Data wydania: 22 września 2006
Pakiet sześciu gier należących do niezwykle popularnej serii fantasy studia New World Computing. Wbrew nazwie, nie mamy jednak do czynienia z kompletną antologią cyklu - w skład zestawu zatytułowanego Might and Magic Kroniki: Antologia weszły wyłącznie produkcje wydane na komputerach PC w latach 1998-2002.
GRYOnline
Gracze
Might and Magic Kroniki: Antologia to wydany na komputerach PC pakiet sześciu gier należących do niezwykle popularnej serii fantasy Might and Magic, zapoczątkowanej w roku 1986 przez amerykańskie studio New World Computing. Przygotowany we współpracy z firmą 3DO Company zestaw, wbrew nieco mylącemu tytułowi, nie ma jednak ambicji bycia kompletną antologią cyklu. Ze względu na jej długą historię oraz fakt, że pierwsze odsłony serii dość wyraźnie odbiegają pod względem technicznym od produkcji wydanych w ostatnich latach, w skład pakietu weszły wyłącznie gry wydane w latach 1998-2002 i wciąż prezentujące się w miarę atrakcyjnie na współczesnych pecetach.
W zestawie Might and Magic Kroniki: Antologia znajdziemy cztery odsłony główne popularnego cyklu, tzn. Might and Magic VI: Mandate of Heaven (1998), Might and Magic VII: For Blood and Honor (1999), Might and Magic VIII: Day of the Destroyer (2000) i Might and Magic IX: Writ of Fate (2002). Całości dopełniają dwie produkcje poboczne, czyli zrealizowany w formie trzecioosobowej gry akcji Crusaders of Might and Magic (1999) oraz przeznaczony do wieloosobowej zabawy w sieci Legends of Might and Magic (2001). Pierwsza i ostatnia z wymienionych gier dostępne są wyłącznie w angielskiej wersji językowej, pozostałe cztery mają napisy w języku polskim.
W porównaniu do pięciu klasycznych części cyklu Might and Magic, późniejsze produkcje z serii opowiadają zupełnie nowe historie, niepowiązane w żaden sposób z fabułą poprzedniczek, za to przeplatające się z wydarzeniami znanymi z bliźniaczej serii strategicznej Heroes of Might and Magic. W każdej z wymienionych gier odwiedzamy nieco inne rejony (kontynenty) tego samego świata, kontrolując drużynę zróżnicowanych bohaterów, walcząc z przeciwnikami i wypełniając zadania powiązane z wątkiem głównym oraz licznymi wątkami pobocznymi. Odmienna pod względem gatunkowym Crusaders of Might and Magic skupia się na postaci wojownika imieniem Drake, szukającego zemsty za masakrę dokonaną przed laty w jego rodzinnej wiosce. Ostatnia ze wspomnianych produkcji, tzn. Legends of Might and Magic, ze względu na swój stricte sieciowy charakter praktycznie pozbawiona jest zwartej warstwy fabularnej.
Pod względem mechaniki poszczególne odsłony główne serii Might and Magic stanowią kontynuację rozwiązań znanych z klasycznych części cyklu. Mamy więc do czynienia z rasowymi produkcjami RPG ze wszystkimi cechami charakterystycznymi tego gatunku, takimi jak mnogość głównych i pobocznych zadań fabularnych, rozbudowany system rozwoju postaci czy tocząca się w systemie turowym walka z przeciwnikami. Twórcy wprowadzili jednak do rozgrywki kilka nieobecnych wcześniej nowości, np. odejście od pokrytych siatką map na rzecz swobodnego poruszania się, czy też możliwość rozgrywania starć w czasie rzeczywistym. Na tle głównych odsłon serii wyraźnie wyróżniają się dwie zawarte w zestawie produkcje poboczne, czyli Crusaders of Might and Magic oraz Legends of Might and Magic, będące trzecioosobowymi grami akcji, kładącymi nacisk na dynamiczny system walki oparty na broni białej oraz magii.
