Data wydania: 16 lutego 2016
Inspirowana XIX-wiecznym malarstwem i architekturą pierwszoosobowa gra przygodowa, zrealizowana w konwencji horroru psychologicznego. Za jej powstanie odpowiada krakowskie studio Bloober Team, znane z takich tytułów, jak BRAWL czy serie A-Men i Music Master: Chopin. Akcja gry osadzona została w ponurej rezydencji, a my wcielamy się w postać niezrównoważonego psychicznie malarza, pragnącego za wszelką cenę dokończyć dzieło swojego życia.
GRYOnline
Gracze
Steam
Layers of Fear to pierwszoosobowy horror opracowany przez krakowski zespół Bloober Team (znany z takich projektów jak A-Men 2 i BRAWL) z myślą o PC, PS4 itd.. Produkcja zderza ze sobą tematykę szaleństwa oraz malarstwa, tworząc psychodeliczne, przepełnione ciężkim klimatem doświadczenie. Twórcy łączą zabiegi charakterystyczne dla klasycznych, filmowych przedstawicieli gatunku z rozwiązaniami przywodzącymi na myśl serię Amnesia, a także gry Antichamber, Dear Esther czy Gone Home.
W grze wcielamy się w postać malarza żyjącego w XIX wieku i pragnącego ukończyć swoje wielkie dzieło. Bohater boryka się jednak z problemami psychicznymi, przez co przemierzanie jego posiadłości – w celu odnalezienia odpowiednich składników pozwalających stworzyć malarskie magnum opus – szybko staje się chaotyczną i niezrozumiałą podróżą przez umysł artysty, podczas której poznajemy historię protagonisty, jego rodziny, a także zgłębiamy szczegóły wydarzeń mających miejsce w przeszłości. Opowieść nie jest zatem liniowa, zaś pojęcie o jej przebiegu daje nam obserwacja zachodzących na terenie domu zjawisk, lektura porozrzucanych po rezydencji notatek czy słuchanie wspomnień bohatera.
Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, zaś gra opiera się na eksplorowaniu poszczególnych rejonów posiadłości i wchodzeniu w interakcje z różnymi obiektami. System ten przypomina rozwiązanie zastosowane w Amnesii: Mrocznym Obłędzie, kierując naszymi poczynaniami tak, by mały cel (jak otwarcie drzwi za pomocą klucza) stanowił pretekst do odbycia dłuższej, wypełnionej zjawiskami paranormalnymi podróży. Bloober Team postarało się też o urozmaicenia w postaci małych sekwencji logicznych oraz zręcznościowych, które od czasu do czasu staną na naszej drodze, czyniąc przeprawę bardziej różnorodną.
Podczas rozgrywki na PC, PS4 itd. możemy używać wielu przedmiotów (fortepiany, łańcuchy, dźwignie, włączniki), otwierać szafki, komody czy drzwi, a także czytać pozostawione tu i ówdzie materiały. Gra nie pozwala używać broni ani innych środków obrony przed niebezpieczeństwami i nie operuje żadnymi wskaźnikami (np. zdrowia psychicznego), umożliwia jednak podjęcie konfrontacji z nękającymi bohatera przywidzeniami, co może doprowadzić do swego rodzaju „śmierci”. Napięcie stopniowo budują wyskakujące czasem znikąd straszaki. Tempa rozgrywce nadaje również dynamicznie zmieniające się otoczenie, którego wygląd, stan i rozplanowanie ulega bezustannie niezgodnym z prawami logiki przemianom, niejednokrotnie zmuszając nas do zweryfikowania kierunku, w którym chcemy podążać.
Layers of Fear na PC, PS4 itd. korzysta z silnika Unity 3D, którego potencjał został wykorzystany, by stworzyć szczegółowe, bogate w detale lokacje. Celem zagęszczenia atmosfery produkcji, twórcy oddali do dyspozycji gracza sieć niezbyt obszernych pomieszczeń i wąskich korytarzy, umiejętnie operując obecnym w nich stonowanym oświetleniem czy stosując odpowiednie nasycenie barw. Posiadłość bohatera – imponująco rozległy budynek utrzymany w stylu wiktoriańskim – wypełniona jest niepokojącymi obrazami, z których większość namalowana została specjalnie na potrzeby gry. Silnik pokazuje swoje możliwości szczególnie w momentach, gdy poszczególne pomieszczenia – wskutek halucynacji artysty – zniekształcają się lub przestają podlegać prawom fizyki, czemu często towarzyszy bogactwo efektów cząsteczkowych czy sugestywnych filtrów.
