Total War Medieval 2: Polityka wewnętrzna i gospodarka cz.3
Aktualizacja:
Liczebność osad
To, do jakiego stopnia będzie można rozbudować osadę uzależnione jest od liczby zamieszkujących ją mieszkańców. Najszybszym sposobem na zwiększenie liczebności osad jest przysyłanie do nich ludności zniewolonej po zdobyciu wrogich zamków i miast.
Handel i kupcy
Handel jest elementem, który w każdym poradniku jest rozdmuchiwany. Najczęściej możecie przeczytać jaki to on jest rozbudowany, jak to komplikuje, jak to rozpycha ekonomię gry. Powiem Wam jedno. Zapomnijcie o tym, bo to guzik prawda!
W Total War handlu z prawdziwego zdarzenia nie było i nie ma. W tej grze wpływ na handel jest praktycznie żaden. Nie decydujecie, czym handlujecie, w jakich ilościach i w jakich cenach. Wszystko to regulowane jest automatycznie i tak naprawdę to nie warto się tym zbytnio przejmować.
Podstawą handlu w Total War są drogi i budynki go wspierające (np. porty i farmy). Drogi ułatwiają handel lądowy, a porty zamorski. Po przejściu do ekranu handlu będziecie mogli zobaczyć jakimi dobrami handluje dana osada. Nie dowiecie się jednak skąd one pochodzą (poza niewielką liczbą surowców widocznych z mapy). Nie znajdziecie też sposobu na zmianę ich cen. Nie będzie też informacji o tym jaki jest popyt, a jaka podaż. Będzie tylko informacja o tym z kim jest handel prowadzony i ile daje florinów. Rozumiecie już, czemu mówię tylko o iluzji handlu?
Aby dbać o handel należy jedynie rozbudowywać porty, farmy (nadwyżki żywności są sprzedawane) i drogi. Niektóre imperia dysponują też budynkami dodatkowymi, takimi jak na przykład banki. Jeśli będziecie się tego trzymali to prędzej, czy później zmaksymalizujecie przychody z handlu dla danej osady i w konsekwencji całego imperium.
Mimo niewielkich zmian w sferze handlu, Medie 2 wprowadza pewną innowację. Mowa tu o kupcach. Kupcy to nowa jednostka specjalna, którą można przydzielić do handlu określonym surowcem widocznym z mapy (należy skierować ją do danego surowca i kliknąć na nim LPM). Gdy to zrobimy zacznie ona generować określoną liczbę florinów co turę. Kłopot w tym, iż liczba ta jest na tyle mała, że nie opłaca się tracić czasu ani na wojny handlowe z wrogimi kupcami, ani też na tworzenie monopolii. Jest to po prostu nieopłacalne.
Kopalnie
Kopalnie można wybudować tylko w zamkach, w pobliżu których znajduje się złoże jakiegoś kruszcu. Generują one określoną liczbę florinów w zależności od typu kruszcu i poziomu rozbudowy. Moim zdaniem opłaca się w nie inwestować mimo odczuwalnego kosztu budowy. Dlaczego? Bo banalnie można obliczyć to jak szybko zwróci się inwestycja i o ile potem wzrośnie budżet tury.
Farmy
Główną funkcją farm jest generowanie żywności. To, jakie jest aktualne zapotrzebowanie na żywność widoczne jest na ekranie szczegółów osady. Budowa farm bywa też opłacalna za sprawą handlu nadwyżkami żywności. Prawda jest jednak taka, iż więcej zysków (nawet do 100%) daje wiele dobrze zarządzanych miast niż wiele solidnie rozwiniętych farm. Oczywiście, jeśli tylko florinów pod dostatkiem to rozbudowywać je warto. Zawsze to dodatkowy przychód (od 30 do 70% kwoty podatków).
Planowanie budżetu
Planowanie budżetu jest elementem gry, który ostatecznie pozbawia złudzeń, co do tego, iż mamy do czynienia z rozbudowaną grą ekonomiczną. Gracz ma do dyspozycji tylko jedno zestawienie (ekran finansów - ikona garnca ze złotem), które przedstawia jakąkolwiek wartość z chwilą rozpoczęcia nowej tury. Właśnie wtedy możemy zobaczyć, z jakim saldem (**) zakończy się nasza tura, jeśli nic nie zrobimy. Saldo dodatnie oznacza, iż po zakończeniu tury do skarbca wpłynie określona suma. Saldo ujemne (czerwony kolor) spowoduje efekt zupełnie odwrotny. W oparciu o wielkość nadwyżki zaplanować można na przykład rozbudowę armii. Cała trudność polega na tym, iż trzeba mieć dobrą pamięć do kosztów utrzymania, bo żadnych skrótów czy szczegółowych rozbić kosztów gra nie oferuje. Jedynym sposobem, by dowiedzieć się ile nowych oddziałów będzie w stanie utrzymać imperium jest rozpoczęcie nowej tury, włączenie ekranu finansów i podzielenie ewentualnej nadwyżki przez koszt utrzymania jednego oddziału. Jeżeli na przykład nadwyżka (saldo dodatnie) wyniesie 1000, a Wy zwerbujecie 5 jednostek z kosztem utrzymania (upkeep) 200 florinów na turę, to do kasy skarbca trafi 0 florinów. Poza saldem (**), sumą przychodów (*) i wydatków (*), ekran finansów oferuje też rodzajowe zestawienie przychodów (7) i wydatków (8). Brakuje jednak szczegółowego rozbicia.