Ze względy na specyfikę gatunku oraz całej serii, większość gier z wydanego na pecetach zestawu Might and Magic Kroniki: Antologia to produkcje przeznaczone wyłącznie do zabawy dla jednego gracza. Wyjątek stanowi tu ukierunkowana na wieloosobową rozgrywkę w sieci gra Legends of Might and Magic, w której bohaterowie różnych klas walczą ze sobą w szeregu znanych z uniwersum cyklu lokacji, w czterech trybach: Miecz w Kamieniu, Uratuj Księżniczkę, Ucieczka Warlorda oraz Zabij Smoka.
Pod względem technicznym, gry Might and Magic VI-VIII wykorzystują tę samą – nieznacznie tylko modyfikowaną – technologię, stanowiącą kompilację dwóch silników graficznych: Labyrinth oraz Horizon. Z tego też względu, na tle większości współczesnych produkcji prezentują się one raczej ubogo. Podobne wrażenie sprawiają produkcje poboczne: Crusaders of Might and Magic oraz Legends of Might and Magic, które pomimo nieco innej mechaniki i znacznie większej dynamiki zabawy, oferują dosyć skromny system poruszania się oraz walki. Najmocniejszą pozycję z opisywanego zestawu stanowi z całą pewnością wydana w roku 2002 gra Might and Magic IX: Writ of Fate, która dzięki zupełnie nowemu, zaawansowanemu silnikowi LithTech 2.5 prezentuje się najlepiej z wszystkich dotychczasowych części sagi.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows
Producent: New World Computing
Wydawca: Ubisoft
Ograniczenia wiekowe: 12+
23GRY
Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 13 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
zanonimizowany622647 Legend
Might and Magic VI i VII zawsze będę chyba uważał za najlepsze dungeon crawlery ever i jedne z 5 najlepszych cRPG w historii. Przede mną IX i X część serii (X o ile wyjdzie na gogu kiedykolwiek). A sam pakiet fajny, kupiłem jak był za grosze, na szczęście mam wersje z muzyką :)
zanonimizowany768165 Legend
Nie wiedziałem że ta antologia ma własną stronę D:
Serię RPGów M&M uwielbiam znacznie bardziej niż strategie (herezja, wiem) i nawet ostatnie części - IX i X - były niezłe.
Choć M&M IX - Writ of Fate wymagał fanowskich poprawek i był jedną z najbrzydszych gier w jakie dane mi było grać w życiu to i tak koncept pozostał ten sam - kosimy przeciwników, robimy zadania, rośniemy w siłę, eksplorujemy i zbieramy. Trochę pozmieniali sposób awansów w grze ale nic poważnego i co najważniejsze - było świetne. Do czasu aż nie musiałeś polować na nauczycieli w mieście, ci nie siedzieli w jednym miejscu i nie wyróżniali się z tłumu.
Tutaj warto zauważyć że lochy w IX są lepiej zrobione niż w częściach VII i VIII.
Samą kolekcję kupiłem w Empiku, na resztkach pudełek z grami na PC :] albo nie działało albo nie zachwyciło mnie wtedy.
Ale i tak kupiłem na GOGu, ograłem, polubiłem.
fakk3 Konsul
Bardzo fajny i praktyczny zestaw gier z serii MM. Idealny dla osoby, która chciałaby mieć wszystko na jednej płytce. Premierowo był sprzedawany za śmieszne pieniądze 14,90 i to jeszcze jako takie wydanie "z kosza". Najbardziej chyba cieszy obecność MM VI, VII, VIII, IX. Choć ta ostatnia to nie wiem czy tak cieszy :D Trzeba jednak pamiętać, że pierwsze kopie Antologii zostały wydane bez muzyki. Polski wydawca Cenega zorientował się dopiero po czasie i wydał nie informując nikogo kolejny rzut takich samych pudełek z grami poprawionymi zawierającymi audiotracki. Granie w rpgowe tytuły tej kompilacji bez muzyki to jakieś nieporozumienie. Zwłaszcza, że muzyka brzmi świetnie i nie zestarzała się wcale. Warto zapytać sprzedawcę jaką wersję posiada, bo można się później zawieść.