Odpowiedni nastrój zapewnia również towarzysząca eksploracji ścieżka dźwiękowa, wypełniona po brzegi muzyką klasyczną. Oprócz niej usłyszeć można charakterystyczne przygrywki na fortepianie czy pochodzące z ery gramofonowej utwory rozrywkowe.
Autor opisu gry: Kamil Zwijacz
Platformy:
PC Windows 16 lutego 2016
Nintendo Switch 21 lutego 2018
Xbox One 16 lutego 2016
PlayStation 4 16 lutego 2016
Producent: Bloober Team
Wydawca: Aspyr Media
Gry podobne:
3GRY
Layers of Fear to seria przygodówek utrzymanych w konwencji psychologicznego horroru, opracowanych przez polską firmę Bloober Team – niezależne studio deweloperskie, założone w 2008 roku. Silną inspiracją dla twórców pierwszej części stał się grywalny teaser długo oczekiwanego lecz nigdy nieukończonego Silent Hills – kolejnej odsłony kultowego cyklu gier grozy od studia Konami. Nawiązanie do tak głośnego tytułu przyciągnęło uwagę zarówno graczy z kraju, jak i z zagranicy, a odniesiony przez grę sukces zmotywował deweloperów do pracy nad następnymi projektami tego pokroju.
Recenzja GRYOnline
Layers of Fear to produkcja zupełnie liniowa, której trochę brakuje do horrorowej ekstraklasy. Nie zmarnowałem czasu, lecz w trakcie zabawy pojawiały się pewne wątpliwości. Tytuł potrafi nieźle przestraszyć, ale po jakimś czasie schemat staje się powtarzalny. Na szczęście właśnie wtedy projekty lokacji stają się ciekawsze. Tytuł dużo pożycza z dema P.T., ale jeśli już kopiować, to od najlepszych.
Aktualizacja: 17 marca 2016
W poradniku do gry Layers of Fear znajdziesz szczegółowy opis przejścia gry i rozwiązania wszystkich zagadek. Zawiera on również lokalizacje ukrytych w grze sekretów: pamiątek rodzinnych, rysunków oraz ech.
1 listopada 2017
Polskie gry to często produkty z najwyższej półki. Dzisiaj sięgnęliśmy po horroru z nad Wisły, wśród których znajdziecie parę perełek do ogarnia lub gorącego wyczekiwania (bo na dwie jeszcze czekamy).
2 lutego 2016
Idzie luty, podkuj kompa - chciałoby się sparafrazować popularne porzekadło. Choć aura za oknem jest stricte zimowa, drugi miesiąc 2016 roku zapowiada się bardzo gorąco. Dowody tego znajdziecie w naszym zestawieniu.
7 września 2015
Layers of Fear ma szansę okazać się mocnym kandydatem do miana jednego z najbardziej przemyślanych horrorów ostatnich lat. Po przetestowaniu obecnej wersji gry nie boimy się stwierdzić, że Bloober Team wie, co robi.
Polskie studio Bloober Team poinformowało o podpisaniu umowy z wytwórnią Project Nerd Boss. Obejmuje ona produkcję filmowej adaptacji horroru Layers of Fear.
filmy i seriale
Paweł Woźniak
21 kwietnia 2020 12:43
Od dziś za darmo będzie można pobrać gry Layers of Fear oraz Q.U.B.E. 2 w ramach cotygodniowej promocji w Epic Games Store. Oferta zacznie obowiązywać od godziny 17:00 i potrwa do 31 października.
promocje
Krzysztof Kałuziński
24 października 2019 17:04
Ruszyła kolejna promocja pozwalająca na zdobycie gry za darmo. Tym razem padło na Layers of Fear - dziełko krakowskiego studia Bloober Team.
promocje
Jakub Błażewicz
13 czerwca 2018 20:13
W sklepie Humble Store pojawiła się kolejna darmowa gra. Tym razem możecie zaopatrzyć się w PC-tową wersję horroru Layers of Fear.
promocje
Kamil Zwijacz
18 grudnia 2017 20:13
Miniony tydzień na polskim rynku gier okazał się dosyć spokojny. Zapowiedziano konwersję horroru Layers of Fear na Nintendo Switch, obejrzeliśmy nowy zapis rozgrywki z symulatora UBOOT, a premiera Frostpunk została opóźniona.
gry
Adrian Werner
18 września 2017 12:27
Polskie studio Bloober Team zapowiedziało Layers of Fear: Inheritance, czyli pierwszy dodatek fabularny do przygodówkowego horroru. W DLC wcielimy się córkę znanego z pierwowzoru malarza.