Podsumowanie
Jak widać sukces w polityce wewnętrznej i gospodarce bazuje na odpowiedniej rozbudowie osad. W miastach należy stawiać przede wszystkim te budynki, które zwiększą zyski i wpłyną na porządek społeczny (świątynie i budynki administracyjne). Najskuteczniejszym sposobem na spory zarobek jest posiadanie dużej liczby dobrze zarządzanych miast. Priorytetem zawsze powinny być drogi (jak najszybciej brukowane). Potem koszary, budynki administracyjne i świątynie. Następnie farmy, porty, rynki i mury. Rozbudowa taka zagwarantuje duży porządek społeczny w mieście, bez którego nawet największy przychód nie trafi do skarbca. Należy pamiętać o kryterium 3 tur i 5-6 tysięcy florinów. Naprawdę NIE TRZEBA każdego miasta wyposażać we wszystkie budynki. Stosując się do porad dotyczących minimalizowania złych nastrojów i traktując miasta jako dostawców pieniędzy, szybko zapełnicie skarbiec i będziecie mogli skupić się na armiach.
Komentarze czytelników
Nerka Generał
Granie innymi frakcjami jest możliwe dopiero po ich zniszczeniu przez gracza
Gaweł1 Pretorianin
a ja zniszczyłem Państwo Papieskie (tzn. podbiłem Rzym) i nie wiem gdzie się przenieśli bo frakcja cały czas istnieje. Można totalnie podbić tą frakcje ?
zanonimizowany639772 Legionista
Gaweł1: tak, i wszyscy przejda na heretyctwo ;)
Nie mozna zniszczyc Panstwa Papieskiego, ich siedziba dalej jest w Rzymie, tylko ze ty masz we wladaniu miasto. Wiadomo, ze Koscoil mial wieksza wladze niz obecnie.
zanonimizowany939201 Junior
Poradnik bardzo fajny iż jako przeszedłem medival 2 Total War jako Polska,Anglia,Turcy,Szkocja,i teraz przechodzę jako Mediolan to zgadzam się z nim tylko mam 1 uwagę warto na samym początku gry gdy już się wybierze frakcje i już zacznie się grać warto wejść na ikone swojej frakcji w dolnym prawym rogu i na dole jest suwak Zaoszczędź<----------->Wydaj Domyślnie jest ustawione na wydaj więc wydaje ci więcej nawet jeżeli sam miasta konstruujesz pamiętam jak nie mogłem zebrać 5000Florenów a jak zaoszczędź to w ciagu 10 tur zarobiłem ponad 100000 Florenów
alivederchi Junior
Witam. Mam pytanie jak dostac sie na nowy lad i podbic majów?
alivederchi Junior
A, i jeszcze jedno pytanie. Nie wiem czemu ale w samouczku nie mogę przesunac Rufusa na statek gdyż wyświetla mi, że wykonal on juz swoj ruch w turze. Czy u innych tez tak jest? Czy to błąd gry?
napster20 Junior
Czy tylko ja mam ogromny problem z nędzą w miastach? Dosłownie tragedia, wszędzie muszę dawać niskie podatki a i tak zadowolenie na poziomie 90-110 %
kermicik Junior
żeby nie wybuchły zamieszki wystarczy 70 %, musisz budować nie tylko budynki do rekrutacji wojsk ale też dbać o gospodarkę :)
kermicik Junior
Pytanie: Po którymś uruchomieniu gry przestały mi się wyświetlać nazwy miast/dochód/zadowolenie itp a w zamian za to mam widoczne imiona/nazwiska bohaterów. Oczywiście po najechaniu myszką wszystkie informacje tak jak poprzednio się wyświetlają. Czy ktoś wie jak wrócić do poprzednich ustawień?
artorn Pretorianin
Witam.
Gram Polską na modzie stainless steel.
1. Proszę o info - w czym jest lekka piechota lepsza od ciężkiej i na odwrót? To samo pytanie tyczy się konnicy.
2. Po czym poznać że przykładowo jest to ciężka piechota (te info znalazłem tylko w oknie bitwy)
3. Co daje cecha "może szarżować bez rozkazu"?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
