Total War Medieval 2: Dyplomacja
Aktualizacja:
Dyplomację prowadzić można przy pomocy ekranu dyplomacji. Emisariuszami mogą być zarówno dyplomaci, jak i księżniczki. Ci pierwsi mogą kontaktować się z miastami obcych nacji, ich dyplomatami i armiami. Księżniczki mogą rozmawiać tylko z dyplomatami. Ich akcją specjalną jest możliwość uwiedzenia generała. Są one opisane współczynnikiem wdzięk (charm). Odpowiednio czarujące księżniczki mogą doprowadzić do mariażu, dzięki któremu można przejąć kontrolę nad członkiem wrogiego rodu.
Prowadzenie dyplomacji może być korzystne, ale bynajmniej nie jest konieczne. Po pierwsze, skuteczne prowadzenie dyplomacji wymaga zdolnego dyplomaty. Trudno jest takiego wyszkolić. Po drugie w Medie 2 na traktatach polegać nie wolno, gdyż rzadko kiedy są respektowane.
W wielu poradnikach przeczytacie zapewne o mocy sojuszy, o prawach handlowych, a wywieraniu nacisków. Prawda jest jednak taka, iż o prawa handlowe (umożliwiają handel morski) będą zabijać się wysłannicy okolicznych nacji. Jeśli chodzi o sojusze to nie ma takiego, którego warto byłoby przestrzegać i nie ma takiego, na którym można polegać. Jeśli będzie to w interesie komputerowego sojusznika to zerwie on sojusz z graczem i zaatakuje jego osady nawet mimo idealnych stosunków. Niewiele zdziałać można też trybutami. Ja będąc ogromnym imperium. Z najsilniejszymi siłami w grze i 100 tysiącami florinów w skarbcu miałem problemy z wymuszeniem trybutu od dużo słabszego imperium zagrożonego podbojem z mojej strony. Przykłady można mnożyć.
Do czego więc można użyć dyplomatów? Przede wszystkim do przekupywania wrogich dowódców. Niestety nie jest to już tak łatwe jak w Rome, ale nadal możliwe. Odrobinę wyszkolony dyplomata potrafi czasem odwrócić losy wojny. Inną przydatną akcją jest zawieranie krótkotrwałych sojuszy. Przeważnie jest to możliwe. Zawierać je warto wyłącznie po to, by uśpić czujność wroga i z zaskoczenia go zaatakować. Oczywiście zaowocuje to pogorszeniem opinii w świecie gry, ale komputerowi gracze bardzo rzadko decydują się atakować tylko z powodu zdradzieckiej polityki. Warto też wykupywać lub wymieniać mapy. Jest to bezcenne źródło informacji o danym imperium. Zyskujemy położenie miast i fortów danej nacji, a czasem też i innej. Dzięki temu możemy precyzyjnie zaplanować przyszłe natarcie. Warto dawać też trybuty. Jest to, bowiem skuteczny sposób na poprawę stosunków z daną nacją.
Osobnym tematem są stosunki z Państwem Kościelnym. Państwo Kościelne jest jedyną nacją, która prowadzi dyplomację, z której cokolwiek wynika. Dba ono przede wszystkim o wysoki poziom ureligijnienia kraju, zleca zadania i może żądać przystąpienia do krucjaty. Karą za prowadzenie imperium niezgodnie z linią kościoła jest nałożenie ekskomuniki. Konsekwencją ekskomuniki jest pogorszenie wizerunku w oczach innych władców i pogorszenie nastrojów w osadach. Na dodatek kościół wysyła na terytorium ekskomunikowanego imperium inkwizytora, który ma prawo likwidować członków rodu. Istnieje też ryzyko ogłoszenia krucjaty przeciwko ekskomunikowanej nacji. Jednakże to nie uduchowionych rycerzy należy się obawiać, a wspomnianych inkwizytorów, którzy w kilka tur potrafią wytępić cały ród.
Na czele kościoła stoi papież, którego wybiera konklawe kardynałów. Istnieje możliwość "wyhodowania" własnego papieża, ale jest to bardzo czasochłonne. O wiele rozsądniejszym wyjściem jest jak najszybsze zlikwidowanie Państwa Kościelnego (stolicą jest Rzym) wraz z papieżem. Oczywiście, jeśli jesteście szczególnie religijni możecie wykonywać wszystkie zachcianki kościoła - wasza wola.
Komentarze czytelników
Nerka Generał
Granie innymi frakcjami jest możliwe dopiero po ich zniszczeniu przez gracza
Gaweł1 Pretorianin
a ja zniszczyłem Państwo Papieskie (tzn. podbiłem Rzym) i nie wiem gdzie się przenieśli bo frakcja cały czas istnieje. Można totalnie podbić tą frakcje ?
zanonimizowany639772 Legionista
Gaweł1: tak, i wszyscy przejda na heretyctwo ;)
Nie mozna zniszczyc Panstwa Papieskiego, ich siedziba dalej jest w Rzymie, tylko ze ty masz we wladaniu miasto. Wiadomo, ze Koscoil mial wieksza wladze niz obecnie.
zanonimizowany939201 Junior
Poradnik bardzo fajny iż jako przeszedłem medival 2 Total War jako Polska,Anglia,Turcy,Szkocja,i teraz przechodzę jako Mediolan to zgadzam się z nim tylko mam 1 uwagę warto na samym początku gry gdy już się wybierze frakcje i już zacznie się grać warto wejść na ikone swojej frakcji w dolnym prawym rogu i na dole jest suwak Zaoszczędź<----------->Wydaj Domyślnie jest ustawione na wydaj więc wydaje ci więcej nawet jeżeli sam miasta konstruujesz pamiętam jak nie mogłem zebrać 5000Florenów a jak zaoszczędź to w ciagu 10 tur zarobiłem ponad 100000 Florenów
alivederchi Junior
Witam. Mam pytanie jak dostac sie na nowy lad i podbic majów?
alivederchi Junior
A, i jeszcze jedno pytanie. Nie wiem czemu ale w samouczku nie mogę przesunac Rufusa na statek gdyż wyświetla mi, że wykonal on juz swoj ruch w turze. Czy u innych tez tak jest? Czy to błąd gry?
napster20 Junior
Czy tylko ja mam ogromny problem z nędzą w miastach? Dosłownie tragedia, wszędzie muszę dawać niskie podatki a i tak zadowolenie na poziomie 90-110 %
kermicik Junior
żeby nie wybuchły zamieszki wystarczy 70 %, musisz budować nie tylko budynki do rekrutacji wojsk ale też dbać o gospodarkę :)
kermicik Junior
Pytanie: Po którymś uruchomieniu gry przestały mi się wyświetlać nazwy miast/dochód/zadowolenie itp a w zamian za to mam widoczne imiona/nazwiska bohaterów. Oczywiście po najechaniu myszką wszystkie informacje tak jak poprzednio się wyświetlają. Czy ktoś wie jak wrócić do poprzednich ustawień?
artorn Pretorianin
Witam.
Gram Polską na modzie stainless steel.
1. Proszę o info - w czym jest lekka piechota lepsza od ciężkiej i na odwrót? To samo pytanie tyczy się konnicy.
2. Po czym poznać że przykładowo jest to ciężka piechota (te info znalazłem tylko w oknie bitwy)
3. Co daje cecha "może szarżować bez rozkazu"?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