gry
Adrian Werner
2 lipca 2016 08:18
Od dziś posiadacze konsol PlayStation 4 i Xbox One oraz komputerów osobistych mogą nabyć pełną wersję polskiego horroru Layers of Fear. Tytuł doczekał się już sporej liczby recenzji, z których wynika, że deweloperom ze studia Bloober Team udało się stworzyć dobrą produkcję.
gry
Kamil Zwijacz
16 lutego 2016 10:57
Dziś piszemy m.in. o premierze karcianki Spellweaver, zawartości bogatego wydania pudełkowego Layers of Fear na PC, patchu 1.0.1 z nową mapą do Homeworld: Deserts of Kharak i o anulowaniu crowdfundingowego projektu Ant Simulator z powodu przepuszczenia budżetu przez twórców na głupoty. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
2 lutego 2016 14:27
Przedstawiciele krakowskiego studia Bloober Team ujawnili konkretną datę premiery swojej najnowszej gry – Layers of Fear. Produkcja ukaże się 16 lutego i, co ciekawe, trafi nie tylko na PC i XONE, ale także na PS4. Ponadto ujawniono światowego (Aspyr Media) i polskiego wydawcę (Techland) oraz ekskluzywną dla naszego rynku edycję kolekcjonerską.
gry
Piotr Bicki
20 stycznia 2016 20:40
W minionym tygodniu poznaliśmy wreszcie datę polskiej premiery jednego z największych projektów tego roku oraz dowiedzieliśmy się, że dwa rodzime projekty otrzymają wkrótce wersje konsolowe.
gry
Adrian Werner
12 października 2015 20:35
Wymagania sprzętowe gry Layers of Fear (2016):
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Quad Q8400 2.66 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 550 Ti lub lepsza, 3 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 3470 3.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce 660 Ti lub lepsza, 3 GB HDD, Windows 7.
Lista dodatków do gry Layers of Fear (2016):
Dodatek
2 sierpnia 2016
Przygodowe
Pełnoprawny dodatek fabularny do pierwszoosobowego horroru Layers of Fear polskiego studia Bloober Team. Rozszerzenie zatytułowane Inheritance nie wprowadza żadnych zmian w mechanice rozgrywki, oferując w zamian całkiem nową historię, której akcja toczy się wiele lat po wydarzeniach ukazanych w grze podstawowej. Podczas zabawy nie wcielamy się więc w postać samego malarza, ale kierujemy poczynaniami jego córki, gdy po śmierci ojca dowiaduje się, że odziedziczyła rodzinny dom. W testamencie znajduje się też wzmianka, że część spadku stanowi najcenniejsza rzecz, jaką kiedykolwiek posiadał jej ojciec, lecz o czym tak naprawdę mowa, dziewczyna będzie musiała już ustalić sama. Zanim to się jednak stanie, nasza protagonistka będzie musiała stawić czoła nadnaturalnym koszmarom, które przed laty dręczyły jej ojca.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 15 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1334 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 12354 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2016.02.14
Polska ekipa z Bloober Team zwarła szeregi i przygotowała horror z prawdziwego wrażenia. Pusta rezydencja, szalony malarz i jego pokręcony umysł, który gracz przemierza z duszą na ramieniu.
Janczes
Ekspert
2025.10.06
Amnesia skrzyżowana z malarstwemPlusy - Udźwiękowienie i muzyka- Klimat malarstwa Minusy - Monotonia - biegasz po domu co chwilę otwierasz drzwi , w co którymś pokoju czeka cię straszak ale wiedząc że w tej grze się nie ginie to i tak nie robi to na tobie wrażenia. - Fabuła jest niespójna nawet po zebraniu wszystkich elementów i stworzeniu obrazu nie wiadomo dlaczego się on załamuje - Po napisach końcowych pojawia się taka opcja "dokończ go". Ale po kliknięciu tak naprawdę przechodzi się grę na nowo znowu trzeba zebrać tych 6 elementów a kończy się dokładnie tak samo jak wcześniej, więc tylko zmarnowałem czas - Co ciekawe pomimo dwukrotnego przejścia gry na steamie dalej mam zaznaczone osiągnięcie wielki finał jako niezdobyte... Zastanawiam się też również ponieważ podobno gra ma ileś zakończeń w zależności od dokonanych wyborów... Ale ta gra jest tak liniowa że jedyny wybór jaki mam to który mi drzwiami pójdę naprzód ale nie ma to żadnego wpływu na fabułę moim zdaniem.
