci w stylu Disneya i ładnie zrównoważoną procesją przeszkód, pułapek i łamigłówek Tomb Raider II prezentował się okazale. Razem z Quake 2 to dwie gry z 1997 roku, które zostały optymalizowane przede wszystkim z myślą o nowoczesnych wtedy akceleratorach 3D. Bez nich wyglądały dużo gorzej (pikseloza) i działały ślamazarnie. Nie dałoby się bez akceleratorów graficznych w pełni docenić pięknej i bardzo kolorowej grafiki w grze nowej generacji jaką był wtedy TR2.
Podsumowanie. Sequel może nie jest już tak świeży i odkrywczy, ale każdy kto zakochał się w jedynce błyskawicznie odnalazł się w nowym świecie. Jeśli komuś spodobał się Tomb Raider to wielce prawdopodbne, że pokochał również Tomb Raider 2. Pierwotne uczucie podziwu jak przy jedynce może już zniknęło, ale poziom wyzwania i frajdy pozostaje. TR2 stanowi godną kontynuację, która jest równie klimatyczna co pierwowzór. Podoba mi się ta gra, ponieważ ma styl i scenerię gry przygodowej, wymagające łamigłówki i wspinaczkę oraz filmową akcję, a wszystko to z zadziorną bohaterką w roli głównej. Dwójka to mój ulubiony sequel ze względu, że tą część wyczekiwałem i ogrywałem od razu na premierę, a do tego ma ponownie świetnie zaprojektowane ogromne poziomy i mrożący krew w żyłach klaustrofobiczny klimat, a już zwłaszcza w całej podwodnej sekcji poziomów z wrakiem Maria Doria i w świątyni Xian, która jest raczej najbardziej rozbudowanym poziomem z wszystkich klasycznych Tomb Raiderów. Moje ulubione poziomy z dwójki to Opera, Wreck of Maria Doria i Temple of Xian. Gra rozeszła się w latach 90', kiedy było o wiele mniej graczy niż obecnie w 8 mln egzemplarzy bijąc w sprzedaży wybitną jedynkę z 7 mln. Przeszedłem tą część dziesięć razy podobnie jak jedynkę i trójkę. Gra od kilku lat najlepiej wygląda, gdy dogramy do niej tekstury HD wyciągniete z wersji i'OS i wbijemy do gry narzędziem Peixoto.
Grą oceniam - 10/10. To dla mnie najlepszy sequel i jedna z moich ulubionych gier w ogóle.
https://www.youtube.com/watch?v=BLWk7biJtO8&ab_channel=DemonNukem
https://www.youtube.com/watch?v=gR8I4N38rdo&ab_channel=DemonNukem
Na początku porzyszłego roku mają zostać wydane oficjalne remastery Tomb Raider 1-3.
KrisQs Centurion
Zdecydowanie najlepszy TR z oryginalnej serii (1-4). Najlepiej zbalansowany pod względem walki i etapów zręcznościowych, z najmniej irytującymi etapami i najlepiej zaprojektowanymi lokacjami. + ogromny sentyment. :)
Admin Senator
Tomb Raider II: The Dagger of Xian - recenzje graczy