1up
Ekspert
2021.08.15
Layers of Fear to surrealistyczna przeprawa przez umysł artysty. Plusy... Nawiązania do malarstwa i sztuki. Sam niejako jestem związany ze sztuką, toteż szanuję twórców za chore, odrealnione wizje i nietuzinkowe pomysły. Doceniam oryginalne zabiegi, które mieszają w głowie oraz świetne patenty na straszenie. Zabawa zmieniającymi się pomieszczeniami wyszła autorom nad wyraz wdzięcznie. Przejścia są tak płynne, że nie sposób dostrzec jakichś skryptów. Muszę przyznać, że sprytnie to zakamuflowali. Same izby wykonano z gracją i dbałością o detale. Wszelkie przedmioty również przygotowano naprawdę starannie. Podobnie obrazy, na których widać nawet spękania farby. Cała oprawa wizualna jest estetyczna. Formuła zabawy odbiega trochę od tego, do czego przyzwyczaiły nas stereotypy. Poza tym gierka zdecydowanie nastawiona jest na eksplorację, przez co brakuje może troszkę akcji. Niemniej, i tak było przyjemnie. Niespiesznemu zwiedzaniu sprzyja spokojna muzyka oraz sugestywne udźwiękowienie. Dziwna atmosfera sprawiła, że kilka razy przeszedł dreszczyk. Pochwalić muszę jeszcze wygodny, intuicyjny interfejs i poruszanie się, które zrobiono jak należy. Na koniec zostawiłem sobie intrygującą fabułę, którą warto zgłębić. Powiem tylko, że niezłe ziółko z tego naszego bohatera. Minusy... Czasami sceneria jest zbyt ciemna, a brak latarki nie pomaga. Łamigłówki banalnie proste, kody zawsze podane są jak na tacy. Poza tym gierka przechodzi się praktycznie sama. No i jest szalenie krótka. Moja ocena – 7.0/10
Szugob
Ekspert
2019.11.07
Tunel strachu stylizowany na umysł oszalałego egotyka malarza. Kiedy groza przejawia się w plastyczności obrazów jest super, kiedy straszy jumpscenkami - mniej.
Michal_Skowron
Ekspert
2019.04.30
Napisze tak: gra jest O D J E C H A N A !!! Lubie takie świrnięte klimaty! Gra super, klimat i miejscówki są naprawde dobre! Czekam na 2 część!
T20
Ekspert
2016.02.28
Gra jest bardzo fajna i klimatyczna, jednak uważam że twórcy powinni dodać do niej elementy typowe dla przygodówek. Rozwiązywanie zagadek w takim psychodelicznym świecie byłoby świetnym przeżyciem.Początkowe szukanie kodu do kłódki fajnie zapowiadało właśnie taki gameplay, ale później jedyne co mamy do roboty to chodzenie, czytanie kartek i otwieranie drzwi.Oczywiście nie ma w tym nic złego, tylko przez brak innych rzeczy do roboty gra wydaje się pusta.Finał niestety mnie nie zadowolił. Liczyłam na coś głębszego.Ogólnie polecam. Grafika i muzyka to wysoka półka :) Dobrze się bawiłam tylko szkoda że tak krótko.
kupczyndas
Gracz
2025.09.13
Dobra gierka ale jak to horrorki jest krótka można spokojnie przejść jednego dnia ja grę ukończyłem w niecałe 4 godziny może mniej ale jest okej
manek23
Ekspert
2023.09.03
kęsik
Ekspert
2020.02.01
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2020.01.28
MadtPL
Ekspert
2017.04.29
zvr
Ekspert
2017.04.23
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Butryk89
Ekspert
2016.02.20
pieterkov
Ekspert
2016.02.16
1up Pretorianin
Layers of Fear to surrealistyczna przeprawa przez umysł artysty. Plusy... Nawiązania do malarstwa i sztuki. Sam niejako jestem związany ze sztuką, toteż szanuję twórców za chore, odrealnione wizje i nietuzinkowe pomysły. Doceniam oryginalne zabiegi, które mieszają w głowie oraz świetne patenty na straszenie. Zabawa zmieniającymi się pomieszczeniami wyszła autorom nad wyraz wdzięcznie. Przejścia są tak płynne, że nie sposób dostrzec jakichś skryptów. Muszę przyznać, że sprytnie to zakamuflowali. Same izby wykonano z gracją i dbałością o detale. Wszelkie przedmioty również przygotowano naprawdę starannie. Podobnie obrazy, na których widać nawet spękania farby. Cała oprawa wizualna jest estetyczna. Formuła zabawy odbiega trochę od tego, do czego przyzwyczaiły nas stereotypy. Poza tym gierka zdecydowanie nastawiona jest na eksplorację, przez co brakuje może troszkę akcji. Niemniej, i tak było przyjemnie. Niespiesznemu zwiedzaniu sprzyja spokojna muzyka oraz sugestywne udźwiękowienie. Dziwna atmosfera sprawiła, że kilka razy przeszedł dreszczyk. Pochwalić muszę jeszcze wygodny, intuicyjny interfejs i poruszanie się, które zrobiono jak należy. Na koniec zostawiłem sobie intrygującą fabułę, którą warto zgłębić. Powiem tylko, że niezłe ziółko z tego naszego bohatera. Minusy... Czasami sceneria jest zbyt ciemna, a brak latarki nie pomaga. Łamigłówki banalnie proste, kody zawsze podane są jak na tacy. Poza tym gierka przechodzi się praktycznie sama. No i jest szalenie krótka. Moja ocena – 7.0/10
I3lackHole Chorąży
Jednym słowem "wow".
Bardzo pozytywne komentarze, to nie jest przypadek. Mam na koncie zaliczonych kilka horrorów, wcale nie zamierzałem kończyć kolejny, miałem to włączyć, sprawdzić i zapomnieć.
Słowem wstępu - w grze doskonale jest dawkowany strach i dreszczyk. Tego pierwszego nie jest za wiele, to drugie przenosi nas w sam środek gry i nie pozwala się oderwać. Grę przeszedłem jedynie z przerwa na spacer z psem.
Pierwszą rzeczą która rzuca się w oczy jest silnik gry - Unity. Wiadomo że da się zrobić w nim dobrą grafikę, lecz zwykle odbija się to na wymaganiach gry wręcz katastrofalnie. Tu tak nie jest, oczywiście są znacznie lepsze silniki ale to kosztuje a Unity nie.
Dźwięki w horrorach to sprawa priorytetowa. Są bardzo dobre, no może z minusikiem.
W grze stale coś się zmienia. A to aktualna mapa (bo obejrzeliśmy się w za siebie), a to klimat, a innym razem wyrasta, nieskończenie wysoki pokój. Surrealizm goni psychodelię, a psychodelia paranoję. Jest klawo jak diabli. Nie ma tu nic statycznego co można by przyrównać do zwykłego zwiedzania i znajdowania liścików na czym polega większość horrorów.
Gra ani razu nie przestraszyła mnie na tyle bym miał dość, myślę że twórcy postawili na wrażenia które gracz ma otrzymać , bo to sprawdza się fenomenalnie. Gra dostała kilka nagród i nie wątpię że na nie zasłużyła. Dla mnie to najbardziej udany horror w który grałem.
Jedyne "ale" to fakt, że nie wierzę abym miał ochotę grać kolejny raz by ujrzeć inne zakończenie.
9/10.
kupczyndas Centurion
Dobra gierka ale jak to horrorki jest krótka można spokojnie przejść jednego dnia ja grę ukończyłem w niecałe 4 godziny może mniej ale jest okej
Janczes Legend
Amnesia skrzyżowana z malarstwem
Plusy
- Udźwiękowienie i muzyka
- Klimat malarstwa
Minusy
- Monotonia - biegasz po domu co chwilę otwierasz drzwi , w co którymś pokoju czeka cię straszak ale wiedząc że w tej grze się nie ginie to i tak nie robi to na tobie wrażenia.
- Fabuła jest niespójna nawet po zebraniu wszystkich elementów i stworzeniu obrazu nie wiadomo dlaczego się on załamuje
- Po napisach końcowych pojawia się taka opcja "dokończ go". Ale po kliknięciu tak naprawdę przechodzi się grę na nowo znowu trzeba zebrać tych 6 elementów a kończy się dokładnie tak samo jak wcześniej, więc tylko zmarnowałem czas
- Co ciekawe pomimo dwukrotnego przejścia gry na steamie dalej mam zaznaczone osiągnięcie wielki finał jako niezdobyte... Zastanawiam się też również ponieważ podobno gra ma ileś zakończeń w zależności od dokonanych wyborów... Ale ta gra jest tak liniowa że jedyny wybór jaki mam to który mi drzwiami pójdę naprzód ale nie ma to żadnego wpływu na fabułę moim zdaniem.